En till hund??
Jag och min sambo har en toy dvärgpudelhane på snart 13år. Då han tyr sig mest till mig känner min sambo att han vill ha en till hund som kan bli lite mer hans men ändå våran.
Vi har varit och tittat på en tik som är en blandning mellan en welsh springer spaniel, labrador och alaska husky. Kommer det att gå att ha en gammal hane och en hona tillsammans? kommer min gamla hund att vakta vårt hem? någon som har erfarenhet av detta?

Det där är extremt individuellt och du känner nog din hane bäst och hur han kommer reagera.
Det är ju sällan några problem att få en hane att acceptera en tik. Sedan beror det ju lite på hur pigg han är. Är han lite "skröpplig" kanske det kan bli jobbigt för honom men en ugn pigg tik. Framförallt eftersom hon förmodligen är en relativt stor och livlig hund (med tanke på vilka raser det är i henne).
Men det kan ju även vara så att han "lever upp" och tycker det är toppen med en snygg tik i hemmet!;)

Första jag skulle tänka på för Er skull är, hur kommer sambon hantera det OM även nästa hund tyr sig mest till Dig? Det är möjlighet och något Ni får ha i åtanke.
Hur gammal är tiken?
Hur mycket orkar Din gamla hund med? Hur kommer Ni fixa promenaderna? Er gamling orkar säkerligen inte lika mkt som Er nya kommer kräva, är Ni redo att gå med hundarna en och en och ge dem vad respektive behöver?
Raserna i den tik Ni vill köpa är 3 st krävande raser, Och ni vet kanske inte vilken ras som slagit igenom mest.
Tycker lite som 2 ang att en hund tyr sig till den den trivs bäst med, gör du mer saker med eran nyvarande hund? ger du maten? tar mest promenader? badar borstar kliar osv? Våran tik är både och men ser att hon trånar mer efter min man o helt ok för mig :) är vi ute o går ska hon gå vid hans sida o kommer vi hem är det han som är nr 1 o hälsa på. ´Men hon lyssnar bättre på mig, men flera säger Tik=hussehund Hane=mattehund om det stämmer vet jag inte kan gå på dom vi haft här hemma tik o hane så har det stämnt in iaf. Vi letar efter hund nr 2 med men vi vill inte ha valp utan en omplaceringshund ska bara hitta en som passar oss.
Det kan troligen gå jättebra, mycket är ju individuellt. Min största oro är den gamla hunden, orkar han verkligen med en ung virvelvind? 13 år är ändå en ålder, vissa hundar blir gamla redan vid 5-6 år.
Och för den delen, om han behöver egna kortare och långsammare promenader medan ungtiken behöver mängder med motion, kommer det funka? Även om det funkar för stunden är det inte säkert att det funkar i längden.
Det kan låta hemskt, men är han för gammal så är det nog bättre att vänta, om ni inte vill vara där hela tiden och se till att unghunden inte stressar upp den äldre för mycket, eller riskera att han går ut för hårt och gör sig själv illa(tänker på lederna, balansen med mera).
Säger som de andra. Vi har skaffat hund efter hund medans vi haft kvar den första, andra, tredje osv. Det har gått bra, men då har det varit en hane och flera tikar. Dock skaffade vi en 75% Papillon hane och han och min Ricko(Schäfer/vit herdehund) gick ej ihop.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
nja det där med skaffa en hund o ha en gammlig (hund) kan faktist lyfta gammligen lite, de blir lite yngre i sitt sätt igen :) Min syster har en collie äldre de skaffa sig en cockerspaniel o himmel collie som inte gjort några större fart vart piggare och han är ju tillrättavisande med på bra sätt. Och hur är eran Pudel? de brukar ju vara rätt pigga trots 13 år gammal, grannens dvärg var pigg när han var 16 minns det väl eftersom vi firade honom och han lekte då (grannbarnen hade hundkalas o det var min kompishund)

Blandningen ni har tittat på består av 3 pigga, livliga och i lek rätt burdusa raser. Risken att hon ska skade den lille äldre herren är rätt stor. Fundera över om en mindre ras kanske skulle passa honom bättre, eller vänta till efter honom kanske.
Det är ju inte bara du och din sambo som ska leva med den nya hunden, utan er gammelman oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Dock helt beroende på hur gammal den gamla hunden är i kroppen(och sinnet med för den delen). Visst kan det lyfta, men för mig känns det dumt att rekommendera det då jag personligen inte vet hur TS hund är.
Min 13åriga klarar en unghund och är pigg och kry, medan grannens 8 åriga inte skulle orka med alls. För stunden kanske, men inte i långa loppet. Lederna och balansen är åt skogen, så nej. Hellre vara på den säkra sidan än att chansa tycker jag, när det handlar om något så värdefullt.