Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3187 ggr
jahadu
0

"fattig"student och hund?

Är här några studenter som betalar underhållet för sin hund själv (alltså utan hjälp av tex föräldrar)? Hur fungerar det isf rent ekonomiskt? Någon som kanske t.om. har två hundar? Vem rastar hunden mitt på dan? Är det verkligen så omöjligt att ha råd med lägenhet och hund när man studerar? Hade varit roligt och nyttigt att höra era erfarenheter.

[Hilo]
0

Är arbteslös typ. Får i snitt 1500:- i måanden.
Jag sköter 2 katter och en hund helt själv..

Ingen student, men fattig Tungan ute

AnneN
0

Då jag studerade så hade jag 1-2 hundar bodde i ensam i lägehet med alla djuren (hade även 3 katter) och betalade allt själv.

Det går om man verkligen vill, jag är ju sådan som sällan köper kläder och annat sånt om det inte är verkligen kris, festar inte så ofta (ca 2 gånger per år), snålade på alla mina personliga utgifter. Alla nöjen som inte hade med djuren att göra och som kostade gick bort helt.

Alla pengar som inte gick till hyra, nödvändig mat, busskort, el och annat som var måsten gick till sånt som djuren behövde, tex mat, bajspåsar, träningsgodis, hundleksaker, försäkring, veterinärvård, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

marinelady
0

Jag har hund och studerar funkar utmärkt men du ska vara beredd på att offra tid från studentlivet och pengar från festande, resor och annat kul.. Nu ska jag kanske inte säga något min hund ligger på ca 300 kr i månaden med försäkring och mat, men jag lägger mycket mycket TID så pengarna är inte problemet, frågan är om du har tiden för hund?

Sen händer något måste du ha en nödvändighets kassa du kan plocka mellan 2000-5000kr från, jag opererade min hund för ca1 ½ månad sen och det kostade mig själv 1700kr.. totalkostnaden var ca 6000kr..

jahadu
0

Tack för alla svar - fler är välkomna =)

min hund väger 30kg och kostar max 1000kr i månaden med mat (runt 600) försäkring (runt 100) och hans medicin (runt 100) + diverse. Än så länge bor hunden och jag på internat på gymnasiet och min mamma betalar hans mat, försäkring och medicin och jag står för diverse godis, träningssaker osv.

Har man råd till det sen när man studerar på högskola och bor i egen lägenhet? Tror ni att man har råd med 2 hundar? Har nämligen alldeles för mycket tid över då jag är sjukskriven på halvtid och är väldigt sugen på en schäfer när jag själv kan stå för kostnaderna….min mamma är dock väldigt skeptisk och menar på att det är omöjligt. Därför tänkte jag höra med er som har erfarenhet av det. 

köper kläder och festar endast om jag av något skäl får en extra summa pengar, annars går det mesta till djuren då de är mitt största intresse. Vännerna kan man roa sig med utan att spendera pengar =)

marinelady
0

Okej du ska inte hamna i den ekonomiska situationen där du går utan att kunna unna dig något, det kommer bara gå ut över hundarna. Hur mycket pengar du kan få ut beror helt på hur mycket du kommer plugga, hur mycket du vill låna, vart du bor osv… sen måste du komma in på utbildningen, det är steg ett.

Om du är sjukskriven på halvtid så bör du tänka igenom om din sjukdom förhindrar dig att ha en hund till, om du fysiskt ORKAR.

Börja redan nu att ta över kostnaderna från din mor, under gymnasietiden borde du få boendebidrag samt studiebidrag, det borde räcka för att du själv ska betala din hyra mat osv och din hund…då vet du senare hur verklighetens ekonomi kommer kännas. Kommer du ha råd att stoppa undan pengar så du har om något händer?

SaraC
0

Jag har klarat att försörja mig själv och hunden på studiebidrag+lån med en hyra på 4000 kr/månad. Tyckte inte det var några problem, men man får tänka över sina inköp, göra "uppoffringar" och spara till dyrare inköp.

Men jag har alltid vetat att jag haft mina föräldrar som "back-up", det vill säga om något skulle inträffa så att jag skulle behöva pengar jag själv inte hade så skulle de ställa upp och hjälpa till. Det är nog bra att ha en plan för hur man ska bete sig i ett sådant läge.

