King Charles spaniel utan Cavalier..?
Är inte så insatt i mindre raser, jag undrar bara lite snabbt, vad är skillnaden mellan Cavalier King Charles Spaniel och King Charles Spaniel?

king charles spaniel ser mer ut som en pekines(stavning?) än som en spaniel som cavaliern gör. Annars så är det ingen större skillnad emellan temperamentet de sinsemellan
är inte king charles mer sjukdomsdrabbad än cavilern också ?

#2 king C har ögon sjukdomarna PHTVL/ PHPV någon mer ras sjukdom står inte.
Undrar varför de envisas med att dela upp alla raser i olika varianter med nya namn bara för p.g.a. en liten avvikelse.. Snart kommer väl västgötaspetsen delas upp också.. p.g.a. olika svansar..
Är KC egenavlad eller kommer den från CKC och har bara fått ett nytt namn förresten, som papillion och phélene?

Om jag inte minns fel så var KC ursprungsrasen och sen att kungen älskade alla hans spaniels därför heter rasen King Charles spaniel och när han hörde talas om en uppfödare som hade fått några som såg annorlunda ut och de hotades med avlivning så köpte han allihopa ifrån den kullen som han kallade cavalier eftersom dem följde med honom överallt. När hundarna kom fram så ville alla avla fram så att de fick en likadan som kungen och kennelklubben bekräftade cavaliern som en egen ras.

skulle aldrig köpa en cavalier , dom har ju så grymt mycket sjukdommar , som är så hemska! djurplågeri att avla på sånna enligt mig
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#6 Finns MÅNGA raser du inte skulla köpa med andra ord?
#5 Ah, okej. Men frågan kvarstår.. Varför inte behålla namnet, det är ju samma hund, fast olika.. Mer eller mindre.. Hoppas folk ni förstår vad jag menar?
Vad jag har läst så är dom inte alls lika i temeperamentet. En King charles är vassare i temperamentet och lite mer egensinnad än cavaliern.
Står lite i den här artikeln
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 då kan du inte köpa någon ras alls eftersom i princip alla raser har rasbundna sjukdomar… du själv har en liten blandis, tänk om den fått alla sjukdomar från respektive ras? så där kan man inte tänka!
Dessutom har min mamma fött upp cavalierer i ca 20 år och inte fått en enda sjuk valp! Alla valpar vi sålt har dött av naturliga orsaker eller blivit överkörda… så man kan faktiskt avla fram friska hundar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#10 Oj, har ingen ens vart bärare? Bra jobbar i så fall *tummen upp*

#10 visst kan det vara så , MEN , ingen hund kan vara så sjuk som just denna ras! jag skulle aldrig i livet stödja denna sorts avel..
// Elin
#12 Ser du sjukdomar som just sjukdomar, eller felen som raser lider av?
Hd/Ad, eksem, dövhet.. osv..?

#13 Nu vet inte jag vad du menar men, Jag tycker det är fel ja . Vissa av denna ras är så svårt skadade att dom blir tvungna att avlivas.. det är så fel att stödja denna avel. Det är sjukt hur människor kan avla såhär på en ras som är så förstörd.. tycker man ska sattsa på hundarna med minst sjukdommar , just för att dom kanske har en chans ..
// Elin

#13 jo nu tror jag jag förstår , men dövhet o eksem , kan ju alla hundar drabbas av liksom
// Elin
#15 Jovisst, men det är ju mycket vanligare inom vissa raser, t.ex. am.staff, shar pei, blodhound är drabbade av eksem. Vita boxrar, dalmatiner har gener för dövhet..
Sen har du ju Hd/Ad - Labrador, golden, am.staff, flatte, schäfer, m.f.
Hundar med luftvägsproblem, mops, pekinese m.f.
Du limiterar dig en heeel del menar vi bara 
Man får leta friska linjer helt enkelt.
Och CKCS har en bred avelsbas och där finns nog en del friska linjer.
Likaså att man kanske får ta importer av vissa raser som är inte lika drabbade som de svenska linjerna..
Sen behöver inte felet ligga på hunden, utan i hunden = psyket.
En frisk fysisk hund kan vara förstörd psykiskt..
Nämn en ras du skulle kunna tänka dig, så ska du se att det finns säkert en massa fel i den rasens historia också.

