Vad skulle passa oss?
Vi är ett sambo par som smått går i hundtankar. Hos oss båda ligger Boxer oss varmt om hjärtat. Jag har haft boxer i mitt liv sen 9 år tillbaka samt att min sambos farmor och farfar har vart uppfödare på boxer, så han har också erfarenhet av dom. Vi tycker om att vara ute och röra på oss, likväl promenader i stan som på landet. Jag har egna hästar så mkt tid utomhus blir det.
Nu till den egentliga frågan, vilken ras skulle pass oss mer? Vi är främst ute efter en sällskap/brukshund. Hane. Lydnadskurser känns obligatoriskt för oss. Inte intresserad utav avel men vill ändå ha en hund som vi vet har bra stam. Ska bara barn, djurvänlig och klok.
/SG
Låter som att boxer är ett bra val för er, ni har kontakter så ni kan få bra stam, ni vet vad det är för hundar, ni har haft dem förr.
Har ni någon anledning till att inte välja boxern? Är det något hos den ni skulle vilja ha mindre/mer av? Eller vill ni bara ha fler alternativ?
Egentligen är det väl inget vi vill ha mer eller mindre utav, vi vet ju sen innan att det är en väldigt aktiv hund och utav dom jag växt upp med så känns det som om det är en väldigt klok och förståndig hundras. Likt alla hundraser så blir väl hunden som man formar den..Det var väl mest fler alternativ. 
/SG
Ja det får nog bli en boxer vid ett hundköp förr oss. Jag är uppfödd med både tik och hane. Hanen kom till oss vid 2 års ålder och var då kastrerad, hur stor skillnad är det på kastrerad hane och okastrerad?
/SG

Hur mycket har ni tänkt träna hunden mentalt? Boxern är ju ändå en arbetshund som kräver sitt. Visst finns det lite uppdelade linjer som kanske kräver olika mycket, men den är ju fortfarande en arbetshund :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jaa du.. Självklart strävar vi ju efter att få en bra arbetskamrat. Valpkurs och lydnadskurs och möjligtvis agility är väl kurser vi kommer anmäla oss till, som det ser ut nu. Resten kommer ske på hemma plan. Vart vi än kommer att gå kommer hunden att följa oss (utom på jobbet). Jag har häst och vid uteritter räknar jag med att kunna ha med hunden. Verkar det förlite? 
/SG

#6 Kurser eller inte tycker inte jag spelar så stor roll i träningmängden. För där är man kanske en gång i veckan i tio veckor.
Jag är mer intresserad av vad ni vill träna och hur mycket/ofta.
Motionen verkar det inte vara några som helst problem med och jag tycker det är jättekul att den verkligen kommer få hänga med er på mycket, dock så behövs det en bra balans mellan fysik och mental aktivering.
- - - - - - - -
De vi vill få ut av hunden utöver det som för mig känns som självklar (sitt, ligg, stanna, fot) är väl high five, krypa, rulla runt, bära sina egna leksaker, godis på nosen, skall, eller är jag inte alls med på vad du menar? Träningen bör väl variera tidsmässigt, tycker jag, så båda parter tycker det är roligt. Någon dag kanske det blir mkt träning i samband med att man är ute mkt, vissa dagar kanske den kan bli något enkelt.
/SG

