Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
spookie
0

Rambo behöver hjälp!

Livlinan har hund som behöver hjälp

Vet att avlivningshot inte är välkommet så jag ber er att kolla Livlinans hemsida där det finns en hund som är i behov av hjälp ganska omgående.

Lilla Rambo blev påkörd och var ej försäkrad och ägaren har inte råd att betala så det verkar som det finns bara en utväg för valpen på 6 månader av rasen Jack Russel/Shih Tzu , Gråter.

Åh man blir så ledsen!! Finns det fler som kan hjälpa?

http://livlinan.djursida.se

Tacksam om vi tillsammans kan bidra ekonomiskt så Rambo kan opereras. Han behöver också ett nytt tryggt hem. Så snart vi vet att vi kanske får ihop det, startar insamlingen.

anaprincess
1

Varför avlivar dom inte hunden? Hur länge ska han behöva gå med den där skadan i benet egentligen? Stackars hund som ska behöva gå med det där för att folk måste vara hjältar. Tycker inte det är rätt.

Karizma
0

jag har sett han på blocket, vad kostar det om man tar bort frambenet? måste vara billigare och träffat en hund som funkar fint med 3 ben 1 framben var det som han förlorat. Men låt detta bli en varning ha hunden försäkrad.

spookie
0

Undanber mig sådana inskränkta inlägg.

[Hilo]
0

#3 På vilket sätt var det inskrängt?

Karizma ställde en enkel fråga, och påminde folk om vikten av en försäkring?

Taci
0

#4 förstår inte heller vad som var så fel..

Hunden har blivit påkörd, och är skadad så pass att den behöver opereras, o han får bara vänta. Näe, jag tycker det mest humana vore om ägarna avlivade honom direkt, även om det känns tungt.

Så ledsen jag blir när jag hör sådant här, där djuret får lida för människans dumhet..

Jovich
0

#5 Håller helt med dig!

Varför ska den stackars lilla hunden få lida för att hans ägare är själviska och oansvariga! Fy! Blir så ledsen över sådana här saker.

Tycker det är väldigt oansvarigt att inte försäkra hunden. Och om man nu inte försäkrar den så borde man ha en buffert för sådana här saker.

Karizma
0

Löjligt jag anser att en djurägare försäkrar sina ägodelar om man inte har så mycket pengar så man kan rädda livet på den själv. Nu hoppas jag någon änglasjäl ser denna hund o fixar benet så den får skutta vidare i grös :)

Mischa
0

Tyvärr tror jag det vore humanast med en spruta.

Jag (tror) inte att nån vill skaffa en defekt hund för att sedan betala veterinärkostnader som kanske inte slutar och all omvårdnad på det.

≧◔◡◔≦

smurfan-13
0

Hur man kan låta en unghund gå med en skada i benet som kräver operation i väntan på att andra ska donera in 12 000:- är för mig ofattbart! Det är djurplågeri! Antingen avlivar man hunden (& då slipper den lida mer!) eller så får man som privatperson i föreningen lägga ut pengarna och starta insamling och hoppas man får ihop så att ens utlägg täcks. Men att bara låta hunden (en växande hund dessutom!) gå omkring med sin skada gör mig bara ledsen och förbannad och är nu ytterligare en anledning till att jag anser Livlinan vara förkastlig!

Karizma
0

ja jag tycker någ att de tagit vatten över huvet iaf. 20 000 kr kommer hunden kosta i vetkost + rehab. Men finns det inget annat o göra typ amputera benet? För att slippa den plågas o 20 000kr lär vara svårt o skrapa ihop iaf.

emmeb
0

Som djurägare har man ett ansvar att ta för det liv man har tagit sig an.

Skiter sig verkligheten och olyckor som denna tyvärr händer så måste man klara av att ta obekväma beslut. Låt lillhunden få somna och bespara honom en väntan fylld av smärta. OM pengar till operationen dessutom funnits måste man ändå ta med i beräkningarna hur mycket smärta en eventuell operation samt rehab hade kostat hunden.

Allra humanast är att avliva denna hund tycker jag. Det är mycket bättre att lägga 20 000 på att hjälpa någolunda friska hundar som folk är villiga att ta sig an än att bara i febril panik försöka rädda en liten varelse bara för att alla liv måste räddas.

Jag är själv djupt engagerad i en omplaceringsorganisation. I det ideella arbete ingår det att kunna ta rationella beslut och kanske avliva där man ser att en omplacering med största sannolikhet inte är möjlig. Det kan bero på aggressivitet, ovilja att umgås med människor eller sjukdom.

Ett liv är alltid ett liv, men vilket pris skall detta lilla liv behöva betala för att vi människor ska få känna oss nöjda?

[Hilo]
0

-Man kan inte rädda alla!

isla
0

Har hunden inte fått hjälp än? Ligger den än och lider?Det är ju försjutton djurplågeri! Skrikandes Hoppas verkligen att denna lilla hund har fått hjälp och att någon klok människa tagit bort honom!

