Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5172 ggr
NaimaG
1

Hålla rent efter hund. Hur?

Det jobbigste som finns är kanske en enorm hund som fäller hela sin päls periodvis. Så är fallet med min.

Har en Schäfer korsning, hane, som är enorm till storleken, strävhårig och fäller som en hel fårfarm. Jag borstar honom varje dag och får alltid samma mängd hår efter borstningen.

Till problemet så tvingas jag damsuga huset varje dag för att undvika dammråttor och att mattorna ska bli vita av hår. Bland alla djur är han den som fäller värst och jag avundas hundägare som kan hålla huset kliniskt rena och bara städa 1 gång i veckan.

Är det normalt att han ska fälla så mycket? Kan jag på något sätt minska hans fällande så jag slipper ha dammsugaren ståendes framme varje dag?

Under hela den tid jag haft honom har det varit ett ständigt dammsugande vilket i sin tur resulterar i en enorm elräkning. Man brukar säga att strävhåriga hundar är värst och jag börjar se sanningen i det hela. Skrattande

Taci
0

1. Använd en Furminator.

2. Byt till mattor som inte drar åt sig hår.

Annars är det nog tyvärr så att man får dras med håret.. Schäfer släpper ju endel hår :/

NaimaG
0

#1 Det är en furminator jag har men lik förbasskat fäller han en hel fårfarm och mattorna är bytta till sådana som bara är att skaka av men det är så jobbigt när jag varje dag ser hur luddiga golven blir som om ingen skulle ha städat på 2 månader.

Jonna75
0

När jag hade Schäfer så använde jag en armékarda (den är gjort helt i stål). Tog med den då jag var ute på promenader. Sen så både nu och då så tar jag bort mattor under fällperioderna samt har en mictofibermopp

Då slipper man ta fram dammsugaren jämt.

Många hundar har jag märkt att om man badar dom så fäller dom av det sista ganska fort. Men än jag som har den upplevelsen?

[Hilo]
0

#3 Jag, min hane är så.

TS -Ibland kan fällningen ha med foder att göra, men klart att vissa fäller enormt ändå.

Min hane fäller ryamattor..
Men antar att man får vad man förtjänar då tiken inte fäller alls Foten i munnen
Jag har en armékadra till honom, funkar fint.

NaimaG
0

Hur ser en armekarda ut och vart köper man en sådan? jag tänker stålborste när jag läser beskrivningen men en stålborste sliter sönder hundens hud. Tycker inte Furminatorn passar min hane då han har så tjock underull eftersom han har slädhund i sig.

[Hilo]
0
  1. Armékarda
  2. Annan typ

Tvåan tycker jag passar bäst till hundar med, sin din, mycket underull, medans ettan är mer till sträv- och släthåriga korthårstyper.

[Hilo]
0

Här kan du köpa typ ett

Ettan funkar ju utmräkt på långhårshundar också.
Hade den till en eurasiermix och det vart såå bra.

Tvåan till en schäfermix - Funkar också kanon..
Du avgör själv vad du tycker är bäst.

AnnaKarin
0

Jag tror att tvåan funkar bäst till din hund. Jag har haft en sån till mina hundar som haft mycket underull och de har funkat kanonbra.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

kerstinjo
0

Har du testat med något annan foder? Ibland kan fodret vara boven i dramat.

Kerstin 

Jonna75
0

Den armékardan jag menade är vad Hilos första bild var. Nummer två fungerar oxå bra.

Som #9 säger, fäller hunden väldigt ofta, typ hela tiden så börjar man ju fundera om det är nog B-vitamin i fodret. Men är det så att hunden fäller två ggr per år som dom flesta gör så är det ju väldigt olika hur mkt dom fäller. Vissa fäller typ hela sin päls varje gång Obestämd

NaimaG
0

Vilket foder skulle ni rekommendera? Just nu äter han Friskies. Han åt Pedigree tidigare men det gillade inte hans mage då han fick så fasligt mycket gaser av det och hans päls var inte bra av det heller. Kom gärna med förslag på foder som stimulerar hans päls men som också ger honom den energimängd han behöver för att orka dra.

NaimaG
0

PS. Har funderat lite kring Royal Canin eller Pro Plan. Är det någon sort i de fodren som skulle vara av rekommendation?

Mina övriga djur äter svindyr mat så då kan hunden också sättas på det tycker jag, det är trots allt hans välmående det handlar om.

kerstinjo
0

Du kan köpa Du kan köpa vetegroddsolja eller samlopet. 