Vi menar nog inte riktigt samma nej..
Men då vill du alltså ha en ganska motionsaktiv sällskapshund att träna lite tricks med?
För mig ser jag Boxern som en brukshund och tycker att den bör få arbeta med mer än bara lite tricks. Men visst finns det väldigt många Boxrar som "bara" lever ett trevligt sällskapsliv också.
- - - - - - - -
Mentalaktivitet som många säger, menas med att hunden får arbeta med hjärna och göra te.x problemlösning, spåra, m.m.
Nja, det är faktiskt inte vad vi är intresserade av, inte som det ser ut nu. Utan mer en stabil, lydig och trevlig sällskapdhund. Kanske är inte boxern den optimala hunden för oss? Har ni andra förslag på hundar som skulle pass oss bättre?
/SG
Någon retriever kanske passar bättre?
#12 En retriever till enbart sällskap? Skulle inte tro det, då finns det bra mycket fler raser som funkar hundra gånger bättre till det livet.
#11 Isf blir det till att göra en ordentlig lista över vad ni vill ha, och sedan plocka bort det som inte passar er.
Storlek? Någon storlek ni inte kan tänka er, någon storlek ni är ute efter eller spelar det mindre roll?
Jakt? Ni har redan nämnt att det är sällskap ni är ute efter, så jag tror inte ni vill ha några hundar med jakt.
Vall? Sällskap brukar inte innebära vallning heller, så jag tror ni ska välja bort vallande hundraser också.
Vakt? Hur pass mycket vakt kan ni gå med på, om någon? Är ett varningsskall okej, eller är det helt otänkbart, eller vill ni ha en hund som direkt varnar?
Päls? Är ni med på att dagligen sköta en lång päls, eller att trimma nån gång då och då, klarar ni fällande 2 ggr om året?
Sinne? En öppen hund som älskar allt och alla, lite reserverad först, en enmanshund eller någon som går med på vem som helst?
Kika runt lite på förslagsvis skks rassidor som har rasstandarder i pdf-filer. I dem kan ni se vad rasen används till, vad den har används till tidigare och alltså kan ha dessa egenskaper kvar av, hur pälsen ska vara, hur kroppsbyggnaden är, och det jag tycker är viktigast, hur rasen ska "uppträda" - lugn, självsäker, vaktig, uppmärksam osv.
Skriv ner det som verkar intressant redan där och gå sedan vidare till rasernas hemsida där det oftast finns mer info om raserna. Är det något som inte stämmer med det ni vill ha - stryk. Annars, bläddra vidare. Plocka bort en efter en.
När det är ett fåtal kvar, hör med någon från rasklubben eller en uppfödare om de tycker att rasen skulle passa er, vad de anser om rasen osv.
#13 Om den får följa med överallt och på långa promenader samt ev agility, varför inte en retriever?

