dvärgpinscher och häst?
satt och lekte med tanken att ta hem en DPtik från min svägerska. hur fungerar DP att ha med hästar och framförallt på ridturer?
det beror väl lite på hur långt du ska rida då det är en liten hund kan man ju inte gå alltför långt även om de kräver mycket aktivitet, sen är det ju lätt att hästen inte ser den eller råkar trampa på den osv om den går nära eller under hästen, man vet ju aldrig.

i mina egna tankar så ser jag ju att hunden kommer att hoppa upp på hästen efter ett tag, men det kanske inte fungerar? =) sadelväskor eller dylikt.
ne jag tror det är svårt för en dvärgpinscher att ha med sig så, de är aktiva, pigga och skulle nog vara otåliga att ha på hästen och vill de då ner blir det ju problem om de kanske tar ett hopp eller någonting som du inte är med på, det blir nog svårt att ha koll både på häst och hund samtidigt och omgivning?

#3 både ja och nej, jag vet folk som har med sina hunder och det utan problem.

Vet folk som haft Chihuahua och hästar där hundarna fått springa lösa bredvid på både långa och korta ridturer i skogen, så jag tror absolut att det kan fungera även med en dp som är något större än vavvan.
Man får bara se till att lära hunden att inte springa runt benen på hästarna utan hålla ett avstånd som minimerar risken att de hamnar under hovarna eller blir sparkade.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min syrrans kompis har en dv pincher tik som hon både springer å cyklar med minst 1 mil varje dag!
så visst kan dem hänga med! å dem älskar att fås pringa långa sträckor å e dem lösa så kan dem sj bestämma när dem vill vila elr inte, så får man ju se till att stanna hästen då…
Alla hundar oavsett storlek om dem inte har skador elr liknande kan hänga med hur långt man än ska, så länge dem e tränade å har kondis till de så e de ingen fara…
Självklart kan du ha en dv pincher med på långa ridturer.
Sen spelar ingen roll om hunden är liten eller stor…passar inte hunden sig kan den bli trampad så de måste man lära hunden oavsett storlek.

det jag är mest rädd för är att man inte ser hunden. de är ju sååå små! =)
vi får väl se vad som händer. har en man som ska övertalas först och tiken är fyra månader gammal, det krävs ju först lite träning. =)
Jag tror inte heller att det är några som helst problem med rätt träning! Mina toyar har varit med på ridturer utan problem. Kan man bara få stopp på hunden om man möter någon så löser sig det mesta. Beroende på vart man rider då. Till och från skogen har vi kanske 50m på en trafikerad väg, där leder jag hästen och har hundarna i koppel. Men sen är det inga problem!
Är du beredd att lägga lite tid på träning så kör på!
Det låter klockrent! Jag ska träna min kille att hoppa upp själv, så han slipper gå hela vägen! Orädda, framåt hundar som gillar att vara med!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag har vart med om flera hundar som skadas allvarigt o avlivats pga hästolyckor, jag råder att man lär hunden akta sig för hästar.

Jag har vår Chihuahua med ibland när jag rider. Tyvärr så är han inte så super lydig så jag vågar inte ha med honom när inte någon till fots inte är med. Men rider iväg själv sträckor med honom ifrån den som går där jag vet att det inte kommer bilar eller liknande.
Han håller upp bra i trav tempomässigt, galopp blir det svårare med, nuvarande hästen galopperar dock så långsamt så hunden hinner med… Både hästen och hunden kan mkt väll se varandra, gäller bara att lära dem vara uppmärksamare.
Lite sött OT: nuvarande hästen är jävligt feg, vågade inte gå först under inridningen utan ville ha någon framför, när fotgående person inte orkade jogga med så skickade vi före hunden ;) Dumt djur på 600kg som tror den kan ta skydd bakom 3kg 
#11 Klart man får vara uppmärksam. Men det kan nog hända olyckor om man har en hund i stallet överhuvudtaget, inte bara när man rider isf. De lär sig att vara uppmärksamma och försiktiga också! 
Medarbetare på Chihuahua

