Oansvarig hundägare?
Åh, ibland får jag verkligen lust att sno mitt ex hund, tycker så synd om tösen.
Det handlar då om en 2-årig ridgebacktik, som är otroligt fin och verkligen vill arbeta. Och nu när jag och mitt ex har löst våran konflikt, så började jag prata om hans hund. Nu fick jag då reda på att hon fyller 2 år i vår, och kan sitta och ligga på kommando, "om man har lite godis".
Är det bara jag som reagerar på det? O_O'
Nu har han iaf fått en rejäl utskällning av mig, där jag förklarat att hunden behöver arbeta - och även talat om att jag gärna tar mig tid henne för att träna en del, då jag tycker om att bygga upp hundar "från grunden". 
Usch.. Ganska lat och stackars hund.. En sådan hund behöver ju få jobba med huvudet för att må bra, men även få bra med motion.. Min hund blir snart 3 och kan väldigt mkt mer än sitt & ligg, vissa saker kanske t.o.m är onödiga :P
Alltså vissa tänker sig inte för innan de köper hund, eftersom att alla raser passar ju helt enkelt inte vem som helst.. Eller? Nog finns det säkert massor med raser som absolut inte passar mig och hur jag lever osv. Är ganska mkt man måste tänka på innan man skaffar hund.. Lite oansvarigt måste jag faktiskt säga att det är..
Unda vad hans hund får göra om dagarna då om han inte aktiverar den något? Du borde sno hans hund :P Tråkigt när det finns sådana människor som bara köper en hund för att den är snygg eller häftig (nu menar jag ju inte att ditt ex har gjort det, men det finns ju personer som gör det) och sedan klarar de inte av att ta hand om den på rätt sätt, vilket resulterar i det folk kallar problemhund =/
Bra att du skällde ut honom!:D Var verkligen rätt åt honom :P Man måste ju sköta sina djur som de ska skötas! Även om inte jag heller alla gånger är perfekt, men ändå.. Ginza får ju rätt motion och aktivering iaf.. Hoppas att du får träna hunden så att den får jobba lite mer med sitt huvud och tänka lite =)
Lycka till!:D
Jo, men precis. Min förra hund kunde en hel del, varav antagligen mer än hälften var onödiga, men bra träning för både hund och ägare.
Jadu, hon försöker väl få igång gammeltiken i huset att leka, eller så ränner hon runt som en galning i soffan (hörnsoffa), vilket hon tydligen gjorde redan som valp/unghund.
Har funderat en hel del på att sno Blenda, som hon kallas, då jag verkligen gillar rasen och tycker att hon är helmysig - även om hon är en liten fegis.
Visst, dom har ställt ut henne en hel del, och det är väl kul, åtminstone för ägarna. Hennes rosettsamling på väggen är iofs imponerande, men jag skulle hellre se meriter i lydnad, freestyle, agility och bruks än i utställning - men jag är ju som jag är.
Och för en stund sedan fick jag även reda på att dom i mars ska köpa en till valp från samma uppfödare, och sa jag att då ska jag låna båda två, både för träning och fotografering (fotogalning som jag är :P), men så kom han med invändningen att Blenda måste vara med valpen hela tiden för att dom ska "bli kompisar". Om dom bor under samma tak så blir dom kompisar med tiden, och jag talade om för honom att om dom ska ha hundarna tillsammans hela tiden så kommer dom få problem sedan, speciellt med tanke på att han pratade om att tävla agility med 2-årstiken. Erhm, det kommer ju gå åt helvete.
Det känns lite snopet att jag inte kan ta hem henne, eller ha henne hos mig en del. Jag tror det skulle fungera super mellan henne och Idelma, bara dom får chansen att träffa varandra, vilket dom iofs gjort 2-3 gånger, då jag har haft Idelma lös och Blenda har varit i koppel då dom inte alls litar på henne.. Försvaret är att hon får springa lös på tomten. Men vafan, det räcker inte, och om man inte lär dom från början att inte springa för långt ifrån så kan man ju aldrig tävla. 
Men men, på onsdag ska hans familj iväg till Spanien en vecka, så lär väl någon "hundbekant" till dom ta hand om deras hundar. Förhoppningsvis är dom bättre, då dom har 2 eller 3 irländska varghundar hemma.
Ja, det är faktiskt rätt roligt att lära sin hund lite onödiga saker ibland, just för att hunden ska få tänka lite och man själv får lite extra rolig tid med hunden :P
Haha, ok :P Låter som min knäppis kunde vara förut!:D Ja, jag gillar också ridgeback vovvar, väldigt fina, men har inte träffat särskilt många =/ Kanske sett någon enstaka på utställning..
Ja, att ställa ut är ju roligt och spännande, men samtidigt som man ställer ut så väger ju faktiskt meriter inom bruks, agility och lydnad lika mkt, om inte mer. Hellre en lydig hund som dessutom får bra priser inom det än en hund med vakcert uttre som får många priser inom utställning. Så att jag håller helt klart med dig!=) Men helst kan det ju vara en blandning av både och.
Oj, stackars valp :S På ett sätt iaf.. Om han nu inte seriöst börjar lägga ned tid på att träna sina hundar. Haha, jag älskar också att fota och få en massa fina bilder :D Och faktiskt så är de 4 första veckorna som man får hem valpen allra viktigast! Det är då man kan lära hunden saker osv. Det är en av de viktigaste perioderna när man har fått hunden.. Det vore ju hemskt om de till slut hade 2 st hundar som de aldrig kan ha lös.. Jadu.. Jag tror ju faktiskt inte att valpen skulle dö av att Blenda skulle vara borta en stund om dagen eller en stund i veckan.. De bor ju för sjutton under samma tak och i samma hus!:P Och nog tror jag faktiskt att det är skönt för valpen att ha lite ensamtid med sin ägare! Han verkar faktiskt inte kunna så mkt om hundar :P Inte för att jag vill påstå att jag är en expert, men jag har ju lärt mig ett och annat på Hundgym och jag kommer ju lära mig mer under min instruktörsutbildning =)
Ja, de kommer ju minst sagt få problem vid agility, då det faktiskt handlar om hunden och människans kontakt samt att man har en lydig hund som kan vara lös var som helst hur mkt folk eller andra hundar det än är! Föraren och hunden måste verkligen ha ett bra samarbete och bra kontakt för att det ska gå att tävla i Agility. Och han har ju tydligen lite problem med det, då han inte har tränat henne något alls i lydnad :P
Ja, det hade säkert gått jättebra och jag tror faktiskt att Blenda hade mått bra av att vara hos dig lite också, så att hon får metal träning! För att det är det verkligen brist på i hennes hem! Det är ju oftast såna där hundar som blir s k problem hundar för att ägaren inte har orkat träna med hunden.. Och att hon inte kan vara lös är ju för att han inte tränat med henne och fått en bra relation till henne.. Och eftersom att han inte litar på henne så blir ju hon osäker och litar inte på honom, vilket inte kommer hålla i längden om man ska tävla i något som agility. Och det låter ju inte direkt positivt att de ska ta en till hund! Hur ska de orka med den om de inte tar sig tid att träna den äldre?
Dessutom så lär det bli svårt för honom att träna på inkallning och att ha henne lös, då hon redan är 2 år! Då ska ju hunden vara färdig med grunderna, men hon har ju inga grunder alls.. Jag tror inte att de kommer kunna tävla i agility om inte någon verkligen sätter igång att träna henne ordentligt!
Ja, förhoppningsvis är det lite bättre hos de personerna då =)