Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6689 ggr
[Hilo]
1

Hund Bortskänkes..

Såg i min lilla lokala tidning idag att
"Hanhund bortskänkes"..

Hur vanligt är det egentligen?
Katter ser man ju hit och dit bortskänkes, men sällan hundar..

Vad säger ni om det, och hur vanligt är det?

xcess
0

Jag tycker man sällan ser annonsen "hund bortskänkes" men desto oftare tycker jag man ser  "symbolisk summa och hem viktigare än priset" vilket säkert i många fall är en förfining av bortskänkes?

Jag tycker inte man ska skänka bort något djur.

[Hilo]
0

#1 Tycker inte jag heller egentligen.

Familjen har dock tagit emot en hund utan betalning.
Men tanken var att husse skulle få 2000 kronor för hunden, men ville inte ta emot det.
Han tyckte att bättre hem kunde han inte få, och det var betalning nog.

Allt han ville ha var ett telefonsamtal då och då Glad

Fast jag tycker inte man ska gå ut med att hunden ges bort.
Den kan hamna på helt fel ställe av helt fel anledningar..

Men en symbolisk summa, inte hur liten som helst..
Djuren har ju ett värde i sig, absolut.

Karizma
0

Det är ganska vanligt blocket har ett minipris 500kr vet inte hur det är med eniro? men har förmig det är samma där. Men ser att det skrivs sen priset är inte det viktigaste utan hemet eller priset disk… diskuteras på vad 500kr? Vi köpte våran omplaceringshund för 1000kr billigt o körde över 80mil för få hem henne.

Sen tycker jag man ska hitta det bästa med för sin hund bor man nära gärna ta en titt i nya hemet skriv kontrakt för ha lite koll på hur det går, kanske fodervärdskontrakt 6 mån sen köp. Är svårt när man måste omplacera något djur jag har tagit flera djur gratis katter o hästar MEN då har jag med vacc,kastrerat o märkt dom dagen efter jag har dom hemma. Hästarna har vart hmm lite så kallade "problemhästar" och sett mindre roliga ut om hovarna samt att de haft problem med sina hovslagare (hästarna sparka hovslagaren mm) men med min hovis gick det iaf bra, 2 hovar åt gången sen 3 dagar senare de 2 andra. Ja iaf var en del med dom (pass vissa skrapa tänder, kassa hovar, alla har vart ohanterbara i viss mån) o slakt väntade annars. Jag ser det lite så med kan man rädda liv och göra de vettiga lägga ut arbete till få ett djur trivas o må bra så är det itne heller priset som är det viktigaste alla gånger. Men jag tycker många slarvar med hitta ett bra hem de tar första dom bara hör av sig sen kan det bli pankaka av allt. De kanske i sin tur bara tar detta djur o sen inser dom f*n det var inte gratis att ha det. Mat kostar vetrinär kostar allt kostar o sen ska man lägga ner lite arbete i alla väder.

vallhund
0

Fodervärdsavtal handlar om avel när det handlar om hundar, inget annat, vad gäller hund så är inga hemskrivna kontrakt giltiga i domstol.

Har själv tagit emot hundar som behövt nytt hem utan att betala ett öre för dem, men då har jag känt ägaren o hunden.

Har själv gett bort hundar utan ersättning till folk som jag vetat kunnat ge dem ett bättre liv/flock än jag själv kunnat just då med den individen, de har naturligtvis varit noga utvalda i bekantskapskretsen.

Ser inga som helst problem med det, tvärtom! Det som är bäst för hunden är för mig det viktigaste.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Wera]
0

Tycker inte man ska ge bort något djur om man inte känner den blivande ägaren väl.

Banankaka320
0

Ganska vanligt, men då bruka de vara äldre hundar

[Hilo]
0

#6 Detta var en ung kille. 2 år.