#10 det gäller bara att hästen inte är för hög.. :D
#14 Jag har två D ponnysar, lätt för mig att säga… 
Grannen har en Jack Russel och hon har en speciell jacka på honom med ett handtag som hon sytt fast. Och så har hon med sig en "pinne med krok" som hon fiskar upp honom med… 
Medarbetare på Chihuahua
#15 Haha, det var ju lite påhittigt 

fast en JR borde kunna hoppa så pass högt väl? min häst är 156. =) smart idé med jacka. man kanske ska sätta en krok i andra änden på söet?
#17 Det måste gå? 
Medarbetare på Chihuahua

övning ger färdighet sägs det. :D
då är det bara operation övertalning som gäller. gubben började gnälla om att han sträckt sig så långt som till en d/s gårdshund, en DP är ju ännu mindre… ;)
#19 Du får tala om för honom att en DP är en STOR hund i litet format 

det har jag redan sagt om gårdshunden. :D
Ja vi har haft amstaff tidigare och vi förvånas varje dag över hur mycket hund det är i den här lilla!! Och hur smidigt det är med liten hund!!!
Medarbetare på Chihuahua
13, så kan man se på det med. Men jag anser att häst o hund inte har samma kroppspråk att lära en häst hundens talesätt är inte lätt lika så en hund hästens talesätt/rörelse. Man rider ute hästen hoppar till o hunden är inte uppmärksammad den blir trampad illa. Jag har sett de som haft jackrussel o fixat det bra inte att jag är livrädd men jag anser att sätta en hund vid övergångstället o gå över är en fara för livet om inte matte/husse säger att nu är det ok vi går. Hur lugn häst man än har väger den betydligt mycket mer.
Ha hunden tryggt förvar när man tar in hästar från hagen är mitt första tips. Lär hunden att inte gå bakom och under en häst är mitt andra tips. Lär hunden att ha en viss radie från hästen alltid detta mott ska hållas.
#23 man får ju lära hunden att gå en bit bakom eller framför i så fall. Problemet löst 
Mina hundar har alltid sprungit lösa i stallet och vi har inte tränat nåt alls på att dom ska hålla sig på avstånd. Dock är det strängt förbjudet för dom att gå in i hagen. Men det har fungerat jäte bra. Aldrig några problem alls, dom har hållt sig på behörigt avstånd och i stallet har hästen varit jätte försiktig och verkat förstå att dom små är ömtåliga. Nu är ju alla hästar och hundar olika så visst kan man få problem. Men jag tycker inte att man ska utgå ifrån det faktiskt.

Jag har haft hundar och hästar "huller om buller" i många år nu och har faktiskt aldrig märkt att hästar skulle ha svårare att läsa hund än hund läsa häst! Hästar lär sig otroligt lätt att "läsa folk" också, och är ofta mycket bättre på det än vad vi är på att "läsa häst"…
OBS! Detta inlägget var inte alls meningen att bli i fet stil!!!! Har försökt få bort det men det går tyvärr inte….
EN gång har jag råkat ut för att en häst faktiskt inte gillade hundar över huvud taget, och den var inte särskilt pålitlig. Men "det märkliga" var att alla hundar aktade sig lite särskilt noga just för denna kusen - så i normalfallet tror jag att djuren läser av varandra ganska bra. Som vid all hantering med djur så måste man lära dem hur vi önskar att de ska bete sig. Storleken har ringa betydelse i det fallet! En liten hund är förmodligen ännu mer uppmärksam på sin omgivning av ren självbevarelsedrift… Den hund som kommit i min väg och som varit mest i risksonen för att bli trampad på var en berner senner… Den var nog mest van vid att andra flyttade sig för honom
!
Det man måste fundera på är vilken lydnad man har på sin hund i skogen när den går lös. Under sommaren råder det dessutom hundförbud i skog och mark där vilt kan finnas, vilket betyder att hunden skall hållas på så sätt att den inte kan springa efter djur. Antingen genom kadaverdisciplin, eller koppel… Det är verkligen underbart att rida ut tillsammans med sin hund! Men det kräver en hel del.
Ja det är synd att generalisera. Med tanke på hur mycket hundar som finns i och omkring stall händer förvånansvärt lite olyckor egentlilgen…
Medarbetare på Chihuahua
En york 6 år trampad av häst pga ägaren trode det var lungt pga den alltid vart med i stallet, hon avlivades pga ryggen var av. Softis-hane 4år sparkad vid ritt då hästen bralla, och bodercollie 3år sparkad pga gick i stallgången de 2 sista vart avlivade pga sina skador var så omfattade. Hästarna var vana med hundar o tvärtom. Stor hund råkar med ut för detta. Jag är rädd att låta hunden vara med faktist efter lärt känna både hundar o hästar vet jag vad som kan hända trots alla inblandade är vana så kan det hända. Självklart gör man vad man vill :)

