Era hundar
Hej! som en del av er vet funderar jag och min familj på en till hund. Så, berätta gärna om era/eran hund! Ras, personligthet, typiskt för rasen, var dom krävs för skötsel för just den rasen osv. Visa gärna bild också! :)
Ska bli spännade att höra om era vovvar :D
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
"Tyffe" aprikos toypudel efter hel amerikanska linjer, snart 2år.
Han är självständig som få och "klarar sig själv" på ex promenader. Hoppar jag in i skogen och försvinner tittar han efter mig och fortsätter sen promenaden på egen hand. Detta har han gjort sen han var valp, men nu är det bättre då han lärt sig att det inte är okej att gå iväg själv. Rolig hund med mycket humor! En del pälsvård om man vill ha en fräch Pudel. Lätt att få tandsten tyvärr.
Elliot vit toypudel efter svensk/amerikanska linjer, 3år i dag!
Väldigt "mammig" och håller sig i närheten av mig hela tiden. Har aldrig lagt någon större energi på att träna honom på att gå lös. Det har bara fungerat. Lätt lärd och social. Kul hund med extremt mycket energi och bus i! Men har en av/på "knapp". Väldigt lättstyrd jämfört med "Tyffe"! Lite skällig när det kommer folk men annars lugn som en filbunke innan.
Ville brindel/vit Whippet, 6månader.
Galen hund som hittar på allt man kan tänka sig. Typisk Whippet valp, dvs tuggar sönder allt och hittar på mycket bus! Go och glad kille som är lätt att ha och göra med. Ganska lätt motiverad för att vara Whippet, då han är lyhörd och tränar gärna en stund, men fattar väldigt trögt ibland. Motionskrävande för att vara valp!
Fråga gärna om det är något du undrar över.

#2 låter som mysiga hundar ! :)
Ingen annan som vill berätta om sin hund/hundar ? :o
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag har en sankt bernhards-tik på 2½ år.
En ras med stor personlighet. Både bra som vakt&gårdshund men även som familjehund. Den är trogen sin familj och dem som dem "håller kära". Min hund släpper ENDAST in mig, min sambo, hans mamma, låtsatspappa & småsyskon (hon är född där). Men det är långt ifrån alla sankt bernhards som är såna, dem blir vad man tränar dem till. Min hund är ganska lättlärd och livlig men detta är ganska individuellt inom rasen (mötte både pigga & smarta, lata & tröga). Finns både som korthårig och långhårig (min är långhårig) Långhårig kräver pälsvård någon gång i veckan, korthår inget alls.
Man ska ta det lugnt med motionen fram till dem är 1½-2 år pga dem växer ganska fort (som många stora raser gör). Dem behöver lagom mycket motion, 2-3 timmar/ dag räcker.
Vill man ha en stor nallebjörn så ska man välja en sankt bernhard! Men vill man ha en hund utan någon vakt ska man inte välja det.
Fördelar:
- Snälla & trevliga om dem uppfostras rätt ifrån början
- Lätta att lära inkallning
- Bra vakthund
- Relativt lättlärda
Nackdelar:
- Om man inte vill ha den som vakthund måste man träna detta från start.
- Långhåriga fäller ganska mkt under fällperioderna (vår/höst)
- Kan få höftproblem
- Lever inte så länge oftast, 8-10 år.
- Dreglar
Jag tränar Lydnads klass 1 & lite spår med min. Fungerar hyfsat med lydnad, bättre i spår. Helmysig tjej som gärna ligger i sängen & soffan och myser med matte & husse ;) Tror att hon är mindre än vad hon är. Busig, glad, levnadsglad hund som gillar när det händer något och att hitta på bus hehe ^^,
Kan tyvärr inte lägga upp en bild för det krånglar med det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Grand danios, en mycket lugn och go hund, men stor, lita snäll som stor, tycker amn borde ha läst på rasen en del, men helt underbara hundar, vi har en som heter Diego och är 8år… (jag bor ej hemma mer flyttade när han var 6år men träffar han mycket ändå, nästan dagligen) Fördelar med en grand danois är att de är stora så om man vill ha en stor hund är de ju bra, plus så är de lugna inte alla stora hundar som är det…
.. nackdelarna är ju att de inte blir så gamla..
7 - 9 år. Men det är en bra vakthund, eller igentligen inte emn tack vare deras storlek gör den så alla har respekt för rasen.
Bra familjehund kan jag tycka..
En av mina favorit raser! helt klart! 
Kan väl ta min blandrashane, då min tik är av okänd härstamning..
Min hane är en mix mellan golden retrivier, flatcoated retrivier samt labrador (Renrasig pappa).
Han ser ut som en förvuxen jaktlabrador, men beter sig som en flatcoated.
Golden retriviern ser jag inget av, möjligen att han prat kommer därifrån.
Han är en stor svart, okastrerad hanhund på ca 40-45 kilo.
Han är en glad, sprallig lite småkorkad hund.. From som ett lamm, men vaktar bra i hemmet vilket uppskattas.
Lätt att ha att göra med, och river inte stället om man råkar vara sjuk en dag eller två.
Alla tre raserna är ju apportraser.
Kräver aktivering av någon form, men inte man måste jaga med, men gärna nära instinkten. Te.x spår eller dylikt.
Jag vill säga att alla tre raserna funkar utmärkt i en mer aktiv familj.
De sägs vara barnvänliga, och jag håller väl med. Min hund är extremt bra, och försiktig med barn. Stora som små..
Nackdelarna är väl häft- och armbågsdysplasi. Knölar är vanligt förekommande, samt har jag upplevt att speciellt flatcoated ofta får problem med maten. Att de hetsäte och inte vet att de är mätta..
Jag vet inte om matproblemet är rasrelaterat dock. Så det låter jag vara osagt. Det är endast min erfarenhet av flatcoated.
Fördelarna är väl att de är tycker jag ganska mångsidiga.
Jakttyperna funkar bra till agility. och lite beroende på individ, och intresse är ju raserna bra till mycket.. Men huvudanvändinngsområdet är ju jakt.
Pälsvården är ju varierande.
En labbe kräver ju inte lika mycket som flaten och golden t.ex.
Ronja gammelhunden är blandning schäfer-golden men är mycket som en golden i sättet. Väldigt lugn lättdresserad, håller sig nära oss. Lätt pälsvård bara att borsta någon gång ibland. Lätt att locka med godis. Nackdel: är stor inte så lätt att lyfta upp en 45kg hund på ett röntgenbord när hon var sjuk +se till så hon låg still. Hårar väldigt mycket flera gånger under året.
Lillskiten Mio 1år Engelsk Springer Spaniel och blivande jakthund (testades som valp så han har anlag), har stor rymningslust sticker så snart han kan, vill ut på äventyr. Är inte lättlurad är han på vift blir han inte lurad av någon som står och viftar med hundgodis. Segare att dressera, busig och juvenil, enligt jakt böckerna så är Springern valp länge och tar lite längre tid att dressera till jakthund så han är nog normal. Väldigt mycket pälsvård tycker jag, trimning borstning mm. och det långa håret dammsuger upp allt skräp även om man duschar och gnuggar med schampo brukar det finnas smuts kvar som ska borstas ut. Han är dock väldigt god och glad och vill gärna tro att han är en liten knähund och gillar att bli gosad med. Lagom storlek att lyfta upp ifall man skulle behöva bära honom upp på ex. ett bord. Mycket dräggel i de hängande läpparna.