Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1454 ggr
KexChoklad
0

Hur lär man det?

Jag har ju en valp på 10 veckor , o han har redan lärt sig : Sitt , Ligg , rullarunt , kryp och Vinka!

Nu undrar jag hur man lär honom att inte springa fram till andra mäniskor utan att jag sagt att det är okej ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Ricko
0

Vinka?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KexChoklad
0

Ja vinka , Han vinkar med tassen , ibland med båda .. Han sätter sig ned o jaa , vinkar.

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Ricko
0

Aldrig sett en hund göra det :S fast jag kanske tänker fel. Iallafall så kan du när du tränar det börja med en lång lina. (Ledsen hinner inte förklara hur man gör)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

IceLinn
0

En hund som jag brukar passa kan också vinka ;D jätte gulligt!

tsset
0

Det mest grundläggande är väl "kom", att du ropar på hunden så den kommer till dig. Och det ska vara värt det, du ska vara bra mycket roligare att springa till än de andra människorna.

Med valpen kan du nog träna lös(verkar som att det är dem situationerna du menar?), på ett bra område då såklart. Ensamma till en början, inomhus. "kom" och något positivt. När den förstår det, byt miljö stegvis och gör det svårare och svårare.

Fördelen med valp är ju att de oftast är "för fega" för att våga sig på egna äventyr, och på så sätt automatiskt springer tillbaka vilket kommer hjälpa "kom"-träningen.

Sen finns det väl hundra andra sätt (därbland jobba med linan, men det känns lite tungt för valpen om den är så ung och det inte behövs), men det mest basic är väl Kom. Funkar Kom, att du ropar på hunden, så ska det inte vara några problem.

Vill du förebygga det så gäller det "bara" att vara bättre än de andra! När du tycker att det är ok, så säg "varsågod". Innan dess får han inte lämna dig.

Att skaffa medhjälpare kan också vara en idé, så du kan träna ofta. Låt dem passera, men han ska stanna hos dig och hålla kontakten med dig. Inte gå åt deras håll utan följa dig. Gör han det, beröm. Gör han det inte är du inte tillräckligt intressant.

Väldigt rörigt känner jag men du kanske fick en idé eller två!

Zebben
0

Läs om Skvallerträning. Finns i boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Är en MKT bra metod som jag kört in på alla mina hundar. Nu håller jag på och lär in det på 3-månaders. Efter 3 dagar har hon redan förstått grunden till det hela.

tsset
0

#6 Kan bara hålla med! Tog inte många minuter med kyckling i fickan och ett välbesökt motionsspår framför oss. Så fort någon dök upp - nu ska jag ha kyckling matte!