Hetsätande valp.
Hejsan!
Vår 13veckorsvalp hetsäter. Hon kastar i sig maten utan att svälja. Hur ska vi göra för att få henne att äta lugnt?
Vi ger henne lite mat flera ggr om dagen och det är slut på 3 röda sekunder, sen vill hon ha mer. Men på påsen står de 400g om dagen å mer får hon inte.
Hon har en kulmage också ^^<3
Tacksam för hjälp då detta inte kan vara hälsosamt!
Våra hundar var också så.. Dom fick inte äta förrens dom lungnade ner sig men att dom slutade äta så dom nästan åt ihjäl sig fick vi inte stopp på..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Sprid ut maten över en plåt eller något så hon inte kan få i sig allt på en gång. Har du tillgång till gräsmatta kan du sprida ut det över en liten gräsplätt så hon samtidigt får jobba för maten genom att leta upp den.
När hon äter lite lugnare så kan du minska ytan lite i taget tills hon äter i sin skål igen:)
Detta har vi gjort på flera hundar med samma problem och de har lugnat ner sig efter ett tag:)
Lycka till
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Enda farliga med att sprida ut maten är att hunden kan stoppa i sig massa annat skit på tex. en gräsmatta..jag brukar bryta upp morötter i två delar som hunden måste jobba runt när den äter, i en ganska liten skål då. Sen häller jag vatten på så den fyller upp magen lite med vatten och dovar av lite av den tomma magen känslan och får jobba mer för att nå maten..

oftast så har dom det beteendet för att dom inte är van att äta själv utan konkurans från syskon. Förra valpen jag hade gick i cirklar runt sin skål medans han åt första veckan. Brukar lugna ner sig efter ett tag. Annars funkar nog nått av tipsen ovan. Att dom inte tuggar maten är inte ovanligt, samma där dom har så brottom att få i sig så mycket som möjligt innan någon annan tar maten.
#3 har man egen gräsmatta så vet man vad som finns på den och annars så är det ingen svårighet att kolla av plätten man använder innan man sprider ut maten, man ska ju inte bara kasta ut den så den hamnar på massa kvm´rar utan en yta typ 1x1 m… Så jag ser inga farligheter med det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag skulle helt klart överväga BARF till henne. Gissar att hon nu får vanlig mat? Läs mer här.
#6 Vad hjälper det mot hetsätning?
Har inte läst sidan så det står kanske där..

#7 Är maten preparerad med spannmål t.ex. så kan det trigga suget.
#8 Mina får oftast torrfoder men får ibland mald nörfärs men då blir de som galna och hetsäter mer än när de får torrfoder, mina vuxna hundar, valpen har jag inte gett nötfärs än till.
PixelMolla: Ursäkta trådkapningen.

#9 Det var naturligtvis en teori som alla andra. Hetsätning av nötfärs handlar kanske snarare om att det är betydligt mumsigare än torrfoder ;)
Har trådskaparens hund ett oönskat beteende så går det att åtgärda.
#10, Jo så kan det säkert vara. Jag följer tråden med intresse då jag själv också har en valp, 16 veckor, som bara kastar sig i maten och tuggar inte. Har börjat hälla mer vatten i så tar det lite längre tid för henne att äta.
Är du säker på att det är hetsätning och att hon inte bara äter väldigt snabbt? Hetsäta är ju mer att stressa i sig maten "måste ha i mig maten direkt nu nu nu nu nu nu!!", medan att äta snabbt bara är att maten går ner direkt "gapa svälj gapa svälj", inget "tugga svälja nosa tugga svälja titta lite äta en tugga dricka vatten äta lite till".
Min lilla hetsåt i början, av samma anledning som nämndes längre upp - konkurrensen av de andra valparna i kullen. Det avtog, och han är numera lugn när han äter - MEN det går SNABBT! 15 sek, sen är han klar. Inget han mår dåligt av, ibland tar det lite längre tid och ibland går det fort.
Blöder också upp maten ordentligt så det blir mer att tugga i sig, mer att äta och tugga istället för bara gapa svälj vilket det blir med torrt torrfoder. Dessutom minskar risken för att sätta i halsen, och vattnet gör att det tar längre tid att få i sig.
Många svar :) Det gillar jag!
Vi pratade med vår granne som har stor erfarenhet av hundar, han sa också att vi skulle blöta upp fodret. Så vi kör på det nu och hoppas hon lugnar ner sig. Hon ska även sitta fint varje gång innan hon får börja äta och det funkar bra. Hon har tålamod och är lättlärd :)

Hm annars kan det tyvärr leda till att en hund äter lite fortfare om man låter maten bli mjuk och blöt, dem kör sugstilen typ :), men häll bara på vatten precis innan så maten har tuggmotstånd fortfarande så motverkar man det.
Ett annat fulare sätt att få hunden att äta långsammare är att ge större bitar, som inte kan sväljas hela…dock är de nästan omöjligt för stora raser att hitta så stora bitar..
jag har inte läst alla svaren men jag har en 3 månaders som dammsög upp maten utan att tugga innan .. nu har vi bytt till junior foder lite större bitar under 3 dagar gjorde hon samma med maten o kräktes upp det helt o vatten uppsvällt * rätt äckligt …dock märker jag att hon nu tuggar fint , hon äter snabbt o detta är inget jag har nått emot men hon måste tugga .. så se om fordet är för litet !
en tanke från en valpägare
Jag har haft hand om en hund som gluffsa i sig snabbt med utan tugga, byte av foder var ingen idé. Jag gjorde som så att jag köpte stor skål i med lagon stor boll så hunden fick putta omkring bollen runt för få i sig maten. Det var en jack russel och bollen var en stor stutsboll rätt tung (leksaksaffär som hade mängder med stuttsbollar).
Körde på iden som jag hade på ena hästen fast där har jag stora stenar (diskades varje dag) då han satte annars i strupen.
# 16 gud så smart !!! det är ju nått man kan testa !!