Är doggy bra?
Det är så att våran valp vi får hem nu äter doggys junior torrfoder. Ska vi fortsätta med det, är doggy bra? :S Eller ska vi välja något annat??

Har gått över från dyr lyxmat special till Doggy Junior till en vuxen hund eftersom det är små pellets som är lätta att blöta upp. Hunden älskar det och har jättefin päls och mår prima.
#1 Okej vad bra! :D Doggy är ju rätt billigt också.. Sen funderar jag på om dom har nån shop med doggy där vid fabriken som ligger här i Vårgårda… Det vore ju perfekt då kanske dom sålde billigare än ute i butik :) Ska kolla upp det.

Du ska alltid fortsätta med samma foder som uppfödaren bara för att göra det lättare för valpen. Om ni vill byta sen så är det bara att göra
Okej. Men är doggy bra, sett att många här klagat på det :S Tänkte till sen…
Och sen undrar jag, varför blöta upp fodret? Vad gör detför "skillnad"?
Om man vill ge hunden lite blötmat på torrfodret ibland för gott, finns det nåt bra märke?
Jag tycker du ska satsa på ett dyrare foder så länge valpen är ung. Billiga foder som Doggy innehåller alldeles för mkt spannmål som inte är bra för en hund.
Sen så måste man ge betydligt mer utav ett billigare foder än vad man behöver ge av ett dyrt. Så det blir lika dyrt i slutändan ändå.
Sen skiter hunden nått kopiöst mycket när den äter billigare foder..
Jag var själv inne på att ge min valp som jag får hem på onsdag Doggy. Men efter massa råd från kunniga hundfolk ska han nu få äta Pro plan.
Så jag tycker helt klart du ska stunta i att ge Doggy och satsa på et bättre foder sålänge den är valp.

Jag ser att du har en snabbväxande valp av retrievertyp. Det viktigaste är att inte överutfodra så att de växer för snabbt. Då kan de få osteochondros, dvs skador i lederna som är vanligt på dessa raser. Se länk
Vi har just opererat hunden för ledbandsruptur som berodde på osteochondros och avlgringar i leden till följd av det, som inte upptäckts när hunden var ung (vi ägde den inte då). Inte kul!
Och en fråga till, man bör ju mata valpen var 4e timme nu när han är liten men har NÅN nån aning om ungefär när man drar ner på det till 2-3 gånger om dan? Och på natten, måste man upp o ge honom mat var 4e timme då eller räcker det med att ge honom när man lägger sig runt 23 o sen när man kliver upp runt 6-7? Han lär väl sova ändå :p
#5 Okej. Men hur går man över till ett annat foder då? Kan ju inte bara byta sådär..
#6 Okej… Men hur mycket ska man ge honom då :O
#8 Du blandar i lite av det nya fodret i det gamla, sen ökar du med mängden av det nya så det nya fodret bara blir kvar om du förstår :) Öka inte för fort utan lite per gång, så du har bytt helt efter 1 vecka ungefär.
Om du ger 08, 12, 16, 20 :) Så ska jag göra och har fått tips om det :) Men på natten behöver den inget foder eftersom den sover.
#9 Okej :)

Man ska tydligen använda ett bra valpfoder, gärna för storvuxna raser med mindre fetthalt (finns på Doggys lyxmärke Bozita-Robur heter Breeder XL, fast Doggy valp har också låg fetthalt men mer kolhydrater). Inget extra fett eller kolhydrater. Blir hunden halt i mer än en-två dagar så ska den till en vet som inte säger att det är växtvärk!
#11 Okej , tack : ) Bra länk förresten!
Jag ha r kollat lite och det står mellan Royal canin fodret speciellt för golden valpar.. Eller Pro plan large puppy? Räknad golden till stor eller mellanstor hund?

#5 Pro plan har också väldigt mycket spannmål i fodret.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Golden är en stor hund. Stora hundar är sånna som väger över 25kg som vuxna.
Tycker du ska ta Pro plan. Har hört av endel att RC inte är så bra som det verkar..
Okej. men om pro plan också har mycket spannmål… Det här är inte lätt alltså! :/ Vad ska man då ha till en golden som behöver lite fett o lite kolhydrater, bra med kalcium för skelettet. Eftersom han inte fåt öka i vikt för fort. Och dessutom något som är drygt så man inte behöver betala mer än nödvändigt… Alltså, något som är dyrt men ändå någorlunda drygt.. Och rba.. :S Jag ärförvirrad.

Jag har ingen erfarenhet av Doggy men skulle aldrig välja det.
Däremot så kan jag inte rekomendera varken pro plan, eukanuba eller rc direkt. Visst, det fungerar men det är mycket spannmål i maten.
Jag själv tror på färskfoder och svenskt tillverkat foder med väldigt lite spannmål.
//BrightGloria
- Hemsida
#17 Jo, men frågan är hur jag hittar det. Vad finns det för något att välja bland som är svenskt o med lite spannmål?? Det verkar vara svårt o itta nåt som är både och..