#14 Retrievers är arbetshundar, och jakthundar. De behöver oftast lite mer än motion och agility. Har ts skrivit att hon vill syssla med agility? För det har jag missat isåfall.
Det är där som många ofta verkar ta fel, att en hund som klassas som krävande behöver mycket motion, men de flesta raser som kallas för mer krävande egentligen oftast behöver mer mental stimulans än fysisk.
- - - - - - - -
Vi tycker boxer är en ganska så bra storlek, möjligtvis snäppet mindre men inte större. Allt under 25kg är ingen hund i våra ögon.
(skämt å sido). Jakt är inte intressant, inte heller vall. En direkt vakthund är vi inte heller ute efter, varningsskall är acceptabelt och
den ska givetvis reagera och bli nyfiken när det plingar på dörren.
Pälsen "ska sköta sig själv", givetvis begriper vi ju att alla hundar behöver någon slags pälsvård, men inte mer än nödvändigt om vi säger så då.
Jag kan inget annat säga att jag trivs med boxerns sinne. En öppen, pigg, glad hund som tycker om allt och alla. Men givetvis ska den ju veta vem husse och matte är, vem den ska "ty" sig till och lyssna på.
Det är väl de som ploppar upp i huvudet efter dina frågor. Jag ska leta på sidor som du sa och se vad jag finner.
Tack!
/SG
En mellanschnauzer kanske. Vet nästan inget om dem men de är ju inte jättekrävande? Överlåter en närmare beskrivning av rasen till någon kunnigare.
#14 Apporterande (eller/och tollande) arbetshundar och jakthundar bara till sällskap och någon agilitykurs? Varför ta en hund med helt annat syfte och sedan försöka "få bort det" när det finns flertalet rena sällskapsraser?
En retriever behöver jobba, och alla "sällskapslinjer" av retrievrar är bara skitsnack, det finns kvar i dem och gör det inte det så är det felavel så det skriker om det.Varför försöka göra om en ras när man fortfarande kan använda dem till sitt ursprungliga syfte?
Det är inte konstigt att golden ligger högt på listan över "hundar som bitit" eller vad den exakta benämningen nu är, när folk skaffar arbetande hundar och använder dem endast till sällskap då en understimulerad hund kommer bli ett problem på det ena eller andra sättet. Och det räcker inte med en långpromenad för att aktivera, hunden blir trött för stunden men den har inte fått jobba alls. Den bästa aktiveringen för en hund, och troligen det enda som verkligen kommer få dem slutkörda och riktigt nöjda med livet, är när de får göra det dem är till för.
Jag säger inte att man inte kan ha en retriever till sällskap, långpromenader och agility, det har jag själv. Men det går inte att bara ha en retriever till det, en retreiver mår bäst av att få göra det den är gjord för, apportera. Liksom jagande raser mår bäst av att få jaga. Det är en onödig chansning att tro att man ändå kan ha en sådan, att man kan få bort deras drifter och att det kommer må bra. Det är en risk att ge sig på något som troligen inte kommer fungera, speciellt med barn med i bilden.
Ska tillägga att det gäller alla typer av arbetande raser, inte bara retrievers.
#16 Ni verkar ha många kriterier som kommer underlätta ert val. Välj bort vall, jakt, under 25kg, pälsvård, och antagligen också vakthundar då de flesta hundar mer eller mindre reagerar när någon plingar på dörrren. Leta efter pigg, öppen, glad och beskrivningar åt det hållet och när ni kontaktar någon som kan mer om rasen så berätta gärna hur ni tänkt er att er hund ska vara med er. Alltid med och långpromenader, några kurser, så som du beskrev det. Lycka till :)
#18 Jag är ofta hundvakt åt en labbe. Våra promenader är ofta i skogen med henne lös. Oftast gömmer man t.ex en leksak som hon får leta efter och komma med. Eller att man gömmer en godis. Är man flera kan hunden söka efter en av människorna. Allt det är ju mental stimulans och om man t.ex slänger en leksak dem hämtar är ju det en enklare variant av apportering där hunden använder hjärnan. Jag anser att det är lek med lite hjärngympa i och för henne räcker det oftast gått med det. Nu säger jag inte att alla är så, men Golden och labbe har jag det intrycket av. En flat coated tycker jag däremot behöve rmer stimulans.
#19 Då kan jag informera dig om att det kanske räcker åt just den individen, vilket också kan vara mycket mer än TS tänkt sig.
Långt ifrån alla går att aktivera på så lätt sätt och de ska egentligen inte vara det heller. Dessutom är inte apporteringen i närheten av den riktiga och om den individen hade behövt mer hade det inte räckt på långa vägar, vilket hade gett problem på det ena eller andra sättet.
Att du har just det intrycket av labbe och golden beror på att deras så kallade "sällskapslinjer"/"utställningslinjer" är större och de har också fått ryckte om sig att vara perfekta familjehundar. Dessutom är de populärast.
Men sanningen är att det inte går att göra om en ras från ren jakt till ren sällskap på bara några få led. Oftast finns det "rent jaktblod" bara fem sex led bak eller tom mindre som kan slå ut på kommande individer och får då inte den individen rätt stimulans kommer den bli ett problem.
Det är inte alltid det går fel, men risken finns och att tipsa om en typ av raser avlade för jakt till någon som letar sällskap är så fel det kan bli.
#20 Självklart är det olika mellan individer och hunden blir vad man gör det till. Men det finns sällskapshundar som behöver mycket aktivering också beroende på individen.
#21 Självklart, men mindre risk och mindre troligt, om vi nu faktiskt pratar rena sällskapshundar som finner mest glädje i att vara just sällskap.
Tyvärr så blir inte hunden vad man gör den till när det kommer till vad deeras grundläggande behov är. Och kan man inte uppfylla dem bör man inte titta på den rasen. Det är stor skillnad på vad en hund behöver grundläggande och den aktivitetsnivå man kan påverka som ägare.
Chansen att få "fel" individ i en ras man egentligen inte bör titta på är mindre än chansen att få rätt individ i rasen man bör titta på. Det måste du väl ändå hålla med om?
#22 Det håller jag absolut med om!
Raser som kom upp i huvet igår var chinese crested powderpuff och sheltie. Dock är det ju mindre raser.
kanske en Staffordshire bull terrier?
/SG

#16 En Cocker spaniel kanske? En jättetrevlig ras trots att den inte räknas som hund
.
- - - - - - - -

Dalmatiner…. De gillar ju samvaro med hästar också.
Finns det någon här inne som kan berätta sin personliga version av en Staffordshire bull terrier? Jag har en bekant som har en av dessa hundar och sa till mig att jag inte skulle ånga mig om jag skaffade en sån (har även kikat på boxer men efter olika svar här så är osäker på om jag kan trötta ut dom tillräckligt mentalt).
Kanske finns det någon som föder upp dom så möjligheten finns att komma och få sin egna uppfattning?
Vad får man räkna med prismässigt att en Staffordshire bull terriervalp kostar?
/SG