Första natten/nätterna
Hur har ni gjort de första nätterna när valpen har flyttat hem?
Var sover valpen?
I/på vad sover valpen?
Var sover du?
Kissning?
Några problem?
Bra att tänka på?
Tar tacksamt emot tips, åsikter och era erfarenheter!
När jag fick min första hund sov jag hos honom på golvet på en madrass brevid hans säng de första nätterna. Vi gick ut någon gång de första nätterna tror jag (det är över 14 år sen så minnet är sådär). Han var orolig och gnydde lite. Jag minns att han kissade i sin säng en av nätterna, så du bör kanske bädda med en handduk eller nåt. Efter 3 nätter flyttade jag upp i min säng och han sov i sin säng på golvet brevid min. Nu med andra hunden så gjorde jag samma sak men hon kröp in till mig och sov som en stock hela natten och har gjort det sen dess.
Valpen sover på sin bädd som alltid ska förknippas med vila, själv håller jag mig hyfsat vaken så jag alltid är redo för att gå upp och kissa med valpen. Ser man till att alltid komma ut med valpen även på natten så blir rumsrenhetsträningen lite lättare.
Jag hade min valp i en bädd golvet, omgärdat av fyra kompostgaller, alltså inte i en bur! (Tvungen att förtydliga då detta kan skapa diskussioner).
För mig funkade det jättebra, han pep när han blev nödig och ville ut och kissade/bajsade aldrig i sin "säng".
För honom blev också "buren" en trygg plats, där han gärna gick och la sig på dagarna om han ville. Det var alltså endast nattetid som jag stängde igen.
Bra att tänka på, utgång efter sömn, mat och lek. Sen tar det ju olika lång tid för en hund att bli rumsren.
Lycka till med lilla voffsingen! 
Vi sov på madrass på golvet och hade satt kompostgaller i ett hörn så han hade sin plats där att sova på, samtidigt kunde vi lätt klappa honom och visa att vi var precis bredvid. Så väckte han oss om han behövde gå ut.

Tack för era råd!
Funderar lite på det här med bilåkande också. När han åker med i bilen så ska han ju sitta i en bur. Det är inte en fördel att ha den buren som "bo/sovplats" inne? Tänkte att då känner han sig kanske tryggare när han ska åka i bilen? Men sedan så är det kanske inte så trevligt att ha en bur som sovplats? (Även då man har den öppen när den är inne)
Vad har ni för tankar om det här?
#5 Stängd bur vid annat än transport och träning/tävlingssammanhang är inte tillåtet, öppen bur går däremot alldeles utmärkt.
Verkar ju otroligt jobbigt att konka omkring på buren varje gång man ska någonstans, men det beror väl lite på hur ofta ni ååker iväg och så. Det går utmärkt att ha buren som sovplats, gör det bekvämt bara(och inga stängda grindar).
Annars kan du också bara träna på att buren i bilen är trevlig och en trygg plats. Att hoppa in i bilen/lyftas in och vara i buren är mysigt, att vila i buren är mysigt, hoppa bara in utan att åka till en början och när det går bra och han känns lugn och fin så testa att bara starta bilen. När det går vägen så åk en bit, hoppa ur och gör något kul, åk hem. Utöka. Kommer det gnäll har det gått för fort fram.
Sen bör man ha i beräkningarna att bara för att valpen spyr beryder det inte at den alltid kommer göra det. Det är ju balansen och synerna och så som ger åksjukan, men när valpen är färdigväxt kommer den troligen hantera detta mycket bättre. Som med barn!
Precis som #6 säger, vänj hunden vid bilen så fort som möjligt! Det underlättar enormt att ha en hund som funkar i bilen!!
Jag och mitt ex tränade Qaxe att åka bil från det att han kom till oss, och vi har aldrig haft några som helst problem. Är han ute och man öppnar bildörren så vill han in direkt,och han har aldrig kräkts eller mått dåligt.