Om inte hunden är glutenallergiker så kan den äta spannmål. Annars ris. Du ska inte ge extra kalk eller annat om du använder ett bra valpfoder för stor hund.
Kolla Bozita på nätet. Jag tror inte att svensk hundmat är sämre än annan, det är i alla fall bättre kött med svenska råvaror, inga läskiga tillsatser i slaktdjurens foder (har jobbat med sådant).
Har läst om standardt.
Det verkar ju bra men finns ju inget specifikt för valpar :/
Men bozita är ju också från Doggy och jag har ju hört att hundar som äter doggy bajsar typ tre gånger så mycket och det är ju inte så bra :S

#21 Om hunden bajsar mycket så är det ett täcken på att den inte kan ta upp allting som fodret ger.
Svenska foder hittar du här: Svenska hundfoder
Jag tycker bra om Carrier och bravo.
Även färskfoder. Det kör jag med.
//BrightGloria
- Hemsida
Vad ger ni som färskfoder då? Men dom kan väl inte bara leva på färskfoder, blir väl sjukligt dyrt också :S
Carrier junior verkar ju bra.. MEn är det inte lite väl mkt kolhydrater för en snabbväxande hund, med 45% kolhydrater eller va de va..?
Men även carrier är ju mycket spannmål :/
Vi har provat en hel del olika foder och vi har en stor kennel med hårt arbetande hundar.
Vi använder Doggy proffetional. Både till arbetande, dräktiga, digivande och valparna. Och det är ett mycket bra foder.
Så det kan jag varmt rekomendera
skit i vad folk säger, allt sägs efter smak och tycke.
Ett foder som är bra i teorin behöver inte vara det för just din hund och givetvis tvärtom.
≧◔◡◔≦

Vår goldenvalp (nu 16 vv) åt doggy hos uppfödaren. Vi fasade över henne på eukanuba puppy large efter bara ett dygn eller så.
Visst är det spannmål i det oxå, men det är i alla fall mer kött än spannmål. Sen är det bra för en större ras med månag ledproblem med att foder som är anpassat efter hur de växer. Kikar man på mängden de rekommenderar, så ger man mer och mer, till de en dag har växtspurtat klart, då man minskar ner det rejält, för att det ska bli lagom mycket hund.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Håller med.
Så länge hunden mår bra av det fodret den får så finns det ingen som helst anledning att byta. Skit i vad folk säger och gå bara efter hunden som individ.
Jag har själv gjort det misstaget med min ena hund som nu måste äta specielfoder för känslig mage.

#27 Håller med. Mår hunden bra och har fin päls så funkar det.
Det enda är överutfodringen av stora hundar som man måste tänka på (har haft två hundar som växt upp innan man visste det).
#27 Nej det är klart men golden som är en så snabbväxande hund SKA ju ha ett foder med inte för mkt fett o kolhydrater och jag vill hellre ha ett dyrare foder som ger bätttre energi i mindre mängd och med mindre spannmål då golden inte verkar må så bra av det..
VIll gärna ha mer kött o bra mat än spannmål..
#28 Det låter bra! :) Ska nog testa det faktiskt.. Hur många kg äter din valp i månaden ungefär av det? Jag har lite svårt för tabellerna o veta ungefär hur mkt hunden väger men..

Vi har följt tabellen rätt OK den här gången. Kollar på tabellen hur gammal valpen är, hur mycket den väger, och sen delar man upp de gram som står på 3 gånger dagligen.
När valpen blir äldre och tyngre, kikar man i tabellen igen, och korrigerar eftre den. Man ska tänka på att detta är rekommendationer, så att man gott och väl kan öka eller minska med 50% av det som står i tabellen. Man ska kunan känna revben och ryggrad utan att klämma hårt, men inte så att det "sticks".
MVH Elin

Vi köpper 20 Kgs uppfödarsäckar, och det räcker länge, tycker jag. Vi ger nog 3 dl 3 gånger om dagen nu.
MVH Elin
#32 Okej :) Men man lär öka ganska ofta va? Dom går väl upp i vikt snabbbt nu..
#33 Var får du tag på dom säckarna? Jag har hört att det går ungefär 12 kg på en månad.. eller 10 kg.. Men det beror väl kanske på hur mkt näring o sånt det är i fodret, ett bättre foder kanske räcker längre för om behöver inte lika mkt..

Uppfödarsäckarna får man köpa om man är registrerad uppfödare. Tror att jägare får köpa dem oxå, fast utan rabatt och med sämre bonuskort dock. Fortfarande billigare än för vanliga dödliga ändå…
MVH Elin

Jag tycker RC jag jobbade i en djurbutik för några år sedan och har ända sedan dess tyckt att RC är skitbra. Du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd och de har även rasspecialicerade foder. Vi ska börja på Pudel-fodret när sindra blivit lite större och känner många som använder det till sina hundar och de mår alldeles utmärkt med det:)
#36 Aha okej. Ska kolla med min sambo då, han o hans bror jagar ju.. Kanske blir det bättre än o köpa 12 kg hela tiden. :)