Tips är att kolla upp om man kan få bostadsbidrag och att köpa den studentlitteratur som går begagnad (eller låna) och sedan sälja den vidare igen när man inte behöver boken längre. (Och även när det gäller annat, kläder och prylar till hemmet, handla begagnat.)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Jemla]
0

Jag pluggar på heltid och betalar för min br-lägenhet. Har två hundar där jag betalar allt utom försäkring och mat (så länge jag pluggar). Då ska nämnas att det går åt en hel del för kurser, bensin, träningar & tävlingar eftersom det är min stora hobby. Jag tar studiemedel och jobbar extra vissa helger. Planen var först att slippa ta studiemedel och då vart det verkligen till att snåla, så jag bestämde mig för att ta lån ändå för att kunna fortsätta med min hobby, slippa leva på nudlar och kunna "ha ett liv". Glad

Håller med om att det är en bra idé att snåla in på onödiga utgifter. Den mesta av vår kurslitteratur går att låna på biblioteket (skolans eller kommunens) eller köpa begagnat. Möbler mm går också att köpa begagnat, jag köpte min säng för 30 kr på Blocket och den är faktiskt jätteskön. Flört

Det tar mycket tid att ha hund och plugga och man får göra många uppoffringar, men jag tycker ändå att det är värt det i slutändan! Glad

jahadu
0

#7 Roligt att höra!Skrattande men hur gör du med hundarna när du studerar heltid? vem går ut med dem på dan? är det hundvakt som gäller eller pallrar man sig själv hem på lunchen och rastar?

Fridaaaa
0

Är arbetslös men har hund & bor ej hemma & betalar allting själv plus till 2 katter, 2 (snart 3) kaniner, 4 marsvin & höns:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[IsabelleA]
0

Försörjer mig själv och Ben på endast studiebidrag där jag betalar allt. Försäkring 250 kr /månad, mat 200 kr /månad och resten av bidraget går till tränings tillbehör och annat till hunden. Jag hade lätt kunnat klara av en till hund utan att ha ekonomiska problem :)
Sedan lägger jag undan pengar till vaccinationer och till då det kanske händer något allvarligt och han måste åka in till vetrinären för undersökning.

Hoppas att det löser sig för dig.

jahadu
0

#10 men köper du aldrig något till dig själv? =P och vilket foder har du som bara går på 200? :O

vi får väl tjata på skolledningen så att vi får ta dit varsin hund till ;)

[IsabelleA]
0

#11 Nej, jag anser att jag har allt jag behöver för att klara mig fint Glad Hunden är en stor del av mitt liv och unnar hellre saker till honom än till mig själv faktiskt.

Ben äter Doggy Professional Active 550 kr för en stor säck som räcker ett j*vla bra tag! Kanske inte det bästa fodret för en hund men jag anser inte att Ben mår dåligt av att äta det.

Ja, Det måste vi fan. För jag måste erkänna att min andra hund kanske ev. är på väg innom ett år.

ingann
0

#10 en hund till utan ekonomiska problem med studiebidrag? bara Ben kostar ju ett halvt studiebidrag…  (studiebidrag = 1050 kr/mån) eller tänker du på studiemedel? det är betydligt högre än studiebidrag…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

jahadu
0

#12 ok, alla mina pengar går redan åt till djuren så minskar jag bara på lite småonödiga saker till Timo och kaninerna så hade en schäfer inte varit ett problem. Våra foder verkar kosta lika mycket, men timo äter en säck i månaden så den kostnaden fördubblas. Fast mamma är inte precis med på svängarna än heller….

jaså en till bc påväg eller?

[IsabelleA]
0

#13 Har inte tänkt att gå in på min ekonomi just nu. Svarar snabbt och enkelt att ja, jag skulle kunna klara av en till hund utan ekonomiska problem. Det skulle bli knivigt men om jag vill - så kan jag. Skulle det bli problem med ekonomin så hjälper mina (nya) föremyndare mig.
Såklart menar jag studiebidrag. Kan även tillägga att mat och boende redan är löst för min del. Så hela studiebidraget gå till hunden.

Jag menar inte på att om jag skaffar ytterligare en till hund att jag snålar på mat och försäkring osv. för det måste jag faktiskt erkänna att det gör jag verkligen inte. Hunden är det störsa jag har i mitt liv då jag faktiskt mist en del av min familj. Jag är villig att göra (och ge) vad som helst för honom. Om det så gäller flera tusen kronor om året.

[IsabelleA]
0

#14 Ja, Jag tror du klarar av en till hund!

Jag kan tyvär inte nämna här i tråden vad det blir för hund då det inte är säkert än men jag kan PM:a dig.

jahadu
0

#15 åh, fint skrivet om relationen till ben….känner detsamma med timo, har ingen riktig familj så han är mitt lilla barn och visst gör man allt som krävs =)

pm:a mig när du har tid

ingann
0

#15 du behöver inte alls gå in på din ekonomi Flört jag reagerade bara på att du skrev att du inte skulle ha några problem alls ekonomiskt med en hund till på ett studiebidrag när Ben kostar 450 kr/mån + tillbehör och annat + att du lägger undan till oförutsedda utgifter…  Jag fick bara inte ihop det pengamässigt Flört

Men jag förstår vad du menar med att han är det största i ditt liv och att du är villig att ge honom allt:) Jag gör detsamma för mina barn och djur…  själv klarar jag mig med det nödvändigaste;)

/Ingalill

[IsabelleA]
0

#18 Då är det 600 kr kvar på studiebidraget vilket faktiskt skulle räcka för ytterligare en hund. Somsagt så hjälper mina föremyndare mig om det skulle bli problem.
Jag har ju lite undansparat till ev. vetrinär kostnader men räcker inte det så är det inga problem.

