Hundsällskap
För snart tre veckor sedan blev jag tvungen att ta bort min lilla Berta. Hennes hjärta orkade inte mera.
Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag gärna har en liten hund här hemma.
Dock vill jag inte köpa en valp utan letar efter en äldre snäll hund som kanske inte busar så mycket här hemma (inte äta mina skor!) men som orkar hänga med på mina långpromenader i rask takt i skog och mark.
Ras spelar egentligen ingen roll. Jag har funderat på Chihuahua (igen), Pudel eller någon annan liten hund som inte driver utan kan gå lös med mig.
Att köpa hund på Blocket känns lite oseriöst. Vad tror ni? Han ni några råd eller tips?
>>>Malum domesticum<<<
Hör med uppfödare om de har någon ompacering, eller snart ska sätta ut en omplacering.
Om du vill ha blandras kan du ju höra med vänner och bekanta, de kanske vet någon hund som behöver nytt hem.
Jag köpte min senaste hund via en kompis.
Köpte henne av hennes mamma som har kennel.
Min andra hund köptes genom syrran av hennes arbetskamrats mamma.
-Dock var jag jourhem åt denne kille, men vart kär själv och behäll honom
Hundstall är annars en bra grej, dock inget jag är ett fan av då det är såå mycket papper och passande och sen är det inte alltid man får välja hund..
Jättebra jobb de gör, men inget för mig.
Sök dig till rasklubbarna för de raser du är intresserad av. En del lägger ut omplaceringar på sina hemsidor. Annars kontaktar du valpförmedlaren, dessa brukar alltid ha koll även på omplaceringar och kan säkert guida dig vidare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
tycker inte du ska vara rädd för blocket, för oftast så märker man på annonsen om den e seriös eller inte.. och om du ska köpa en renrasig så kan du ju gå in på skks hunddata och få info om hunden där :P
#3 Skulle inte vara så säker.
Har gått i den fällan "Seriös annons"
Inget misstag jag gör om igen.
De enda seriösa annonserna jag kan tänka mig är de som är från en reggad kennel/uppfödare.
Annars blir jag väldigt misstänksam..
Dock inte sagt att alla uppfödarannonser är seriösa där, men det är ju lätt att kolla upp vilken typ av kennel det är
#4 vï såg våran hund i en annons i tidningen och ringde! Hon har en kennel och är egen uppfödare. Sen såg vi att hon hade vovven ute på blocket efter vi hade köpt han! haha :) vi är hos uppfödaren ofta och bättre kan det inte bli!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Varför inte leta på Hundstallet och liknande omplaceringshem för hund? Där är det oftast svårt att bli av med de lite äldre hundarna.

Tack för alla kloka svar. Jag var inne på några rasklubbar (kände inte till att det fanns valpförmedlare) men så många söta valpar det fanns att titta på. Hjärtsmältande<3
Jag står på väntelista hos en uppfödare, ifall!
Man önskar ju att de flesta är seriösa på Blocket men visst tar man en risk. "Blandisar" till låga priser är jag inte helt positiv till. Såg faktiskt "rysk toy hund" från seriös polsk veterinär. 1325,- eller något liknande. Ooooops!
# 3 och 4
Skks register är ett bra tips och att kolla kennel. Tack!
Tråkigt att så många annonser är inaktuella. Men där ser man ju att det finns seriösa säljare också som tar sitt ansvar.
Kul att det gick så bra för er. Grattis! Det är ju det man önskar sig.
>>>Malum domesticum<<<
jasså.. vad är det för ras ni står i kö till ? :)

Har ofta varit inne på hundstallets sidor men det är större hundar som ska omplaceras. Inte lika ofta de små raserna.
En uppfödare av pudlar tog mitt namn och min adress i fall det skulle dyka upp något. Hon hade nyss omplacerat en hund.
Varför är det så roligt?
>>>Malum domesticum<<<
där är en cavilierhane på hundstallet just nu :P förra veckan kom det in två chihuahuor fast dem är borttagna nu värkar det som :P

Jag förstår inte vad du menar.
Jag har inte sett de chihuahuor som du nämner fast jag varit inne på den sidan flera gånger. Kanske det är olika distrikt.
Sen kan det ju finnas skäl i beskrivningen som gör att det inte känns som rätt att ta just den hunden.
Vad var kul med att stå på väntelista hos en uppfödare?
VAd betyder : p ?
>>>Malum domesticum<<<
:p är samma grej som att sätta ut smileysen
.. något jag iprincip alltid gör.. kommer av sig själv :P
asså har haft problem innan med att när jag ska ha gått in på hundstallet har jag fått upp deras gammla hemsida.. kan länka så kanske du kommer in :P