Däremot skulle jag inte låta min luras av alla "ras-foder", detta är bara ett knep för att få djuraffärerna att köpa mer.
Om hunden mår bra av det den äter, varför ska man då byta?
#31 då man brukar tala om snabbväxande raser gäller det oftast dom riktigt storväxta dvs grand danois, rottweiler, irl varghund etc. och då gäller det främst mängden proteiner och givetvis även fett, men en valp ska rent generellt ha ett ganska högt energivärde på sin mat som alla djurungar.
vill du ha spannmålsfritt finns i princips bara orijen, möjligtvis även oliver's fish selected.
≧◔◡◔≦
Rekommenderar uppfödaren doggy och hans hundar mår bra så varför kan du inte då fortsätta med det? Viktigast är ju hur hunden mår, inte priset och innehållet.
#40 Jo det är klart, men golden ska ju inte växa snabbare än den gör naturligt, då den lätt får höftproblem. Därför ska man försöka hitta nåt med så lite spannmål som möjligt och inte för mkt onödigt fett o kolhydrater.. Det behöver inte va spannmålsfritt, bara inte bestå av mer spannmål än kött, så mkt kött som möjligt…
#41 Jo men det är inte säkert att uppfödaren vet riktigt då. Jag har själv inte träffat uppfödaren o vet inte hur bra dom är. Och efter det jag läst om Doggy vill jag inte ha det. Han går ju och bajsar JÄTTEOFTA och har ju hört att dom gör det av Doggy dessutom vill jag bara att dom ska äta något som har bättre näringsvärde och inte behöver äta lika mycket av, och så den håller vikten på lättast sätt och slipper höftproblem. DET blir dyrt! :/ Innehållet ÄR väl bland det viktigaste :S Dom mår knappast sämre av att få nåt med mycket kött i..
Men jag litar på det Elin (Vattnadal) skriver eftersom hon är bra på hundar och har en golden själv : ) Det kan ju inte skada att använda det hon använder. Så ska testa detta. Tror inte han dör av att byta, han älskar mat ;p
#43 Gör som du känner så blir det nog bra. 
Själv ger jag mina hundar billighetsfodret Axess. Stora som små jakthundar, presterar 1:a pris på både utställningar och jaktprov.
Så allt beror inte på innehållsförteckningen och priset. Mår en hund bra och presterar av ett billigt foder så varför tömma plånboken?
Jag brukar säga att man ser hur mycket och i vilket skick bajset ser ut. Kommer det massor är det ett foder hunden inte tar upp ordentligt. Blir det lite så är det ett bra foder.
Jag har även provat det blå&vita och det har varit alldeles utmärkt. Eucanuba var dåligt genom att vi faktiskt fick skelettproblem på en kull där vi använde det fodret. Och även en bekant sa samma sak.
MEN olika foder passar till olika hundar. Och att följa tabellen har jag slutat med för många år sedan. Man ser på hunden. Men det är ett hjälpmedel för många. Bara man inte hänger upp sej enbart på tabellen eftersom hundar är olika.
Men nu använder vi Doggy och det passar mycket bra för våra vovvar. Och då finns det ingen anledning att byta.
Elin, är det den här du har? http://www.foderbilen.se/hund/hundfoder/eukanuba-puppy-and-junior-lager-15kg.html
Tänkte, det är ju majs i den :O

Japp, det är den Vittra äter.
Här hemma är det bara Vidar som är en stressloppa. Han har extremt dålig impulskontroll, och blev ny hund av att sluta äta majs. Nu har vi dock inte råd att ge ella hundarna orijen eller ens acana då det går MÅNGAS kg till 7 huskyn, förutom en golden… Hade vi bara en hund skulle det bli orijen.
MVH Elin
#47 Aha okej! :) Ska kika p ådetta..
Vi har en golden och en lhasa apso som vi provat att ge Royal Canin, Hills, Eukanuba och nu senast Doggy, som de ätit i en längre tid. Doggy är helt klart det foder vi och hundarna har varit nöjdast med. De är friska, fina i pälsen och gillar sin mat skarpt (t.o.m. min lilla lhasa apso-tant som tidigare varit väldigt knusslig med maten). Jag ser ingen skillnad i "bajsmängd" heller jämfört när de fick de dyra märkena.
Nu har jag inget att jämföra med då han ätit nytt foder en dag o blivit asdålig av det. Men han verkade må bra av Doggy och gillade det men vill egentligen inte ge honom det pga så mkt spannmål. Men vad ska jag göra, använda Doggy eller försöka gå över till nåt annat… :S
Jag tycker att du skall prata med din uppfödare.Hon/han har förhoppningsvis kunskaperna.
#51 Det är ju inte säkert.. Jag känner inte ens uppfödaren då vi fick valpen av sambons mamma.. Men behöver bara lite tips jag vet ju själv att han mådde bra av Doggy men är det en bra mat, är lite anti Doggy!
Jag säger såhär, så länge hunden växer normalt, är bra i hull, päls, avföring och är pigg och glad så finns det ingen anledning att byta. Allt det här snacket om att dyrt foder är såå mkt bättre går jag faktiskt inte på. :) Man ser ju själv vad ens hund mår bra av. Vår hund blev inte bra i magen alls av Doggy, medan min brors lilla hund mår alldeles ypperligt av det, och är pigg o frisk som en nötkärna!
#53 Ja, än så länge mår han ju bra. Men vill gärna att han får i sig bättre saker än en massa spannmål.. :/ Men får fundera på saken! Ska testa gå över lite saktare o funkar de inet alls struntar jag i de =)
Vi är uppfödare och har provat lite olika foder genom åren. Och vi har fastnat för just Doggy.
Vi använder oss av proffetional till hundarna när dom jagar, är dräktiga och digivande. Även valparna får det.
När inte hundarna jagar får dom en klenare variant.
Provade ett foder som var väldigt bra och känt. Även svindyrt, och det slutade med skelettskador på 2 av valparna. Även grannen som använt samma foder fick problem med sin kull.
Men vi använder nu bara Doggy och det fungerar bra. (haha, det låter som någon larvig reklamramsa)
Hundar är ju som vi, olika. Fungerar ett foder bra så finns det absolut ingen orsak att byta.

Vi bytte från dyrt specialfoder när vi tog över hunden, inte av kostnadsskäl men pga näringssammansättningen. Nu får hon Doggy Junior (fast hon är vuxen) och mår toppen, älskar det och har finfin päls. Jag tror inte heller på att dyra foder alltid är bättre eller på att spannmål är dåligt (nästan alla foder innehåller spannmål för övrigt).
Att det blir mer bajs beror på att det är mer fibrer, vilket anses bra för människor i alla fall. Det är bättre för tömningen av analkörtlarna.
#5 Nä det är klart.. Men många harj u något av dom "bättre o dyrare" fodren o tvivlar på att många uppfödare använder dessa ändå vill folk byta till detta.. :S
#56 Jo, jag vet att allt innehåller spannmål men mer eller mindre… FÅr fundera lite på saken o i så fall lämna tillbaka pro plan påsen..
Grejen är den att jag har inget att jämföra med så jag vet inte om vår valp bajsar mycket eller lite och om det ser rätt ut eller inte… :S Det ser iaf lite gult ut typ när han äter doggy….

