Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 591 ggr
ViktorMarina
0

Hur fungerar er vardag?

Hej hej! Kikar in från iller-sajten lite och ställer en fråga som ni gärna får svara på om ni vill :)

Jag undrar bara hur ni gör på dagarna när ni har hund, jobbar ni eller är ni hemma på dagtid? Och hur löser ni det med hunden om ni jobbar? Det är nämligen det enda dilemmat vi har angående att skaffa hund i framtiden, då vi båda två jobbar rätt mycket.. Så det vore intressant att höra hur det funkar för er, om någon är i samma situation :)

/Marina

Stj3rnfallet
0

Nu bor ju jag hemma än, men jag går i skola (jobbar också när jag blir utringd) och mina föräldrar jobbar.. Mamma har olika skift, pappa jobbar 10 timmar och jag går ju som sagt skola. För det mesta rastar mamma våra hundar på morgonen och jag låter dem kissa innan jag går till skolan (om jag börjar sent). Den som kommer hem först från jobbet/skolan får rasta dem. På kvällen och eftermiddagen är det alltid lite olika vem som rastar hundarna. Våra hundar behöver aldrig vara ensam hemma överdrivet länge, knappt 8 timmar. Dessutom jobbar ju inte min mamma varje dag och pappa har ledig vecka varannan vecka.

Haha, jag vet inte om det gav dig ngt :P Men ajg kan ju alltid hoppas =) Om man inte har tid avråder jag iaf att skaffa hund, då den kan bli lidande. En hund ska ju inte behöva vara ensam hemma för länge, speciellt inte som valp. Mer jobb med en valp än vad man kan tro ibland =)

Vattnadal
0

Vi har 6 hundar i hushållet. 2 är mina, 4 är makens. Min golden Raksha är med mig på jobbet och de resterande 5, huskies, är i hundgården när vi jobbar.

Vardagar se ut ungefär så här:

Krister går ut med de som är vakna (aldrig Raksha, oftast alla de andra) vid 5. Jobbar jag får de frukost vid 8-9 och utgång till hundgården efter det. Hem kommer Krister vid 17.30, då de får rastning samt middag. Jag och Raksha har en promenad vid 14-15 och snabbkiss och middag vid 19, då vi kommer hem. Är jag ledig blir frukosten lite senare och tiden i hundgården kortare. Raksha och Vidar får skogsprommisar när jag är ledig, samt träning i vardagslydnad, spår ed. Kristers hundar få kortare promenader på kvällarna, utom de 2-4 kvällar vi kör med dem.

Helgerna blir det längre turer med spannet, eller mysiga promenader. Ska vi bort tar vi oftast med Raksha och ev 1-2 andra hundar. De andra är hemma i hundgårdarna. Raksha brukar vi skaffa hundvakt åt, om det är hundförbud. Mina föräldrar eller Kristers föräldrar får ställa upp då.

Har man inte möjlighet att ha hunden med på jobbet, är en dagmatte det ultimata, såvida man inte bor som vi och kan ha hundgård.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Jag pluggar på Högskolan, men på distans så jag är hemma om dagarna. Pojkvännen jobbar skift, så vi byts av lite eftersom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ViktorMarina
0

Tack så mycket för svaren :)

#1, när du skriver att hundarna är ensamma högst 8 timmar, menar du HELT ensamma då? utan rastning alltså?

Självklart kommer vi aldrig skaffa hund om vi inte känner att vi har tid för den, vill känna att jag ger allt till djuren.. Och nu har vi vår älskade illertjej, och det är alldeles tillräckligt för oss! Hon är vår prinsessa :) Var bara nyfiken, det är en sån där allmän fråga som rör sig i mitt huvud :P

Zebben
0

#1 Oj, det lät inte så kul för hundarna. Om jag förstod dig rätt, att de är hemma i 8 h själva.

