Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8053 ggr
empan-hampus
0

Jack russell terrier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon mer här inne med Jack russell terrier??
Nyfiken på vad ni gör med era Jack russells, vad dom har för personlighet och lite närmare fakta, hur gamla dom är, namn, utseénde Glad
Skriv om eran Jack russell och visa bild!

Själv har jag en på 4½ månad vid namn Hugo, kör ingenting med honom än men ska pröva viltspår och se om det är något att satsa på Flört
För övrigt är han en busig liten filur med stor matlust!

Vet att det finns en sajt om JRT men tänkte att vi kunde diskutera denna ras här med, vissa kanske bara är intresserade av denna ras och vill läsa om andras JRT Glad

Skickar med en bild på min sötgris Skrattande

Taci
0

Har ingen själv, men min bror har en liten tjej på ett år nu, som jag umgås med väldigt ofta :)

En väldig lekfull o alert tjej, som älskar full fart! Jäkligt ettrig också, hehe ;)

Tycker att hon är så himla söt :) (och liten!)

empan-hampus
0

#1 Ja hon var en liten tjej ^^ Men väldigt söt! :'D Kör han någonting speciellt med henne? Eller är hon bara till sällskap? :)

Taci
0

#2, nä inte än iaf. Vet faktiskt inte om dom ska börja. Just nu så kör dom på väldigt mycket motion o hjärngympa! Hon är inte heller jaktavlad på något sätt, även om det såklart ligger i grunden hos rasen så :)

empan-hampus
0

#3 Okej :) Hugos pappa vet jag iallafall är en väldigt bra grythund. Han går ner i gryt och tar död på grävlingar (lockar fram dom kanske det är dom gör) vet faktiskt ingenting om grytträning..
Men som tur är har inte Hugo så starka jaktinstinkter, han är ingen som gräver enormt mycket o.s.v, det är skönt ;)

[jakke94]
0

min morfar har en, tyvär ingen bild :P

han köpte den till jakt och sällskap men den blev tyvär skotträdd så det blev endast sällskap, han är 9 år och är brun/vit/svart högbent :P

han hade strävårig Tax i många år och ville prova nått annat, nästa gång blir det nog nått annat än jakthund, en lugnare ras :P

Karizma
0

Jag har inte nån men har väl funderar lite på denna ras dels känner jag 5 st en av dom är lite tja vad ska man säga "jobbig" vid hundmöten skäller lite mycket men pigg o glad 13åring endast tränat vardagslydnad och gårr kurser när han var yngre. Sen de andra 4 jobbas mycket med de är inte allså så, lydiga mm 2 av dom kör agiliy endas som träning men går jätte bra (kanon snabba kan jag säga :D ) Jag upplever denna ras som en mycket pigg ras de går nästen inte trötta ut? visst kopplar dom av inne o så men man kan gå o gå o gå utan att dom blir trötta, de leker som tokar o verkar vara en hund som ändå kräver sin "matte o husse" men på bra sätt. Vad är fördelar för denna ras? kan inte ni som har denna bara skiva lite :D

anaprincess
0

Har en PJRT på 9 år. En tjurig och jobbig hund, kommer aldrig mer skaffa en till av denna ras. Han har varit stört omöjlig under 7 av sina år och nu dom senaste två börjar han bli som en gammal gubbe. Näe inget jag skulle rekomendera till någon om dom inte ska jaga, vilket dom är skapta för.

ophelia
0

Jag har tre Jack Russlar.Tillgivna  sin matteSkrattandeskäller om de är ute och det kommer en bil upp på gården.Precis som vilken ras som helst.För vår del så är det välkommet att bli varslade att någon är där.

Gillar att få följa med på det mesta men tycker det är härligt att få sova i soffan.Något som är otroligt viktigt med just Russllarna är att de får massor med socialkontakt från det de är födda.Det är i regel inte hundens fel om de är ouppfostrade och olydiga då är det nog matte och husse som glömt den viktiga biten med träningSkrattande

empan-hampus
0

#7 Kanske du som uppfostrat den fel? Alla jack russells är iallafall inte som du beskriver din Flört

Fördelar med jack russell är väl att dom har så otroligt mycket energi (som jag gillar) det är nonstop i dessa hundar, dom är helt enkelt outtröttliga när man vill jobba med dom, men dom kan lugna ner sig också. Inomhus är dom hur lugna som helst, iallafall Hugo, han kan även lugna ner sig utomhus, lägga sig på gräset bredvid mig och bara koppla av i solen Glad Så man ska inte tänka att "å, jack russlar är ju rena rama energivärket, finns inge lugn i dessa hundar" för det är inte sant. Sägs även att dom är väldigt självständiga, det stämmer in på vissa och på andra inte, Hugo är världens mammagris Oskyldig Men man måste veta hur man ska uppfostra dom annars har man en hund som springer iväg och inte bryr sig ett dugg om vad matte/husse säger.