Färgen beror på fodrets färg, Doggy är ljusare än många andra. En del foder innehåller färgämnen också.

Jag gav ju Vittra doggy, som uppfödaren gjort, säkert 3 dagar, innan vi snabbt fasade över henne på eukanuba. Hennes bajs var ljust i början, och har nu en finare mörk färg.
Innan vi började med royal, och sen bytte till eukanuba pga priset, så kunde vi byta foder tvärt, rakt av, utan problem till våra huskyn. De växlade mellan eagle pack, royal, eukanuba, rubur, nutro, nutra, ja, allt jag kunde få billigt via jobbet (trasiga säckar, korta datum od). Dock var det alltid köttbaserade foder och alltid kraftiga, performance, valp od. Till detta gav vi fodax när de jobbade hårt. De blev aldrig dåliga i magen. En gång fick jag hem flera säckar av doggys energifoder för att testa. Alla var lösa i magen, och det pågick 2 v, innan vi gav bort fodret.
Således har jag mycket dålig erfarenhet av doggy. Vet många hundar som är mjälliga, matta i pälsen och fiser, som äter det. Visst finns det många hundar som fungerar på det oxå, men mina gör det inte.
Jag tycker att man kan prova att ge hunden ett köttbaserat foder för att se om det blir någon skillnad. Blir hunden snyggare i päls, hud, hull och mage, byt. Ser man ingen skillnad efter nån vecka, kör vidare på doggy.
MVH Elin
Snälla, gör inte Sarah osäkrare än hon är.
Vi har fött upp i alla fall 100 valpar minst på detta foder och dom har blank päls, skiter normalt, äter normalt. utvecklas normalt. Varför krångla?
Ja, det är ju det att bajset är ljust o gult, ser lite ut som hö… Hmm… Får se om jag fortsätterg å över på pro plan, går tillbaka till Doggy eller testar nåt helt annat. Hon i djuraffären sa att om det inte funkade va det bara att komma tiillbaka med säcken o få pengarna tillbaka eller byta till en annan sort om vi så ville..

Därför att hon redan köpt ett nytt foder och börjat ge det, samt har slut på doggy hemma. Vidare såg det ut som att magen redan var bättre, i ett inlägg.
En stor anledning till att många uppfödare använder doggy är för att det är billigt. Vittras uppfödare ifrågasatte nästan oss hur vi kunde ha råd att ge eukanuba när vi har många hundar.
Själv önskar jag att jag hade så mycket pengar att jag kunde ge alla orijen, eller så mycket engagemang att jag kunde barfa hela högen. Misstänker att det i framtiden, med större hundantal, blir till att backa i kvalitet på torrfodret. fast då tillkommer kött eller färskfoder. Våra arbetande hundar håller inte på spannmålsbaserade foder.
Jag har jobbat i djuraffär i över 10 år, så kag kanske är rubbad, då jag läser innehållsförteckningarna på fodren. Jag vill förutom rätt halter av protein och fett, ha foder som ligger så nära det vilda hundar äter som möjligt. Detta innebär helst inget spannmål, utan kött, ben, blod, brosk, fisk och skaldjur, frukt od.
MVH Elin

Ja, äter valpen det nu så är det ju bäst att fortsätta med det. Det är nog helt enkelt så att det är individuellt vad hundar tål. De flesta hundar tål det mesta i foderväg, ungefär som människor. Andra är känsligare och då får man testa sig fram.
#63 Grejen är att jag har slut på Doggy o funderar på o köpa mer nu o gå över sakta.. Eller kan man testa med dom tabletterna bara o fortsätta på Pro plan nu?
Han fick ett mål sånt igår blandat med doggy, i morse fick han ett mål och bajsade då vanligt o bra.. I eftermiddag (runt 13) hade han diaree. Sen fick han ett mål till vid 14 ungefär och sen fick han inget mer för han spydde ju men hans bajs när han bajsade inne då va lite bättre fast verkligen inte bra.. MEn jag har inte vågat ge honom mer idag, han fick lite potatis bara.. Ska fundera till imrogon hur jag ska göra!
Jag är lite anti billigt just för att det är ju nåt som "borde" va sämre men jag vet inte, det stämmer ju inte alltid heller. Mne det här är en hel djungel alltså! Jag tänkte köpa Orijen men fanns inte i nån butik o hade inte tid o beställa på foderbilen då maten började ta slut o jag ville inte köpa mer Doggy… Så efter rådfrågande hos personalen på My one blev det Pro plan, hon verkade riktigt bra på det hon pratade om i alla fall. Så tror pro plan är helt okej! Dock blir ju dom dyrare inte så mycket dyrare då det inte går åt fullt lika mycket…
Men ja, jag vet inte.. Usch vad förvirrande det här är!
#63 om du vill ha så lite spannmål som möjligt, varför eukanuba?
deras innehåll matchar väl verkligen inte vad du raddar upp att du vill ha?
extremt få foder gör det, och extremt få foder är spannmålsfria överlag utan måste ha en annan kolhydratskälla.
≧◔◡◔≦