Du häller ca 2 tsk olja på maten om dagen. Men börja lite försiktigt för magens skull.

Det hjälper mot onormal hårfällning, gör pälsen mjukare, hjärta och kärl, spruckna trampdynor, huden m.m.

Labben vi hade en gång i tiden fick det och det fungerade jättebra. Han fällde "stup i kvarten" innan han först fick B-vitaminer och sedan enbart vetegroddsolja.

Kerstin 

NaimaG
0

#13 Låter kanon. problemet är att min hund är kinkig och stoppar inte i sig hundmat som har någon form av olja på sig. Det enda som han accepterar i sin hundmat är en ynka skvätt filmjölk eller lite husmanskost.

Har dock kollat kring Pro Plans foder på deras hemsida: PRO PLAN DOG ADULT LARGE ATHLETIC LAMB & RICE 

Tyckte det lät något för honom och läste att den innehåller B-vitaminer och håller dem på god energi nivå. Någon som vet något kring ifall Pro plans foder fungerar bra för hundar?

Vet att en storsäck Pro Plan ligger kring tusenlappen här men kosta vad det kosta vill.

kerstinjo
0

#14 PP innehåller ju mycket Omega 3, vilket också är bra för vovven.

Kerstin 

NaimaG
0

#15 Låter bra. Det här med bästa möjliga foder har jag aldrig riktigt fått klämm på men då är det tur att ni finns. Tungan ute

Jonna75
0

#14 Just det här med hundfoder är så individuellt från hund till hund så det är svårt att rekomendera något egentligen. Jag kan säga iaf att min Schäfer som hade lite problem med klåda funkade bra med Advance Schäfer. Dom har även ett högenergifoder Advance

Gå gärna till en djurbutik och rådfråga där. Det finns dock dom butiker som verkar ha provision på vissa fodersorter..Obestämd Pro plan är ett bra foder för många hundar.

Ett bra och dyrare foder behöver inte betyda att det är så mkt dyrare i längden. Oftast behöver du inte ge lika mkt, dom kan ta upp mer av fodret. Billiga foder brukar det vara väldigt mkt vete och andra saker som hundar itne kan ta åt sig, som typ majs.

Ett bra sätt att se på hunden om man hittat ett bra foder är att pälsen är fin, avföringen är jämn och fast samt gansla lite avföring. Får hunden bajsa mer än 3 ggr per dag så tar det en del på tarmarna på dom

NaimaG
0

#17 Bra att du sa det, då måste jag deffinitivt byta foder för min hund bajsar 4-5 gånger om dagen. Händer att han bajsar dubbla omgånger på promenader.

Jag får med andra ord testa mig fram och se vilket foder han samtycker till för att få ordning på både hans päls och hans tarmflora.

Jonna75
0

#Bara kul att kunna ge lite råd Glad

Jo men då låter det som att det är ett felaktigt foder för honom. Måste bara fråga om han brukar vara mjuk eller lös i avföringen?

När du byter foder så övergår du ju väldigt långsamt som du säkert vet. Sen ska du försöka använda det minst i 3 månader för att kunna bilda dig någon uppfattning om han blir bättre eller ej. Men märker du att det inte alls fungerar så måste man kanske byta snabbare.

Fråga om du kan få någon provpåse på fodret du har tänkt ut då han verkar lite kräsen Flört

kerstinjo
0

Som någon sa; Hundfoder är så individuellt. Några kanske fungerar bra på ett billigare foder, medans andra hundar behöver ett dyrare foder.

Marodören får ett rått ägg i hundmaten då och då. Jag tror inte att han tycker att det är det godaste här i världen, men labbe som han är så slinker det ner ändå.

Kerstin 

NaimaG
0

#19 Han är mjuk i avföringen och det är ganska ljust, nästintill beige aktigt fasst något mörkare. Lös har han enbart vari en gång.

Jonna75
0

#21 Okej det låter ju bra att han itne är lös i magen iaf, men tycker själv det låter som att han kanske borde vara lite fastare i magen, men då han gör sina behov så pass ofta och avföringen ser ut som den gör då tyder det nog på att han itne får ett optimalt foder. Problem med för mkt avföring och allt sånt visar sig ju bla på pälsen. Hoppas det löser sig nu iaf

NaimaG
0

#22 Jo det blir foderbyte. Har hittat en butik som säljer färskfodret Klass och tänkte jag skulle testa med det. Jag vet att han kommer äta det för han älskar mjukare mat men har matvägran ibland när det kommer till torrfoder.