Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5373 ggr
Valpar
0

Frågor till uppfödare

Hej.

På tisdag kommer vi ett steg närmare vår valp! Vi ska hälsa på en uppfödare med vars tik är dräktig.

Men vilka frågor ska man ställa? Jag har några men skulle vilja höra vad ni tycker. Gärna från uppfödare som kan skriva vilka frågor dom önskar höra Glad

Det är en Cavalier king charles spaniel vi ska skaffa, det tar ju genast upp frågan om hjärtat men även ögon och knän. Dom frågor jag planerar ställa om det är följande;

Vad gör ni för att förhindra att era hundar får hjärt problem.

Ögon och knän hur gör ni med det?

Kräver ni att valp köparna kollar hjärta/knän/ögon. (Vi kommer kolla i alla fall hjärta kan till läggas)

Att hjärnan är för stor för skallen är vanligare utomlands men hur ser ni på den frågan?

Sedan har vi dom här;

Kräver ni att hunden vi köper ska ställas ut ett visst antal gånger?

Har ni valp träffar?

Vad äter era hundar för foder?

Har era hundar några allergier?

Har ni kastrerat någon gång, hur ser ni på det? (Vi kommer troligt göra detta då vår hund inte ska gå i avel)

Hur levereras valparna? (Id märkta, dolda fel försäkrade m.m.)

Det är dom vi har kommit på nu. Vad mer finns det? Hoppas någon orkar läsa! SkämsSkrattande

AnneN
0

Har för mig att "cherry eye" är ett relativt vanligt problem för den rasen, så det rekomenderar jag också att ni frågar om.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ingann
0

#1 Körsbärsöga är inte vanligt bland Cavalierer…  Däremot ska de vara ögonlysta eftersom de kan drabbas av katarakt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#2 Men brukar inte cavalierer ha ganska utstående ögon? Jag har iallafall träffat flera av den rasen som haft körsbärsöga, så jag skulle frågat för säkerhets skull.

_**/Mvh Anne

Valpar
0

#3 Du kanske tänker på King charles spaniel? Dom har lite utåt stående ögon.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jag vet inte vad du träffat för cavalierer men de är nog inte rastypiska, om ens renrasiga, om de har utstående ögon och cherry eye… (jag är uppvuxen i en ckcs-uppfödning så jag tror jag har hyfsad koll på hur de ser ut)

ser detta ut som utstående ögon?

/Ingalill

AnneN
0

#5 Okej då ber jag om ursäkt om jag blandat ihop dem Skäms

_**/Mvh Anne

ingann
0

#6 man kan inte hålla isär allt Glad

pekar däremot har jag hört har problem med det.. känner en pekines/chihuahua-blndis med cherry eye…

#0 sorry för att det blev lite OT…

/Ingalill

Valpar
0

# Inga problem Glad Har inte du vart uppfödare av cavaliern? Eller är jag helt ute och cyklar? Skulle gärna vilja höra lite frågor som man kan ställa från dig.

Taxelina
0

#o  Du har väldigt kloka och sunda frågor.

Du ska nog kolla om dom säljs med stamtavla också. Kolla gärna upp föräldradjuren med. Fråga vad dom har presterat till exempel. I utställnings ringen och andra aktiviteter. Genom att få regnummer på föräldrar kan du själv gå in och kolla upp veterinärdata på skk.

Fråga om inavelsgraden. Den får inte vara för hög. Nu är jag ju inte så insatt i din ras men överlag får den inte vara för hög.

När jag får hem valpköpare som ställer massor av frågor blir jag jätte glad.

Lycka tillSkrattande

ingann
0

#8 Min mamma hade cavalierkennel:)

Jag tycker dina frågor är  jättebra!  Fråga gärna hur många generationer bakåt som varit fria från hjärtfel och ögonfel.  Är det en bra kennel som verkligen vill föra rasen framåt så har de koll på sånt väldigt långt bak:)

Under de 20+ åren mamma födde upp så fick ingen av avkommorna hjärtfel.  Det enda som inte var helt perfekt var att några hade navelbrock och den sista killen från uppfödningen var kryptokid.  Han blev 15 år och var jättepigg hela tiden trots att han de sista åren såg och hörde dåligt. Dock hörde han alltid när man öppnade en matburk även om man var i ett annat rum så jag misstänker att han valde vad han ville höra haha

/Ingalill

Valpar
0

#9 Tack för tipsen! Låter jätte bra Glad

#10 Tack, det ska jag höra med dom om. Glad 

Haha han kanske bara hade mathörsel? Flört

ingann
0

#11 Ju längre bak hundarna är helt friska ju större är chansen att din valp inte drabbas:)

Ja, selektiv hörsel trodde jag var vanligast bland barn haha

/Ingalill