Zebben
0

Jag har mina hundar med mig på jobbet varje dag. Nu är jag mammaledig och har varit så nästa i 2 år med min dotter. Ska snart börja jobba igen. Hundarna är med som sagt och då jobbar jag med bla hunddagis så det blir många och långa promenader varje dag på arbetstid.

Vi lämnar mycket sällan våra hundar själva. Det kan hända någon enstaka gång. I genomsnitt så blir de kanske ensamma max 2 h i veckan.

Har man inte möjlighet att ha dem med sig på jobb, så anser jag att man ska ha dagmatte eller dagis till sin hund.

kerstinjoh
0

Jag är inställd på att gå upp tidigt. Går upp vid 5-tiden för att hinna med en promenad med Alfons. Sedan är han själv hemma 5-6½ tim. Lite beroende på hur jag jobbar. Då är det bara att ge honom lite mat och ge sig ut.

Jobbar jag kväll blir han bara ensam någon timme innan "gubben" kommer hem. Sedan är jag alltid ledig någondag mitt i veckan.

Mina jobbarkompisar har svårt att förstå att jag frivilligt ger mig ut i regn o rusk (å solsken) tidiga morgonar innan jobbet. Men så var det även när barna var små - upp o iväg till dagis. Hund eller dagisbarn, så får man ju så mycket tillbaka. Får man bara ihop det, så är det guld värt!

Hennum
0

pappa är pensionär… men när han är iväg på möten och jobbar på loppisar o så så är nikita med hon får sitta i bilen.. eller så är hon inomhus om det är möjligt.

eftersom ja går i skola o bor hos mamma 2 veckor varje månad så vet jag inte så väldigt mycket…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AgnetaK
0

Har pluggat ett tag nu och ska efter nyår jobba halvtid, så då klarar han sig ensam. På somrarna jobbar jag heltid, och då kan jag åka hem på lunchen plus att jag försöker lösa det med diverse hundvakter (folk jag och hunden känner) som varit snälla och ställt upp.

På vintern kan jag inte åka hem på lunchen, och hundvakterna börjar bli inaktuella av olika anledningar, så jag bävar för den dagen jag jobbar normalt igen. Då kommer jag att måsta "hyra" en hundvakt. Men så är livet, är man mycket borta från sin hund måste man lösa sällskaps- , rastnings- och aktiveringsbiten på annat sätt.

Sen kan jag ju tillägga att de dagar han varit väldigt mycket ensam gäller det ju att inte komma hem trött från jobbet och vilja lägga sig på soffan, för då har jag nämligen en mycket sprallig hund som kokar över av tristess och vill ut och göra massa roliga saker!

Real
0

Just nu är jag arbetslös.. jag tog inget jobb för att vi skaffa ecko. En valp behöver all tid i världen enligt mig=) så jobbar min sambo kväll.. sen blir det att jag ska söka jobb på dagtid. Då byter vi av varandra. Så ecko behöver bara vara ensam en timme eller så sedan. Vill vara med honom så mycket som möjligt..

myriis
0

Här är "min dag" ;P

Klockan 07.40 går jag till skolan, samtidigt som mamma tar ut hundarna. Sen klockan tolv följer dem med mamma till hennes jobb. När dem sen kommer hem, ca sex får dem mat och sengår dem på promenad igen klockan åtta. Även en promenad klockan 22 :P

dreamiz
0

Jag jobbar bara 4 tim per dag o det har mina tidigare hundar klarat att va ensamma. Tim klarar inte det för tillfället men då har jag grannar som är överförtjusta i honom o gladeligen har honom medan jag jobbar.

Här finns även ett hunddagis men där kan jag inte lämna min hund då han inte funkar med andra hanhundar.

smurfan-13
0

Pluggar & brukar ha ca 4 timmar schemalagt per dag. Ganska lagom för då får hundarna ändå vara ensam en del, men det blir inte för mycket. Enya har haft enorm seperationsångest som vi fått jobba med mycket. Skulle det vara så att jag är schemalagd en heldag får antingen killen ta med sig hundarna till honom när han slutar eller om han stannar hos oss. Är även han schemalagd, så har jag en underbar hundvakt som ställer upp. :)

Eftersom jag läser till biolog har vi även en del heldagars exursioner & då brukar iaf två av hundarna kunna hänga med, vilket de verkligen uppskattar! :)

Aldrig att jag med gott samvete skulle kunna lämna dem mer än 4 timmar varje dag!!