#16 visst har alla hundar fel . Men denna rasen alltså .. man blir tårögd! det finns säkert friska linjer.. men det kan ju dyka upp endå
// Elin
#17 Ja, men många raser har en lång lista som kan drabba dem.
Pudel t.ex.
- PRA
- Retinal atrofi
- Addison
- Patellaluxation
- Entropion
- Katarakt
- PNP
- Legg-perthes
- Epilepsi
Listan är säkert lika lång hos månag fler raser.
Det är inte alla jättevanliga saker som kan inträffa, men det finns på listan.
Hos Cavaliern finns ju bl.a..
Primär sekretorisk otitis
Hjärtfel
Retinal dysplasi
Katarakt
Allergi
Trombocytopeni
Syringomyelia
Eosinofila granulom
Ja, inte alla är jättevanliga, men förekommer.
Listan är ju ungefär lika lång hos båda exempel.
#17 Ja, det finns friska linjer annars hade jag aldrig haft en cavalier. Det kan dyka upp sjukdomar på din blandras också. Några garantier har man aldrig.
Om du är så rädd för sjukdomar, har du tittat tillbaka på linjerna på din blandras o dess förfäder har du haft möjlighet till det? Man har ju det med stamtavlor mm och papper ifrån uppfödaren. Annars talar du lite emot dig själv.
Det finns många uppfödare som jobbar hårt med att ta fram sunda friska cavalierer…och är nogranna med dess avel.
Sjukdomar är hemskt därför får man stödja seriösa uppfödare som tar dessa problem på allvar och avlar på friska djur.
Cavalieren är en jättehärlig hund o jag hoppas att det blir en mycket friskare ras genom årens lopp.
skulle nog säga att det nästan är säkrare att köpa en cavilier än en blandras, man vet ju vad man får om man köper en cavilier och sen kan man ju kolla i förväg vad för problem linjen har om man köper en cavilier..
#6 så där kan man inte säga för det beror på hur det avlas, bra seriös uppfödare ser till att avla bara på friska djur med friska led.
#12 jag tror du tänker på sjukdomen SM… Den kan drabba fler raser än bara cavalier…
Hade inte din valp york i sig? Eller är jag helt ute o cyklar?
Alla små raser med kupolformat huvud, som tex cavalier, cocker, Chihuahua, york osv, kan drabbas av SM så då får vi sluta avla på många raser…
Sätt dig in i raserna innan du uttalar dig tycker jag… Övervägande uppfödare avlar på sunda, friska hundar!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
På 1600-talet fanns Kung Charles II i England - han hade alltid en liten flock spaniels omkring sig och det har sagts att ibland struntade han i sitt ämbete för att istället leka med hundarna. De små spanielhundarna blev århundraden senare uppkallade efter honom.
Under Charles den II's tid var de större än dagens King Charles Spaniel, med flat skalle, lång nos (men inte som hos en Cavalier - utan snarare som en liten Springer Spaniel), men i början på 1800-talet importerades små orientaliska hundar, såsom Pekingese och Japanese Chin, och de korsades med King Charles Spaniel. Det gjorde att rasen blev mindre, fick kupolformat huvud och kort nos. Även personligheten förändrades, då den fick lite av de orientaliska rasernas högfärdighet.
Vid början av 1900-talet sattes en ganska hög prissumma ut på Crufts för att visa upp gamla tiders lilla spaniel, med större kropp, flat skalle och längre nos. Under 1920/30-talet blev denna variant en egen ras, som fick prefixet Cavalier för att skilja den från föregångarna. På den tiden var de kortnosade klart mest populära, men som vi vet så är nu King Charles Spaniel den som ligger i skuggan, medan Cavalier King Charles Spaniel är en av de mest populära raserna som finns.
Att säga att King Charles Spaniel är en kortnosad Cavalier är lika fel som att säga att Cavalieren är en långnosad "Charlie". Cavalieren är en glad, öppen liten sak som älskar alla - Charlien är mer av en reserverad enmanshund med en humoristisk men värdig personlighet. Den har beskrivits som "clown och engelsk överklass i samma förpackning".
Cavalieren är faktiskt inte friskare än Charlien, tvärtom. Men Charlien är inte heller frisk - det är hjärtproblem, ögonsjukdomar m.m. Dock är det den enda kortnosade ras där jag aldrig hört om några andningsproblem - däremot har jag sett två starka källor på motsatsen - Charlien har inga andningssvåriheter, vilket ibland/ofta drabbar mopsar, pekingeser, bulldoggar m.fl.
Så, King Charles Spaniel är den mer sällsynta, som har sett likadan ut sedan 1800-talet, då orientaliska raser korsades in.
Cavalier King Charles Spaniel är den man oftast ser (det registreras ett tusental valpar per år i Sverige medan Charlien bara har ett par tiotal registreringar per år, om ens det), och är ett försök till en rekonstruktion av gamla tiders King Charles Spaniel. Men riktigt som de gamla ser den inte ut.
Cavalieren: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Cavalier_King_Charles_Spaniel_trio.jpg
Charlien: http://www.katrill.com/files/katrill.kotisivukone.com/dalton_022.jpg
Personligen tycker jag mycket bättre om Charlien, men det är inte mest för utseendet - nog för att jag tycker de är jättevackra (när de inte har för intryckt nos eller för stort underbett), men jag skulle nog tycka lika mycket om dem om det var de som såg ut som Cavalieren och tvärtom. Det är personligheten (och storleken) hos Charlien som jag gillar.

