Jag blir så ARG
Jag blir så arg på folk som inte tänker sig för överhuvudtaget…Sånna kan verkligen få en att bli så lack.
Detta hände på min och Cleos morgonrunda:
Jag bor väldigt centralt, bor man centralt är det väll ännu viktigare att ha hunden kopplad? Iaf enligt mig då det är mycket folk, mycket hundrädda och framförallt mycket trafik!
Cleo satt vid sidan av en gågata för att göra "nummer 2", hon är en Engelsk Staffordshire bullterrier och har inte riktigt vart så trevlig mot andra hundar jämt sen sitt första och andra löp. (hon är 1,5år) så jag har henne självklart kopplad.
Nu till saken. När hon satt där ser jag hur två lösa hundar springer mot henne. Jag tänkte "å nej" den ena var en Jack russel och den andra någon form av dvärg spets som inte var större än en chincilla. Jag fick hemska bilder i huvudet hur det skulle sluta med ett slagsmål. Båda hundarna hoppade runt min hund men skällde som tur var inte. Cleo stod bara helt lugnt och nosade på dem. (som tur var denna gång)
Sen kom ägarna och bara flinade lite åt mig och fortsatte gå förbi mig. Dem tog inte fast sina hundar eller någonting. Jag stod där å visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag spelade så lugn jag bara kunde för att jag visste att cleo kan få utbrott ganska lätt om hon blir minsta hetsad. Ägarna fortsatte iaf förbi, ignorerade vad deras hundar höll på med och ställde sig sedan ca 5-10meter bort och började ropa på dem. Det dröjde ett tag innan båda hundarna lyssnade. Sen kunde jag och Cleo fortsätta våran morgonrunda. Cleo fick mycket beröm för att hon hade skött sig så exemplariskt denna gång och jag slapp ett "blodbad".
Jag tittade argt på ägarna som sedan gick vidare och min blick sa "Nu hade ni en j'vla tur!"
Så grymt oansvarigt! Dem utsatte sina små vovvar för fara och även min för det. Jag blir så arg! Det kunde ha slutat riktigt illa då jag vet vad min hund kan göra. Vad tror dem jag står och håller henne i kopplet för?!
Såg till och med framför mig hur media skulle ha överdrivit replikerna och skrivit "kamphund bet ihjäl liten familjehund."
Det skulle antagligen inte stått något om att min hund hade koppel och att det var söta familjehunden som sprang fram helt lös. *suck*
Aja, lärde bara skriva av mig lite! Vi kan vara glada att allt slutade utan minsta morr eller bitmärken. 
Det är ju tyvärr så många hundattacker slutar i verkligheten, men media vill hellre ha läsare och inte sanning.
Bra att din (ursnygga) hund skötte sig denna gången, och förstår att det måste kännas mycket skönt.

Hade hon bitit hade hon troligtvis framstälts som mördarhund och de andra ägarna hade säkert "gråtit ut" i nån tidning med lägre sanningshalt och du hade fått all skuld. Tråkigt men säkerligen sant. Otroligt att de inte brydde sig mer om sina egna hundar..
Skynda långsamt så går det fortare.
Så oansvarigt. Råka ut för 2 lösa hundar i skogen nyligen en jack russel mix å en amstaff, ägaren kommer 100 år senare, ler å säger att hundarna är jättesnälla..ja orka inte ens skälla ut henne, de börjar bli vardagsmat att råka ut för lösa hundar tyvärr..
Åh, så jobbigt med folk som är såna totala jubel idoter :@
Jag tycker att man alltid ska ha sin hund kopplad eller hålla i den när man möter andra hundar, som sagt hennes hundar var kanske jätte snäll och ville hälsa men inte säkert att din hund tyckte samma sak liksom.
Duktigt av din hund att uppföra sig så bra :)
Kolla upp kommunens regler ang lösa hundar, dom flesta kommuner brukar ha regler om koppel o tätort.
≧◔◡◔≦

Måste bara nu berätta en grej jag upplevde hos veterinären i fredags när jag var där för att röntga Stings rygg. Vi var klara och jag och Sting stod ute i receptionen och väntade på att mamma skulle bli klar på toa. Då är det en tant som står någon meter ifrån oss med en liten hund i famnen. Hon säger till sin lilla hund, samtidigt som hon lyfter ner den, "ja, ska du gå ner och hälsa på den stora hunden". Sting var inte helt pigg efter den lugnande sprutan hon fick innan röntgen. Jag säger till ägaren att "det är nog inte så bra då min hund är fortfarande groggy och inte sig själv. Hon vet nog inte helt vad hon gör. Så låt min hund vara så det inte händer något vi inte vill." Som tur är tar hon bort sin hund. Men att hon ö.h.t kommer på tanken att låta sin hund gå fram till min, UTAN att ens ha frågat mig. Hunden verkade väl egentligen bara vilja ner från famnen. Inte fram till Sting direkt så. Hmm! Man undrar hur folk tänker egentligen.
Hade ju faktiskt kunnat bli så att Sting blivit överraskad och bitit eftersom hon inte var helt pigg och klar… Nu hände som tur var inget eftersom jag var snabb att påpeka det.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#5 Tycker att även om det är tillåtet så bör man ha sina hundar kopplade om dom inte kommer direkt eller har för vana att springa fram till andra hundar…
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#7 det hör vanligt hyfs till, men alla människor har inte det.
≧◔◡◔≦