Testa att ge bara lite av purinan väl uppblött till frukost och se vad som händer innan du rusar iväg och gör av med pengar på hundmat och apotek.
Det kanske bara blev för mycket med grisöra första gången tillsammans med foderbytet.
Välkokt mosad potatis med smör, avsvalnat, är ett toppenmedel mot dåliga magar. Motrotspuré kan oxå göra mirakel, samt a-fil och yoghurtkulturer. Hjälper inget av det, ge canikur.
Jag tror inte riktigt på att fasta valpar. Då ska nog en veterinär rekommendera det först.
MVH Elin

Nej bara hoppa över ett mål om de är dåliga i magen - men magen bör lugna sig. Små doser fil eller morotspure är bra och mjukt för magen. Sedan tror jag på lugn och ro. Vi som har hundar med anlag för magsäcksomvridning måste alltid tänka på det, men det är bra för alla hundar att äta i lugn miljö och smälta maten i lugn takt.
#67 Vad är purinan?
Ja, tänkte på det också.. Grisöron har jag som sagt hört andra hundar som blivit dålig av som ändå mår bra annars så det kan ju va nåt sånt!
Ska testa dom där små hemmakurerna innan canikur då! :)
Jag vågade bara inte ge henne mer av detta då han spydde o höll på. :/ Men nu ligger han o sover för ikväll så jag tror att han klarar sig, han ska få mat imorgon bitti. Frågan är ju om jag vågar ge honom pro plan eller om jag måste hitta nåt annat o ge honom (har inegt annat som färskmat hemma :p)
#63 Alla uppfödare…
Jösses, vilka förutfattade meningar. Jag ville inte gå ut med vilket foder som gav våra valpar skador, men känner mej frestad att göra det. Eucanuba var det. Och grannens kull fick också problem. Det är inte världen bästa foder. Men passar säkert många. Men inte alla.
Doggy är ett BRA foder. Därför använder vi det. Men jag har förståt att det tydligen är mode i att köpa dyra foder när billigare är lika bra.
Vi har även provat konsums blåvita och det var ett mycket bra foder. Jag kan ta upp många foder här som vi provat, men ser ingen orsak.
Vi fastnade för just Doggy på grund av det är ett bra foder till våra hundar. Just nu har vi 12 hårt arbetande hundar, dräktiga och digivande hundar och även valpar. Många olika individer alltså. Än så länge har vi inte haft några problem. Varför då byta? För prisets skull eller…?
#68 Ja, det va dumt o hoppa över två mål men nu ligger han o sover för kvällen så vet inte om det är nån ide o väcka honom nu o ge honom mat om han blir dålig igen. Han får till frukost i stället.
Lugn och ro får han jämt. :) Inte så livat här hemma ;p

#69 Purinan, fodret du har. Det heter Purina pro plan, jag använde helt enkelt första delen av fodret! Ge lite väl uppblött av det fodret till frukost och håll tummarna. Så skulle jag ha gjort i alla fall. Det minskar din stress och om det går bra, även hålen i plånboken!
#71 Låt honom sova du, det är det bästa för honom om han inte är kry.
MVH Elin
#72 Ahaa! Haha tänkte inte på detta. Har nog bestämt mig för att fortsätta försöka. Skulel det verkligen inte gå efter en vecka typ så får han fortsätta på Doggy ett tag så länge..
Ska testa ge han en mindre portion uppblött till frukost ja. :) Han har ju iofs aldrig vart dålig idag, förutom diaree o kräk men han har vart pigg. Innan han somnade nu ksulle han leka :p Men den här tiden brukar han slockna till 6-tiden imorgon bittti! ;p Så nu ska han få sova! :)