ingann
0

#19 ja, det blir 600 kvar efter mat och försäkring..  men inte efter undanläggning och tillbehör och annat som du nämnde… det var inget negativt menat från mitt håll utan bara en fundering…

jättebra att du har hjälp om det skulle knipa (vilket jag inte tror att det skulle göra för du verkar vara en av de mest ansvarstagande ungdomar jag stött på Glad)

/Ingalill

jahadu
0

detsamma gäller min mamma, jag vet att hon ställer upp för på pengafronten är hon faktiskt väldigt snäll, så jag kommer nog aldrig sitta i klistret om man säger så, därmed inte sagt att jag inte kommer vara försiktig med min ekonomi.

jag förstår dock att mamma inte är pigg på att köpa hund nu innan jag har hittat ett extrajobb och kan betala för hunden och kanske också internatet själv, jag lever ju trots allt på hennes pengar just nu. men om allt går enligt mina planer (blir lite svårt men jag ska kämpa) så hoppas jag att jag kan fixa en shcäfer till sommaren =)

[IsabelleA]
0

#20 Nej, med det blir 150 kr kvar efter mat och försäkring till "båda" hundarna och det tycker jag räcker till hundben och hundgodis / månadsförbrukning. Men åter igen, blir det knivigt med ekonomin så har jag faktiskt väldigt god hjälp.
Ja, vad gör man inte för det man praktiskt taget lever för.

[IsabelleA]
0

Emelie, jag PM:ade dig Skrattande

jahadu
0

men en fråga återstår som inte isabelle får svara på för hennes svar vet jag redan hihi x)

Hur gör ni med hundarna på dagarna om ni studerar eller jobbar heltid? Vem rastar??

[IsabelleA]
0

#21 Emelie, jag tror att det kommer bli bra (med både extrajobb och internat kostnaderna). Jag hoppas på det bästa för din skull. =)

Somsagt, vad gör man inte för det man verkligen lever för?

[IsabelleA]
0

#24 Svara ändå *EVIL MOHAHAHA*: Jag Bor 5 minuter från skolan, så jag rastar hunden själv. Oskyldig

ingann
0

#22 förstår inte varför du går in i försvarsställning och låter sur (fetmarkeringen) när jag öht inte sagt något negativt? det är ju snarare beröm jag gett dig… men men…

/Ingalill

AnneN
0

#24 Jag hade en daghusse/dagmatte som hunden var hos under tiden jag var i skolan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jahadu
0

#28 ok, ja det är väl det ultimata om man studerar en bit från hemmet =) var det någon du kände sen innan eller?

[IsabelleA]
0

#24 Fet markeringen var absolut inget negativt! Förlåt om jag var otydlig. Detta var mest för att påpeka ännu en gång att det inte är några problem eftersom att du undrade över de sistnämna pengarna i studiebidraget. Inget negativt, menade inte att låta sur. Lätt att missuppfatta på ett forum. (glömde visst skriva dit en smiley, hihi).

Skrattande

[IsabelleA]
0

Emelie, annars är det rätt effektivt att sätta upp lappar i området och be någon gå ut med ens hund under lunchtid i utbyte mot betalning.
Jag gick ut med en hund varje lunchrast och känade då 200 kr /vecka.

ingann
0

#30 Glad

/Ingalill

[Jemla]
0

#8 Jag har turen att kunna få hjälp med passning/rastning av min bror, pojkvän och pojkvännens föräldrar. Det är olika från termin till termin hur långa dagarna är. Ibland går jag bara 2-3 timmar och då är de ensamma hemma. Ibland går jag heldagar och då får jag hjälp. Det blir lite planering och pyssel, men det funkar. Början av den här terminen har varit ganska mkt, men from. mitten av mars kommer vi skriva B-uppsats så då är jag bara i skolan en dag (á 2 timmar) i veckan, perfekt med tid för hundträning lagom till våren! Skrattande

På helgen hjälper mina föräldrar till. Funderar dock på att annonsera efter en hundvakt för ibland på vardagarna kniper det när ingen kan (har hänt att jag fått stå över nån lektion när det inte funkat och då fått göra någon restuppgift istället om lektionen hade obligatorisk närvaro - men där är stor skillnad mellan gymnasiet och mellan olika högskolor).

KadjaNina
0

Javisst går det men man kanske inte kan unna sig själv så mycket men för mig är det absolut värt :) Jag har en hund och henne försörjer jag med hjälp av studiebidraget. Maten kostar ca 300kr per månad och hon äter carrier. Sedan kanske man köper godis, leksaker och sådana grejer. Den kostnaden varierar. Försäkringen betalar jag en gång per år. Sedan så sparar jag 500kr varje månad till veterinärkostnader, kurser osv. Jag går gymnasiet och har en överförmyndare som hjälper mig med ekonomin.

Rastar gör jag själv eftersom att jag bor så nära skolan.

Mitt hjärta Troja på bilden :)