Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2028 ggr
[Empisen]
0

Snö & is ätande..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glada! Glad

Undrar varför Hugo äter så mycket snö & is så fort vi går ut.. Han har alltid tillgång till vatten här hemma så det kan inte vara att han är törstig. Är det bara för att det smakar bra? Eller beror det på något annat? Jag funderar på mask, men han har inga andra symptom som tyder på det.

Ha en fortsatt trevlig dag!

[Hilo]
0

Hmm, vet flera hundar som gör det, haft flera själv som gjort det.
Har aldrig hört något om en speciell orsak, mer än att det kanske är spännande och gott/roligt att äta?

[Empisen]
0

#1 Jasså, ja men då är det nog så Glad När Hugo är busig tar han en isbit i munnen och vill att jag ska jaga honom, sen äter han upp den…

[Hilo]
0

#2 Hehe, tiken på bilden gjorde samma sak!

[Empisen]
0

#3 Haha, busfrö Skrattande

[Hilo]
0

#4 Hehe ja verkligen. Vilken kamp hon hade! Hon hade hoppat ner i ett dike, med ett istäcke på, ett torrt, utan vatten..
Så ramlade hon genom isen och fick klättra upp hela  vägen, men iskakan skulle med, så var det bara, haha!

Qepta
0

Min tik äter också snö, och när jag kastar snöbollar till henne så ska hon käka upp dom.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Karizma
0

Jag tror många gillar konsistensen med på is o snö, våran hund gillar lite hårdare snö nästan is då är den som bäst. Jag har ofta med mig vatten då vi går långis eller är ute för bus med hennes kompis men ofta väljer hon äta snö.

Katti
0

Glass Skrattande.

marinelady
0

Min äter snö som överslagsbeteende när hon leker  eller hetsar upp sig för mycket under träning, på sommaren är det gräs som ska in i munnen men jag bara avbryter henne i vad vi gör och kopplar när det slår igång..man brukar kunna se hur det börjar med en hund som försöker utföra en miljon olika saker samtidigt (alltså sitt,snurr, ligg och rulla runt samtidigt) och sen övergår till att tugga/ plocka upp gräs eller snö.. oftast hinner man bryta innan tuggandet och göra något tråkigare ( som plats liggning) så hon avbryter sitt over achiver beteende..

Men vissa gånger gör hon det för att hon är törstig :), dom gångerna skiljer sig helt från dom andra, det sker ofta på långa promenader så tar hon en munfull tuggar i sig och sen får det vara..