Karizma
0

bra info ni har skrivit hmm jag skulle inte banga för denna ras #7 otur du har haft ingen av de 5 jag känner säger så om sin jackrussell, men visst finns det mindre roliga hundar i alla raser.

anaprincess
1

#9 Min familj har haft terrier i över 20 år bla airedale, soft, foxterrier mm och även fött upp soft. Så nej vi har inte uppfostrat han fel.

empan-hampus
0

#11 Men på dig lät det som om alla jack russells är så Flört

anaprincess
0

#12 Näe alla är väll inte så men ganska många, bor 7 st i mitt område och 4 av dom är så. Vill man ha en hund att träna agility med så tycker jag att det finns trevligare raser för det.

Taci
0

#7, kan du inte berätta lite mer om på vilket sätt han är jobbig och omöjlig? :)

mooi
0

Vi hade en jackrussel för ett par år sedan (har ingen bild då det var ett tag sedan och datorn med de bilderna dog helt så…)

en jätteliten tik, svart och vit, blandat sträv och släthårig så kroppen var slät men lite tjockare päls och så hade hon lite rufs på benen och mustasch.

Jättetrevlig hund, var med i stallet hela tiden. Klart att hon var ettrig och så, men inte så att det var några som helst problem. Tyvärr var hon skotträdd efter att en idiot sköt av raketer precis brevid oss när vi var ute och gick med henne när hon var valp. Denna hunden blev bara 1,5 år efter att ha blivit sparkad av en häst. Jättetråkigt för hon var verkligen en rolig hund.

Xondah
0

Jag har en Jrt på 7 år. Han är på alla sätt den mest outröttliga hund jag träffat. En stark, modig hund som alltid är med på allt.

Han har jaktlinjer och har verkligen väckt mattes intresse för jakt, så de ska bli jägarexamen här;).

Jag tränar spår/sök och lydnad. Händer att vi kör lite agility och freestyle men de är inte ens hälften så uppskattat som blodspår:).

Jag skulle inte rekomendera jrt till någon som vill ha en sällskapshund, bäst mår dom nog om de får vara i sitt rätta element.

#13 Då skulle jag gissa på att de hundarna får fel aktivering eller ingen alls. Jag tycker inte agility räcker som aktivering, min hund skulle gå i taket om han bara fick träna agility.

empan-hampus
0

#13 Jack russells tycker agility är skit roligt! Men dom behöver träna hjärnan mycket också för att må bra och bli trötta.

#16 Håller med, Jack russell är ingen hund enbart för sällskap.

anaprincess
0

#16-17 Jag tränar inte agility fick inte vara med i bruksklubben pga hunden. Det jag menade var att många köper jrt för att dom vill ha en agility hund för att dom hört att dom är snabba och smidiga.

empan-hampus
0

#18 Vadå pga hunden?

Xondah
0

#18 Ja de är sant att folk gör de, tycker inte de räcker.

anaprincess
0

#19 Jag fick inte vara med för att han inte var 100% på inkallning och fick inte fortsätta med lydnad för att jag inte ville tävla.

empan-hampus
0

#21 Jasså okej :)

CarolaCarro
0

#7 våran hund är precis likadan…

empan-hampus
0

#23 Är det också en jack russell eller? :)

CarolaCarro
0

#24 Ja…

Taci
0

anaprincess, kan du svara på min fråga i #14? :)

empan-hampus
0

#25 Okej, som sagt var så har ni otur med era hundar isåfall, eller så uppfostrar du den fel Tungan ute

CarolaCarro
0

#24.. Ja de är ju bara så att vi kommer aldrig mer skaffa oss den rasen… Och de är mååånga år innan våran hund kommer och somna in han är bara 3år…Så vi får stå ut med han..

Taci
2

#28, jag skulle isf råda dig till att omplacera honom om du känner så. Man ska inte se fram emot den dagen ens hund går bort! Jag tycker hunden förtjänar att bo hos någon som verkligen uppskattar honom. Faktiskt.

CarolaCarro
0

#29  Skulle aldrig gå och sälja han då han biter folk han inte känner och det är inte löst..

