Katja dräktig ?
Är det någon som kan och har erfarenhet av första tecknet på att min tollare är med valpar ?
Vilket dygn ska hon vara på?
Det första tecknet är nog att spenorna blir lite styvare och kan bli lite rosa. På en del tikar syns det och på andra syns det inte.
Runt 30 dygn kan du känna runt hennes buk att den känns lite mera stinn och hård. Om man börjar känna varje dag så kommer man att känna skillnaden när den kommer.
Om du vill vara säker på att din tik tagit sej kan du ultra ljuda henne. Då ser man att hon har några foster, men inte hur många. Efter 40 dygn kan du även röntga henne och då kan man räkna fostren. Och då ska det också tydligt synas på henne att hon är dräktig.
Spännande, och hoppas allt går bra. Jag har en tik dräktig nu och en som jag väntar på första tecknen på. Just innan man vet hur det ligger till är rätt pirrigt, hur många kullar man än tagit. Den känslan försvinner aldrig
Gå in på "kennel ifokus" och ställ samma fråga. Där finns det duktiga uppfödare som kan svara dej på alla dina frågor. Du är ju själv snart uppfödare