TinaH
0

#1 '8 timmar är för mig snudd på djurplågeri.
En hund ska aldrig vara ensammen merän 3-5 timmar.
Där går gränsen.

Det verkas som att du ionte har tid med din hund och borde inte ha någon…..

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Sandra
0

Mina färäldrars hund har haft en exemplarisk uppväxt. Mamma som var dagmamma var alltid hemma, barnen älskade Nikki o Nikki älskade barnen. Hon kunde gå unda om hon ville (hon gick då upp på övervåningen för där fick inte dagbarnen vara). Pappa hade sitt företag ute i garaget, så han var också hemma hela tiden.

Men det här ändrades när mamma slutade jobba som dagmamma. Hon började som tandsköterska för drygt tre år sen tror jag. Så då blev det långa dagar hemma ensam för lilla vovven. Men hon verkar inte direkt bry sig. Jag kommer hem till henne efter jobbet tre dar i veckan. Men ändå ligger det på ungefär 8 timmar som hon är själv varje dag. Men hon är så gammal nu så hon verkar trivas med att va själv. Hon bryr sig inte ens om att gå ut när man kommer hem. Hon vill bara ha mat!

WesthKiowas
0

Jag tycker också att det inte är sund hundhållning om hundarna får vara ensamma 8 timmar. Vi får faktiskt inte glömma att hundar är flockdjur som mår dåligt om de får vara ensamma länge.

Min mor är uppfödare sedan 20 år och hon vägrar koncekvent att sälja hundvalpar till folk som inte löst passningsfrågan på ett bra sätt. Det är faktiskt bland det första hon frågar när det ringer spekulanter.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Real
0

Dom har väl t om pratat om en lag, om att en hund inte får vara ensam mer än 4-5 timmar om dagen, som ska komma. De låter ju bra, men hur ska dom hålla reda på de är frågan..

Sandra
0

#16 Följer din mamma sina sålda valpar genom hela livet? Jag menar, våran hund har ju haft sina 10 första år med nån som alltid varit hemma. Hur skadin mamma göra då om ägaren till nån av valparna byter jobb?

Kan nån bevisa för mig att våran hund mår dåligt av att vara hemma 8 timmar själv? Tror det är individuellt det där faktiskt.

Stj3rnfallet
0

#4 Nej, de brukar nästan aldrig vara hemma ensam så länge, men om de är tvungna att vara ensam hemma så länge så är det oftast utan rastning.

#5 Som sagt; det är väldigt OVANLIGT att de måste vara ensamma så länge.. Pappa är ju ledig varannan vecka, så hur skulle de då kunna vara ensam hemma i 8 timmar? Dessutom börjar jag sent nästan varje dag och slutar alltid före 15, så de är inte ensam så många timmar =) Jag börjar oftast 10 eller kring 11 och jag rastar dem innan jag går till skolan (mamma rastar ju dem tidigt på morgonen också) sedan rastas dem när jag kommer hem vid 15-15.30. Dessutom har ju mamma också lediga dagar och de är ju aldrig ensamma när pappa har ledig vecka =)

Zebben
0

#18 Låter som om Din hund har vant sig vid det ensamma livet. Då blir hundar apatiska, tyvärr har djur väldigt lätt för sig att anpassa sig till sin tillvaro, bra som dålig. En hund som klarar av att vara ensam 8h har anpassat sig. Det är inte samma sak som att den inte bryr sig eller tom trivs med det!

Vi kan istället vända på Din fråga, kan Du bevisa att Din hund trivs med livet som ensam i 8 h?

