Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2551 ggr
Mymlan
0

Farlig hundsmitta

Farlig hundsmitta i sverige upptäckt i norra skåne

Kan man vaccinera sin hund mot detta?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nikkis
0

Men gud så kul!!!! (Inte!)

Så går det, när man promt ska införa en massa hundar från utlandet, gärna gatuhundar och dyl. Suck.

Ingen aning om man kan vaccinera mot det, eller om det krävs en viss typ av avmaskningsmedel? Återstår att se.

Ricko
0

Nej! Inte ännu en smítta/sjukdom! vet faktiskt inte. stod ju inte nåt om det.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

AnnaKarin
0

Jag brukar titta på Djurpolisen på Animal Planet och de testar alla hundar de tar in för hjärtmask. Det går att behandla i de flesta fall men är tydligen väldigt dyrt och inte helt riskfritt. Vaccinering alt förebyggand behandling finns.

www.sva.se

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
0

Försökte få in en annan länk till SVA i inlägget ovan. Sök på hjärtmask så finns en del att läsa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Ricko
0

#3 Jo det brukar jag också se. Vissa brukar ju klara sig men inte alla :P :/

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Kalli
0

#1: Absolut, för det kan ju inte vara smuggelhundar, importer till avel eller utlänska turister och deras hundar som för in smitta i landet.

Taci
0

#6, hon skrev ju "massa hundar från utlandet". Det inkluderar väl även avelsimporter, smuggelhundar och turist-hundar?

Tråkigt med en massa smittor, hit o dit, både i djurvärlden o människovärlden :/

Kalli
0

#7: Var väl mest att hon nämnde gatuhunder specefikt. Men det är väldigt tråkigt med smittor, är såklart orolig för mina hundar också även om de är säkra just nu.

Nikkis
0

Precis som Taci skrev så menade jag alla, jag skrev "Gatuhundar och dyl".

Även om jag inte tycker att avels och valp importer är lika illa faktiskt.

Eftersom just gatuhundar är fd. gatuhundar och jag litar helt ärligt talat inte på organisationernas hälsotester.
Pågår väldigt mkt fuffens där, säkert inte alla ska jag väl också skriva så jag inte drar alla över en och samma kam….

Jag förstår inte heller poängen med att släpa hit en massa herrelösa hundar från utlandet, när våra egna hundstallar kryllar av hundar som söker nya hem, varför inte ta hand om dom som redan finns?

Avels och valpimporter och ja, likaså turister med hundar är överlag seriösa och det handlar oftast om fåtal individer - och för att få ett pass kräver sin lilla tid vilket kräver god planering i förväg.
Samt att det på långa vägar inte är samma sak som gatuhundar!

Än när man ska massinföra hundar till sk jourhem så blir det lite "hets" över att få hit dom 'fort, fort' samt att i väntan på sina pass så kommer det fler gatuhundar in och dessa hundar kommer säkerligen i kontakt med dom…

Så nej, jag har Inte mkt till övers för import av gatuhundar, smuggelhundarna ska vi inte ens tala om eftersom det trots allt sker i det tysta.

Kalli
0

#9: Gatuhundar är en diskussion som egentligen inte hör hemma i den här tråden. Alla hundar som importeras från utlandet genom föreningar är dock inte hundar som gått på gatan.

Men angående turister så finns det hjärtmask på ex. kosteröarna och det troligaste senariot är faktiskt att det kommit in turister som seglat upp och haft med sig sina hundar. Dvärgbansmask är också något man riskerar att få in från öst genom djur som vandrar in i norra Sverige. Vilda djur kan tyvärr inte gränser.

Angående import för avel kan du testa att söka på "Ge Albin en chans" och läsa om varför 2 av 4 ur den kullen dog trots att importen godkänts av jordbruksverket. Var de resternade två valparna är har jag ingen aning om men det var inga gatuhundar, även om hela historien är lite skum. Vet du förresten vad som händer med smuggelhundar som inte har rätt papper eller vaccin?

Det har faktiskt gjort fler tester på min hund än det görs på min väns bekantas hundar som semstrar halva året i södra Frankrike och sedan flyger in med privat helikopter till Sverige.