Tack för länken.
>>>Malum domesticum<<<
denna lilla flicka kanske är något för dig? http://www.blocket.se/stockholm/Tik_2_ar_omplaceras_23134582.htm?ca=14&w=3
annars tycker jag du ska höra med uppfödaren o andra rassidor finns en del där ute som letar nya hem :)
#14 Den hunden har vart ute på annons mycket länge.
Själv mailat på denne för lääängesedan, men avstod då hon har agg emot katter..
aha, hon passar inte oss så bra heller pga barn o domenant i hundväg med o det vill vi inte ha. Men fin är hon iaf
#16 Ja, hon är fin, därför jag mailade på henne, men då tyvärr så var det kattagget. Sen att det tog en himla tid att få svar, så då hade vi redan hittat en hund.. Hade väl övervägt att ta henne ändå, men ja..
Hoppas hon hittar hem snart, nu när hon vart ute på annons så länge..
Råkade bara se denna tråd av en slump och tänkte ta upp den igen. När jag sålde valpar (renrasiga, reggade, vet.besiktade) så annonserade jag både i tidningar och på Blocket. Anledningen var att eftersom att jag inte har kennel så hade jag annars haft ganska svårt att nå ut till allmänheten att jag hade en valpkull till salu. Speciellt då det var en period då många stod med osålda valpar.Jag hade en hemsida dom kunde titta på (http://www.sparklingtindra.com) och dessutom stod båda föräldrars namn och reg.nr + mitt telefonnummer.
Visst finns det oseriösa på Blocket, men man bör ju åka och hälsa på innan man köper en valp och kolla upp föräldrarna på t.ex. hunddata och är man det minsta osäker/misstänksam så kan man dessutom ringa till tikens uppfödare och höra om allt är helt ok.
#18 Vet bara att många på Blocket är oärliga, så att ringa och fråga, eller åka och hälsa på är inte alltid en garanti
Visst finns det ärliga och bra människor, men jag återvänder inte dit för djurköp i alla fall.
#19 Jo, men det finns alltid en risk att folk är oärliga även om du tar från en tidning. Det finns aldrig några garantier för att den du köper ifrån är helt ärlig och reko. Jag tycker att det är synd att Blocketannonsering har fått nån sorts stämpel att vara oseriöst. Jag vet många uppfödare som inte vågar annonsera där för att dom inte vill att folk ska tro att just dom är oseriösa. Jag vet också dom som till slut har varit tvugna att annonsera där för att få hela kullen såld förra året.
Jag hittade min lilla omplacerings tjej på rasklubbens hemsida. Så det är mitt tips:)
#20 Möjligt, men stämpeln är ju inte direkt obefogad.
-och ska jag vara ärlig har jag inte mycket till övers vad gäller främligar ändå - Vad gäller Eniro, tidningen o.s.v.
Försöker hitta hundar/katter i bekantskapskretsen och de senaste åren har det funkat bra - om man bortser från det lilla "Blocket-misstaget"
#4 Jo jag har blivit lurad 2 grr därifrån. Mne många saker/djur jag kötop därifrån har varit bra/underbara.
TS: Nån bekant kanske har en? Rasklubbar somsagt, Kanske du kan ta en från din förra hunds uppfödare?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
jag tycker inte blocket är fel o hitta sin hund på. Själv hitta jag våran hund genom eniro :) och inte ångrar jag mig en sek för det tvärtom jag njuter men så var det en mycket bra ägare med. Tänk på att du ska hitta en hund som man även litar på säljaren, jag har bra kontakt med Chanels fd matte o skriver minst 1 gång i måna samt skickar bilder på henne. Kanske denna kan passa dig?
Jag skulle påstå att det är svårare att köpa hund från Blocket, man måste helt enkelt ha lite mer kunskap för att kunna sortera de seriösa från oseriösa. Däremot tror jag inte att det är omöjligt och vid omplacering kan man ju även höra om man får ha hunden på prov.

Tack alla för alla förslag och idéer.
#24 Det var en jättebra länk. Jag hittade en site jag missat helt och hållet. Den ska studeras närmare.
Som det är nu har jag hittat en daghund på två dagar i veckan så vi får se hur det utvecklar sig. Kanske det räcker för mig eller så vill man ha en egen älskling i alla fall.
>>>Malum domesticum<<<