Zebben
0

#19 Trevlig läsning! Låter som Era hundar inte är så mycket ensamma då. Glad

AgnetaK
0

För en del hundar funkar det faktiskt utmärkt att de är ensamma många timmar under dagen. Oftast gäller det ju vuxna hundar naturligtvis, som hunnit hitta sin plats i livet. En valp eller unghund kan man ju inte planera att lämna ensam särskilt många timmar.

#17 Du kanske tänker på förslaget på ny djurskyddslag (hette det väl…) som jag inte vet om det gått igenom ännu. Där skulle det i så fall stå att hundar bör (måste?) rastas senast var sjätte timme, under dagtid.

Real
0

Okej.. det kanske det var. Var min sambo som sa att de var ett förslag iaf och Kanske skulle gå igenom.. Men som sagt, de är ju ingen som kan kolla ändå

Malin-A
0

jag måste bara få säga en sak, visst ska man inte lämna sin hund för länge, våran är alltid me nästan vart vi än ska om vi så bara ska åka till affären och min pojkvän är alltid hemma på dagarna, men det jag bara vill komma till är att när vi ligger och sover så är ju hunden i pricip själv där nere (vi har loftsäng) ingen att leka med eller att gå ut och bli rastad.. och jag sover inte exakt 8 timmar ibland mindre och ibland mer och han klarar sig utmärkt.. om han därimot ska vara helt själv för att vi ska iväg och han inte kan följa med så blir det en rejäl promenad och lite spring på en äng innan vi åker sen får han något att tugga på och lite radio i bakgrunden =) så har våran hund det..

Sandra
0

#20 Jag kan säga att hon är allt annat än apatisk. Hon kommer ju alltid fram till en o vill gosa o så. Pratar o är med så länge hon vill o orkar. De sista två åren som mamma va dagmamma så låg hon mest uppe på övervåningen för att hon inte ville va med barnen längre. Hon orkade inte längre va omkring de. Så jag är ganska så säker på att hon trivs med att vara ensam. Hon har aldrig tyckt om att leka med andra hundar speciellt lång tid heller. Hon går hellre o lägger sig vid husses fötter o sover istället =)
Lite ensamhund är hon nog från början. Klart att jag inte kan veta med 100% säkerhet att hon trivs med sitt liv. Men det kändes anklagande när nån sa att det va snudd på djurplågeri. Och det tyckte jag va att ta i!

WesthKiowas
0

#18 Självklart kan min mamma inte lägga sig i hur som helst när valpen är såld men hon har rätt att neka någon att köpa om de inte är beredda att ta det ansvar som är sund hundhållning. Om någon sedan byter jobb och måste vara borta längre på dagarna så är det faktiskt deras skyldighet att se till att hunden mår bra och kan få den tillvaro som den förtjänar.

Sedan tror jag givetis att om din hund får välja så självklart skulle den inte välja att vara ensam så länge! Alltså kan man säga att hunde skulle må mycket bättre av att vara ensam mindre tid! Där har du beviset du sökte.

Sedan så vill jag klargöra att jag anklagar ingen här på forumet utan utrycker bara min åsikt.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sandra
0

#26 Klart att hon kan neka. Det förstår jag också. Men jag tänkte ifall hon kunde följa valpen med nåt slags avtal eller så. Jag var lite nyfiken bara.

Det kanske hon inte skulle göra nej. Men det är ju ingen som vet säkert, precis som att ni inte kan va helt säkra på att en hund mår dåligt heller. Det va bara det jag ville klargöra. Hon är dessutom lite senil på gamla dar (om det nu heter senil på hundar?), glömsk iaf. Så hon har ingen direkt tidsuppfattning längre, om jag fattade veterinären rätt. Jag kan ju ha fel också.

