Vad hade du valt?
Disskuterade med en vän en fråga som jag hörde på tv en gång i något program. Väldigt svår och delade fråga och skulle gärna vilja vet vad ni hade gjort. Inga påhopp eller elakheter tack!
Om en människa som du inte känner och din hund var i fara vem hade du räddat? Du kan bara rädda en av dom.
Jag hade nog räddat min hund om jag ska vara ärlig.
Min hund, helt klart.
Vem vet vem jag räddar.
Han/hon kan ju vara en fara för samhället, eller dylikt.
Nej, hunden, utan tvekan.
En sån där omöjlig fråga, men svarar hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hunden.
Liksom om det varit min bästa vän/mitt barn hade jag valt hunden före den främmande människan. Det som är viktigast först, alltid.
Jag blir så otroligt frustrerade över sådana frågor.
Blir irriterad….frustrerad….smått ilsk…..för jag tror fasen inte man vet hur man skulle göra alls…när man väl var i en sån situation det beror helt på hur den ser ut.
Jag skulle helt klart rädda min hund!

Intressant att se hur alla väljer för har fått många elaka kommentarer när man sagt att man skulle välja sin hund.
Jag tror att jag skulle rädda människan, men nog skulle det vara stört jobbigt oavsett.

Åh en evighets diskussion, haha.
Det var en liknande fråga på ett annat forum.
Frågan löd som följande; "Vem skulle du köra på - en gravid kvinna eller din hund som står på var sin sida av vägen, du kan Bara väja för en!"
Det blev en het disussion kan jag lova.
Jag Tror att man väjer/räddar den som man känner, detta rent impulsivt.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Människan.
#8 "Jag Tror att man väjer/räddar den som man känner, detta rent impulsivt."
Precis vad jag försökte säga, men fann inte rädd ord ;)
Och på samma sätt väljer jag min bästa vän före en främmande hund. Även om jag hoppas på att aldrig någonsin behöva göra ett sådant val.

jag skulle rädda hunden.
Även om frågan var "vem skulle du rädda - en människa eller hund som du inte känner?", men om det var MIN hund skulle jag absolut rädda den, men jag skulle ha den där människan i samvetet hela tiden.
Skulle känna mig som en mördare i vilket fall som helst.
Usch, ångrar att jag ens gick in på denna tråd, jag kan riktigt föreställa mig hur något sånt skulle se ut.. :(
Haha ja, såna där diskussioner kan bli rätt så hetsiga.
Men jag tror jag skulle valt min hund. Hon betyder allt för mig. Det är ju samma sak som att någon skulle fråga; "Vem skulle du valt att rädda? En okänd människa eller ditt barn?" Klart man skulle välja sitt barn och Troja är ju min bejbis.

Hunden!!
En människa som jag inte känner betyder ingenting för mej. Min hund är det viktigaste jag äger. Hennes behov går före mina så varför skulle jag inte låta hennes liv gå före någon annans
Jag skulle rädda min hund.
men skulle må otroligt dålig av att veta att jag "gjorde" så en människa dog..
Jag tror jag skulle bli så fruktansvärt ställd o stressad att jag inte hann rädda nån, haha! Men skulle jag handla rent impulsivt så skulle det säkert bli min hund. Eller.. jag vet inte, jo det blir nog hunden ;P
Min hund.
För mig har inte människan ett högre värde en ett djur så i mitt sett att se de väljer jag den individ som står mig närmast.