nån som äger ?
Finns det nån här som äger en kaukasisk ovtjarka ? , Jag är ett stort fan av den rasen o skulle jättegärna få kontakt med nån som äger en sån , antingen via msn eller sms :)
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Vad är det som intresserar dig i den rasen om man får fråga? 
Jag känner en som har och jag skulle aldrig i skaffa en sådan. Den är himla skällig och fruktansvärt vaktig så som familjehund så nä tack, som vakthund så kanske.

Har en mailkontakt som har ovtjarka. Du hittar hans mailadress på deras hemsida.
http://ovtjarka.tripod.com/
Tyvärr! Har inte heller hört någon här som har en, men det kanske finns! :)

jag tycker dom är häftiga hundar! dom älskar sin familj så grymt mycket
// Elin
#5 Okej 
Förlåt, men nu kommer ju en sån där "gnällig kärring" då som undrar:
Älskar inte alla hundar, på något sätt, sin familj grymt mycket??
Jag är tyvärr inte så insatt i rasen KO, men jag känner direkt att ska du ha en sån hund så ska du bo lång bort i skogen, ha en får/renhjord som ska vaktas och en gård så att hunden får göra det den är avlad för…
Detta är alltså min personliga åsikt!

7# eftersom det har varit så mcyket snack om den rasen så är det inte undra på att folk blir intresserade och vill veta mera. Hellre att hon snackar med de som har en ovtjarka än att hon blir en av de svensson familjerna som köper en nallebjörn

Men det finns ju faktiskt en medlem som har en KO mix väl? Fast det är kanske inte på blandrashundar…!

KO:n är så söt.. haha :( Som megastora nallebjörnar.
Men alltså, nej, jag är 90% säker på att jag aldrig kommer skaffa en.
För jag är rätt så säker på att jag aldrig kommer på tjugo mil in i skogen och skaffa 5000 renar som måste vaktas.
men visst är jag också intresserad hur dom är att ha, #3 kollar på den hemsidan nu. Jag blir nästan tokig, man får ju dubbla budskap hela tiden.. Men superkul att läsa hur den funkar i en "vanlig" familj.

nu är det ju inte så att jag ska skaffa en ko… utan jag är bara almänt intresserad över rasen
// Elin

kollat på hemsidan #3 tipsade om? Jag tyckte det var intressant att läsa :)

#12 japp mycket intressant! , tror nog att vissa överdriver deras beteende.. dom är säkert supertrevliga hundar bara rätt människa som vet vad han sysslar med tar hand om den :) jag menar videon o basco visar ju hur mysiga dom är mot allt
// Elin

Precis!
Det är ju som vilka hundar som helst, underbara i rätt händer, men helt odrägliga i fel.
Och så blev det så uppförstorat bara för vi i sverige inte är vana den här typen av hundar..
Det är ju som att skaffa en Border Collie när man bor mitt inne i stan, och sedan inte har den blekaste om varför hunden springer efter bilar/joggare/cyklister..
Kunskap, människor!
Jamen här inne borde väl någon känna någon som har en KO? För i trådar som handlar om rasen verkar det som att alla här inne har en väldigt nära inpå
Själv har jag nog aldrig ens sätt en på riktigt,
#15 Minns jag rätt finns det bara 600 st registrerade KO, alltså "renrasiga", i Sverige. Några hundra får anses avlidna (jag räknar inte med att 80-tals hundar fortfarande lever) så kanske omkring 300 levande? Utöver det finns det "oreggade renraser" och rena blandraser.