http://www.kipar.org/period-galleries/paintings/1670/charles_75.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Charles_II_Prince_of_Wales_Egmont.jpg
Charles II - på den nedre bilden ser hunden han har i knät mer ut som en Phalène, och man får tänka på att på den tiden fanns inga egentliga raser, utan det var väl mer en typ - "dvärgspaniel" - som man kan förmoda är släkt med både Phalène/Papillon och King Charles Spaniel av idag.
Och titta här - en uppstoppad "Toy Trawler Spaniel", mycket lik ett mellanting mellan Phalène och Cavalier. Det kan mycket väl ha varit så King Charles Spaniel såg ut för flera hundra år sedan.
#23 Tack tack. Förstår nu skillnaden
Tycker dock att de ser likadana ut, bara att den andra ser ut att ha sprungit in i en vägg - ursäkta uttrycket, inget emot trubbnosar.
Kommer alltid irritera mig på att bara en liten avvikelse ska skilja en ras till två vägar..
#23 Bra skrivet! :) Det är det jag också har hört att dom är en väldig skillnad i temperamentet.
#6 Du säger ju emot dig själv lite grann eftersom du har en blandras. och om jag får fråga vad har den för raser i sig? Jag kan är rätt säker på att den har en ras i sig som oftast drabbars av nåt speciellt, ALLA hundar(raser) kan få sjukdommar. Och en renrasig cavalier med stam och allt är då säkrare att köpa än en blandis (absolut inget emot blandisar, har själv haft 5-6st blandisar och Ricko som många vet, var min hund som jag fortfarande är helt förstörd för han är borta var en blandis)
Sen är min kusin Cavalier uppfödare, dock tror jag 2 av valparna fick problem, en av dom tror jag är frisk nu men den sjukaste sparade hon och den rä frisk, dock väldigt liten. Hon hade väldiga problem med den valpen och väldigt jobbigt, men det är ett under att den lever idag. Tror den är 1½ nu.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Kexchoklad, det finns en lista på de hundraser som det krävs omedelbara åtgärder på för att förbättra, de delas in i typ akut, brådskande och mindre brådskande, och cavalieren kommer i grupp två eller tre. Det finns alltså många fler raser som är osundare (!). Kommer tyvärr inte ihåg var man kan hitta länken eller ens vem som gjort listan.. nån som vet vilken lista jag menar?
#27: Ja, här har vi de tre grupperna.
De värsta "Raser där åtgärder krävs" är: Engelsk Bulldogg, Mastino Napoletano, Shar pei, Chow Chow, Basset Hound, Fransk Bulldogg och Pekingese.
"Raser som motiverar ökad uppmärksamhet" är: Dogue de Bordeaux, (Engelsk) Mastiff, St. Bernhardshund, Miniatyr/bullterrier, Yorkshireterrier, Blodhund, Clumber Spaniel, Bostonterrier, Chihuahua, Japanese Chin, King Charles Spaniel och Mops.
"Raser som är föremål för observandum" är: Collie, Schäfer, Shetland Sheepdog, Welsh Corgi Cardigan/Pembroke, Boxer, Bullmastiff, Grand Danois, Norwichterrier, Skyeterrier, Staffordshire Bullterrier, West Highland White terrier, Pomeranian, Basset Artésien-normand, Bracco Italiano, Spinone Italiano, Am. Cocker Spaniel, Cocker Spaniel, Eng. Springer Spaniel, Labrador, Sussex Spaniel, Cavalier King Charles Spaniel, Chinese Crested dog, Griffon Bruxellois/Belge, Petit brabancon, Shih tzu, Storpudel, Borzoi och Irländsk varghund.

#24 Kan hålla med dig där när samma ras heter olika då "fel ras" kan födas in i vissa kullar. Men angående cavaliern och king charles så tycker att de ser jätteolika ut om man ser dem i verkligheten. Ansiktet är ju helt olikt. De har ju dessutom olika karaktärer så raserna skiljer sig åt mer än bara nosen så det är helt rätt att ha två olika raser
Jag gillar verkligen cavalier de jag har träffat har varit superhärliga och sedan barndommen har jag drömt om en black and tan. Däremot måste jag säga att minst sagt blir avskräckt när man läser på raslubbens sida angående hjärtsjukdommar.
Sedan verkar den där sjukdomen Syringomyelia väldigt läskig.
Just nu vill jag iof hellre ha en arbetande hund men jag skulle kunna tänka mig en skaffa en cavalier som sällskap och träningskompis på äldre dagar om jag hittar friska linjer utan hjärtproblemen framförallt då det verkar vanligast.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#29 Hehe, okej.
Själv gillar jag tricoloren, även om Bn'T är snyggt på alla hundar 
Grannen har två st mixar med cavalier och cocker.
De påminner om CKCS med beter sig mer som cockern..
Hemskt söta, men vet inte jag skulle kunna tänka mig en cavalier, eller king.
Men nu har jag i alla fall fått lite mer kött på benen om vad det är som skiljer dem åt