Banankaka320
0

#7 Okej, men han kanske är "jobbig" och dem inte vill "tjäna" pengar på att sälja han eller något.  Vi vet ju inget så de finns egentligen inte så mycket att säga :)

Karizma
0

4, menar du att man inte kan skriva fodervärdsavtal om det itne handlar om avel? Och dom då som lånar ut sin hund tillfällingt pga arbete,gravid mm inte får lämna bort det på kontrakt? Hmm skumt eftersom de då rek detta kontrakt. Även SKK har ju rek det till flera personer jag vet om.

Qepta
0

Jag fick min vovve gratis utav min granne, hon är gammal och har kännt mig sen jag var 1-2 år och hon vet att vovven har det bra och hon känner våran familj väldigt bra. Annars skulle hon aldrig ge bort vovven, inte ens sälja den sa hon.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Karizma
0

7, nja jag tycker inte man skriver bortskänkes i anonnsen. Det tycker jag ser inte ser seriöst ut för 5öre, kan säga att de jag tagit över gratis har inte vart på anonns utan det är folk som hört av sig o frågat om jag kunde tänka mig ta dom. Så det har vart bekantas bekanta, ena hästen var tänkt åt en vännina till mej men pga hon vantrivdes o gjorde en massa dumt där med andra men inte mig då fick jag frågan om jag ville ta henne.

Och denna kille är brara 2 år tycker jag man kan ta lite betalt lr typ ha krav/önskemål tex kastreras=gratis bara ett exempel :)

SaraC
0

Jag tycker inte det verkar så vanligt. Min personliga åsikt är att inga djur ska skänkas bort i annonser, det ska tas ut ett vettigt pris.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Moa-16
0

Säger samma sak här.

Behöver ju inte betyda att ägaren är oseriös. Kan ju vara så att ägaren av någon anledning måste bli av med hunden snabbt? Kanske inte ser pengar som viktiga utan det är hemmet som kommer först. Men jag tycker förstås att man ska ta betalt om så bara 500-1000 kr. Bara hunden får ett bra hem. Behöver ju inte få ett bra hem för att den kostar 10000 kr.

Så svårt när man inte har pratat med ägaren. Då kan man spekulera hur som hellst. Men det hjälper ju inte. Man kan ju ringa & fråga annars. Brukar jag göra :P

Kalli
0

Jag tror att det skulle vara vanligare, tyvärr, om inte många annonssidor hade ett minimi pris för just hundar. Trams hittade jag ex. på bortskänkes.se men de skulle ha 800 kronor, annars finns där hundar från 100-lappen och uppåt. Rynkar på näsan

tsset
0

Det är skillnad på "hem viktigare än priset" och "bortskänkes vid snabb affär".

Bara för att det inte är pengar emellan betyder det inte att säljaren/köparen är oseriös. Jag blev erbjuden min äldsta hund, inga pengar där inte men trots det var vi båda seriösa. Hunden behövde flytta pga de andra hundarna och jag ville ha en hund, perfekt.

Hem viktigare än priset känns seriöst, då tänker ju ägarna verkligen leta efter ett bra hem och inte bara sälja till första som har råd.

Då har jag mer emot dessa "fodervärdshundarna" som fullkomligt exploderat på bl a blocket nu… "privat-ägare" som kommer på att de inte har tid för sin hund och istället för att sälja så lämnar de bort med (vad de tror är) rätten att ta tillbaka när det löser sig.

Men som #4 säger så funkar det ju inte riktigt så och det handlar inte om utlån utan fodervärd handlar om avel.

#4 Har du koll på vad som krävs för att avtalen ska vara giltiga? Jag vet bara att det inte funkar med hemmansnickrade… handlar det om att hunden/varan är köpt och att gamla ägaren innan alltså inte kan påverka hur nya ägern gör eller hur är det? För, minns jag rätt så kan väl inte uppfödaren kräva att valpköparna ställer ut eller liknande efter att de köpt valpen, bara önska.