Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2795 ggr
conejo
0

Nedervåning och övervåning

Hej!

Vi funderar på att skaffa hund om vi flyttar till ett större hus. Men grejen är det att jag har kanin och han skulle du vara på övervåningen i mitt rum.

Hunden tänkte vi kunde va i hallen och köket och kanske utomhus i hundgård men ska man låta hunden få va på övervåningen eller inte? Vi vet ännu inte vilken ras vi ska ha men det lutat mot en newfoundland, golden retriever eller en border collie, möjligtvis en shetlands sheepdog..

Så min fråga är alltså: Ska man låta hunden få vara på övervåningen?

ms-mee
0

Varför skulle man inte? Vi har övervåning där hundarna får vara. Om det är kaninen du är rädd om så kan man vänja hunden vid den.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Gluskap
0

Tja varför inte? Ni behöver ju inte låta hunden vara där när ni inte är hemma, då räcker det med köket och hallen. Men hunden vill ju vara i er närhet och inte behöva ligga i hallen och titta när ni är hemma.

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Quila och Torben trivs hur bra som helst ihop. Fastän Quila är en "mördarhund".Glad

Kerstin 

Bunn
0

Har du kaninen inne på ditt rum så är det väl inget problem?!
Håll bara dörren stängd så hunden inte kan ta sig in till kaninen, eller som #1 skriver; Låt hunden och kaninen vänja sig vid varandra.

Lycka till!
Mvh/Bunn

KickanW
0

När jag har min valp hos mamma och pappa tänker jag inte låta den vara på övervåningen, mest för att katterna ska få en hundfri zoon men även för att det är så mycket fina mattor och sånt där.

Bunn
0

#5 Jag kan mycket väl ha fel, men personligen så tycker jag att det är skillnad att ha hunden på övervåningen om man är på besök hos någon eller om det är hemma hos en själv.

Är man på besök så tycker jag absolut att man ska respektera husägarens vilja, om denne inte vill att hunden ska "grisa ner" på övervåningen, men hemma tycker jag att hunden ska ha möjlighet att få följa sin flock.

KickanW
0

#6: Fast det är hemma för mig, kommer bo där i flera månader nu.

Bunn
0

#7 Okej! Jag förstod inte att det var så du menade

KickanW
0

#8: Tycker du det är fel då?

Zebben
0

Jag anser att det är fel att utestänga sin hund från övrig familj genom att inte tillåta att den får vara med på övervåningen.

Om det nu är så att hela familjen sover på övervåningen så anser jag att hunden ska ha rätt att få vistas där. Du kan väl stänga in kaninen under nätterna åtminstonde så att hunden får vara med sin familj? Dagtid kan Du ju ha en grind för trappen så kan djuren vara åtskiljda. Om Du nu inte tänkt vänja djuren vid varann, vilket är den bästa lösningen.

Bunn
0

#9 Precis som #10 skriver så anser även jag att det är fel att stänga ute sin hund från flocken genom att inte låta den vara där du och de övriga i familjen är. Dock kan jag hålla med dig om att dina föräldrars katter behöver en "hundfri zoon", men ska du bo där i flera månade så ser jag ingen anleding till varför hund och katt inte skulle kunna vänja sig vid varandra vilket hade varit det ultimata.

[SusannaK]
0

#3 Jag trodde det var en mördarkanin……FörvånadSkrattande

alphinna
0

*3…….så härligt och se.

I övrigt så anser jag att en hund ska få vara där familjen är. Dom är ju flockdjur och vill inte bli lämnade utanför….

KickanW
0

#11: Fast det beror ju på var man är. Jag är knappt på övervåningen hos mina föräldrar t.ex. eftersom köket, tv-rummet och mitt rum är på nedervåningen.

Jag vet många som har t.ex. ett finrum där inte hunden får vara.

Bunn
0

#14 samma sak där. Jag tycker att hunden ska få vara överallt där flocken är, men självklart finns det delade meningar även om det.

Om du knappt är på övervånigen så visst, då behöver kanske inte din hund heller vara där så mycket.

[SarahOhrn]
0

Min sambo är lite känslig mot våran hund, kan man inte lära honom att inte gå in i sovrummet? Där sover vi ju och då får han sova i vardagsrummet utanför men lär han sig att inte gå in kommer vi ju kunnaha dörren öppen så han känner att vi är i närheten. Vi vill mest ha så för att sambon ska ha någonstans att gå där det är någorlunda pälsfritt om han behöver ett break. Är det helt fel? :S

Karizma
0

jag har haft hand om hundar,kaniner,höns osv en latgård med djur. Iaf av 7 st olika hundar genom åren var det bara en som skadade o dödade kanin kan säga att denna hund vart kopplad efter vi upptäkte detta därmed gick kaniner o andra djur tryggt. Men alla hundar är inte söta o snälla mot kanin det spelar ingen roll vad det är för ras heller men denna hund var en schäfer. (ett hem som tog sig ann misssköta djur varpå denna var en sådan)

Kaninisen
0

Det går att lära hunden att inte vara på övervåningen, men jag skulle inte göra det personlig. Ev. att en hund inte får vara i ett rum med fina möbler och mattor men då ska man inte sitta och häcka inne i det rummet hela tiden, det är inte snällt mot hunden.
Eftersom du har en kanin nu tycker jag att om du skaffar hund får du lära dem att respektera varandra, eller så får du vänta med hund ett tag. Hunden kommer ju ändå känna lukten av kanin på dig, om den då inte lär sig att acceptera andra djur kommer den ju undra var den lilla krabaten är.. Så det bästa vore att vänja dem vid varandra, sen kan du ju stänga dörren till kaninen när du inte är hemma.

#3 Nej så söta!

SparklingTindra
0

#16 Jag skulle i så fall göra så att du t.ex. sover i vardagsrummet med valpen den första tiden så det känner sig trygg.

[SarahOhrn]
0

#19 Okej..

[SarahOhrn]
0

För grejen är att vi skulle ju kunna ha honom i sovrummet såhär i början så han känner sig trygg tills han blir lite äldre, MEN, då lär han ju bli förvirrad sen när han inte får vara där inne, eller :S

Kaninisen
0

#21 Precis, jag skulle inte låta en valp vara på en plats och sen helt plötsligt får han inte det. Det skulle säkert gå, men bäst att sätta reglerna från början så ni får lite pli på hunden. ;)

[SarahOhrn]
0

#22 ja, jag tycker också det är mest rättvist :)

Facklan
0

Svar på din fråga ja du kan bestämma vart hunden ska vara o inte vara

Jag har en liten valp hemma hon får inte vara uppe på ovanvåningen av en massa anledningar, vi har öppen trappa o när vi flyttade hit märkte jag att min gamla tik inte gick upp för trappan detta stör inte mig alls o det gör det lättare för valpen att inte "vilja vara där uppe"

ovanvåningen är sovrummen o tvättstugan o det är skönt att det är hund fritt! jag har en son som är känslig o det är bra att kunna ha honom sovandes i en hund fri zon.

Jag har kvar trappgrinden på ovanvåningen detta betyder att valpen kan gå upp för trappan o än så länge vågar hon bara gå upp 10 trappsteg o detta är helt ok för mig …. när hon ska badas kommer hon få gå upp efterom duchen finns uppen men då på min begäran inte på hennes.

Jag tror på att sätta gränser nu o senare lära dom att få göra saker det blir då ingen konflikt utan mer en grej som man lättare kan styra.

Det kommer gå bra att göra som du vill bara du tror på det o är konsekvent.