Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1693 ggr
hjartelyckanskaniner
0

Chihuahuaägare

Tänkte bara höra med er chihuahuaägare vad ni betalar/månad för era hundar? Är lite inne på att skaffa en Chihuahua och senare en till men vill först höra mer er vad ni betalar för era. Jag kommer tyvärr inte kunna skaffa hund på minst 5 år då mina föräldrar är allergiska och hundrädda. Pappa skulle vilja ha en flatcote (stavas?) retriever men han säger att han har varken tid för hund och sen är han allergisk.

Min kompis vill ha två stora/mellanstora hundraser och vi kommer bo på en hästgård ihop och vi kommer ha hundarna ute varje dag då det är fint väder, i rastgårdar. Mina hundar kommer inte vara ihop med hennes för då kommer de ju trampa ner mina.

Så, vad betalar ni för era vavvor/månad?:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

SaaraE
0

Jag har en cocker spaniel, en rätt liten hund är det i alla fall. Hmh en fodersäck kostar runt 600 kr och den räcker ungefär 2 månader. Så 300 kr i månaden för mat. 200 kr i försäkring varje månad. Sedan tillkommer ju alla hundben, leksaker osv som ska inhandlas. Sg att man inhandlar kanske övriga saker för 500 i månaden (ungefär).

Låter ju väldigt mycket märkte jag nu… men det där sista kanske inte blir varje månad som sagt. Men sen får man ju räkna med att koppel osv kan gå sönder och då kan det ju bli dyrare en månad eller så. Lite under 1000 i månaden per hund låter väl rimligt enligt mig.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

hjartelyckanskaniner
0

Okej:) men det är ju ändå ganska billigt. En Chihuahua äte ju mycket mindre än en labbe som min kompis skulle vilja ha men tänker på om hon vill ha det eftersom de går så lätt upp i vikt.

Jag kommer ju ha häst och katter + mina 15 kaniner och sen är det hyra på gården så det blir lätt dyrt. Kaninerna kostar säkert runt 600kr/månad, katterna är nog inte så jätte dyra för det är ju bara toa-lätt i deras kattlådor, lite leksaker och foder. Inget spån,hö, halm, höhäckar m.m. som de ska ha. Hästen kostar runt 600kr/ månad för foder m.m föruom täcken och alla saker den ska ha men man måste ju inte köpa det nyaste och snyggaste utan det går bra att rida med lite gamla schabrak men på tävlinga kan man ju köpa något nytt och snyggt:).

Mvh Emma

SaaraE
0

Det kostar mer än 600 kr i månaden att ha häst.

hjartelyckanskaniner
0

Det beror på vilken ras:) tänkte ha en islandshäst och har hört med en som har en. Hon betalar 600kr i månaden fast 1200 när den ska skos:) räknar du bara foder, hö och strö. Eftersom man har den hemma hos sig så betalar man ju ingen stallplats. Sen kommer ju avmaskning och vacc men det gör man ju inte varje månad.

Så 600kr i månaden och 1200kr varannan månad + avmaskning och vacc en gång/år:). Det är vad jag har hört och litar 100% på elin då hon har den rasen jag vill ha. Klart att ett fullblod kostar mycket mer än en islandshäst. De äter ju 15kg hö/dag medans en islands äter 5kg/dag:). Man kan ju aldrig räkna in veternärskostnader när man har djur för de tar ju olika betalt beroende på om de ska komma eller hur skadan är.

Mvh Emma

Royalz
0

Ni ska bo på en gård tillsammans? Det var min plan med min förra kompis också, dock är vi inte ens kompisar längre.

Så tror inte ni kan plandera så långt i förväg att ni ska bo tillsammans ^^

SaaraE
0

Hehe jag håller med 5.

#4 En islandshäst äter mycket mer än 5 kg hö per dag. Det är liksom ingenting. Jag har haft häst i flera år… Då shetlandsponnyer.

Jag skodde min ena och det kostade 600kr / var annan månad.

Foder både kraft och hö blir några 100 i månaden.

Vaccinationer en gång per år

Avmaskning 2 ggr per år.

Försäkrings kostander 400 kr per månad.

Det är som sagt inte så billigt. Händer det nått osvb, sen ska ju alla saker till också. Det kryper iväg. Det är ju alltid bra att du tar reda på fakta men du kanske som sagt inte ska planera så långt fram. Det lär nog lösa sig om det blir aktuellt.

[Hilo]
0

Jag har en (tror jag) chihuahuamix..
Är inte säker på att det är Chihuahua i henne, men hon är ju en väldigt liten hund, så kostnaden är väl likvärdig.

• Försäkring 98 kronor /månaden.
  • Foder - Oj.. Köper 10 kilo och det räcker lääänge. Så det är inte många kronor alls i månaden..
  • Avmaskning + vaccinationer varje år på kanske 450 sammanlagt.
  • Sen annat som koppel mm. som går under övrigt.
  • Oförutsedda kostnader..

Renrasig (Lh)chihuahua skulle dock blir för mig, i min kommun 124 kronor i månaden

alskadeida
0

Min Chihuahua jag hade åt för ca 200 kr månaden.

Men han var så liten med. Tyvärr fick han somna in pga sjukdom.

Blev 14 veckor.

Min ponny kostar ca 2200 månaden. C-ponny.

Så inte kommer man under 1000 kr som hästägare.