WesthKiowas
0

#27 Man skulle ju önska att det gick att skriva sådan avtal men tyvärr är de inte giltiga enligt lag. En hund klassas som endast en vara, vilken vara som helst faktiskt. Det i säg är ju väldigt beklagligt.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Sandra
0

#28 Jag har aldrig förstått att det är så illa. Att djur behandlas som en vanlig vara som vilken som helst. Det är väldigt beklagligt. Eftersom jag inte har nån koll på avel över huvudtaget sådär.
Borde det inte införas nån form av lag som gör det möjligt att skriva såna avtal då?

Vill bara tillägga också att om jag kunde så skulle jag ta med Nikki till jobbet. Hon har varit med pappa några gånger på hans jobb. Men hon trodde ju lagret va utomhus så hon gick o kissade o bajsade överallt =(

WesthKiowas
0

#29 Visst vore det väl kanon om en sådan lag var möjlig, men tyvärr skulle det säkert missbrukas och man skulle få otroligt många konstiga avtal. Nu går ju allt man köper under konumentköplagen. Med undantag om en uppfödare köper av en uppfödare… Då är det köpmannalagen som gäller.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Zebben
0

#25 Men bara för att hunden är gammal och inte längre orkar med ett gäng ungar runt sig en hel dag, betyder inte att hon kanske vill ligga ensam en hel dag. Hundar är flockdjur och vill vara med sin familj.

Vad tror Du Din hund ska göra när hon är ensam i 8 h per dag? Kan nog med all säkerhet säga att hon sover. Vad ska hon annars göra? Det innebär att Din hund troligen sover bort minst ca 16 h om dygn om man räknar med att man sover genomsnitligt 8 h per natt. Och troligen sover hon mer, för Du aktiverar väl inte Din hund de övriga 8 h timmarna.

Åsikter har vi allihopa, men att lämna hunden ensam i 8 h medans man jobbar anser jag inte vara ok. De är flockdjur, även om de är gamla.

smurfan-13
0

Jag vet att det just nu är en tjej som håller på & forskar på hundar & ensamhet. Hundarna filmas & pulsen mäts under tiden. Förhoppningsvis så kan hennes forskningresultat ge ett "svar" på vad som är exemplariskt för de flesta hundarna, så att det inte bildas en massa lagar utan någon ordentligt grund.

Själv är jag väldigt tacksam över att min ena hund så tydligt har visat att hon ogillar att lämnas ensam. Då blir man så mycket mer medveten & tar tag i det. Man vill ju inte ha alla sina saker söndertuggade liksom! Min ena kompis hund ligger istället snällt & stirrar på dörren när hans matte är borta. Nu vet hon detta då han gör det även om nån annan är hemma, men det är ju annars väldigt lätt att missa hur dåligt en hund kan må när den lämnas om det inte är en destruktiv eller högljud individ! Bara för att hunden inte förstör/skäller så betyder det då rakt inte att den mår psykiskt bra av att lämnas!

Zebben
0

#32 Ja, jag skulle vara med i den undersökningen men får se om det blir av.

Ja, hundar som visar att de inte mår bra ensamma är ju bra på så sätt att det uppmärksammas. En hund som bara blir deprimerad och går och lägger sig är "lättare" att lämna.

Precis som Du skriver i din sista mening, så mår snarare den hunden sämre som inte skäller eller förstör. En hund får ju utlopp för den stress den känner om den skäller/förstör. Den tysta sitter inne med allt och kan då må mycket sämre.

AgnetaK
0

#29 Som sagt redan, en sån "lag" eller giltigt juridiskt avtal skulle kunna bli väldigt tokigt. Jag kan bara se till mig själv som valpköpare, skulle inte jag få bestämma över min egen hund när jag väl hade köpt den? Nej nej. Som WesthKiowas skriver #30 tror jag också att det helt klart finns risk att det skulle missbrukas.

Däremot finns ju lagar om djurskydd etc, som ska skydda djuren. Jag tror faktiskt det kan bli heltokigt om uppfödare av djur får någon slags rätt att ingripa (hur, när?) i sålda djurs liv.

