Bröd i naturen
Där jag bor är det någon/några som fått för sig att lägga ut bröd och matrester längs med gångbanorna och i allmänningarna.
Min hund har lyckats hitta och slukat, gud vet vad, flera gånger trots att jag försöker hålla koll på honom. Ibland har det legat under snön så jag inte sett det och ibland har han hittat "godsaker" när han strövat lös.
Jag blir tokig. Man får väl utgå från att det är välment men jag känner alltid en oro för vad han får i sig. Kan det vara något giftigt i matresterna? Det har hänt mig med en Tax en gång. Han blev duktigt sjuk men klarade sig.
Tänk om någon irriterat sig på hundar eller katter i grannskapet och fått för sig att ställa till ett elände. Hur som helst tycker jag att det är så äckligt och omdömeslöst att göra på det sättet. Usch och fy!
>>>Malum domesticum<<<
Där jag bodde förut var det folk som la ut allt möjligt äckligt som Tango försökte peta i sig. Och för att slippa dyra och oroliga timmar hos vet så satte jag på honom munkorg när vi gick förbi dom ställen där jag trodde det fanns saker han kunde äta. Han var också otroligt snabb och svalde allt han hittade på nolltid!
Fattar inte hur folk resonerar när man gör så. Vill man lägga ut mat till fåglar osv så kan man väl göra det så sin egen tomt!
Man måste ha 100% koll själv över hunden. Här är det massor av mat längs vägarna i skogen där jag går men det är viltvård (mat till rådjuren och vildsvinen) man har skyldighet som skogsägare att stödutfodra när det blir en sån här vinter, det ligger limpor, morötter mm. i mathögarna. Om hunden inte lyssnar på ett nej när hon närmar sig högarna så kopplar jag henne.
Det borde vara en sak för kommunen, för jag kan inte tänka mig att det är tillåtet att lägga ut matrester längs med gångbanorna och i allmänningarna. Nedskräpning eller felaktig hantering av avfall.
Marodören har en förmåga att hitta diverse godsaker när vi är i skogen. Han gräver t.o.m. upp sina "fynd" så visst gäller det att se upp.

# 2
Jo men det är väl lite skillnad på gångbanor i en stadsmiljö med parker och grönytor och stödutfodring längs vägarna i en skog.
Här har folk också roat sig med att lägga ut mat till vildsvinen men det är förbjudet att göra så i kommunen och ett stort problem.
Visst är det mitt fel om min hund blir förgiftad om den ätit något olämpligt som någon lagt ut runt hyreshusen men jag ifrågasätter varför folk är så äckliga.
>>>Malum domesticum<<<
Är det inte mycket som ligger slängt kan det ju vara fåglar som dragit runt på maten.
Vi lägger också ut mat åt rådjuren, men självklart inte på gångbanor. Det lägger vi i skogen.
Jag tycker inte heller om när det ligger mat slängd på olämpliga ställen, typ vägar eller innergårdar. Undrar som TS om det bara är någon som vill vara snäll och mata fåglar eller något eller om det är av någon annan anledning det ligger slängt…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar