Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2678 ggr
anaprincess
1

Söker schäfer

Är det någon här som vet av en vuxen schäfer som är till salu?

det jag söker är:

• Inte yngre än 3 år inte äldre än 5.
  • Gå ihop med andra hundar.
  • Någolunda socialt tränad
  • HD/AD röntgad
  • Gärna lite vakt i sig
  • reggad eller inte spelar ingen roll så länge hunden är frisk
  • vissa olater spelar ingen roll så länge det inte yttrar sig till aggression
  • inget söder om sthlm är av intresse

Även om hunden inte har alla kriterier här så tipsa ändå, allt kan diskuteras.

Mistle
0

Vad är det för typ av Schäfer du är ute efter? Vad ska du göra med hunden?

Kolla runt på olika kennlar, det är inte helt omöjligt att de har vuxna hundar till omplacering men som de kanske inte direkt sätter ut annons på, ring och hör med någon kennel som du tycker verkar bra, om inte annat så kanske de känner eller vet om någon som har en vuxen hund till salu.

Jag vet två kennlar som har vuxna hundar som behöver nya hem, dock ligger båda två i skåne.

anaprincess
0

#1 Det är inte jag som ska ha den utan min sambo när han jobbar. Har kollat på dom flesta brukskennlarna och ingen har någon vuxen utan vill bara ha fodervärdar och vill inte ha det ansvaret.

[Hilo]
0

Vad jobbar han med?

Nikkis
0

Frågar samma sak som Hilo - vad jobbar din sambo med?
Vad ska hunden användas till?

Du kan omöjligt ha kollat de flesta brukskennlar (Vilka var det?), i och med att jag Vet att det finns några st som ska omplacera vuxna hundar.
Men jag säger såklart inte vilka dessa är förens jag vet vad ni/din sambo ska ha hunden till, då dessa bruksuppfödare inte har några gosedjur och soffpotatisar till hundar direkt.

Mistle
0

#4 Men vad spelar det för roll om du nämner vilken kennel det är eller inte? Sedan är det ju ändå upp till kenneln att avgöra om hunden passar dem eller inte..

Nikkis
0

Ja det spelar väl ganska så stor roll, eller hur?

Speciellt när man inte vet vad TS ska ha hunden till. Då är det ju totalt värdelöst att tipsa om uppfödare som har hundar för ett bruk TS kanske inte vill ha den till!?

anaprincess
0

han jobbar inom bevakning.

CarinaO
0

Vet av en tik här där jag bor som är till salu, hon är fem år!

Här är annonsen =)

http://www.blocket.se/boden/Schafer_tik_5_ar_23104657.htm?ca=1_3&w=0

[Hilo]
0

#7 Då antar jag att någon erfarenhet inom bevakning på hunden är att önska?
Alla bruksar är ju inte lämpade till bevakning..

Zebben
0

#6 Men det är väl upp till uppfödaren att avgöra om de vill sälja hunden till anaprincess eller inte. Så det underlättar väl hennes letande om Du pm:ar henne om vilka kennlar som har hundar till salu.

Mistle
0

#6 Jag anser ändå inte att det har någon större betydelse då det fortfarande är upp till TS och kenneln.

Eller är det bara du som får avgöra vilka hundar som kan tänkas passa?

anaprincess
0

#8 Har tittat på den och det är just det att den tiken bör vara ensamhund, han vill hellst ha en som funkar bra med andra hundar då dels kolleger har hundar och vi har en.

#9 Kan inte säga så mycket om jobbet, men viktigast är att hunden har "på och av" läge, att den kan anpassa sig efter situationer och att den inte är på helspänn hela tiden. resten sköts inom företaget. Så hur mycket som den behöver vara tränad vet jag inte.

[Hilo]
0

#12 Tycker att det borde vara lättare med en hund som är valp, eller en omplacering inom yrket.
Har kompisar inom bevakningen och så, därför tycker jag att det borde vara att önska..

Ska höra med dem om de vet någon hund av rätt kalliber.

Nikkis
0

#10 & #11

Självklart är det upp till uppfödaren om vem hän vill sälja hund till. Men jag personligen tänker inte sitta och engagera mig i att sitta och plocka fram uppfd. som har hundar till salu som Inte alls är det TS är ute efter!

Alltså så tänker jag inte hänvisa till sporthundar om man söker tjänstehund, och vice versa.
Eller ja - kanske rent av tipsa om ngn äcklig exteriör schäfer. *Tss!*

Men ni kanske inte är såpass insatta med att veta att det är ganska så stor skillnad på sport vs tjänstehunds material?!

TS; Jag kan skicka dig ett PM ikväll, för jag ska iväg strax.
Då har jag också lite mer tid att kolla vilka av dom som kanske har en hund som ni är ute efter.
För jag vill minnas att de flesta är sporthundar, men jag ska som sagt kolla upp saken lite närmare ikväll.Glad

anaprincess
0

#13 kan inte ha valp då vi redan har en som är lite över 6 mån. Och han jobbar 25-28 dagar i månaden.

#14 tack Nikkis!

anaprincess
0

Imorn åker vi och tittar på en 3 årig schäfer som är polishund :) ska bli spännande att se vad det är för sorts hund.

wildamatte
0

#0 Men är det inte bättre med en fodervärds hund från polisen?

Annars kan han ju köpa en yngre hund, typ på ett halvår!

[jakke94]
0

#16 berätta gärna hur det gått sedan :)