Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5196 ggr
Lilleskuttan
0

Valp - Lämna ensam!

Hej hej!

Jo det är så att min kompis har skaffat en URGULLIG valp som nu 3 månader,  snart 4 tror jag. hon skaffade den i början av sommaren. Och har börjat vänja den att vara själv.
Och ida började skolan men hennes mamma var hemma idag, för hon skulle typ till tandläkaren. Men men.
imorgon ska hunden lämnas SJÄLV HEMMA! Jag tycker det inte är snällt mot  valpen, även om hon har tränat och har lämnat den själv i 4 h..
Vi går i skolan i 6 h imorron.
Inte ens jag lämnar min 4 åriga hund ensam 5 dagar i veckan 6 h om dan!

Så har en fråga :

*  hur länge tycker ni en sån liten valp ska vara ensam hemma?

* och hur ska jag säga det till henne att hon lämnar hunden alldeles för länge ensam??

SNÄLLA HJÄLP MIG!! :D

tsset
0

Då jag inte haft behovet av att lämna en 4mån valp ensam så länge eller känner valpen eller har varit med och tränat det tänker jag inte uttala mig om det är för länge eller inte enligt mig.

6 h är väl längsta tid lagen säger är tillåtet? Klarar valpen sig 6h så gör den det, gör den det inte så visar det sig. Tiden är upp till den familjen, så länge det inte går över 6h.

Hur du säger det… ja, tycker du att det är för länge så säg det bara, att det enligt dig är för länge för en valp. Kanske föreslå att din kompis går hem och rastar och umgås på lunchen.

sisal
0

Jag skulle personligen inte lämna en 4 månaders valp i sex timmar!! Djurskyddslagen är väldigt diffus, du kan lämna en hund i 6 timmar om det inte är en valp eller äldre hund.

Har försökt söka info på Djurskyddsmyndigheten, men det är inte det lättaste.

Jag kan också undra varför man skaffar hund om man jobbar/är i skolan så mycket…

En valp behöver social samvaro/träning för att fungera i livet. Att då behöva sitta i en lägehhet i typ 6 tim känns inte bra.

Jag o mitt ex har en hundgård där hundarna kan vara, men jag tycker det är jobbigt om jag vet att dom sitter där mer än 4 timmar…Där kan dom ju ändå uträtta sina behov om dom behöver…och som sagt hundar har ju inget tidsbegrepp… Men en valp… Max 2 timmar skulle jag vilja säga. Sen kan tiden utökas ju äldre hunden blir såklart..

[lillajessi]
0

6 timmar kan jag tycka är lite mycket kanske..

Tycker du ska säga som det är. Om ni är vänner så vet hon ju att du säkert menar väl :) Sen tycker ju alla olika och vad som funkar för en hund behöver ju inte funka för en annan?

Trollhassel
0

Prillan är snart 6 månader och jag har tränat med henne en hel del. Först när jag kastat sopor, gått ner till tvättstugan och andra korta stunder. Nu kan jag gå och handla och annat utan att hon blir ledsen. Hon är duktig, men för den skull så tänker jag inte utnytja det. Jag är glad att hon inte har fått några dåliga erfarenheter av att bli lämnad ensam och jag tänker fortsätta så. Jag kan lämna henne i 3-4 timmar utan problem men jag tänker inte lämna henne så länge att hon blir kissnödig och käner sig övergiven, då tror jag att all träning går åt skogen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Gluskap
0

Valpar ska ju inte lämnas ensamma för länge, när min tjej var 4 månade så var hon ensam som högst en timme om dagen, aldrig att jag skulle få för mig att lämna henne hela dagarna, det är på tok för länge!
max 6 timmar är ingen lag utan rekomendationer…

Lilleskuttan
0

Okeej tack för alla åsikter :D
Tycker det är konstigt eftersom hon lärde sin hund att vara ensam hemma på 2 månader så länge åxå… Tycker hela hon e oserös och en dålig djurägare. då det hänt andra saker med hennes djur!!

ingann
0

Valpar upp till 4 månader får endast lämnas ensamma väldigt korta stunder (enligt en anställd på jordbruksverket så rekommenderade hon inte mer än 10-15 minuter)… sen börjar man ensamträningen… lagen säjer max 6 timmar/dag för vuxna hundar… valpar betydligt kortare!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

bblomquist
0

när tycker ni är en bra ålder att kunna lämna hundarna ensamma i 6 timmar igentligen?

Tina-A
0

Valpar under 4 månader är OLAGLIGT att lämna ensamma mer än korta stunder (15-30 minuter). Det bryter alltså mot svensk lag och man kan polisanmälas för att man gör så!