ViktorMarina
0

Neeej, vad trist att tråden fick en sån tråkig ton på vissa ställen! Det är aldrig intressant eller roande att läsa. Kritik framförs bäst konstruktivt, och inte genom påhopp.

Tack för svaren på min fråga iaf! Många intressanta åsikter och svar! :)

WesthKiowas
0

Jag anser inte att det är någara speciella påhopp i tråden, bara folk som som uttrycker sin åsikt. Även om det kanske blir lite hårt ibland, men det får man tyvärr räkna med ibland när folk blir upprörda.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

kerstinjoh
0

Ibland händer det att Alfons är "hundvakt" åt lilla Quila! Vi vet inte riktigt vad de gör, men de är helt slut efteråt.

Just nu ligger de i soffan och ser livsfarliga ut!Räcka ut tungan

Sandra
0

#31 Och du har ju redan bestämt hur jag hanterar hunden även när vi är hemma så det spelar ju ingen roll vad jag skriver här ändå. Det är väl klart som korvspad att jag aktiverar hunden när jag är hemma!

Så länge den där undersökningen inte är slutförd så håller jag fortfarande på att det inte finns några bevis på att min hund skulle må dåligt. Helt ärligt så tycker jag det är mer djurplågeri om man klär ut sin hund hit o dit o tar med den på stora tillställningar o så, än att lämna den ensam på dagen.

Aourora
0

Wendy är hemma me mig, jobbar hemma..

och det tycker hon om.

Jag hoppas att alla ni som vill ha hund i framtiden hittar en lösning! det är underbart att ha hund, mer än vad man kan tro, iallafall gäller det wendy ;)

Pheobe
0

Hundgård, Ute dag och natt hela året

Zebben
0

#38 Självklart tror jag att Du aktiverar den när Ni är hemma. Har inte påstått annat.

Så att världens främsta etologer/kynologer säger att hundar inte bör vara ensamma mer än max 5h om dagen är inte av intresse för Dig? Krävs det en undersökning av en studerande för att Du ska ändra åsikt.

AgnetaK
0

#41 Men… en undersökning kan knappast gälla och vara lag för 100 % av alla hundar. Naturligtvis tror jag att det stämmer, men en etolog/kynolog känner knappast en enskild hund bättre än ägaren själv.

Stj3rnfallet
0

Jag tror inte att hundar mår bra av att vara ensam för länge och för mkt, men inte heller med en hela tiden.. Tänk vad dåligt den ska må när den väl måste vara ensam? Min moster tog valpar på en rätt gammal tik och tiken fick några valpar men endast en överlevde, lilla Mira Mirakel och moster har nog daltat väldigt mkt med henne osv. och nu klarar moster knappt av att gå på toa utan att Mira skriker och ylar.. Vilket är rätt hemskt, då både min moster och hennes man har jobb =/

De har ju lite problem med henne för att hon allitd har fått vara med och hon har verkligen varit moster bebis och blivit bortskämd, vilket har resulterat i att stackarn inte klarar sig utan henne =/ Jag vet ju inte hur det är nu, Mira är ju trots allt 8 eller 9 månader nu och jag hoppas på att hon inte blir lika förtvivlad varje gång moster går någonstans så att Mira inte ser henne, för att det är ju faktiskt synd om hundar som är så.. Med tanke på att de också kan bli deppiga m.m som människor kan.
Det är iaf min åsikt. Hundar lider ju om de blir så ledsna när deras matte/husse går. Och de kan ju säkerligen få ångest, panikångest och bli deppiga som oss, därför tycker jag att man ska vänja sin hund att vara ensam så att de slipper må dåligt. Även om det kanske inte behöver vara just 8 timmar, men ändå.. Vuxna hundar ska ju klara sig någon timme.

Zebben
0

#42 Undersökningen ger jag inte så mycket för. Den säger inte så mycket mer än om just de hundarna som kommer undersökas.

