Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1387 ggr
Schroder
0

Uttställnings fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är de så att min lilla kille inte har något pigment i "vad de nu heter" i ögat (se bild) :P, är detta något som domarna kommer att kolla på?

Har funderat på att ställa ut honom för att få lite meriter inom utställning inför framtida avel.

Bilden är en valpbild, va den man såg de tydligast på.

Tangotime
0

Det är lite olika för olika raser. Jag kan inte Boxer och vet inte hur allvarligt dommarna tar på detta. Enklast att få svar är nog genom din uppfödare. Min Whippet har likadant på ett öga och innom vår ras säger inte dommarna något om det.

NaimaG
0

På utställningar kollar domarna allt på en hund dvs päls, klor, ögon, tänder, mankhöjd osv. Det gäller alla raser. Vad gäller avsaknaden utav pigment i din hunds ögon så kan han få bakslag på det eftersom det är en avvikelse från rasstandarden om du förstår hur jag menar.

Tangotime
0

#2 Jag håller inte riktigt med dig där. Visst kollar dommaren mycket på hunden men står det verkligen i boxers rasstandard att dom inte får sakna pigment som den här hunden gör vid ögat? Jag hittar bara det här: Ögonlockskanterna måste vara mörka. Och det har ju den här hunden.