Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2869 ggr
Facklan
0

detta med täcke ?

Jag har inte så bra koll hur ska man kunna veta att hunden vill ha på sig ?

Jag har en 6månaders ungersk vizsla valp som är rätt mycket lös o leker mycket ute. hon har inte visat att hon vill ha täcke eller koftan men inte heller klagar hon när hon har nått på… detta känns vara hennes sätt.

Jag har försökt tänka att ska hon gå med dvs. vara med ute kopplad utan att kunna springa upp ett eget flås, har jag på henne sin tröja .. nu när vår snö smällt o det bara är as kallt känns kylan in i märgen o jag glömmer ha på henne nått hon klagar inte o skakar inte ens …detta innebär att hon inte fryser eller ?

Hur resonerar ni? är det ute temperaturen eller vad går ni på?

*snälla berätta hur man ska tänka jag känner mig helt okunnig o hon är så obesvärad att jag blir lite vilse !

Trollhassel
0

Om det inte känns som att hon fryser alls så är det inte nödvändigt med täcke. Om hon darrar och håller dåligt tempo skulle jag använda täcket, annars är det skönare för henne att vara utan tror jag.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Eriiccaa
0

Jag har bara täcke på mina hundar när dom ligger/sitter stilla.

När dom är ute på promenad eller springer och leker behöver dom inte täcke då dom håller upp värmen själv.

tsset
0

Fryser hon inte så är det inga problem! Så länge hunden är i rörelse så värmer den ju upp sig själv. Står man däremot still eller drar ner på tempot efter att ha varit högt upp i varv bör man slänga på något på hunden så att den inte blir kall snabbt, och blir förkyld eller hur det nu är…

[Hilo]
0

Min tik har täcke på sig om vi ska gå till tåget eller så, där hon får stå still en stund.
Hon skakar om hon inte har täcke, det gör hon ändå, inte alls lika mycket som hon gör utan.

Detta är då när det är snö och kallt, ute, samt pinblåser..

När hon rantar runt och annat har hon inte täcke på sig.
Hon leker mullvad och kastar sig i snön utan problem.

KitoBonito
0

Oftast ser man ju väldigt tydligt på hunden om den fryser. :)

Marie80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har täcke till mina 3 hundar, speciellt om det är minusgrader och om det regnar, och så blir de ej så smutsiga heller, har en dvärgpincher som fryser lätt så hon brukar ha något på sig även omdet är uppehåll, men annars så går mina hundar utan kläder och täcken.

marinelady
0

Jag har overall på hunden när det är så kallt att hon fryser och vi skall vara ute länge och jag har täcke på henne när det ösregnar så hon är någorlunda torr när vi kommer in.

Moa-16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När hon bara ska ut & kissa tar vi inte på täcke blir så jobbigt. Annars har hon det på sig. Men hon verkar inte frysa så mycket. Fast det är så kallt…

[lottaeriksson]
0

För min hund räcker inte ens ett täcke under vintern. Har nu fått beställa hem två overaller, en i fleece och en vind- och vattentät som ska användas ovanpå.

Jag har aldrig varit en sån klätt på min hund, men nu när jag har en hund med päls- och hudproblem har jag fått tänka om. Tycker så fruktansvärt synd om honom som ska frysa så mkt som han gör..

Senast jag var ute på långpromenad slutad det med att jag fick bära honom hem. Han lade sig ner på rygg och bara skrek, han vart helt nedkyld stackarn, och då hade jag ett tjockt vintertäcke på.

Mischa
0

Att missbruka kläder kan även ha motsatt effekt när kläderna väl kommer av, hunden blir frusen.

Jag använder täcke när det regnar/snöar eller då hunden är mycket stilla och vädret är ruggigt.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

Jag använder mig mycket av täcke på vintern. Jag är rädd om musklerna och vill inte att de ska gå kalla. Så här är det täcke på om det är minusgrader ute och vi ska gå promenad eller träna.

Jag vet ju själv hur lång tid det tar att bli varm i kroppen när man är på promenad. Samma gäller ju för hund och de ska ju dessutom jobba när de är ute så jag har täcke på för att minimera risken för skador.

Har schäfer ska kanske tilläggas

Quiila
0

Vi har täcke på Quila när det är kallt ute, då har hon ett tjockt gosigt vintertäcke.
Är det kallt men inte iskallt så har hon ett lite tunnare täcke som hon även har ibland när det regnar.
Hon är en frusen tjej, och älskar att ha täcke på sig Skrattande

~Quila Roze~

elvissspringsteen1
0

Mina två fryser nå hemskt om dom inte har täcke när det är såhär kallt. Har en york som är klippt så hon har ej mkt päls, hon får så mycket tovor annars oavsett hur mkt ja borstar så det blir täcke på:) Sen en Greyhound grabb som skakar å skakar han har ju ingen päls alls:)

KitoBonito
0

#9 Men usch så hemskt! :( Vad är det för ras och hur är det fatt med honm?

[lottaeriksson]
0

#14 Jo visst är det hemskt alltid.. Han är en Amstaff. Han har alla möjliga fel, speciellt i hud och päls. Han har gles päls, fäller mkt och enligt veterinärerna är hans hud full i bakterier.. Har även haft den lokala varianten av Demodex.

I dagsläget är det väl ok, vi håller på att behandla honom nu o så. Håller tummarna för att detta hjälper honom..

KitoBonito
0

Okej, då hoppas jag det löser sig i framtiden. Har ni hört med olika veterinärer? Det kan vara bra att göra ibland. :)

Nikkis
0

Jag är hur snål som helst med täcke, fasiken ska man ha det till när man har en ras som min med en otroligt funktionen päls med tjock och tät underull.

Nu har dock vintern kommit tidigt till Sthlm och en väldigt kall sådan.
Så även om mina hundar klarar sig gott med enbart sin päls, så har jag dock skonat min 11 åring från kylan.
Han är redan såpass gammal att hans muskler och leder inte är som dom var förr. Så jag har då täckat honom när det varit som kallast utomhus - för det tar ett bra tag innan han kommer igång, och är man stel och kommer ut i kylan och röjer = Inget bra.

Min 2½ åring fick ha för första gången i sitt liv ett täcke på sig häromdagen när vi var utomhus och stod stilla en bra stund.
Det var väldigt många minus ute och vi skulle iväg och träna.

Min Pekingese har likaså hon aldrig täcke på sig. När jag hade min mammas Fralla (Superkort päls) här förra året så fick hon däremot ha täcke på sig när vi gick ut.