Upphetsad hund?!
AAGH, jag är världsämst på att säga ifrån. Särskillt åt djur. Och speciellt särskillt åt andra folks djur. :(
Hur som helst.. min pappas nya tjej har en hund som är och hälsar på och den är superjobbig. Hoppar upp på en och slickar jättemycket och försöker ta tag i ens ben och börjar jucka.. heeela tiden.
Var inne i huset och skulle laga mat och de var iväg, så det var bara jag och hunden. Blev så irriterad på den för jag kunde inte röra mig utan att den var där. Så jag stängde in den i ett annat rum.
Jag är jättemesig, liten och svag och det är en ganska stor hund. AH, skäms nästan men jag vet inte hur man handskas med hundar!
Men hur gör jag med den? Varför gör den så?
1, först tycker jag att det är hundägaren som skulle se hur deras hund beter sig. Har själv vart hundvakt åt en hane innan vi hade tik och han var pissjobbig med jucka på 2 besökare jag sa till han la av. Själv vet jag inte varför dom gör så här vissa säger det har med visa att de är lite hmm tuffare och högre ställt än den de juckar på men det kan inte stämma gämnt.
2, du skulle sagt NEJ fy på skarpen tillrätta visa hunden. Man ska inte slå men ett starkt nej dör ingen av :). Jag tycker du även ska säga till att hennes hund är en juckhund är inte kul att ha en jucknisse men det går att få bort :D Hoppas du får bra svar av andra :)
Haha åh tack för ditt svar Karizma!
Jag har sjuk socialfobi och skulle inte kunna säga det till henne för jag hade blivit så röd i huvudet och skämts ihjäl ;_;
Jag sa nej och försökte låta bestämd. Försökte även stöta till den ganska nätt men bestämt. Funkade lite då och då men hade ingen större effekt.
Men lixom hans "sak" var ute men det blir kanske så även om den vill visa dominans?
En hund har ett stort behov av att hälsa/välkomna, men såklart under rimliga formet.
Så fort hunden börjar att hoppa eller jucka så ta bort honom och avbryt hälsningen, att han börjar jucka på dig har troligtvis med stress att göra, han är så ivrig och så upp i varv att det slår över.
≧◔◡◔≦
Åh, då är det ju synd om honom :/ Men då förstår jag.
Jag tar alltid bort honom för annars hade han överfallit mig helt! haha
#4 förstå det, som sagt hälsa på honom när du kommer dit, och så fort han börjar varva upp så slutar du/puttar bort honom/går därifrån.
Det är rätt vanligt att valpar/unghundar med mycket stress i kombo med hormoner kan slå över till att jucka, tyvärr är det ofta feltolkat som dominans när det är en sk. överslagshandling.
≧◔◡◔≦
Du kan även säga det till din pappa så kan han framföra för ajg tror inte han trivs med ha en jucknisse
Vet om flera som har haft såna en var omöjlig att lära av, med resten har ju grejjat det och de har vart unghundar. Den jag dok var hundvakt åt i 6 mån (matte bortrest pga jobb) var 3 år jucka på endel men han fick snällt lägga av. Även har jag träffat en tik som löpte hon jucka på min mans fot
Han sa ifrån och även hundens matte sa till så hon la av, antar hon kände våran hunds lukt. Hoppas att du blir stark o vågar stå på dig lite för tyvärr är det lätt att man kan bli lite utnjutjad annars inte av enbart killar utan folk i allmänhet. Men just jucka betyder inte parrning utan det kan betyda en massa saker :)
5, det var en 1årig hane som jucka på den hunden jag var hundvakt ut han visa minnsan att han inte gick o sätta sig på, våran gick med på det 3 gg men sen sa han ifrån på bra sätt. Den andra sluta med detta då, tror inte helt på att det har med "häsla" att göra alla gg men inte heller domenans eller status o göra alal gånger. Det är så olika i olika sitationer så som vi var o hälsa på en kastrerad hane med våran tik han jucka som bara den på henne det var mer "parrning" han var ute efter.
Fast det är inte heller bara när man hälsar som han gör så. Så fort man går någonstans och han lagt sig ner, far han upp och följer efter en och försöker trycka in huvudet mellan fötterna på en, eller ställer sig framför en och försöker på tag på benen :/
Att hundar varvar upp när man hälsar har jag varit med om men det är inte på det viset.
7, ganska jobbig hund med andra ord, det kan vara så att han blir väldigt upphetsad av lycka när han ser dig, utan att du vet om det är du en riktigt hundhund du lixom drar åt dig hundar som en mangnet. Men jag tycker du kan säga det på lite fint sätt till din pappa han bör ju förstå att säger du till så är det något du itne trivs med :)
hahah, ja jag får väl vara glad att han inte är aggressiv eller något annat! Han är mysig när han inte juckar på en iaf :)
Ska ta och prata med pappa sen när hon åkt hem igen, bra idé! Tänkte inte på det ^^
#7 nä, det behöver inte bara vara vid hälsning.
Låter jobbigt överhuvudtaget att han har fått gå och göra det till en ovana, det kan även bero på översexualitet eller att det finns en löptik i närheten som gör honom sådan, det kan inte jag svara på utan enbart någon kunnig nog som kan se honom IRL :)
≧◔◡◔≦
Jag funderade lite på det med och såfall är det himla synd om honom om han går omkring och känner det så, men inte får utlopp för det :/
Eller jag vet inte men jag kan tänka mig det.
Men ska prata med min pappa sen och höra vad han vet om situationen. Han brukar vara hos henne och då är ju hunden där med..