Hjärtmask!
Död räv i Osby, norra skåne, hade hjärtmask!
Blir väl allt vanligare nu med smuggelhundar och allt..?

Säkert, men inget jag vill att min hund ska drabbas av…
#2 Nej? Det vill väl ingen?
finns det inte vaccin mot det?
#4 Milbemax vet.ska ta död på fransk hjärtmask och tropisk hjärtmask.
Eller iallafall förbyggande. Kmr inte ihåg riktigt. :)
Såg det, väldigt tråkigt. Hoppas den stackars räven inte spridit det vidare..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 fast den franska hjärtmasken har ju funnits i många år på kosteröarna och där är det snarare turistande hundar som spritt den. Jag som vuxit upp på västkusten har träffat fler utlänska hundägare som INTE uppfyller kraven för införsel än hundhägare som uppfyller dem. Visst det handlar ju om smuggling då med, men knappast i den bemärkelsen som de flesta verkar mena med smuggling.

Instämmer med #8. Bor på Nord-Koster och har alltid förundrats över den lustiga information som spridits angående var smittan finns och hur den har kommit hit. När det gäller Kosteröarna specifikt, så sade man att det var naturligtvis en dansk/tysk turist som hade fört med sig smittan till öarna. Sedan gick man ut och varnade alla hundägare för besök på Koster. Men den här turisthunden då, trodde man inte att den hade bajsat någon annanstans i Sverige på sin väg från Tyskland/Danmark och till Koster. Naturligtvis hade den spridit sin avföring och därmed även parasiten lite runt om där den färdades. Vilseledande information , alltså. Parasiten är troligen etablerad lite varstans i landet och detta tack vare den "frihet" som så många hundägare prisade när vi plötsligt tilläts att resa mer eller mindre fritt mellan länderna med våra hundar. Frihet innebär både kunskap och ansvar och det är tyvärr alltför få som har tillräckligt av detta.

Stackars räv. Tror detta bara är början, snart har vi nog flera sorters sjukdomar här som inte fanns här från början. Tycker inte om dom där företagen som importerar gathundar till sverige och skulle aldrig stödja dom. Argumenten för det är löjligt "köp inte valpar det finns gatuhundar som behöver hjälp". Men dom svenska omplaceringshundarna som byter familj konstant då? Tycker det är bättre att hjälpa en sådan hund istället för att plåga en spansk hund med flyg, karantän och okända människor mm som bott på gatan hela sitt liv. Nej det finns nog med hundar i sverige som behöver nya hem, låt spaien, italien och irland sköta sina hundproblem själv istället för att lägga sig i. Däremot kan jag tänka mig att stödja dom nordiska veterinärena som åker runt och hjälper till att kastrera och strilisera gatuhundarna, det är en bättre tanke.

#8,#9 Håller helt med er. Informationen har varit väldigt dålig från från svenska jordbruksverket. Information är a och o när det gäller smittspridning. Vid våra gränser borde det finnas ordentlig information. För oss här i Sverige kunde informationen skickas med vid registrering av hundar. Man bör ju veta vad man ska göra om man misstänker smitta hos sin hund eller i området där man vistas.
Detta gäller ju inte bara hjärtmask . Det finns ju dvärgbandmasken och rabies m.m.

#10 i ditt inlägg är det uppenbart att du inte har koll på det du kommenterar, så mitt tips till dig är att läsa in dig på ämnet mer innan du avfärdar och snackar skit.
mvh Sofia

#12 Och vad exakt är skit snack då? Jag får väll tycka som jag vill? Och jag tycker att man ska prioritera dom hundar som redan finns här istället för att lägga sig i andra länders syn på hundar och ta hit dom. Totalt onödigt att utsätta svenska hundar för hälsorisker.
#10 men för att ens ta hit hundar från spanien, italien eller irland så måste det ha gått igenom ett par olika hälsoundersökningar. sen ska de vaccineras och kastreras. papper ska fixas och en massa annat. det är inte bara att flyga hit en hund med en massa sjukdomar.
sen sitter inte hundar i karantän när de reser inom EU. innan man en har hundarna ute för adoption så ser man till att de mår bra. hundar som inte verkar må helt ok skickar man inte till sverige om man är en seriös organisation.

#14 Jo jag vet det men för eller senare så är det nånting som missas och det räcker med att det händer en gång.
Fast de finns ju de hundar som kommer in här med falska veterinär intyg och så..
Jag tycker också de är en hälsorisk för våra hundar.
Bättre att hjälpa hundarna på plats..

#13 jag säger inte att du inte får tycka som du tycker, bara att du inte har kunskap gällande vissa av de saker du säger. Som att det skulle behövas karantän, att hundarna bott på gatan hela livet och att det skulle innebära plåga för hunden att byta land/hem.
Som uppvuxen på västkusten, bott och jobbat 3 år m "gatuhundar" på plats i spanien och svensk hundägare, så kan jag säga så mycket att det är inte importen av "gatuhundar" från seriösa organisationer som oroar mig. Utan snarare turistande tyskar, danskar, svenskar som reser m sina hundar och uppfödare som köper in nya avelsdjur något som oroar mig mer. Eller givetvis alla valpar som faktiskt smugglas in för att aniva valpköpare inte förstår vad det är de stöder.