Ja, det borde ju egentligen vara "lag" på att ha hunden/hundarna kopplade inne i stan tycker man. Just för deras skull. Hur snälla hundarna än är så kanske inte hunden dem möter är så snäll.
Tack för alla kommentarer. :)
Ja, jag är jätte nöjd med "cleos" instatts och hon belönades med mycket frolic och mycket beröm så hon vet att det är faktiskt så man ska bete sig när man är ute och går oavsett vad som händer. :)
Ett tag visste jag knappt vad jag skulle ta mig till med henne så hon gjorde mig stolt idag. Hon har alltid fått mycket social träning av mig just för att inte bli agressiv. Och hon har alltid vart jätte snäll… Tills efter första löpet. Då spårade hon ur på andra hundar. Kan bli arg på dem ibland men oftast låter hon bara extremt illa, ser jätte agressiv ut men lägger ner det totalt när hon får hälsa. Men man vet ju aldrig. somsagt, så idag var hon exemplarisk. :)
Sen var jag rädd att eftersom dem där "små" hundarna kan vara både bjebbiga och lite kaxiga i typen och eftersom dem var två stycken så kunde dem ju gått på cleo. Och hon är en tik som inte tåll minsta hets från andra hundar. Hon är väldigt ranghög.
Men nu ska vi snart börja aktivera oss ordentligt, för jag älskar staffar och vet att dem är underbara hundar om man balanserar dem rätt. Så snart ska vi anmäla oss till lydnad, testa på WP och senare när jag kollat att hennes höfter är okej så ska vi börja med Agillity! :)
#9 Ja små hundar är inte ofarliga, som en del ägare verkar tro….Jag har sett skador efter en jack russel terrier och de va inte vackert någonstanns kan jag lova.

Nej det kan jag tänka mig att det inte var. Skrev om det i min blogg förut. Hur upprörd jag blir över folk som skaffar chihuahuaer som om dem vore ett smycket etc.

Dem blir ju just så aggressiva för att folk inte bryr sig om att uppfostra dem. (inte alla såklart!)
När jag gick på stan förut så gick det en karl med en Chihuahua förbi mig. Den morrade till och gjorde ett utfall mot mitt ben. Ingen verkar bry sig om när dem små rackarna gör så…
Så då är vi där igen…
Hade min "kamphundsklassade" vovve gjort så då hade man fått hört ett å annat minsann!
#11 Ja ush…sen dehär att visa ägare till mindre raser inte själva förstår att deras hund kan orsaka såpass mkt skada..och har som ursäkt att hunden kan springa lös hursomhelst för att den är liten. Man blir så trött.. 

Ja verkligen. Jag bor granne med världens bjäbbigaste Chihuahua som dessutom ALLTID är lös! Den sprang nästan ända fram till cleo och bjäbbade som en tok…Som tur är så är Cleo så van nu så hon ignorerar den för det mesta.
Men ibland kommer djävulen fram i mig och önskar nästan att hon skulle nypa till denna lilla irriterande sak, Så kanske även ägarna skulle fatta något. För dom lyfter upp den så fort den blir lite skraj. Inte konstigt då att hunden är som den är! För det är ju fortfarande en HUND vilket dem inte verkar förstå att dem har. Men det är ju inte hundens fel som vi alla vet.
#14 Ja tyvärr är många raser missförstådda pga människans dumhet. Jag träffar folk då å då som är rädda för min jrt just bara för att han är en jrt. Först tyckte jag de var tråkit..men på nått sätt kanske de dåliga ryktet för nått gott med sig, att folk inte köper en jrt utan att veta hur den ska aktiveras och vad de är för typ av hund. 

Om man inte har hunden under kontroll tycker jag man ska koppla den eller hålla i den medans man går förbi.
Leah kan jag ha lös i stan ( Har inte det speciellt ofta eftersom hon kan bli rädd för något och flyga ut i vägen ) Och hon har lärt sej att när man ser en hund går man bakom matte. Men jag kopplar henne alltid ändå ( jag är helt säker på att hon inte går fram om hon skulle vara lös ) Och det gör jag framförallt för att den andra hund ägaren in ska känna att det blir ett jobbigt möte eller att den andra ägaren tycker det är okej att släppa sin hund för att min är lös.