//Kalli som väljer hund utifrån inidivid istället för land.

[jakke94]
0

håller med Nikkis fullt ut, nästan iaf.. vet en bra oginisation i storbritanien som sköter det bra, men på dem andra ifrån spanien och portugal litar jag inte spec. mycket på.

Kalli
0

Kan även tillägga (även om det inte handlar om hjärtmask) att bland annat gnagare och groddjur kan vara mellanvärd för dvärgbandmask. Trots det får man ta upp till 5 stycken från andra EU-länder helt utan papper. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om "gatuhundar", jag vet att jag gjort rätt val. Men det är naivt att tro att det är det enda eller största problemet när det gäller sjukdomar, vi är inte hälften så skyddade som ni tror. Undra hur många som avmaskar sig själv efter en resa utomlands.

Nikkis
0

Men Giardia har av det jag läst redan funnits i Svergie - även om det är sällsynt, så var har Albins och hans syster tragiska öde med saken att göra?

Hur kan man välja en individ utan att ha träffat dem?
Oftast så är det ju att man tittar på bilder ev. filmer och får en beskrivning av hund om man importerar.
Om du är av den åsikten så hade du helt kalrt kunnat hitta en individ här i ditt hemland.

Men visst, du har rätt. Denna diskussion passar inte riktigt i denna tråd. Kanske skapa en ny?

Kalli
0

#13: Vem säger att jag inte träffade henne? Och jag kollade efter svenska omplaceringar också, men fastnade för Blue eftersom hon passade mina önskemål bäst. Hon är och var en perfekt hund för mig helt enkelt.

Gardia har funnits i Sverige, det har fransk hjärtmask också som nämnt innan. Artikeln handlar alltså om första fyndet på fastlandet, första fyndet i Sverige är från 2003 om jag inte minns fel. Troligen är det då danska turister som tagit hjärtmask till öar på västkusten och där har också en hund dött.

Jag vill undvika smitta i Sverige precis lika mycket som alla andra. Men det gör man bäst genom kunskap.

Nikkis
0

Skrev jag någonting om att Du inte träffat din hund innan eller?! Jag skrev "Oftast…." !

Du, tack för den, right back at you. Härmed avslutar jag denna disk. med dig.
(P.g.a det sista du skrev i ditt inlägg. Finner noll intresse att disk. med såna som vräker ur sig sånt, samt att denna disk. inte hör hemma här.)

Kalli
0

#15: Jag skrev att jag valde individ inte land och du frågade hur man väljer individ utan att ha träffat dem. Jag ber om ursäkt för att jag tolkade det som att det var mitt val av hund det syftades på eftersom ingen diskuterat varför och hur andra väljer sina djur.

Sen har jag inte kallat dig okunnig, du läser in alldelles för mycket i mina ord. Det jag menade var att man måste försöka se den större bilden för att bäst kunna förhindra smitta, det går inte att skylla det mesta på att folk importerar s.k. gatuhundar för då missar man andra hotbilder. Exempel, det här med turister. Tyvärr är det inte så duktiga som man vill tro och det är anledningen till att vi fått hjärtmask i Sverige från första början. Jag menade det verkligen inte som ett personangrepp mot dig, förlåt att du uppfattade det så.

Nikkis
0

Okey, då misstolkade jag dig (och du mig^^ ). Ber också om ursäkt för det.Glad

Ja givetvis har du rätt i det du skriver. Reglerna för hälsotester överlag borde vara hårda(re) oavsett om man är med i EU eller ej, för att kunna komma in i länder med hundar(djur).

Mymlan
0

Ska ni prata om gatuhundars vara o icke vara starta en egen tråd om det..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kalli
0

#17:Vad bra att vi löst det, vi tycker kanske olika men det var aldrig min mening att vara otrevlig.

Det håller jag faktiskt med om, ska smittspridning stoppas behövs antagligen hårdare regler men också att en myndighet som faktiskt ser till att de efterlevs. Någon som vet vad för straff det finns förresten för de som smugglar in hundar eller förfalskar dokument? (Fast det kanske också är en annan diskussion).