#70 Läs min mening igen, jag skriver inget om alla uppfödare.
"En stor anledning till att många uppfödare använder doggy är för att det är billigt."
Sen skulle ju inte någon använda det om de inte tyckte att det fungerade. Dock tror jag att priset har med saken att göra. Om doggy fungerar, varför välja ett dyrare foder? Där gör man ju ett prisval.
Vidare tror inte jag att det är mode i att köpa dyrt. Nu i sämre tider tror jag att många snålar in på det som går. Självklart ska man inte köpa ett dyrare foder för att det är dyrare. Man ska köpa det foder hunden mår bäst av, just den individen.
Jag vet att du haft problem med eukanuba. Jag vet väldigt många som inte haft det. Foder är indivuduellt. När vi hade 6 hundar hade vi flera olika foder för att alla skulle fungera optimalt, acana, james wellbeloved, eukanuba performance och eukanuba everyday. En av hundarna mådde ändå bäst på barf, vilket hon fick för det mesta.
Det finns troligen inget foder som passar alla hundar (jo, barf, som är det naturligaste, men det passar inte alla ägare). Om en person känner att ett foder inte "duger" åt den personen hund, så måste det vara OK att byta. De som ger doggy behöver inte känna att de nedvärderas för det. Jag kan tala om hur mina hundar mår av det, du kan tala om hur dina hundar mår av det.
Jag tar inte alls illa upp av att du haft problem med eukanuba. Jag ser hur mina hundar mår av det och är nöjd. Jag hoppas att du fortsätter ge dina hundar doggy, och vara nöjd.
MVH Elin
Jag tycker det är upp till var och en att själv avgöra vad de tycker är bästa fodret för sin hund. Däremot kan man ju alltid rekommendera och tipsa varandra.
Själv är jag inte ett dugg förtjust i Doggy. Min hund åt också det när han flyttade hit och han bajsade mycket och mer eller mindre löst hela tiden. Såg även taskig ut i pälsen. Har provat en del andra foder efter det och har aldrig fått samma problem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vår valp var länge lös i magen när vi fick hem henne (åt doggy) men sen bytte vi till pro plan och sen dess har han varit bra i magen förutom de gånger hon ätit nåt annat olämpligt som hon hittat..
Skynda långsamt så går det fortare.
ska vara bra foder men tyvärr klarar inte våran av det med sin mage, o så gilla hon det inte så mycket heller. Men vi kör med RC sensitiv för då funkar hennes mage fint. Men vet flera som köper Doggy o de mår jätte bra :) så funkar det skulle vi med kört med detta foder.
Äter hunden "märkesmat" så behöver den betydligt mindre foder än om den skulle äta doggy, för då behöver den sjukt mycket.
Så det blir inte billigare som folk tror bara föra att dom köper billigare foder, Eftersom hunden måste äta betydligt mer så tar ju säcken slut fortare.
#78, det gäller inte alls billigare foder.
Jag tror attt jag ska försöka fortsätta gå över på Pro plan. Jag kanske tycker han verkar må bra men har ju som sagt inget att jämföra med. Nu efter ett dygn (ungefär) med pro plan är han liiite bättre, han är fortfarande lite dålig men inte diaree och dessutom har det redan blivit mycket mindre mängd (som ser mer normalt ut för en valp nu när jag tänker efter) och är mörkare i färgen.. Så det verkar gå åt rätt håll bara magen vänjer sig!
Men vad skulle hända om någon smo passade honom gav honom doggy någon gång? T ex min sambos mamma som ÄLSKAR doggy och inte alls gillar såna här foder fastän jag tycker det. Skulle han bli dålig igen då om han äter doggy nån dag??
#79 Det är det jag har hört från foder kunniga personer. Kollar man även på utfodringstabellerna så ser man att om man ger tex Doggy kanske man måste ge 10dl medans om man ger pro plan så behöver man bara ge 6dl.
Doseringstabell för Doggy:
Vikt: dl:
5-10 3-5 dl
15-25 7-10 dl
40-60 13-17 dl
Doseringstabell för Pro Plan:
Vikt: Gram:
1-5 20-100
5-10 100-150
10-25 150-310
25-35 310-400
45-60 480-590
Jag som ger Pro Plan kan säga att 1 dl är ca 50g. Så avgör själva om man måste ge betydligt mer om man ger exempelvis Doggy.
l
Vägde en dl Doggy mat nu och det vägde 70g. Alltså behöver man ge så mkt mer för att det ska fylla upp dom dl man måste ge om man ger Doggy.
3-5dl, det blir ca 280g per dag (Tog 4dl i exemplet) , när samma vikt på hunden om den skulle äta Pro plan bara behöver äta 100-150g.
Ja, Doggy ska man ge mer av. Jag gav dubbelt så mycket Doggy mot Eukanuba.
Men jag tror att Taci menade att alla billiga foder behöver man inte ge mer av och inte att hon protesterade mot att man skulle ge mer av just Doggy.

#83 väldigt stor skillnad faktiskt

Å andra sidan kan det vara bra med ett foder som ger mer volym för samma näring, hunden blir mättare men inte tjockare. Vi som måste hålla ner på näringen (kalorierna) har det lättare med ett foder som ger mättnad. Fast en retriever blir ju aldrig riktigt mätt förstås

Har man en hund som har stora behov av att äta är det vettigt med ett foder med mindre energi. Fast jag vill ändå ge ett köttbaserat foder.
Man kan istället lägga i rårivna morötter, eller morötter i bitar, så att det blir lite att tugga på. Ris kokat enligt kartongen (för att hund ska tillgodogöra sig det krävs dubbla koktiden och dubbla mängden vatten) eller någon näve spannmålskross ger mer mättnadskänsla. Eller så gör man något annat för att det ska ta tid för hunden att äta, berikning av matskålen ex, eller att inte blöta upp maten, men att hälla i några dl vatten. Kanske sprida ut maten på golvet eller på gräsmattan, så att man får lite fodersök på en gång. Eller hälla det i en petflaska, qula, bildäck ed.
MVH Elin
#87 Har hört att osaltade egenpoppade popcorn ska vara bra bukfylla också?

#88 Japp, det är toppen. Luftpoppat tar de inte upp något energi alls av. Ni med matglada hundar, köp en luftpoppismaskin! Sen poppar ni massor, och se till att alltid ha framme i en skål. Då kan den matglade hunden alltid ta sig några tuggor när det passar.
Har hört vissa som har hundar som packat in kopiösa mängder i början, men när de inser att det alltid finns, så dämpar de sig.
Man kan även ge popcorn som är några dagar gamla, iustället för nypoppat, som är lite godare, för att minska suget.
MVH Elin
#89 Bra tips!
#84, det var precis så jag menade jag! :)
Jämför man exempelvis Doggy och Carrier som båda är billigare foder, så behöver man ge nästan dubbelt så mkt Doggy som Carrier, fastän Carrier också är ett billigt foder :)
Jag fortsatte gå över på proplan och redan dagen efter var han bra. Snacka om att det är stor skillnad! Visserligen bajsar han någon gång mer om dagen nu än innan men innan va det stora högar och det va gult nästan. Nu är det mörkbrunt och kanske 2 korvar.. Sjukt stor skillnad så sett!
Det enda problemet är att han sen dess börjat kissa mer. :O Innan gick jag ut varannan timme ungefär och det funkade bra han kissade nästan aldrig inne om det inte va för jag låtit han vänta för länge….
Men nu, senaste dagarna, har han kissat inne flra gånger bara högst 1 timme efter jag vart ut senast.. :S Fattar inte varför! Det är så jobbigt när han bröjade bli rumsren och nu detta.. :/ Va ute för en halvtimme sen och nu kissade han inne igen ändå! Kan ju inte behöva gå ut var 30:e minut liksom :S
Min hund är uppvuxen på Doggy och min uppfödare använder det till sina hundar. Känner även flera andra toppenuppfödare inom min ras som ger Doggy, så nej, jag ser inte Doggy som ett dåligt foder eller ett man ger för att det är billigt.