Ja man får hoppas på det! :)
Appropå att dåligt ryckte kan föra något gott med sig så råkade min far ut för en grej när han var ute med cleo.
Han var ute och gick med cleo en kväll när jag inte var hemma. Det var runt 22-23 tiden så det var ju mörkt ute. Så hör han hur några skriker bakom honom "FLYTTA PÅ DIG! " Pappa vänder sig såklart om för att kolla vad det är som händer och då ser han ett gäng på 6-10 utländska killar i 20års ålder kommer springande och skrikande bakom sig. Cleo har i det här laget också vänt sig om och står med sträkt koppel och kollar på gänget som kommer närmare.
Helt plötsligt tvärnitar dem. Nu hade dem helt plötsligt ingen tanke på att preja min stackars far åt sidan utan nu är dem förskräckta över Cleo. Dem utbrister "AH, EN PITBULL" " "HÅLL I HUNDEN" "SLÄPP INTE HUNDEN" sen tar dem världens omväg runt pappa och springer vidare.
Jag kan inte sluta tänka på vad som kunde ha hänt annars. Sånt ger ig rysningar.
Tyvärr är det ju också så att det är den ägare vars hund gör skada som får skulden, oavsett vilken av dem som var i koppel eller inte, eller för den delen följde lagen eller inte… Ibland får jag känslan av att folk vet om detta och utnyttjar situationen, det finns ju många människor med tanken att "min hund är inte farlig så den får gå vart den vill och skulle aldrig skada någon", men tänker inte på att andra hundar av den ena eller andra anledningen inte är lika okej med att bli påflugen av främmande hund. Och skulle något hända är ju deras hund försäkrad så fritt fram att släppa hunden lös.
Tur att det gick bra denna gång iaf! Det värsta som egentligen kan hända som hundägare är ju sånt man inte kan förhindra (utan att leva på liten egen yta då), som hundattacker från andras hundar eller att bli påhoppad av annans hund som orsakar att ens egna hund gör något…
Tyvärr nummer 2 är att det inte är ovanligt, och enda sättet att egentligen göra något åt det är att kolla upp vad som gäller i sin kommun, oftast har man som sagt koppel i tätort och så och sedan ta upp att "det är lag på att ha hunden kopplad här, gå dit och dit om du vill ha den lös". Det känns som att det tar lite(välidgt lite men ändå) mer än att stå och evighetsdiskutera om att deras hund kanske är jättesnäll men att det trots allt inte är alla som är det, eller för den delen är 100%-igt säkert att deras ängel till hund inte kommer göra något. För det går verkligen inte in.
#6 Haha, jag känner igen det där! Skrattet där beror på att jag, efter bra många år, förstått att det är folks sätt att fråga om lov. De vågar inte riktigt fråga den andra ägaren direkt om det är okej utan går via hunden - "ja vill du hälsa på honom?", "åh du vill leka och han ser snäll ut, ska vi fråga om det är okej?".. I början vart jag jätteirriterad men efter ett tag så förstod jag vad det var dem ville säga. Många föräldrar som går genom sina barn också, men det är himla kul att lyssna på! "vill du klappa på den?"… att däremot släppa ner framför kanske inte var så smart.
väldigt synd att vissa hundmänniskor (om man kan kalla dem det) inte har mer vett i skallen…
en grej jag kom på är att du kanske kan ha munkorg på din hund när du går inne i stan ?.. många tycker synd om hundar med munkorg men en kompis till mig har munkorg på sin schäfer för den inte gillar andra hanhundar, och på detta området tycker alla att "min hund är så snäll så det gör inget att den är lös och jag har noll koll på den". Hans schäfer bryr sig inte det minsta om han har den på, men det har hjälpt schäfern att inte bita vid 2 tillfällen

Hon har aldrig huggit någon hund som hon hälsat på..Hittills..Men jag har tänkt på saken. Men tanken har också slagit mig att om det händer något med lösa hundar som det gjorde idag. Så kan hon inte försvara sig om någon lös hund skulle hoppa på henne. Så jag är lite kluven i den frågan…
munkorg eller inte? som sagt…det måste jag fundera på.
Hon gör mestadels bara otroligt fula och skrikiga ljud ifrån sig när hon möter någon. Men hon slutar så fort hon får hälsa. Det är bara om den andra individen börjar hetsa henne som hon till slut blir lack. Men det kan man ju inte klandra henne för heller.
Människor har hon iaf aldrig visat högre rang mot eller morrat åt. Barnen o området brukar hänga på henne å öppna munnen på henne å kolla i hennes öron å ja gud vet allt dem gör med henne. Men då sitter hon bara där och låter dem hålla på.
#20 Förstår att du är kluven, men där skulle jag tänka som så att om min hund har munkorg kan den varken skada mig eller någon hund, så händer det något har jag möjlighet att gå emellan utan att riskera att min hund råkar bita mig… vilket jag å andra sidan gör med eller utan munkorg. Då är det bara den andra ägaren som åker på det, skador på dig och din hund alltså, precis som det ska vara(ett tips är att införskaffa en såndär försvarssprej att ha i fickan, vattenspruta eller annat som kan skrämma undan utan att skada). Kanske kan det få andra hundägare att tänka till innan de släpper på sina hundar på din om de ser munkorgen? Sen behöver hon väl inte ha munkorg jämt, man brukar ju ha lite koll på var och när det brukar gå bra och vart det finns risker.

