Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2206 ggr
[matildax]
0

Fästingsjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var hos vetrinären igår och tog blodprov för borelia och anaplasma. Nu har dom ringt o sagt att det är en fästingsjukdom men det tar två dagar till innan vi vet vilken.
Från att ha varit världens goaste och busigaste 1 åring är han nu som en 14 årig hund. Det började med att han började halta, ibland ifram, ibland i bak. Sedan fick han feber, blev väldigt slö o tappade aptiten. Han dricker väldigt lite oxå.. Nu är han stel som en pinne i kroppen, benen rycker (ibland), han vaggar fram som en anka, ryggen är böjd, han piper. Ibland vill han ligga för sej själv och ibland är han jätte gosig.

Jag är otroligt orolig och ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra :'( Får hoppas på det bästa, att han blir bra igen men jag är medveten om att hundar kan dö av båda sjukdomarna.

Är det ngn annan som har en hund som haft ngn utav sjukdomarna? Och kan berätta lite mer, vad hände eran hund?

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svärmors schäfermix fick borrelia.
Han vart så slö, trött och kunde ibland bara falla ihop eller "försvinna".

Hältan fanns också med på ett hörn, men hur mycket det spelade in vet vi inte då han nu på äldre dagar har börjar magra av i muskler och annat..

Han mår tillsynes bra och lever ett gott liv idag.
Hoppas det går bra för din vovve.

sisal
0

Det finns en sjukdom som heter Ehrlichios (fästingfeber). Och det här stod på Smittskyddsinstitutets sida

"I regel noterar den smittade inga symtom alls. Ibland drabbas han/hon av feber, huvudvärk, muskel- och ledvärk, illamående och allmän sjukdomskänsla (ungefär som vid influensa). Enstaka fall uppvisar ett allvarligare, mer stormande förlopp med lunginflammation och uttalade andningsbesvär, njursvikt och neurologiska symtom. Enstaka dödsfall har beskrivits. Sjukdomen kan behandlas med antibiotika."

Den kan alltså drabba både människa och djur.

Min tik (omplacering) har haft den, hon är 11 år, och relativt pigg och kry. Det som jag förstått är "efterdyningar" av sjukdomen är att hon är rätt sladdrig i bakdelen.

Så förhoppningsvis går det över med hjälp av antibiotika! Håller tummarna för att allt går bra!

[matildax]
0

#1 & 2 tack för svaren!
Jo jag hoppas verkligen att han blir helt bra!