Du kan alltså ringa till polisen och anmäla din kompis för djurplågeri tror jag det är. Säg det till henne. Man får inte lämna valpen!!!! Dom måste skaffa hundvakt.

#5: Jo, det är lag på att du ej får lämna din hund inomhus mer än 6 timmar. Minns var 6e timme ska din hund ut, enligt lag. Lämnar du den därför ensam 7 timmar har du brutit mot svensk lag och kan bli polisanmäld.

Bryter man mot dessa lagar borde man ej ha hund tycker jag. Då skaffar man hundvakt istället.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tsset
0

Fast alltså, hur funkar det där med lag/rekommendation tillsammans med att hunden sover(nattetid främst men också dag)? Är det då ett krav att väcka hunden efter sex timmar och gå ut med den? Där blir jag lite fundersam…

ingann
0

#10 när den sover så sover den.. det lagen gäller är att du får inte lämna den ensam i mer än max 6 timmar:) Är du hemma så märker du ju om den behöver gå ut eller inte:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tina-A
0

#10: Nej, det är det såklart inte. Jag vet inte exakt hur lagen är formulerad men en hund får iaf aldrig lämnas över 6 timmar enligt lag, om inte hunden står i hundgård exempelvis och då redan är ute, och en valp under 4 månader får aldrig lämnas längre än "kortare stunder".

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sisal
0

Kan tala om att 6 timmars lagen/rekommendationen även gäller om hunden är ute i sin hundgård.

Jag har brutit mot lagen en massa gånger, då jag och hundarna ibland sovit i typ 12 timmar….Flört

Och ibland har det hänt att dom legat i hundgården upp till 7 timmar.

Fördelen med hundgård är ju att dom kan uträtta sina behov om nöden kräver.

Hanhunden har dessutom sovit i hundgården ett par gånger under sommaren, han har inte velat vara inne i värmen och gnällt och pipit tills man släppt ut honom då springer han raka vägen ut och lägger sig. Det har hänt att vi fått väcka honom på morgonen….

Förlåt, nu tappade jag nog "tråden" blev lite OT också…Skäms

Vattnadal
0

#13 6-timmarslagen är allmänna råd, inte la g. Vidare gäller det inte hundgårdshundar. Det vore ju vansinne, då de kan rasta sig själva när de vill. Så här står det i L102:

Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Det är lag, och hundgårdshundar måste alltså bara en gång varje dygn tas ut ur hundgården för rastning. Allmänna råden till detta säger att hunar bör rastas var 6:e timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare. Dock är det toppen att allmänheten tror att det är lag på rastningen var 6:e timme, då många hundar säkert rastas oftare pga detta. Sen gäller det dagtid, ingen tvingas att väcka sin hund och gå ut efter 6 timmar på nätterna, då det vore ännu mer vansinne!Tungan ute

Lagen säger vidare att Hundvalpar under 4 månader endast får lämnas helt ensamma kortare stunder.

Där är det en tolkningsfråga vad helt ensam är. I sällskap av annan hund är egentligen inte helt ensam, tex.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sisal
0

#13 Det är verkligen en djungel tycker jag med lagar/rekommendationer. Sen tycker jag att det oftast är luddigt skrivet…

Jag går bara på vad den djurskyddshandläggare, som pga anonym anmälan kom hem till mig, sade.

Tycker också att det är bra att folk tror att det är en 6 timmars lag….

Sen är ju hundarna inte hundgårdshundar i ordets rätta bemärkelse, dom är i hundgården beroende på väder och vind så klart.

För att återgå till tråden och TS så hoppas jag att det har löst sig med kompisens valp…

Gluskap
0

Nej det är inte lag. Om du läser igen på jordbruksverkets hemsida så ser du att det står rekommendation som även skrivs i #14.
Men jag håller med #14 där om att det är bra att allmänheten tror det är en lag.

sisal
0

Lilleskuttan, hur har det gått med kompisens valp???

Vi fastnade nog alla i lagar, rekommendationer och annat som iofs är viktigt.

Men har du haft någon nytta av alla inlägg? Har du fått lite "kött" på benen och pratat med din kompis om vad som faktiskt gäller…

Härligt att du bryr dig och tänker på valpen.

Uppdatera gärna!

vallhund
0

Allmänna råd 2 kap. 12 §

_

Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare.

_

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

tsset
0

#18 Äldre hundar också, hur tänker dom där? Blir så fundersam… Skulle jag släpa ut min på rastningspromenader oftare än var sjätte timme skulle min stackare inte orka med länge till!

Fast det är klart, nu har vi det ju så bra att han får gå ut och in som han vill, så på så sätt kanske han rastar sig oftare än så… Men jag tror trots det att det inte blir så ofta i vinter heller! Är det äldre hundar som inte kan hålla sig så väl längre de tänker på eller hur menar dem?