Förstår inte riktigt varför inte DU inte sa något, än att bara vänta och med telepati försöka få småhundsägarna att "fatta"?
Jag hade sagt till direkt att småhundarna ska putsveck. Aldrig i mitt liv att jag bara väntat tills smällen hade kommit.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Telepati is the shit vetu väl, nej men vänta… det är ju dig vi snackar om! 
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Ja det är hemskt hur vissa tänker (eller inte tänker)
Hade en Golden som vi var tvugna att avliva pga hon blev så otroligt aggresiv men inga andra hundägare trodde på mig när jag sa det och släppte fram deras hundar (tack och lov hände aldrig något allvarligt) men ändå!
Precis som att "familjehundar" måste varahur snälla som helst och "kamphundar" är mördar maskiner allihopa… ja nä jag tycker bara det är oansvarigt att låta sina hundar hälsa på ALLA andra hundar dom ser, kopplade eller lösa.

Ja vi får se hur det blir med munkorgsfrågan. Jag kan ju alltid pröva. Det är ju inte så att jag är emot det. :)
För det första koncentrerade jag mig på hundarna. Så tanken att börja skälla på någon slog mig aldrig faktiskt! Dels för att jag ville verka "coollugn" vilket fungerade på min hund. Ägarna gick ju förbi medans dem log och jag gav dem bara en arg blick. Ibland kan nog det säga mer än tusenord.
Haha telepati. Var det telepati skulle jag väll inte kolla dem argt i ögonen utan stå å gnugga tinningarna å fokusera på att nå ägarnas hjärna…
. Dem kopplade då hunden senare när dem hade fått fast den såg jag när jag mötte dem igen på hemvägen.
Men nästa gång vet jag att jag ska försöka säga något. Men jag vill inte som sagt göra något som kan sätta igång cleo när hon var så lugn.
Jag kan bara hålla med er! Var ute med tre hundar idag och vi gick förbi en villatomt. Springandes kom en briard och skällde och morrade. Den försökte t.o.m hoppa över staketet. Att få med sin 3 hundar i ett sånt läge är inte det lättaste. Under tiden stod ägaren i fönstret och tittade på! När vi gått förbi typ 50 ropar ägaren glatt in hunden.
Skälla på någon? Det är väl bara att lugnt säga "Kan ni vara så snälla att koppla era hundar, nu!"
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#26 hade mycket väl kunnat vara oss du gått förbi :P (dock har vi lite fler, och inte rasen briard) men jag tycker inte det är samma sak liksom.. våra hundar vaktar vår tomt, det tycker jag är helt ok.. men hade vi släppt ut dem på gatan hade dem absolut inte attackerad hundarna dem skäller på när dem går förbi :P

#28 Helt okej att dom vaktar men om ägaren ser att någon går FÖRBI alltså inte in i trädgården kan väl h*n säga åt hunden att komma och/eller vara tyst/lugna sig. Det måste ju gå även med en vakthund. Så länge folk bara går förbi tycker jag hunden kan varna, typ morra eller skälla en-två gånger föra att visa att den finns där och vaktar, men inte störtskälla och springa efter folk längs hela staketet. osv. Det är ju skillnad om nån okänd går in i trädgården.
Skynda långsamt så går det fortare.

man ska bara låta hundarna hälsa om dom kommer ses igen, o alla hundmöten är inte bra, det ska bara vara "bra" hundmöten…hundpsykologi^^
#28 Jag tycker det är skillnad att vakta och "idiotskälla". Att vakta innebör för mig några skall och sedan är det bra. Men att skälla oavbrutet i flera minuter och försöka hoppa över staketet är mer riktat för att vara arg än att markera var man bor.

