Kastrering av tik !
Hej !
Undrar om ngn kan ge mig lite information angående kastrering av tik.
Menar fördelar, nackdelar, pris osv.
Har en 2 åring Dvärgschnauzertik som har det jobbigt under löpen och vill underlätta detta för henne genom en ev kastrering.
Påverkar en kastering hennes humör, blir de lugnare, slöare, oförändrade i sitt beteende eller mer agressiva…?
Mvh
M
Många kastrerar sina hundar tikar framförallt för löp o inflamation jag har inte hört nån som ser nakdel till det. Men att 10% av kastrerade tikar inte kan hålla sig utan kissar inne efter kastrering, har dok inte hört det av någon som har kastrerad tik har det problemet.
Förutom de komplikationerna som kan uppstå vid ett kirurgiskt ingrepp så finns det även en risk för inkontinens. Det är relativt vanligt förekommande hos kastrerade tikar men kan medicineras bort eller åtminstone lindras.
Tikar blir varken slöare eller lugnare, däremot stiger testosteronhalten hos tiken då östrogenet (som väger upp testosteronet) försvinner. Vissa tikar kan då upplevas som grinigare eller surare.
Jag lät kastrera min tik för 1,5 år sen, helt klart bland det bästa jag gjort! Hon hade relativt jobbiga och långdragna löp samtidigt som hon var relativt ojämn i tempo i vardagen, det var alltid en chansning när man skulle träna - vilket humör skulle hon vara på?
Nu är det aldrig några problem, hon är jämn och uppåt. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Min tjej har blivit piggare och gladare efter kastrering. Mycket lättare att jobba med och mera villig till att lära sej saker. Inte något neggativt har hänt med henne, ingen surighet eller humörsvängningar

Hon kan bli inkontinent, vilket ofta kan medicineras bort.
Ämnesomsättningen ändras, vilket gör att vissa behöver mindre mat och mer motion för att inte bli tjocka. Men det är matte/husse som avgör om hunden blir tjock i slutänden ;)
Tikar kan bli aggressivare av en kastrering.
Jag lät kastrera min tik innan första löpet vilket även innebär att risken för ljuvertumörer är stort sätt obefintlig för henne. Hon är idag 6 år, fortfarande lika pigg och alert som hon var vid 1 år. Inte det minsta tjock, men det är ju som sagt upp till mig att se till.
#4 vilken fin hund :)
Då min kompis skulle kastrera sin tik så kollade hon upp priser, tänkte eftersom ingen hade nämt det. Här uppe i Norrbotten kostar en kastration av en tik mellan 4600-5400 kr. "Söderöver" kan jag tänka mig att priser varierar en hel del
#6 helt rätt det är inte billigt med kastrera tik, här kostar det 3-4000 kr ofta har dom fast pris på djursjukhusen men jag tycker man ringer o kollar vad det kostar. En vetrinär tog per kg sen en viss summa så en liten tik kosta inte så mycket men en stor ras hade kostat mycket mer :P

#6 det var priset som stoppade min mamma från att kastrera sin tik som hade ganska så smärtsamma löp (hunden var då 8 år när vi kollade upp priserna). Tiken fick istället kastreras akut när hon var 10 år och låg då inne i 3 dygn över nyår. Trots att försäkringen tog sin del, så fick mamma betala mer än om hon hade gjort en planerad operation när tiken var 8 år. Och för att inte tala om lidandet som hunden hade kunnat slippa. Så även om det är mycket pengar, kan det finnas många fördelar att göra det ändå ;)
när vi kastrerade våran tik (akut) så blev henne späls vågig istället för slät..
tänk på vikten!, en kastrerad tik går lätt upp i vikt

#9 Det har jag inga problem med!
Så himla skönt. Sting har aldrig varit överförtjust i mat (visst godis när man tränar är gott men själva maten liksom). Blev ingen direkt skillnad efter kastreringen.
Så inte alla som blir hungrigare heller. Det där med vikten är det ju ägarens ansvar att sköta också.
Mina har aldrig fått något extra när dom tigger eller så.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Ja det är just priset som många drar sig för, men jag tycker att om en hund har så svåra problem med löpen så är det nog värt varenda krona. Precis som #8 säger, blir dom akut dåliga pga inflammation eller något sånt så kostar det oftast mer än kastrering.
Jag har haft funderingar på min yngsta tik, då hon gärna går och markerar när det är nära löp, alltså inomhus
. Men får se hur man gör.
Alla hundar kan ju få olika positiva och negativa effekter. Som en del skriver att vissa tikar har lättare att gå upp i vikt, visa kan få sämre päls, vissa blir slöare medan andra blir livligare och en del är ungefär samma som innan. Det är kanske bra att man är beredd på det mesta innan man gör operationen 

Här i södermnaland kostar en kastrering 5000:- för en hund över 25kg och 4500 för en hund under 25 kg helt klart värt det tycker jag.
Min hund har inte lätt för att bli tjock inte ens nu efter kastreringen men hon kanske är ett undan tag? eller så är det väldigt olika från ras och hund?

En annan sak som kan vara bra att tänka på är NÄR man väljer att kastrera sin tik, något man inte kan styra över om det blir akut. Bäst är mitt emellan två löp (eller innan första), då hormonerna är mest stabila då och påverkan på tiken tycks bli minst då. Jag har sett 100-tal tikar kastreras (under mina år i spanien, följer många av hundarna fortfarande) och negativa biverkningar är faktiskt riktigt ovanligt på dem som kastreras planerat (& ej vid akut inflamation)
Hunden opererades akut i vintras och hon blev bara piggare efter, men så var hon ju ganska sjuk också annars är hon som vanligt. Hon är fortfarande för snäll hon skulle kanske behövt lite av den där grinigheten för hon är alldeles för snäll mot valpen som kptes i somras, han får slita och dra i henne och hon ser ibland ut som -kom och hjälp mig jag orkar inte längre (hon är alldeles för dålig på att säga ifrån).