Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6066 ggr
Tangotime
0

Självständig valp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det finns många här inne som har lite ny tänkande jämfört med vad "en annan" har som blivit lite hemmablind genom åren. Så nu vill jag har lite tips från er på hur jag ska träna min ganska självständiga valp att "det är obehagligt" om matte/hussa försvinner. Jag vill att han ska hålla lite koll på mig. Men som det är nu så tittar han på mig och säger "gå du däråt så går jag häråt så länge". När vi varit i skogen så har jag gömt mig, han har vänt sig om och tittat efter mig och sen strosat vidare… som om det inte spelar nogon roll om jag försvinner. När han sen får se mig kommer han skuttandes och är jätte glad, men han bryr sig inte märkbart att jag försvinner. Detta gör ju att inkallningen blir lite hur som helst om han anser att han har annat för sig.

Hur hade ni gjort? Han är nu 15veckor och snabb som en blixt! (Whippet)

tsset
0

På med lina för att förhindra att han gör fel, steg 1.

Han gör det som är mest värt, det du erbjuder är inte tillräckligt mycket värt för att han ska bry sig.

Jag gör skillnad på att vara lös och att ha en inkallning, enkelt förklarat så ska inte inkallningens funktion avgöra om hunden kan vara lös eller inte.

Som du redan märkt funkar det inte på din valp att gå iväg, för somliga innebär det panik om matte försvinner och för andra är det bara "resten av världen" som är intressant.

Gör dig själv mest värd, så kommer han vilja vara med dig och hänga nära dig ifall att du skulle göra något kul.

För detta krävs det att du känner till vad din valp tycker är kul och intressant, vad som är värt att göra. Vad går han igång på? Godissök, dragkamp, jaktlekar, kasta bollen, busa… osv? Använd dig av detta, redan när du släpper honom. Lek lite, förflytta er utan att det märks, "tappa" en hel hög med godis på marken och tävla med honom om att hitta dem "titta här, en till, en till!", förflytta er, "råka" hitta en boll och släng iväg….

Till en början när han är "lös"(alltså i lina) hamnar all fokus på att bara kunna leka med all fokus på dig, gärna blandat med lite Passivitet så du får in den träningen också! Du leker (godissök, dragkamp, whatever) och sen "är det bra". Låt honom varva ner en stund, starta igen och växla med detta, målet är att han snabbt ska kunna lugna ner sig i olika situationer, miljöer och från olika aktivitetsnivåer.

Tillbaka till topic…

När han har koll på att du är kul kan du lägga in små förflyttningar, bara ett par steg så du känner att han fortfarande har kvar fokus på dig och det du erbjuder och sen inbjuder du till lek (godissök, dragkamp, vad som…) igen. Tiden han kan ha fokus på dig kommer med tiden att öka, så ni kan gå en sträcka och leka lite nån gång då och då (för att underhålla!).

Har man rätt verktyg här brukar det gå ganska snabbt. Det ska ju vara roligast i världen att hänga med matte för hon kan göra massa roligt, och då gäller det att leva upp till det också.

Något som här också är viktigt är att belöna ALL kontakt han tar med dig, speciellt i början! Vänder han sig mot dig så ska det vara såååå otroligt mycket värt, det är ju asbra gjort av honom eller hur?

Lina av när du känner att du kan lita på att han inte vill dra. Lina rekommenderar jag tills du/ni stött på alla för er tänkbara situationer i vardagen, har ni mycket rådjur t.ex. och du vill att han kan ignorera dem och istället koncentrera sig på sig så ha linan på tills ni tränat detta! Och angående linan, tvingas du trampa på den så räddas du denna gång, men se det som en pik på dig - du måste bli mer värd!

Inkallningen gör jag som sagt skillnad på, en hund ska enligt mig kunna vara lös utan att det ska hänga på inkallningen.

Själva inkallningen går utmärkt att träna med samma verktyg (gäller egentligen all träning - vad som är en värdig belöning avgör varje enskild hund/individ!). Går utmärkt att börja med inne, använd ett och samma ord för inkallningen och se till att det är sååå otroligt värt att utföra - "när matte säger så så ska vi göra något SKITKUL jag måste skynda mig dit nu nu nu!!!" - de tankarna vill vi ha hos hunden.

Valpar brukar vara duktiga på att lyssna, iaf inomhus när de är unga(sen kommer tonåren…), och då brukar jag(om jag minns rätt, var länge sen jag hade valp nu…) helt enkelt koppla inkallningsordet med något skitkul när valpen är sådär lagom aktiv och kanske går och nosar eller bara är. Inkallningsord också snabbt en godisbit från mig. Tränar man också sitt-stanna kvar med valpen är det ännu enklare då man kan sätta hunden en bit bort och sen kalla in. Inte svårare än att lära in namnet alltså. Lägg dock en otrolig vikt vid att det du belönar med SKA vara otroligt mycket värt!

Mja, något sånt här har jag gjort, funkat utan problem på 6 årig omplacering - jakthund utan uppfostran men annars en sån som vill vara nära, på valp och senare igen på valpen vid 4 år som då sket i allt till skillnad från tidigare och bara drog iväg snabbt som attan och sket i matte(då jag av diverse anledningar under en tid inte hade hundarna på samma sätt, och att gå lös blev då snabbt förstört för "valpen").Du har alltså alla möjligheter att få till det här, med rätt belöningar så!

I korta drag; Gör det mest värt att hänga nära dig och att lyssna på inkallningen, med det VALPEN ser som belönande :)

Tangotime
0

TACK! Jag känner igen så mycket av det du skriver. Men det är 7år sen jag praktiserade det. Så jag behöver lite upp dateringar. Mina små har jag aldrig behövt "jobba" med så för dom har varit så kontaktsökande av sig själva.

Nu har jag blivit inspirerad! I morgon blir det träning!

Fler tips tas tacksamt emot Skrattande

[Empisen]
0

Måste bara säga, gud så fiin han är!! Glad

Tangotime
0

#3 Tack Skrattande Jag är så stolt över min lilla Ville!

Fler foton finns i min blogg från helgen :-)

www.pudelrace.blogspot.com