Självklart är det aldrig rätt av någon att låta deras hundar springa löst och "trakasera" andra hundar. Även om man har en väldigt liten hund… Jag har själv en liten hund som antagligen skulle springa fram, glad som bara den, och hälsa på en hund som närmade sig om han råkade slita sig. (nu gör han iofs inga försök att smita och det är inget jag skulle tillåta på något vis. Sen är han ju fortfarande en valp/unghund och i lärostadiet)
Men har man en hund som man t.o.m räknar med att det skall sluta med en blodbad om någon annan hund närmar sig så bör man nog fundera på att ha munkorg på denna.
Jag menar, det finns ju alltid en liiiten risk att en hund skall hamna i en situation där den är lös och är det då t ex en valp och inte färdig-tränad så kan det ju rusa fram till närmsta hund även om det bara är för att den är så glad över att få träffa en annan hund.
Då skulle iaf jag bli riktigt förbannad om ägaren av den stora arga hunden rycker på axlarna och säger "Tyvärr så gillar min hund inte andra hundar och din lilla valp kom ju springande.. så kan det gå" medans hans stors vad-det-nu-är sliter min valp i stycken.
Men nu var det ju inte så det gick till och den ägaren du möttre gjorde ju hur många fel som helst när han lät sina hundar hålla på så där. Som du skrev så utsatte denna sina hundar för onödig fara.
Men det jag menar är att har man en hund av en ras som är mer kapabel (observer att jag inte skriver benägen) att döda en annan hund så har man också mer avsvar enligt mig.
undrar hur det gått ? har du fått en lösning på problemet ? :)

Jag räknar inte med att det blir blodbad…men om någon av dem där hundarna hade bitit först hade det antagligen slutat i blodbad. Precis, så hoppas han lär sig och just nu håller jag på att sätta ner henne i rang genom att tänka ut alla möjliga grejor som JAG som ägare kan ha gjort fel, gett fel signaler osv.
Så nu är det HENNES kort som gäller när hon ska sova…INTE MIN säng…osv… Inte hälsa när jag kommer hem. :)
#34 Jag ser inte riktigt hur du skulle kunna lösa problemet genom att hon inte får sova i din säg (om hon annars får det) eller inte hälsa när du kommer hem, det skapar ju bara en förvirrad hund.
Träna istället på att öka toleransen, om folk väljer att ha sina hundar lösa är det deras fel pga bristande tillsyn.
≧◔◡◔≦

Det är för att hon är så dominant, jag har pratat med en som är duktig på hundar och hon sa att problemet ligger i att hon tydligen ser sig högre än mig..så därför :)
Det är ju det att jag blir less när hon skäller och bråkar så fort vi möter en hund
#36 då har du tyvärr snackat med en okunnig person.
Dominans och rang finns inte i förhållandet mellan hund och människa, du kan läsa en artikel om det här på blandrashundar ifokus, och det finns även en bok i ämnet som tar hål på myter kring hund/vargens sociala struktur som är väldigt bra och skriven av en etolog.
Hälsningscermonin är viktig för en hund, och inget utav dom råden du har fått kommer att hjälpa ditt problem alls.
Det är en staff du äger vare sig mer eller mindre, bara till att acceptera och träna på att få henne att känna sig trygg utan att behöva "försvara" sig mot andra hundar.
≧◔◡◔≦

Okej :) tack för svaret!
Det är tråkigt att hon började såhär, hon gjorde aldrig ett ljud ifrån sig före hon började löpa..(hon är 1,5år nu) Men nu spårar hon ur totalt trots att hon aldrig blivit påhoppad av en hund eller någonting.
Prövade grimma på henne för att få mer koll på henne och så hon lär sig att inte dra så mycket när hon ser en hund..Men kort i nosen som hon är fick hon ju av den hela tiden xD
Men vi ska börja med aktiviteter och lydnad till våren. :) Sen funderar jag på att höra om det är fler där jag bor som vill ut å gå med sina vovvar i grupp på kvällarna. :) Det tror jag skulle vara bra för henne.
#38 Håller med #37, att flytta hunden från säng till sin korg kommer inte hjälpa er mer än att du får mer sängplats ;)
Jobba istället med stora avstånd och att hundarna hon ser ska innebära något positivt. Stort avstånd för att inte trigga henne för mycket OCH för att du inte ska spänna dig och skicka fel signaler till henne, det är döfött att försöka träna bort något om frestelsen/rädslan/osv är för stor.
Usch, jag har väldigt svårt för sådana hundägare. Nonchalant!
Å andra sidan tycker jag din hund borde ha munkorg om hon är så instabil vid hunmöten. Det kan ju hända att hon någon gång sliter sig, o då vill man väl inte gärna ha någon annans hunds död/skada på sitt samvete..

