Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3272 ggr
[Hilo]
0

Vilken typ av rottweiler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har rottweilers, vilke typ av rottweiler har ni?
Har ni haft både bruks- och utställningstyp?

Vilken föredrar ni? Glad

Jag föredrar brukstypen rent exteriörmässigt, och kanske lite p.g.a. psyket också.
Dock kan de bli rätt heta, men ack så underbara.
De rena utställningshundarna upplever jag som lugnare och lite mer coola i vardagen.

Jag har haft en av varje och jobbar med utställningstypen.
Rottweiler över lag tycker jag är en underbar ras, och jag saknar mina två råttor..

Nessie, en tik jag jobbar med.

MinAmstaffNero
0

Vet inte vad jag hade faktiskt XD Var ganska liten då. Menar du hur dom ser ut alltså ja typ: utställningstyp eller brukstyp eller hur menar du? Kan faktiskt nog inte se skillnad på uställnings och bruks :P Har aldrig lagt märke till det iallafall.

[Hilo]
0

#1 Ja, utseende, psyke m.m.

Är stora skillnad på dessa två tycker jag Glad

Emaljoh4
0

Bruks-hundarna är väl ofta smalare och smidigare i kroppen?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MinAmstaffNero
0

#2 På psyket gillar jag nog Bruksrottisarna mer (känns det som iallafall x)) Men på utseéndet vet jag inte ftersom jag är inte säker på hur vilken av dom ser ut. kan du skicka en bild på dom 2 varianterna?

[Hilo]
0

#3 Ja, kan liknas med en dual-labbe och en utställningslabbe.
Högre, inte lika kantiga..

#4 Har inga jättebra, men ska visa dig de jag har.

Utställning.

[Hilo]
0

Bruks.

Tyvärr har jag ingen bättre på min Wilma.
Hade en jättesunkig kamera och var en ganska dålig fotograf på den tiden..

[Hilo]
0

Bättre bild på huvudet.

Bruks

[Hilo]
0

Skalle utställning.

MinAmstaffNero
0

Okej men då gillar jag nog bruks mer.

[Hilo]
0

#9 Jo, jag också.

Fast det finns riktigt snygga utst. också..
Min hane t.ex. Oskyldig

MinAmstaffNero
0

#10 hehe.

Jo det är ju sant ;)

Xondah
0

Oj vilka skillnader. Gillar bruks. :)

Marylojs
0

Som med alla andra delade raser: utställningsvarianterna ser inte kloka ut.

[Hilo]
0

#12 Ja, nu tog jag ju kanske extrema exempel, hehe.
Min tik kommer från rena brukslinjer.
Nu kanske det är vanligare med lite blandat.. Vet inte, hehe.

#13 Ja, fast det finns ju värre exempel än rottweiler, du har ju schäfer till exempel där brukstypen är utan tvekan den bästa av två världar måste jag säga.
Kort sagt kan man väl säga att i många fall bli utställningstyperna grövre och lägre medans brukstyperna är smidiga och högre..
Den får vi inte glömma vad de har innanför pannbenet..
Oftast har Utst.typen inget innanför.

-Därmed inte sagt att alla bruksar har bra lynne. Vissa är ju alldeles för heta och gör bort sig på det viset.

Marylojs
0

#14 Jo, jag vet, jag har två bruksschäfrar hemma och är uppriktigt sagt förbannad över exteriöraveln som förstör vår fantastiska ras. Ök med noll motor och dysfunktionell kropp, usch.

fredrikaa
0

ojoj vilken skillnad det är mellan uts. och bruks! Jag hade nog tagit där mitt emellan :P svårt val

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

destroyed
0

bruks helt klart:) en av mina kompisar her två rottisar och en Chihuahua.

xcess
0

Bruks här med utan tvekan:D

[Hilo]
0

Jo, även om jag gillar de "kantiga" raserna så är det de mjukare linjerna och musklerna som får mig på fall, hihi.

(Kantiga raser - Rottweiler, Am.staff, Pitbull, Labrador, osv)

[jakke94]
0

bruks tror jag :P men förstår inte varför man ska hålla på o dela upp alla raser i bruks och utställning, är det inte bättre att försöka få fram hundar som duger till allt ? :P

vår ena valpköpare har två stycken rottisar, dem är antagligen något mittemellan då dem går bra på utställningar men samtidigt går det bra när dem kör bruksgrejer ? :P

Marylojs
0

#20 Varför ska man ställa ut arbetande hundar över huvud taget? Korningens exteriördel räcker mer än väl…

[Hilo]
0

#20 Rena brukshundar tror jag inte skulle funka i en ring, då de inte ser ut "som de ska" enligt domarna.. Sen har de ett annat temperament..

Mycket möjligt att det är "korsningar" mellan bruks- och utställningstypen.
Många ställer ut sina bruksdjur också, men har man inget intresse av utställning köper man en ren bruks och vise versa..
Söker man inget av det, typ sällskap så letar man nog efter en hund som är mer passade för just sällskap.

Åt det lugnare hållet - Utställningsbiten, ofta hundar som har någon "defekt".. Glad
Över- underbett t.ex.

[jakke94]
0

#21 ja vi har arbetande hundar som vi har till jakt, clumber och flat som vi även ställer ut.. vi tycker det är jättekul o både hålla på med bruks och utställning.. men skulle vi haft en labbe så hade vi behövt välja mellan uställnignslabbe och jaktlabbe :P och då hade vi inte kunnat hålla på med allt vi vill göra med våra hundar; jakt, spår, utställning, rallylydnad m.m :P

#22 nej ja vet att det ej skulle funka :P men jag hade velat att det skulle funkat :P eller kanske skapa något mellanting som man kan göra bägge delar med, det hade jag velat Tungan ute