#27 Jag håller HELT med dig att man måste vara beredd på att vad som helst kan hända med djur. Och när det "händer" med hästar kan det gå riktigt galet eftersom de är såpass stora så skadan kan bli väldigt omfattande! Det gäller för övrigt för oss människor också, då det är många som fått otrevliga sjukhusbesök med mer eller mindre skador just i samvaro med hästar. Hästar är bytesdjur och kommer reagera med flykt i första hand och kamp i andra. Hundar är rovdjur och har inte samma naturliga flyktbeteende vid plötsliga och oförutsedda händelser. Men hästar och hundar har mycket stor förmåga att lära sig varandras språk! Det har aldrig varit något snack när mina hästar har talat om för hundarna vad de vill. Hundarna har lärt sig hästarnas hotbeteende osv.
Men att hundens storlek skulle ha någon betydelse i samvaron med hästar tror jag faktiskt inte mycket på. När hästen sparkar så blir det skador även på en stor hund… Och jag tror inte att små hundar är dummare i huvudet än stora hundar, utan de håller sig säkert undan på samma sätt som en större hund skulle gjort. Men personligen tycker jag nog att många hundägare är lite väl godtrogna med vad hundarna begriper och inte… Att springa helt fritt (och leta efter mumsig hästskit tex…) i ett stall där det finns hästar i stallgången eller i spiltor ÄR en ganska stor risk.
Vi har alltid haft våra hundar med i stallet och under dom 20åren har inget hänt utanför hagarna. Däremot har en av hundarna varit inne i hagen och då blev hon sparkad. Men nu snackar vi en olycka med en oerfaren unghund. Och under dessa 20 år kanske det varit 15-20 olika hundar som sprungit fritt där utan att det hänt något.
Men man måste ju vara medveten om att risken finns, men jag tror det är ganska ovanligt att hundar blir så illa skadade att dom får avlivas pga häst om man har en vetig hund som inte är "dum". Hänger dom hästarna i hasorna och morrar så händer det givetvis olyckor.
Häst å hund funkar olika bra beroende på vilken häst å hund det är.
Men är hästen hundvan och säker och hunden är valp när man börjar så ser jag inge problem ;)
Risken med en liten hund är att hästen kan råka skada den alvarligt är om det är en större hund
#30 Visst är det så, alla är ju individer.
Min första Toypudel Robin var 2½år när han kom till mig. Han hade aldrig sett en häst i hela sitt liv och aldrig gått i skogen heller för den delen. Jag kanske var lite väl obekymrad, men han fick följa med ut på ridtur när jag haft honom i 1månad. Då helt utan "special träning". Fungerade jätte bra! Men man får ju prova sig fram. Märker man att hunden är väl nära hästen eller att hund och häst inte riktigt är avslappnade i varandras sällskap så får man ju se upp.
Sunt förnuft kommer man långt med