Hund + Kanin
Hej! Ska då skaffa en storpudel när jag börjar gymnasium och så. Jag har då 3 kaniner nu och senare (om några år) ska jag starta en kanin uppfödning.
Det jag då vill veta/få tips på är att hur man presenterar en hund för en kanin så den inte vill jaga dom och blir elaka mot dom utan kan vara med dom. Hunden måste ju inte älska kaniner men iaf gilla dom :)
#1 Ok ska tänka på det då :)
Jag skulle råda dig till följande.. börja med att låta hunden vara i närheten av buren (om hunden inte är alldeles för påflugen, eller kaninen för rädd! Då kan du sätta upp något galler eller så så hunden inte kommer alldeles intill). Ha så så länge du känner att det behövs, tills de inte bryr sig om varandra.. Sedan kan du låta kaninerna springa fritt i ett rum tex, o låta hunden titta på, i dörröppningen. Vad jag upplevt så är det just när kaninerna sprattlar o skuttar en massa som hunden tänder till lite. Så då är det bra att vänja de vid alla dess galna hopp etc som de gör när de får springa fritt ;)
Sedan ärdet ju så olia från hund till hund, o kanin till kanin. Men iaf, sedan kan du börja ha kaninen i famnen o kanske bara gå omkring med den i huset eller så, för att hunden ska märka att kaninen faktiskt också ska vara med. :)
Skriver lite luddigt känner jag, men fråga om det är något, jag har introducerat flera kaniner för båda vår o andras hundar, o de går utmärkt tillsammans :) Det brukar inte vara några jätteproblem.
#3 Okey tack! Ska komma ihåg detta :D Jag tänkte bara på att när jag skaffar min hund så är det ju en valp. Hur snabbt ska jag börja vänja dom vid varandra? Direkt eller vänta? För dom är ju klart busigare som valpar men ändå inte lika "seriösa" i jakt och så. Inte för att Pudel är en jakthund men ändå.
#4, jag skulle börja direkt, så hunden växer upp med kaninerna. Fast jag skulle inte låta valpen vara i närkontakt med dom, utan få titta på dom o vara runt burarna (om du har inneburar, annars låta hunden få följa med ut till burarna), så hunden inte tycker att det är något märkvärdigt med dom. Då lär förmodligen inte det där "heja heja, vad skojigt med kaniner som rör på sig!!", utveckla sig :)
#5 Okej. Men om man går förbi burarna och kaninerna rör ju sig där inne och vill fram och veta vad som händer, då vill ju hunden säkert kolla och gå fram och nosa, vad gör man då?
Och sedan om hunden går fram och kaninen inte är van vid hund (vi har aldrig haft hund) så den blir osäker och biter hunden genom gallret, vad ska man göra då? Kan man lära kaninerna att bli kompis med hunden också? Isåfall hur?
Jag tycker det beror på hur hunden beter sig, o hur kaninerna beter sig. Verkar kaninerna stressade av att hunden är i närheten så tycker jag du ska vänta med att låta den gå fram. Samma sak om hunden är alltför ivrig o gläfser mot buren tex. Men beter sig båda parter lugnt så tycker jag dom kan få nosa genom gallret. Under uppsikt såklart.
Visst kan man lära kaninen att bli kompis med hunden. Läs vad jag skrev i första inlägget ;) Det handlar bara om att vänja dom vid varandra, o sedan är ju djuren precis som vi olika - vissa kaniner är galna i hundar, vissa är för alltid rädda för dom.
Våra kaniner är jättebra kompis med vår hund, de gör lösa tillsammans på golvet. Där är det kaninerna som är tuffast, o mest närgångna :)
Okej, då vet jag hur jag gör :) Men hur vänjer jag kaninen? Jag vet nu att dom inte får vara för ivriga och så utan vänja vid att det bara är en hund där.
Men du sa att hunden kunde kolla på dom genom dörröppningen. Men då ser ju inte kaninerna hunden. Så dom får lugnt lukta på hunden och så, är det det som behövs att göra?
Hur bor kaninerna?
Det jag menade var att låta kaninerna springa fritt i ett rum o sätta ex. ett kompostgaller i dörröppningen så de kan se varandra. Men jag vet ju inte hur du håller dina kaniner :)
Okej, asså just nu så bor kaninerna i källaren men vi har ju dom i huset fritt typ och så har vi en hage (kompostgaller hage) på tomten, kan dom vara i en sån?
#10, javisst, det fungerar ju lika bra. Bara att inte hunden får springa fritt runt hela hagen så dom blir stressade, men man kan ju sitta tillsammans med hunden ofta o låta honom se när dom springer runt :)
Ok va bra! =D
Men märker kaninerna av hunden då? Så att dom också vänjer sig vid den?
jag har ju papegojor.. och har lärt mina hundar att dem INTE får gå nära deras burar.. var dem än står i huset.. och det gör dem inte :P och våra hundar är jakthundar.. fågelhundar till och med :P
#12, ja det är klart:) Det är ju bara ett galler emellan, så kaninerna kan se hunden:)
Idelma har alltid tagit mina tidigare råttor och nuvarande kanin som hennes bäbisar. Hon är väldigt lugn i närheten av buren, men om han kommer fram så pussar hon honom så mycket hon kan. Nawal (kaninen) i sin tur sitter mest och funderar över vad Idelma håller på med.
Nawals uppfödare hade också hund, så han var ju lite van från uppfödaren. I början här hemma fick Idelma inte komma in i rummet så länge hon inte var lugn, om Nawal var ute och skuttade. Sedan bjöd jag in henne att lägga sig i sängen och ta det lugnt, så tog jag upp Nawal och lät honom ligga i mitt knä bredvid Idelma.
Så länge man använder sunt förnuft och tar det i djurens takt så går det nog bra. :)