Jag ger doggy till min lilla dam och hon har känslig mage och blir mjällig av fel foder, men doggy senior har funkat som en klocka för henne, lite bajs och frisk hund. Jag tycker doggy är ett bra foder.
Jag lät min hund gå på Doggy i 1,5 vecka, eller ja - jag lät henne inte, min farmor gjorde under den tiden vi var bortresta - och jag skulle aldrig låta henne äta det under en längre tid igen, jag har sett vad det gör med henne. På den 1,5 veckan fick hon dåliga klor, dålig andedräkt, oblank päls och mjäll, samt att hon sket flera ggr om dagen vilket hon INTE gör på sitt vanliga foder.
Men visst, det funkar säkert för vissa hundar, men för min gjorde det inte det.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Nu har jag bara läst en del av tråden, men här kommer mitt svar i alla fall:-)
Doggy har blivit bättre än för några år sedan. Det är inget kanon foder, men väl värt pengarna. Dom har bara kött som är godkänt för oss människor att äta. Dvs dom maler inte ner en massa skit från djur som ex hästskor mm som ex Pedigree gör. Alla råvaror är när producerade så om man tänker på miljön är det ju jätte bra!
Robur är Doggys "lyx" märke. Dom har lagt ner mer energi på att göra det fodret riktigt bra där av priset. Jag tycker Robur är bättre än både Royal´s och Eukanouba. Eukanouba bara hatar jag för deras djurförsök dom utför. Det fodret bojkottar jag och tycker att ALLA borde göra!
#96 Vad för djurförsök? :O
Helena
#97 För ett par år sen kunde man via PETA´s hemsida se bilder från Eukanuobas "fabriker" eller var det nu var. Där dom provade fram olika foder sorter och tillsattser på hundar. Hundarna bodde i små burar som tex veterinärer har, i långa rader och vissa var klådhundar och endel såg riktigt illadäran ut! Så det fodret bojkottar jag!
Jag kan se om jag kan hitta en länk, om den finns kvar.
Iams Animals still suffer at Iams.
Här kan man se vad företaget Iams som tillverkar Eukanouba har för sig…..
#96 Tack för all fakta om Doggy. Men du, inte menade du väl hästskor
Var det inte hästhovar du menade?
Visst är det hemskt med Eukanubas tidigare djurförsök, men vadå - det var ju i början av 2000-talet. Nä, dom har förhoppningsvis förbättrat sig efter filmen, go for Eukanuba om det känns bra!
Men börja grina då!

Jag tror inte ens filmerna är så nya som början av 200-talet. De stora företagen har självklart djur de provar ut sina foder på, smaker, form på kulor od. Men dessa hundar lever troligen inte i små eländiga burar nu för5 tiden. Då skulle de ju inte kunna se hur fodret fungerar för fullt.
#101 Håller med, men ryktet säger hästskor, har hört det många gånger. Jag brukar fnissa i smyg, för vad ska doggy ha för kvarnar som maler ner järn? Nej, nog maler de ner det mesta som inte är människoföda på ett djur, brosk, hud och annat, men det är ju sånt vilda hunddjur äter, och således inte fel. Hovarna vet jag inte om de klarar av att få i sig. fast äör det svält, så gnager de nog i sig hovar och klövar med.
Tycker snarare att de foder som bara innehåller muskelkött (bla nutro gick ut med det tidigare) är mer fel än de som maler ner det mesta. Synd bara att det ska fyllas på med såna mängder spannmål.
MVH Elin
Visst snackas det mycket. Men att Iams varit i blåsväder pga sitt djurplågeri är ju fakta. Sen finns det fortfarande med på PETA`s hemsida så… vad är det som säger att det inte är så fortfarande?Nån som varit där och sett att allt är ok?? USA i ett nötskal skulle jag vilja säga. Men alla har ju sin tro. Jag köper inte sånt när jag inte vet hur det ligger till med deras djurförsök i dagsläget. Ser INGEN anledning till att gynna ett sånt företag när vi har helt ok foder här i sverige!
Bilder på demonstranter såvitt jag kan se?
Men börja grina då!
#106 Precis. Och varför demonstrera om det blivit bättre??
Jag tycker att det är naivt att tro att det skulle vara SÅ mycket bättre där nu så att det skulle vara BRA. Många foder företag testar sin mat på hundar, men inte i LABB. Kolla Royal Canin, nån som varit på deras anläggning? Dom hundarna har det som dom flesta hundar som bor på kennel med hundgårdar osv. Lika så Doggy/Robur Dom hundarna är ute i stora inhägnader och kan springa och leka på dagarna. Det kan inte hundar på LABB hur fina burar dom än har…
Använde eucanuba en gång i tiden, men då vi fick fel på en kull valpar och även grannen fick problem, så har vi aldrig använt det något mer.
Men det är väl som med många andra foder. En del passar och andra passar det inte.
Vi har använt Doggy sedan dess och är väldigt nöjda med det. Finns ingen anledning att hålla på att prova en massa andra foder som är dyrare bara för att det ska låta.
Jag förstår att man kan vara osäker för det här är rena djungeln.
Följ uppfödarens råd och använd det dom använt. Av förklarliga själv använder dom självklart inget skitfoder till sina avelstikar och sina valpar. För det visar sej förr eller senare.
Nu pratar jag om seriösa etablerade uppfödare.