Taci
0

#30, har du gjort en ordentlig hälsokontroll på honom?

anaprincess
0

#26 Ja vart ska jag börja. Han gnäller/skriker i bilen så fort vi åker någonstans, fast vi har övat att åka bil sen vi hämta honom och ingenting negativt har hänt när han gjort det. Så fort en bil eller liknande åker förbi utanför huset så skäller han. Vid hundmöten är han som en galning och man får släpa honom bakochfram dom nästa 100-200 meterna. Får han tag i en sten, pinne, boll eller liknande så är det i princip omöjligt att ta det av han och får du ut den ur munnen på han så kan du räkna med ett bett mot handen sekunden du får av han det. När någon tik löper så ylar han under natten/morgonen och yrsar runt i huset och ska ut konstant och det driver en till vansinne. Får han syn på någon form av djur ute så blir han galen och skäller och drar så man får blå märken på händerna. Han ignorerar andra hundars kroppspråk ex när han skulle träffa min egna hund första gången så pressade han upp honom mot ett skåp fastän han visade så tydligt som det går att han inte ville ha honom upp i sig, det var tur att min hund hade munkorg annars hade han blivit biten. Han hoppar på folk som kommer och skäller fast vi har tränat det sen valp.

Ja detta är en del av varför han är en skit jobbig hund.

CarolaCarro
0

#31 ja herregud vi har bott vid vetrinären ett tag då han har haft halsfluss och öroninflammation ständigt… emellanåt… Men vi kämpar med hans dåliga beetende varje dag och hoppas på förbättring

empan-hampus
0

#30 Det låter inte bra, antingen har han ont eller så behöver han få gå problemhunds kurs..

Xondah
0

#32 En hund som beter sig så, kan aldrig ha fått den uppfostran och aktiverig som han behöver. Tycker ni borde skaffa hjälp..

Håller med Taci, går man och tänker som så att de är så långt till hunden dör..kan hunden få de bra mkt bättre hos någon som vill ha honom. Hundar känner om de inte är önskade.

anaprincess
0

#35 Näe och du vet vad vi gör med hunden? Nej precis! Och vad konstigt att foxterriern, airedalen och softarna varit bra hundar.Jag har gått valpkurs och grundlydnad med honom men fick inte fortsätta. Pappa spårade grävling mm med honom. Jag joggade med honom på sommaren och körde weight pull. Tränade även lite agility hemma på egen bana. På vintern åkte jag spark med honom. Så knäpp igen din trut om att han inte fått den uppfostran och aktivering som han behövt!

CarolaCarro
0

#34 vi har tänkt på de men han sköter sig skitbra på hundkurs på appelaplan men den instrukttör vi hade nu sa att allt är så inmatat hemma så vi får bara kämpa på…

Han blev mer aggresiv efter kastrerning och vi hoppas på motsatt effekt,,

Xondah
0

#36 Ursäkta man varför så otrevlig?:S

De är väl ganska uppenbart att nått är fel hursomhelst för en hund beter sig inte så utan anledning. Sen är de för övrigt dumt att jämnföra honom med andra hundar då hundar är olika och behöver olika saker för att bli tillfreställda.

Nicki
0

Vi har precis utökat familjen med en liten russeltik som heter Molly.
3e dagen hon är hemma hos oss. Go som sjutton Skrattande

Xondah
0

#39 Gu va söt, rolig bild:P

MinAmstaffNero
0

Håller med #29 Förvånad

Nej jag har ingen Jack russel, men tycker släthåriga är väldigt fina. Elller ja om inte denna är en JRT XD

MinAmstaffNero
0

#39! Gud så söta! fast gillade Schäfern mer Oskyldig Men det är nog för jag haft Schäfrar och det varit min favoritras i hela mitt liv. Eller ja för nåt år sen kommer Amstaff på samma plats men. men i 7 år har den varit "själv" som favoritras.

anaprincess
0

#38 Jag jämförde inte honom om tillfredställelsen utan om uppfostran. Eftersom du tror att du kan utala dig om att jag inte kan uppfostra hundar utan att ha träffat varken mig eller några av mina hundar.

Det är inget fysiskt fel på honom, han får aktivering och motion, han får mat och vatten. Så berätta då gärna vad som är fel med honom du som värkar veta.

KexChoklad
0

nae :P mamma är en sån här jackrussel hatare… pga av deras dumma beteende

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Taci
0

#44, vadå deras dumma beteenden?

KexChoklad
0

#45 dom flesta jack russelna jag träffat o mamma träffat , har varit fruktansvärda , rent utav agressiva .. så jjäkla ettriga o skälliga o jaa.. flyger på andra hundar

// Elin

Taci
0

#46, då har ni haft otur :) Jag har inte träffat en enda sån :)

KexChoklad
0

#47 joo ,, det gäller ju att rätt mäniska har hand om dom hundarna..

Men jag tycker nästan att alla små hundar är lite ettriga av sig :P hihi stora hundar i små förpackningar

// Elin

ophelia
0

Så tråkigt att några av er har så negativa upplevelser och erfarenheter av Jack Russell`n som ras.Nu ska man ju i ärlighetens namn erkänna att det kan finnas linjer med hundar som har ett skarpare temperament.Detta var tydligen vanligare förr i tiden.Men uppfödarna har jobbat med detta.Det är ju så att ett skarpt temprament  kan dyka upp i vilken ras som helst.Att en terrier är en ras med lite mera humör är ju inget nytt men det är ju ändå väldigt individ bundet därför är det ju extra viktigt att man kollar upp hur hundarna beter sig där man tänkt köpa sin hund. Köper man en valp där det finns mycket jakt instinkt tillvara taget så får man ju en hund som vill jaga och när en Jack Russell ska ner i ett gryt så får det ju vara lite jäklar anamma i den.