Hur många gånger ska jag behöva säga att hon INTE hugger utan bara låter så hemskt mycket så det är pinsamt när man är ute på stan. Det är det som är mitt problem med henne. Var hon instabil och behövde munkorg skulle hon väll bitit den där lilla spetsen som stod och hoppade upp och ner framför henne.
Och nu handlar inte den här tråden från början om hur "instabil" min hund är utan om oansvariga hundägare…
#38 Ja, din tik har blivit vuxen.
Men det är fint att du vill jobba med henne, se om det inte finns några träningsgrupper eller liknande som ni kan stå på anstånd och träna.
Du kanske även skulle kunna börja skvallerträna? (finns mycket att googla om)
≧◔◡◔≦
#41, ja men på ditt första inlägg kan du väl ändå hålla med om att det låter så? Då du skriver att du slapp blodband, o att de andra ägarna hade en jäkla tur. Då låter det inte som att hon är högljudd bara, för det gör inga blodbad ;)
Sedan har jag inte läst hela tråden, den är alldeles för lång för det, o från början lät det iaf inte som att hon bara var högljudd o pinsam, utan att hon just - slogs.

Jag menade att det hade "kunat" blivit det om deras två hundar (som var en flock) hade börjat "mucka" , för då bangar hon inte :)
Jo hon är otroligt högljudd och jag vet inte vart hon fått det ifrån..jag har alltid vart noga med att socialicera henne sen hon var valp… Hon har alltid vart snäll och lekfull..Men nu varje gång vi möter någon börjar hon dra och sen börjar hon skrika..och då menar jag skrika..det låter så jäkla hemskt och folk på stan skrattar..hehe
Men när hon väl får nosa på en hund trots hur hon beteer sig blir hon tyst på en gång..viftar på svansen..sänker sig när den nosar på henne och sen börjar dem alltid hoppa runt och leka…Trots lek och hälsningar fortsätter hon med sin fula ovana vid nästa hundmöte :S Jag börjar nästan känna mig desperat.. Därför jag testade grimma för att kunna dra ihop käften lite på henne och styra hennes huvud bort så hon inte ser den mötande hunden lättare…

Bara en tanke. I och med att du låter henne hälsa på hundarna ni möter - lär du inte henne då att hennes beteende lönar sig i slutändan? Att om hon låter och står i så leder det till att hon får hälsa på andra hundar?

Oftast får hon inte hälsa på hundar, men det har hänt ibland att hon fått det.
Guess what, nu mötte pappa en lös hund igen med henne när han var ute. Cleo gjorde inget denna gång heller utan hon och hunden hade börjat leka. Vad är det med folk och att ha sina hundar lös i stan…?
Dem verkar ju inte ha pli på vovvarna heller eftersom dem springer fram till andra hundar hela tiden. Tur att det har gått bra än så länge…
Herregud! Hatar sånt.. Och det spelar ju ingen roll om hundarna som är lösa är snälla, den som är kopplad kanske inte är snäll mot andra hundar och då har man dem ju i koppel. Dessutom är det ju oftast olagligt att ha dem lösa inne i centrum? Jag tycker att ska man ha dem lösa ska man ha sån pli på dem att de inte springer iväg utan går vid ens sida och inte viker av! Som att man har koppel på dem…
Och främst inne i stan ska man ha dem i koppel. I skoge nska man ha rejäl pli på dem men ha dem lösa om dom nu är riktigt duktiga.
Förstår din irritation! Blir ungefär som när jag är ute med min golden och folk som har hund o går förbi har helt plötsligt släppt fram sin hund till min fastän jag försöker lära honom att inet springa fram till andra hundar, ganksa svårt då dom släpper fram sina direkt och jag hinner inte ens reagera. Likaså människor som dyker på honom, inte lika mkt längre men när han va lite mindre, hela tiden flög folk fram o gullade utan att ens fråga! Goldens är ju alltid snälla, eller? Och sen får dom skit för att dom är den ras som bitits mest, vad konstigt… Fruktansvärt irriterande!
Jag förstår inte varför många tracka ner på "kamphundar" det är ägaren som skapar hunden. Många har fått en dåligt bild av t.ex amstaff mfl. Själv tycker jag inte illa om dem, tycker tvärtom att dem är trevliga hundar (i rätt människas händer).
Har själv råkat ut för att lösa hundar som kommer springandes. Inte alls roligt tänk om man är hundrädd? Hunden kan bli påkörd eller vad som helst. Föstår inte hur vissa människor tänker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#48, det är väl ingen som trackar ner på kamphundar här? Det handlar ju inte alls om det..?
#48 Vem gör det..? Rackar ner på kampisar alltså..
Även om hon inte gör något så tänker jag på detta:
En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter)
Det tolkar jag som att om min hund är kopplad, men det kommer en lös hund och min hund gör något så är jag ändå skylldig att stå för alla kostnader, även fast min hund var kopplad och inte den andra. Bara en tanke på det här med att man kan känna sig osäker på vad ens hund gör när den möter en lös hund.
Även om hon inte gjort något mer än att skrika och dra i kopplet så tycker jag att du verkar osäker på vad hunden ska göra, men det kan ju vara en feltolkning allt detta. Men munkorg kanske skulle vara att föredra om du inte litar på henne till 100%. Jag menar, då denna lag finns så kan det ju vara bra att vidta åtgärder för att slippa tråkigheter.
Jag vill inte kritisera dig eller något, detta var bara en tanke som slog mig. Sen så håller jag med fullständigt. Det är aldrig roligt att möta lösa hundar som ägaren inte bryr sig om. Alla borde ha detta med Strikt hundägar ansvar i åtanke.
(Eller har jag helt feltolkat lagen?)