Linnea
0

Är det så här man ska göra när man inte har råd eller vilja att försäkra hunden? Förlita sig på att andra människor ska betala kalaset? Nej tack, skaffar man hund ska man ha råd.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jovich
0

#14 Bra skrivet!

spookie
0

Till Hilo vill jag säga, lär Dig stava innan Du uttalar Dig.

Det inskränkta var att "någon vill spela hjälte". Jag tycker att ALLA som gör en insats för utsatta djur ÄR hjältar men jag inser ju att ni på denna site inte vet vad empati innebär.

Vad jag förstått så lider inte hunden mer än en människa som går och väntar på t.ex. en knäoperation år ut och år in, skall de också avlivas?

Självklart håller jag med samtliga här om att ägarna är fullständigt oansvariga MEN det är inte det den här diskussion handlar om utan det handlar om ett oskyldigt djur som får lida för att vissa människor inte tar sitt ansvar.

Vi som jobbar med utsatta djur är med om detta dagligen så det är inget nytt. Vi får samtal där folk t.ex. säger "tar ni inte hand om min katt så skjuter jag den".

Vi kan inte låta djuren lida för att människor är idioter.

Nu tänker jag inte skriva mer i detta Fokus så lägg ner ni också.

isla
0

#16 Får hunden smärtstillande under tiden? Det hade en människa fått. En människa har också ett helt annat medvetande än vad en hund har. Det står dessutom i djurskyddslagen att man inte får låta djur lida.

Dessutom, om han nu är skadad, så har redan kroppens läkningsprocess redan startat vilket kan göra en operation ännu dyrare om några månader när allt redan läkt. Jag vet inte hur pass skadad denna hund är, men det låter ju som att det är riktigt allvarligt. Jag hoppas för hundens skull att ägarna använder sitt sunda förnuft och låter hunden somna in omgående. Det är det minsta de kan göra för deras lilla vän.

Linnea
0

#16 Om du skriver inlägg på ett forum, oavsett vad det handlar om, så måste du vara beredd på att andra inte har samma åsikter som du. Det innebär inte att vi saknar empati men slutsatsen är ju den, hade ägarna försäkrat hade situationen inte uppstått. Man kan inte förlita sig på att andra betalar eller att någon kan ta hand om djuret. Har man djur så har man. Tycker synd om alla djur som råkar ut för det men det finns inte alltid något att göra åt det. Man kan inte tvinga folk att hjälpa, man kan inte hjälpa alla, överallt, hela tiden.

Ja, det är bättre att avliva ibland än att låta någon lida. Vet du hur många som skulle vilja ha dödshjälp i Sverige? På djur kallas det avlivning.

Dessutom, tror inte detta gäller Hilo, det finns något som kallas dyslexi. Får inte de delta här tycker du då? Alla kan inte stava allt rätt trots att vi bor i ett så fint rikt västland.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mischa
0

#16 "Vi kan inte låta djuren lida för att människor är idioter."

Är inte det precis vad som sker? i mitt tycke (och det kan låta hårt) så lider inte ett avlivat djur, men ett levande, skadat djur gör det definitivt, och som tidigare skribent skrev bryter det mot djurskyddslagen.

Hur länge har nån på sig att ta sig an valpen? finns det någon tidsgräns som är utsatt?

Missförstå mig inte, jag tycker alla djur förtjänar att få bra hem och sjukvård, men detta är ett extremfall och man får försöka vara realistisk och lägga energin och mödan på dom djur som faktiskt har större chanser.

Omplaceringsorganisationer skriker alltid efter pengar eftersom det är där det oftast brister, men är det logiskt att en så stor summa pengar skall gå till ett djur när så många ropar efter hjälp?

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#16 Man stavar inte alltid rätt när man är upprörd. Ursäkta mig för mitt lilla misstag. Nej nu får du ge dig. Det där hade INGET med tråden att göra. Mognad tack!

Sen kan du ju passa dig kanske för att säga sådana saker!
TACK Athletichorses för din tanke.
Jag lider dock inte av det, men alla gör vi misstag Glad

Och du ska inte tala om vad vi vet om empati då du har ingen blekaste om vad vi kanske gjort för våra eller andras hundar. Så där har du ingen rätt att uttala dig alls. Men att inte försäkra en hund är enligt med otroligt oansvarligt. Vem vet vad som händer sen då? Om nu någon ger hunden den vård den behöver..? Tänk om han blir sjuk igen? Kommer han att vaccineras o.s.v.

Förövrigt håller jag med Mischa.

smurfan-13
0

#16 vem säger att inte hunden lider? Eller att inte en människa som går och väntar på en knäoperation lider?

Jag har själv en hund som bröt benet som ung (dock vid 11 månaders ålder, så han var betydligt mer färdigvuxen än denna) och detta har gett honom problem som inte går att reparera! En hund med en skada snedbelastar sig och är hunden då även växande så kan konsekvenserna av det bli ödesdigra! Det är just av empati som denna hunden borde få vandra vidare och slippa lida för att någon människa inte klarar av att ta ansvar och ge den ett värdigt slut!

Liv till varje pris är enligt mig ett vidrigt sätt att arbete på när man håller på med omplaceringar och liknande!