Jag tror nog för att man ska få bukt med det som man har problem med så ska man söka sig till Jackrussell klubben där det finns folk med god erfarenhet som kan ge många goda råd och tips om träning.Så att man får den goa mysiga hund som Jack Russelln faktiskt är.Skrattande

Xondah
0

Problem jrt är ju inte ovanligt att man ser med tanke på att många köper dem som familjegos hund vilket oftast inte funkar.

#43 Och jag menar inte alls att du inte kan uppfostra, utan att denna hund verkar sakna något med tanke på hans uppförande.

[jakke94]
0

det är väl klart som fan att jack russels är ettriga och lite bitska hundar! dem ska ju gå ner i gryt och jaga upp grävlingar m.m ..

KexChoklad
0

#51 jo men varför inte försöka avla bort det beteendet  ?

// Elin

anaprincess
0

#52 Varför skulle man avla bort det för? Dom är skapta för att vara tuffa vill man ha en snäll och lugn hund kan man skaffa en från grupp 9

KexChoklad
0

#53 för att det inte är bra att ha agressiva hundar i vårt samhälle

// Elin

Taci
0

#54, att en hund är skarp o tuff är INTE samma sak som aggressiv. Nu tycker jag du är helt ute o cyklar :P

anaprincess
0

#54 Nu får du ju ge dig. Hör du inte själv hur dummt det där låter? Alla hundraser kan bli aggresiva. Om det inte ska få finnas aggresiva hundar i samhället så måste då alla hundar tas bort.

KexChoklad
0

#56 jo men att avla på djur som ska hoppa på andra djur är inte bra.

// Elin

anaprincess
0

#57 Så du tycker då att hundar ska bli förbjudet? För vilken hund som hellst av vilken ras som hellst kan hoppa på en annan hund. Även om dom aldrig gjort det tidigare. Hundar kan tycka illa om varandra precis som människor kan.

KexChoklad
0

#57 joo ,, men jag skulle inte ha nått emot ett samhälle utan jack russel

// Elin

KexChoklad
0

#57 joo ,, men jag skulle inte ha nått emot ett samhälle utan jack russel

// Elin

anaprincess
0

#60 Det finns massor av andra raser som du borde oroa dig för än JRT

Xondah
0

Det är en hund framavlad för att jaga i gryt..varför i hela friden skulle man ändra på denna? Då blir de ju en värdelös grythund..

De behöver aktiveras för att bli behagliga och de finns många människor som skaffar hundar som behöver aktivering som inte ger dem de och de resulterar i en massa hundar av olika raser som blir odrägliga att ha att göra med.

[jakke94]
0

#60 vafan ? :O ska man ta bort alla jakthundar som finns i svergie som "hoppar på djur", spaniels, terriers, retrivrar, settrar .. sorry, men fattar inte hur du tänker

KexChoklad
0

#63 tänk på hur du skriver.

det är min åsikt o den borde ni inte ha nått emot .

// Elin

empan-hampus
0

#64 Så du påstår att alla JRT är aggressiva?
Det finns hundar som är bra mycket värre än JRT.
Då tycker jag vi skulle plocka bort precis ALLA hundraser. Det är inte rätt att mobba en ras bara för att man har fel erfarenhet av den!

CarolaCarro
0

#64 ja har en aggresiv russel men de är den enda russel ja stött på som är aggresiv.. Ja har sett fler trevliga russel än aggresiva… Och om du vill att samhället skall se ut så som du vill.. Då får vi sluta avla på alla hundar…

empan-hampus
0

Ingen hund bara "blir aggressiv" utan det är alltid någon eller något som framhäver det.
Behöver inte vara ägaren alla gånger, utan kan också vara något i omgivningen.

Man ska inte kritisera en ras man inte vet någonting om. Bara för att man träffat ett fåtal "aggressiva" JRT betyder det inte att alla är så. Det VET jag.

CarolaCarro
0

#67 ja skrev ju att ja har träffat fler trevliga än otrevliga..

empan-hampus
0

#68 Det var inte riktat mot dig Flört

CarolaCarro
0

#69.. Ok kände mig lite träffad.. Men vi har fått tag i Linn på Hundstyrkan så nu skall vi väl oxå lyckas få en lika go hund som alla andra…

Taci
0

#70, lycka till! :D

empan-hampus
0

#70 Så bra! Lycka till! Glad