#47 Ja precis, jag har henne kopplad för hennes egen säkerhet när vi bor centralt..När jag vill att hon ska kunna springa av sig åker jag till ett ställe i skogen där jag brukar släppa henne eller till min syster på landet där det är en bit ifrån trafik. Också för att jag vet att hon skulle springa fram till andra hundar om hon var lös. Inte då för att bita dem kanske men för att hälsa. Och det kanske inte är så uppskattat.
Dessutom blir jag irriterad på lösa hundar då det ENDAST har vart hanhundar hittills som sprungit fram till min hund. Tänk om hon skulle löpa? Vem vill ha tjuvparning och en hanhund som är i sitt esse vid en löpande tik kanske inte alltid är så snäll när man inte känner den att försöka få bort från sin hund.
ALLA borde ha sina hundar i koppel i stan pga deras egna säkerhet. Mycket hundar, mycket folk, en hel del av dem är med säkerhet hundrädda och mycket trafik..I stan är det kanske inte så lätt att tvärnita för en löshund som kommer från ingenstans när man har tätt med bilar bakom sig.
Nej det är väll ingen som klankat ner på "kamphundar" här inne. Fast jag uttrycker mig helst inte med det ordet då de flesta av dessa raser nu inte är till för det.
#51 Jag tycker det är helt sjukt att jag egentligen ska behöva sätta munkorg på min hund för att folk är oansvariga och låter sina hundar springa fram till andras hundar hur som hällst. Den lagen är lite "störd" om man får säga så. I stan är det väl lag på att hundar ska ha koppel? Jag har ju min hund kopplad just för hennes säkerhet. Därför känns det dumt att jag ska få problem för att någon annan inte bryr sig.
#52 De kan ju ske oväntade saker, en hund som rymmer, koppel som går sönder el nått. De är ju inte bara "dumma" hundägare som har hundar lösa med flit som kan råka illa ut.
Har man en hund som man inte kan lita på tycker jag de är helt rätt och verkligen tummen upp för dem med såna hundar som förser sina hundar med munkorg.
#53 Bra sagt. Du tog orden ur munnen på mig.

#53 Det är ju klart att det kan komma hundar som är lös utan att ägaren menade det. Vi har mött en sådan hittills och den var inga problem för den var så gammal så den brydde sig inte…(Halsbandet hade gått av)… Men dem senaste hundarna vi mött då är det ägare som har gått med dem helt utan koppel. Samma blir jag irriterad på oansvariga föräldrar där jag bor som låter sina barn på 35-40kg vara ute med en rottweiler hane på 50kg..Ungen kunde inte ens få hunden att sluta dricka ur en vattenpöl så vad skulle hända om den ville till en annan hund? Och barn som är ute med andra raser också som är mindre men inte orkar hålla i dem..
Jag har spånat efter en munkorg men hittar ingen som passar. Jag vill inte ha en sån där munkorg i tyg som stänger ihop munnen helt. Det skulle hindra henne att kunna flåsa under våra promenader… Så något tips på en bra sida med vettiga priser någon?
Hade helst velat ha en grimma men ja…den vägrar hon ju gå med så det funkade inte så bra…
Vilken munkorg är bäst enligt er?
Finns liknande munkorgar som den i #56 på arken, hos oss är de dessutom på rea just nu ^^ Annars bör det finnas på andra djurbutiker tycker man.

