Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1051 ggr
Karmatarerskanise
0

Varför köper folk valp?

Blir så irriterad på oansvariga människor som inte kollar upp fakta angående rasen/raserna man köper. Det är kul ett par månader sen upptäcker man att en hund kräver liiiite mer än bara kel.

http://www.blocket.se/vi/10570553.htm?ca=23_3_s

Qabang
0

Ja, det är väldigt tråkigt att folk inte läser på ordentligt kring rasen, och vad som väntar sig som hundägare. Men nu erkände hon sitt misstag och ser ut att förstå vad det egentligen innebär, så då tycker jag det är rätt av henne att sälja Maggie till någon som har tid för henne.

Karmatarerskanise
0

Jo, klart det är bäst för hunden att hamna hos ngn som har tid för henne. Men nu kommer hon få byta ägare, och det kan ta hårt på en hund.

Förresten, vilken av raserna i blandningen är det som kräfer så mycket träning?

Faxlin
0

Men ohh, jag föll som en fura. Jag brukar inte få en sådan där pling känsla av en bild. men med henne fick jag det. Kanske för att de beskriver henne som en problemhund redan som fyra månaders valp. Eller så är det något annat. Jag hoppas denna tös får ett riktigt bra hem. Nu lät det ju faktiskt som om de skulle vara väldigt noga med placeringen av henne i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mymlan
0

Söt hund. De borde ha tänkt till och ej tagit den bara för den var söt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Karmatarerskanise
0

Jovisst var hon underbart söt :)

Qabang
0

Jag önskar att jag kunnat ta hand om henne, tråkigt att huset inte är tillräckligt stort för två hundar! Hon var verkligen bedårande. Hoppas hon får ett bra hem.

kerstinjoh
0

Bra att de erkänner sitt misstag. De är nog inte ensamma om att falla för en liten go valp och sedan inse att de varken har den tid eller ork som det innebär att ha hund.

Jag tycker att de är ärliga som erkänner sitt misstag. Hur många valpköpare finns det inte som plötsligt blivit "allergiska"? Ett plus till att de verkar vara måna om att den lille valpen får ett bra hem.

För Maggis skull så gör hon rätt och vad jag förstår så har de trots allt fäst sig vid valpen.

TinaH
0

jag kunde inte hålla truten som vanligt och mejlade den stackars hunden matte & husseOskyldig

Citat: "Hej!
varför överhuvetaget köper ni er hund över huvet taget?
Alla hundar är lika krävande, och det är en stor för del om ni tar reda på vad det är för rasers egenskaper innan ni ens tänker tanken till och skaffar hund.
4månader och inte rums ren…herre gud, vad har ni gjort med henne?

Ni ska inte ha hund överhuvetaget, som intek an ge kärlek och uppfostran från första dagen.
Som inte ens lägger ner tid på hunden bara för att ni änner att detta inte är rätt.
Ni borde ju skämmas.

Inte rusa iväg till första bästa köpare, är väll ok.
Men alla hundar oavsett vem, har det mycket bättre hos andra än hos Er.
Ni verkar tro att en hund är en docka som man kan sslänga i en låda när det inte är kul längre."

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Karmatarerskanise
0

Kanske lite väl magstarkt ;)

Qabang
2

TinaH, jag tycker du gick till överdrift. Vi är trots allt inte deras situation och har ingen aning om vad anledning är. Det är fel att dömma människor genom en annons. Jag tror absolut inte dem ville något illa. Dem försökte så gott dem kunde, och klarade inte av det, det är bara mänskligt. Dem var ialf starka nog att leta efter en ny familj än att låta den fortsätta leva som den gör nu, dem gör inget mer än rätt. Jag hade personligen blivit väldigt sårad av ditt mejl, jag kan tänka mig i deras sitts. Och en massa påhopp gör ju inte saken bättre för dem.

Faxlin
0

#8: Men Tina, inte skrev du väl ett sådant mail va? Jag hoppas inte det. jag tycker faktiskt att de varit starka som står upp för sitt misstag. Hundra gånger hellre sådana än de som ljuger och säger att de blivit allergiska.

