Bälte till hund.....
Vi har en minibuss Toyota Previa med en hundbur längst bak i bilen. Problemet är att rutan kommer högre upp om man säger så det blir ingen utsikt för hunden/hundarna. Gustav verkar inte ha något större problem med det han sover mest. Men nu har jag provat några ggr o satt vår valp där bak när jag kört o lämnat barnen till dagis. En 15 minuters resa. Det är ju inget man ger han åksjuketabletter för precis.
Det visar sig att han mår hemskt illa där bak o hade kräkts när vi kom fram :/. Om han inte kräks dreglar han och mår märkbart inget vidare.
Så idag hade jag han istället i en kattbur (funkar ju ännu) i framsätet brevid mig när jag kör. Det gick hur bra som helst ingen illamående alls. Där ser han ut lite också. Ser ut att trivas mycket bättre o sov gott.
Det blir väl också luftigare där framme eller i mitten av bilen.
Det är 6 st kaptenstolar i bussen. Kan man ha han i ett bälte så småningom tro? Jag har ingen aning om hur dessa funkar då jag bara hört lite löst om dessa.
Någon som använder bälte? Om ni har andra tips så får ni gärna komma med dom också.
MVH
Sanna
Självklart kan du ha en bilsele till honom. Jag har själv det till min hund då han följer med i jobb-bilen, o det bara är en passagerarplats. Fungerar jättebra :)
Annars kan du ju ha en lite större kattbur senare om det är tillräckligt stort? Annars så kan jag rekommendera att sätta honom i bälte :)
#1 Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp det. Finns dom i zoobutiker eller var hittar man dom?
Jag använder inte det nu, men har en sedan förut. Rekommenderar AllSafe som är den enda (mig veterligen) krocktestade selen.
Tycker det fungerar smidigt, det tar några sekunder extra att sätta på selen bara men det är det ju värt.
AllSafe har två delar, en är selen hunden ska ha på sig och den andra är själva bältet som man skruvar fast i bilens säkerhetsbälte och fäster i selen på hunden. Sedan reglerar man längden på bältet efter hur mycket man vill att hunden ska röra få röra sig i bilen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har bilsele till min tjej när jag inte kör kombi. Fungerar jätte bra!
Tänk bara på att inte ha delbar/plast katt-transportbur om du fäster bältet om den. Det kan gå väldigt illa om du skulle krocka!
#5 Ok *huh* nej det är ingen delbar…men tack för tanken!
jag skulle faktist kunna tänka mej att prova bälte på bil hund, de verkar smidigt tycker jag. men jag tror att det där med åksjuka brukar växa bort, har hört (å sett här på hif) att många valpar lider av åksjuka men att det senare växer bort…