Har till viss del samma problem som dej med min tjej (amstaff) hon var helt underbar tills efter andra löpet, sen tvär vände hon och gjorde enorma utfall, morrade skällde mot andra hundar vi mötte. (Livsfarlig i andras ögon) Men hon blir bättre hela tiden, värst var hon mellan ett ohc två års åldern, nu är hon 2½ och nu drar hon mot andra hundar men inte mera, flyttar alltid upp halsbandet till bakom örona när vi måste möta andra hundar nära inpå och då går hon lugnt förbi utan ett ljud. Så med mycket jobb blir det bättre!
Men något som jag alltid varit mycket noga med när det kommit lösa hundar emot oss (vilket hänt ett antal gånger förståss) det är att ställa mej mellan min hund och den/dom andra hundarna och sen gjort allt för att dom inte ska hälsa. (Har gått så långt att jag "kastat" i väg små hundar med fötterna för att dom är så svåra att få tag på, hala som ålar) Och det har gett resultat min hund litar på mej till 110% att jag tar hand om hundar som kommer springandes, hon gillar itne andra hundar men hon respekterar mitt belut om att jag tar hand om det.
Det är väldigt viktigt för mej att min hund ska känna sej trygg med mej och hon ska inte på några som heslt omständigheter behöva slåss och skydda sej själv, det är min uppgift! Och beviset på det fick jag för några veckor sedan då en lös ouppfostrad hundaggresvi amstaff kom emot oss en sen kväll när vi var ute, den flög på min tjej för att slåss och morrade/skällde, min hund rörde sej inte utan lät mej trycka ner den andra hunden i backen och ta hand om den. Hon satt bredvid mej i slappt koppel medan vi väntade på ägarna.
Med det här vill jag säga att låta henne hälsa på andra är inte bra, se alltid till att du är mellan din hund och de andra hunden/hundarna visa att du bestämmer och är säker på din uppgift. Du är ledaren och hunden ska välja att ta platsen under dej. Jobba jobba och åter jobba, det ger resultat sakta sakta men säkert. Så länge hon inte är aggresiv vilket hon inte är då hon skulle bitit, velat slåss med de andra hundarna så är det bara osäkerhet. Välj ut några få lekkamrater som hon får hälsa/leka med.
Nu kan jag inte säga hur staffar är i psyket gemfört med amstaffar då jag bara har erfarenheter av amstaff men du måste vara mycket hård i uppfostran och enkla men hårda små saker, så kommer hon mer och mer välja att lägga sej under dej då du blir hennes starka ledare. Och då kommer även hundmötena blir bättre då hon litar ännu mer på dej och litar på att du löser situvationen.
Hoppas du förstår och inte tar illa upp om min "tips" =)
Det är en fantastiskt fin tjej du har, en riktig pärla att titta på!

#56 ska kolla upp den! :)
#57 vi har arken här också men här hade dem bara tygmunkorgar som är mest för kloklippning å trimmning…
#58 Då vet jag att det inte är bara min hund som blivit pucko efter löpet då :) Vad bra att det går bra för dej nu. Vi tränar för fullt varje dag med att hon inte ska hälsa…Jag tror det är det att när hon inte får hälsa fast hon vill som hon blir sådär…Men det börjar faktiskt bli bättre :) Nu på dem senaste promenaderna när det gått en hund framför oss har hon inte brytt sig efter en stund…först drar hon och är helt till sig, men nu tittar hon bara…sen lugnar hon ner sig… Här om dagen hamnade vi precis framför ett helt hunddagis som var ute och gick…hundarna skällde som galna å var helt uppspelta…Först vände sig cleo om hela tiden och skulle kolla, men jag vände envist tillbaka henne hela tiden tills hon tillslut inte brydde sig längre utan gick helt som om vi inte hade tio skällande hundar i hälsarna… :)
Vi kommer ju testa WP och agillity till våren/sommarn har jag tänkt :) För att hon ska bli ordentligt stimulerad…Brukade cykla med henne varje dag förut men det är lite halt för det nu tyvärr… Lydnad har vi också tänkt börja med… Då får hon träna att vara med massa andra hundar utan att bry sig om dem.

#59 Nej det är väl rätt vanligt att de blir lite speciella efter löp… nu är min tjej också kastrerad sen ett halv år tillbaka (kastrerades vid 2 års ålder) då jag trodde det skulle hjälpa och kankske har det gjort det också (?)
Skam den som ger sej bara att träna på =) Klart hon vill hälsa andra hundar är ju jätte intressanta men hon lär sej snart att det inte är någon idé. En idé till (kankse när ni kommit längre i träningen) är att när du möter andra hundar/går ikapp andra hundar om du tycker det är en lämplig hund med bra ägare fråga om du får gå en bit med dom, folket här i staden börjar lära sej att jag knatar med dom en bit (utan att hälsa förståss) bara för att träna ännu mera på att uppföra sej bland andra hundar i nära kontakt men ändå utan att få hälsa. Jääte bra och jobbig träning för hunden!
Lycka till och kämpa på :D

#60 Ja bra idé :) Tack tack jag ska försöka ;D
agillity tror jag är hennes grej för hon ska alltid åka rutschbana när vi är i parken å gå balansgång på alla murar å hoppa på allt etc… :P Vem vet, vi kanske har en ny liten biff agillity stjärna haha.

**Nu kan jag skriva här att problemet är löst och nu går det riktigt bra vid hundmöten och så.. :)
Problemet löstes med ett anti-skäll halsband utan doft. Nu går det också bra dem gångerna hon inte har halsbandet på sig utan bara sitt vanliga eller selen. Vi har också lekt med några hundar vi mött ute och inga problem där heller.
Så det var nog bara en ful ovana hon hade dragit till sig som behövde fixas.**