Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 10914 ggr
Mimmi89
0

Varför äter hon inte sin mat???

Min hund har slutat att äta! I Måndags va sista gången hon åt något torrfoder (onsdag idag). Jag var då hos mormor och hon fick äta av mormors hunds mat villket ja tycker borde vara roligare än sin egna. Men på måndagen åt hon bara lite frukost och dåligt på söndagen, hon åt visserligen ett märgben.

Och igår köpte ja en ny 12 kilos säck till henne och hon har inte rört det! Hon åt på ett stort nytt tuggben igår men hon åt inte allt. Bajsar som en liten hund eftersom hon ätit så lite nu, så allt hon har fått i sig har vart fil, benen, LITE rester och frolic (mums)!

Så ja fattar inte alls, har hon helt plötsligt bestämt sig för att matstrejka? :S

Någon som känner igen detta?

monicany
0

Kan det vara så att det är dax för att löpa? min tik äter sämre innan och under löpet än hon gör annars. Vad är det för ras på dein hund?

Letfors
0

När hon inte har ätingt på några dar uppsök vet. Kan nog ha förstopning?

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Mimmi89
0

Pratade med en vet som sa att det antagligen bara är så att hon hälldre vill ha rester och därför inte äter sin hundmat, är väl inte helt ovanligt att hundar gör så men ja försår inte varför hon helt plötsligt fått för sig något sådant :S

Så ja vad vet sa att är detta anledningen så ska man bara vara stenhård och inte ge något annat än fodret, får väl bli nu efter alla påskrester…

Nej hon ska inte löpa på flera månader och förstoppning tror ja inte häller, nu då hon har fått mer rester har bajset vart helt normalt om man säger så. .

Men någon som har erfarenhet av sådanna här situationer, hur lång tid kommer det ta (ca) innan hon börjar äta sitt torrfoder om hon inte får något annat? Kommer känna mig hemsk.

tsset
0

När hon blir tillräckligt hungrig kommer hon äta av det som ges möjlighet. Ingen frisk hund svälter sig själv. Så var bara stenhård, inget annat än mat. Kan ta ett par dagar eller fler beroende på hur hård man är.

Sussi89
1

har hon kanske tröttant på maten? Tänk själv att äta torrfoder hela dagarna. Tungan ute kanske ska blanda i lite sås eller kött så det blir lite godare att äta.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Katti
0

#5 Nej nej nej! Det är det absolut sämsta man kan göra.

#0 Har jag förstått det rätt att du har pratat med en veterinär och inte besökt en och fått hunden undersökt?

Sussi89
0

#6 what! vrf det, Min hunds mage fugerar helt perfekt, och han får inte bara hundmat! Han får alltid matrester. Hundar är ju inte så kännsliga som man kan tro!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

tsset
0

#7 Fast nu menade nog inte #6 att det skulle vara dåligt för magen (vilket det å andra sidan också kan vara…) utan att om man blandar ut med massa annat har man tillsist världens kinkigaste hund och ett himla pillande framför sig för att se till att hunden får i sig vad den behöver(ja, okej, inte absolut men risken är STOR!). Många hundar som får matrester i maten lär sig att plocka ut bara köttbullarna t.ex., eller slicka av såsen och lämna torrfoderkulorna, och då får hunden inte alls i sig vad den behöver. Inte heller ökar det chansen att hunden kommer äta sin mat som den är igen. Lite som att krydda ungarnas mat med godisbitar…

Torrfoder är ju ett helfoder, hunden får i sig vad den behöver därifrån i rätt mängd (självklart beroende på innehåll osv.osv.), ska man hålla på och slänga ihop eget behövs lite mer kunskap. Att servera matrester duger inte, som tillägg kan det gå vägen eller som belöning i träning men basen ska utgöras av torrfoder eller liknande om man inte har rätt kunskaper.

Och för en hund som redan börjat krångla (OM den nu inte är sjuk eller liknande) är det alltså ett väldigt dåligt råd.

Katti
0

Japp, precis så menade jag! Dessutom är det så att vår mat oftast innehåller för mycket kryddor och kanske framför allt salt som hundar inte mår bra av.

Men jag undrar fortfarande om frågeställarens hund har varit hos veterinären? För det kan ju faktiskt vara så att det är något fel. Tonsillit (halsfluss) ligger nära till hands att misstänka. Det är betydligt vanligare än man kan tro.

När mina hundar hade det avfärdade veterinären min misstanke efter att ha tittat i halsen. Det krävdes dock sedering och en titt längre ner för att se att tonsillerna var väldigt svullna och inflammerade. Vilken tur att jag inte gav mig på den punkten (det var min uppfödares förtjänst!).