Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1893 ggr
Jovich
0

Frågor om löp

Hejsan! Hur länge löper era hundar? Min tik har det kommit blod ifrån i tre veckor nu. Är det normalt? vad är onormalt?

Hon är fortfarande svullen, hur länge håller det i sig?

[Hilo]
0

Tre veckor är inget ovanligt.
Min tik löper ca 2½ - 3 veckor och hon är svullen en liten tid efter det.
Minns inte hur länge.

Min tik löper två ggr/ år.
Har i alla fall gjort i år - sedan hon kom till mig i somras.

Har du otur kan tiken bli skendräktig.
Då ska man passa sig för mjölkstockning.
Mer motion och aktivering, mindre mat är det som gäller då.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad som är onormalt…
Man ska väl hålla koll på så det inte blir några problem med typ livmoderinflammation - det fick min förra tik i samband med ett löp.
Lyckligtvis upptäckte vi det tidigt och bra över med lite medicinering. Vi märkte det på hennes överdrivna drickande.

[Hilo]
0

Kan även tillägga att ibland kan de få "tysta" löp
Att de inte blöder.. Så då är det bra om man vet om sin hund löpsignaler.

Typ min tik blir väldigt lekfull och glad i andra hundar. Hon som aldrig leker med andra hundar annars. Så det är ju ett bra tydligt tecken om hon skulle få ett tyst löp.

Vissa tikar är bra på att städa efter sig, andra inte.
Vissa blöder lite, andra mycket - Tikskydd är då ett tips.
Vi har två stycken, sedan andra tikar - Nu använder vi de inte. De är för stora, sen blöder min lilla tik inte så mycket.

Zakaraa
0

Har hon blödigt under hela den tiden eller har hon haft uppehåll i ca 1 vecka? (pratar om höglöpet)

Att hunden är svullen är inte så ovanligt vår tik brukar vara det ibland, hon har blivit skendräktig någon gång också. (Just nu är hon dräktig :) Valparna kommer omkring den 10e januari ^^)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jovich
0

#1+2 Tack för dina svar! Hur märker man om tiken har livmoderinflammation? förutom att dom dricker mycket? blir dom sjuka? jag har inget tikskydd på henne för hon tar hand om det bra själv, blir bara några små droppar på lakandet och några på golvet.

#3 Tack för ditt svar. Hon har blödigt hela tiden men förra veckan var det nog mindre nu när jag tänker efter..

Zakaraa
0

#4 Jag är ju absolut ingen expert inom det här ämnet då tiken vi har nu är vår första tik.
Men jag har hört att löpet är olika för olika raser. Grannen har en Malamute som löper 1 gång/år och då löper hon väldigt länge.
Så svaret kanske ligger i rasen?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Hilo]
0

#4 Vad jag vet så blir hunden slö, och blek.. Vet tyvärr inte så mycket mer då vårtik inte hann bli sjukare tack och lov..

-Men det kanske är någon annan som vet?

#5 Jag har också hört att det är olika för olika raser..