Att ta ett beslut att de inte klarar av henne har säkerligen inte varit lätt. tminstone inte om man läser annonsen som jag gör. Nu läser ju alla det skrivna ordet olika, men i alla fall. Med min tolkning av deras annons så får jag det till att de inte vill göra sig av med henne, men de har insett sina begränsningar och ser till hundens bästa. Super bra tycker jag.
Mycket hellre nu än när valpen blivit vuxen, nu har valpen fortfarande alla chanser i världen att få ett bra liv.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

AgnetaK
0

OT: får man länka till annonser och diskutera dem i detta forum? Jag har aldrig varit med om det förut, därför frågar jag. Men jag hakar på diskussionen litegrann tills vidare:

#2 Springer spaniel och golden är ju fågelhundar, collien en brukshund, och tillsammans kan det ju bli "vad som helst". Å andra sidan är hunden inte mer än 4 månader, alla valpar och unghundar är faktiskt mer eller mindre jobbiga, något som blivande hundägare borde vara beredda på. Särskilt med arbetande hundar i generna.

#8 Rumsren vid 4 månaders ålder, hur många fixar det?! Tyckte inte nånting i ditt mejl (skrev du verkligen till dem?) var berättigat.

Tycker ändå att ägarna har bitit i det sura äpplet och verkar ha rannsakat sig själva, bättre då att sälja hunden nu och ta det som en (dyrköpt, och då menar jag inte pengar) lärdom. De verkar vilja se till hundens bästa nu.

Karmatarerskanise
0

Okey. Jo, det är ju sant att alla valpar är mer eller mindre jobbiga.. då oftast jobbiga ;) Men står man ut med :)

TinaH
0

Jajajaaaa……jag skerv detta brev, men kanske var lite magstark.Generad

Men jag tycker faktiskt att dem gjör rätt, men borde ha tänkt innan dem handlade….rätta mig om jag har fel.

Jag står för mitt brev, och Åsa om någon här inne borde ju veta att jag säjjer vad jag tycker och tänker och står för det jag säger, och jag kan även be om ursäkt om jag trampar någon på tårna. 
Detta var inte hela brevet utan bara ett citat av det, och jag skrev även att dem kunde ta min e-post om dem ville och jag har fått brev av dem för jag lyck önskade dem nämligen kan inte begripa varför det inte kom med här för..hmm…Fot i munnnen

Men jag vet inte, vad Heras grund tanke var med denna länk från början…ngon reakton på den vill hon u ha, och det har hon ju fåt, eller hur? Flört

Mvh TinaH

Faxlin
0

#12: Jag vet faktiskt inte vad våran kära värd säger om detta. Men det har gjorts förrut i positiva ordalag och negativa ordalag.
Vi vill dock inte att det läggs ut telefonnummer och sådant. Och går tråden ur spår då tas länken till annonsen bort.
I detta läge tycker jag inte att annonsen är elak eller dum.
Men vissa svar är lite magstarka.

Och ja, Tina jag vet att duskriver det du står för. Jag vet också att jag är på dig lite då och då när du gör över min gräns. Men att du sällan bryr dig. Men hur som helst i detta läge så tycker jag det var elakt mot dem. Och det står jag för.

Jag tror också Hera ville ha en reaktion på något sät, och visst det har hon fått.
Min reaktion blir att det alltid är synd om djur oavsett sort om de som inte köper är tillräckligt förberedda.
Där kommer man snabbt in i det här med seriösa uppföadre. En seriös uppfödare hade backat upp detta på ett annat sätt och vi hade inte ens sett en sådna här annons.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

Gjorde jag ngt fel med att läga ut annonsen? Ni får gärna ta bort den om den orsakar prob :)

[helenal]
0

kunde inte se deras annons. så hunden är troligen redan såld. Va va det för ras och varför sålde dem den(L)?

TinaH
0

Åsa

jag vet att jag kan vara "lite för mycket" ibland, och når dina gränser..tja..det räcker att bara säjja "hej" vissa gånger *flinar o retas*

Mvh TinaH

Malin-A
0

förstår dig TinaH, jag kan också bli sån ibland, man blir arg och skriver något förhastat sen när man skickat det och har "lugnat" sig lite o tänker på vad man skrivit kan det bli lite dumt =) du är iaf rak och ärlig och ber om ursäkt men står ändå för vad du skriver…

TinaH
0

Tack malin.a! Vad glad jag blir ! Skrattande

Tänk om tant åsa kan läsa och förstå åssa, att det inte bara är jag….*Retas* Flört

Mvh TinaH

Faxlin
0

#20: Tant Åsa försöker visst förstå. Och har dessutom förklaraat att hon själv kan brusa upp. Men nu har jag mitt ansvar som Medarbetare också liksom.

Så jag förstår men tycker inte om. Räcka ut tungan

Audiatur et altera pars