Är det ingen som kör med bozita?
#109 Det fodret hade jag faktiskt glömt. Det använde jag för många år sedan när jag bara hade en hund. Bra foder. Tror jag köpte det på "Granngården"
#107 Fast vart kan man få reda på att dem inte har stora inhägnader på eukanuba? Alltid när nått företag målas ut får man bara se den "fula" biten.
Sen har jag läst att varken hills, purina eller royal canin har besvarat PETA´s frågor om djurförsök..dem har nog knappast rent mjöl i påsen. Det tror jag inga stora fodertillverkare har.
nutro
purina pro plan
hills
pedigree pal
royal canin
advance
nutra nuggets
brekkies
sheba
affinity foods
whiskas å kitekat
Ptjaa…listan kan göras lång med djurfoder som använder djurförsök.
Jag kan ställa mig med en skylt och demonstrera mot folkmordet på Kurderna -88. :) Säger väl inget om hur dagsläget är.
Men börja grina då!
Jag tycker i alla fall att det är otroligt naivt att tro att ett företag som faktiskt ganska nyligen (max 9år) har behandlat hundar på det här sättet, skulle ha skärpt till sig så pass att det skulle vara ok att handla deras foder.
Om ni har bevis för att andra foder företag skulle ha samma bakgrund som Iams så kom gärna med dom så kan jag bojkotta dom också. Royal vet jag har ok hundhållning likaså Doggy/Robur. Därför håller jag mig till Royal och svenskt foder.
Jag har inte läst hela tråden, men vill säga att jag gillar Doggy Extra! Vanliga Doggy är väl ungefär som vilket skräpfoder som helst (vetebaserat med massor av kolhydrater och därmed för lite fett och protein…). Doggy Extra Valp eller Doggy Extra Aktiv kan jag rekommendera. Det skiljer inte mycket mellan dessa två foder.

Ingen som använder/använt Lone Star?
Jag har använt Lone Star. Jag gillade det fodret, bra pris och innehåll. Men nu väljer jag bort foder med Majs i och LS är tyvärr en av de.
Jag har inte läst hela tråden, men självklart är det individuellt vilket foder som fungerar till vilken hund. Min hunds uppfödare använder Doggy, även de förra ägarna till min hund gjorde detta men då har han bara varit sällskapshund. Han har sett fin ut i hull och päls.
Jag går på hundsportsgymnasie och aktiverar honom tillräckligt, så han är betydligt mer aktiv nu och Doggy fungerar inte längre för oss iallafall. Han vill inte äta det (en retriever som inte äter?!) utan jag måste blanda i annat varje dag för att få i honom maten. Jag måste ge honom kopiösa mängder dessutom då han har gått ner i vikt sen stressen som blev när jag köpte honom och att han var dålig ett litet tag då och inte går han upp heller. Dessutom skiter han rent ut sagt sjukt mycket.
Så jag håller på att leta efter ett foder att byta till, men känner mig vilse i foderdjungeln. Det jag vet är att jag inte vill ha Doggy längre.
Har även hört att de som gör Doggy/Robur använder Roburresterna för att göra Doggy, alltså att Doggy består av rester? Låter inte okej iallafall.
Det jag funderar på att byta till är standardt eller canami för tillfället, ska prata lite med mina lärare, vad de tycker och så först. Men är mest inne på Canami så om någon vet något om det är jag tacksam om ni säger till :)
Får ni inte undervisning i foderlära på skolan? Eller ni kanske inte har kommit dit ännu? Mitt tips är oterigen att se till innehållet av makronutrienterna (fett, protein och kolhydrater) och mikronutrienterna (vitaminer och mineraler) istället för att stirra på märket.
De flesta fodertillverkare har t ex lightfoder vilket jag personligen inte skulle rekommendera till en enda hund då de består av mest kolhydrater. Det innebär inte att inte deras andra foder kan vara bra.
#118, det är då inget varken jag eller någon jag känner fått undervisning av i skolan iaf.
Det är en viktig del av hunderiet. Tycker ni ska tipsa lärarna/kursledningen om det!
#118 Jag tror att det kommer senare, om man väljer hundinriktat. Men jag går bara i ettan så har inte kommit så långt ännu.
Jag bryr mig inte om märket, vill ha ett foder som fungerar. Men jag vet att man ska titta på innehållet bara att jag vet inte hur det ska se ut för att vara ett bra foder. Jag har ju inget att jämföra med direkt heller..

#121 Jag gjorde en tråd om det för ganska länge sen. På hästar räknar man ju ut foderstaten efter näringsinnehållet i höet och kraftfodret. Det är inte alls svårt att hitta näringsbehoven för häst (finns böcker mm). Däremot finns det vad jag vet inget liknande för hundar. Hur ska man då veta att ens egen hund får det den behöver?
#122 Det vet man tyvärr oftast inte. Man måste köra på ett foder som man själv tror på. Om hunden verkar må bra av fodret så får man helt enkelt hoppas att det fungerar för den hunden. Sen är det ju så att om man inte kan något om foder själv så måste man ju lita på dom som jobbar med att sälja foder. Även om vissa bara vill sälja det dyraste fodret dom har/det dom tjänar mest på, så är det kanske bättre än att man köper ett skit foder på Ica.
Sunt förnuft och lite kännsla så brukar det gå bra.
#122 Kika in på Barf.iFokus, där finns en hel del kunskap om detta. Finns bland annat en del information i den här artiklen, även om den främst handlar om att Barf:a.