Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1776 ggr
Linnea
0

Kliande öron

Våran goldentik kliar sig ganska mycket i öronen. Hon har nåt brunt gojs som jag brukar peta bort med tops (snäll hund, ligger stilla). Jag tar bort så mycket jag kan men nån dag senare är där lika mycket igen. Vad kan det vara?

Skynda långsamt så går det fortare.

Crazzysazza
0

öron skabb eller öron inflammation kontackta vet.

Linnea
0

Ok får göra det då.

Yessica
0

Har hört att man INTE ska pilla i öronen med tops…

Men som du redan fått tips om, ta kontakt med veterinären, säkrast så. Svårt att säga såhär via internet vad det kan vara.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Linnea
0

#3 Hur får man annars rent alla skrynslen? Hon igger som sagt väldigt still och jag pillar ju inte långt in.

trex
0

Kompress lr bomull på fingertoppen går utmärkt att göra rent med. På människa gäller " det vassaste du skall ha i örat är en armbåge"  och där såg man vad man gör för fel på sig själv!

Denna kommentar har tagits bort.
Linnea
0

#5 Tog med bomull också idag men vissa skrymslen är väldigt trånga. Jo man ska väl inte rengöra sitt eget inneröra med tops men hur ska man annars göra? Går ju inte med fingrarna precis (inte för mig iaf).

Karizma
0

Vi var hos vetrinären med våran tik då pga annat men bad henne kolla öronen då hon med har brun/grå grojjs men det var inget utan man ska hålla öronen rena med öronmedel och INTE peta med tops då man pillar ner smuts längre ner i örat o det kan sluta med infamation. Så det skulle jag sluta med. jag tycker att man bör kolla av detta hos vetrinären fråga där vad som är bra. Kanske bör din tik rakas under öronen för att få lite luftigt under dom? det kan hjälpa sen så vid badning andvänder jag bommul i öronen för inte få in fukt det är inte så bra. Golden har jag för mig inte har hår som ska dras bort i öronen annars är det bra o dra bort dom.

Taci
0

#7, köp Öronrengöring för hundar. Droppas ner i örat, så masserar man så det kommer runt i skrymsen, o gör rent, sedan rinner vätskan ut :)

Linnea
0

#9 Smart! Ska man kanske prova.

Linnea
0

#8 Nej nå hår i öronen har hon inte. Hon badar inte så ofta heller. Drar alltid utåt med topsen för övrigt, aldrig in i örat. Händer inte så ofta heller. Jag ville bara få bort det bruna som kliar.

Åsa S
0

Vanlig koksaltlösning funkar också bra att rengöra örona med bara hälla ner en skvätt i örat, massera och sedan torka ur örat med en bomullstuss det är ofta ganska mycket brunt vatten man får bort på det sättet.

Och koksaltlösning kan man göra själv så även den fattigaste hundägare kan rengöra hundens öron.

exitingsvillemo
0

jobbigt med kliande öron, har en pudelpuff som har problem med öronen då och då, men hans öron rycker vi eftersom håret kommer enda nerifrån hörselgången. Vi renrakar också undersidan av öronlappen, samt trimmar ner mkt på utsidan för att undvika att öronen blir så tunga.

Prova koksalt eller annan öronrengöring så rinner det ut av sig själv. Börjar hon ruska mkt på huvudet, hänga med huvudet åt sidan eller på annat sätt visar smärta, bör du åka till veterinär, då har det förmodligen hunnit bli en inflammation som behöver medicineras.

Lycka Till =)