Zebben
0

#42 Sen tror jag att en etolog/kynolog kan känna/avläsa en hund mycket bättre än ägaren själv många gånger. Hade hundägare i allmänthet kunnat läsa av sina hundar bättre, så hade vi inte haft så många "problemhundar" som det faktiskt finns idag.

AgnetaK
0

#43 Jag tror också att de "växer" när de måste vara ensamma, det tyckte jag mig märka rätt tydligt när jag började lämna min hund några timmar. (Observera att det har ingenting med att lämna hunden 8-9 timmar att göra, bäst att tillägga.)

Ibland när jag kommer hem efter att bara har varit kanske på affären i 20 minuter får jag nästan intrycket av att min hund blir less av att se mig så snart igen.

linasvovvar
0

Jag är alltid hemma och mina hundar har vant sig vid det, visst kan jag lämna dom men det brukar bli högst ett par timmar annars får jag sååååå dåligt samvete. Ska vi iväg så skaffar vi passning inte så svårt fast vi har fem hundar för jag passar alltid andras hundar när dom jobbar. I dag har jag 9 hundar hemma….och nä ingen i hundgård dom är som en i familjen.

AgnetaK
0

#45 Jo, om etologen/kynologen i fråga träffar hunden, men jag menar hemma i vardagen på icke undersökta hundar. En undersökning på ett visst antal hundar säger inte allt om alla hundar i hela världen - om jag hårddrar det. Men då är vi kanske överens om det. :)

Aourora
0

våran vardag fungerar bra!

vi äter på bästämda tider, jag jobbar hemma och iomed det så kan jag rasta henne i trädgården när hon behöver, hon säger tydligt till när hon vill något.

sen går jag ut och promenerar och letar efter hundar att möta, så wendy blir mera hund van ;) går bra just nu :P

och sen brukar jag försöka göra sök-uppgifter-som hon fullständigt ÄLSKAR! och även PROBLEMLÖSNING, stoppa in någon godis bit i en kartong och stänga den, så får hon att pyssla med, att öppna den är jätte kul! och massa sånna grejer med variation. Sen brukar jag kasta boll inne eller ute. Och så busar vi allmännt, och sen blir det en paus-""vila middag"" medan jag jobbar( på hemmaplan) och sen  borstar jag hennes päls(varannan till varje dag)

och sen tränar vi lite lydnad och trix :) hon älskar detta..

sen är det dax att gå och borsta tänderna, wendy VILL borta tänderna och hon vill hålla lite med tassarna på tandborstskaftet oxå! hon kommer och sätter sig och väntar medan jag borstar tänderna!ska ta kort sen!ev. en liten film.

sen så har jag ju hunnit med kaninerna under dagen oxå, så lite ensamhets träning från 10 minuter till 20min och djurträning när vi tar in kaninerna för att gosa…hon är jätte snäll med dom!

ja jag försöker variera och aktivera, flera tips skulle aldrig ´skada´Flört

Aourora
0

och kontacktträning och avslappnings träning glömde jag att skriva, det jobbar vi på mest för tillfället förutom sökträningen..

Missy
0

Min lilla gumma är med mej i skolan. Hon brukar ligga under stolen, hur hon nu får plats. När vi har praktiska lektioner kan hon ju givetvis inte vara med men då går jag och hämtar henne direkt efter.

Zebben
0

#48 Ja, det är vi överens om. Glad

Stj3rnfallet
0

#46 Precis =) Jag tror att de också behöver lite ensam stunder, för att nog märker man på Ginza också att hon inte är överlycklig om jag har varit borta för kort stund, ibland vill hon bara ha lugn och tyst i huset =) Det är skönare att ha en hund som verkligen kan vara ensam hemma utan att bli helt tokig.. Speciellt när man bor i lägenhet är det väldigt viktigt att hunden kan vara tyst, annars kanske grannarna klagar.. Och det är ju inte alltid så kul, eftersom att vissa kan bli väldigt elaka.