Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4643 ggr
Eva63
0

Hundpensionat !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Funderar på att lämna våran labbe 2 år på hundpensionat ett par dagar för att testa hur det går. Har kikat på ett som verkar vara bra. "Antefa's Hund & Kattpensionat" som ligger i haninge, 4 km från där vi bor.

Vad har just ni  för erfarenhet av pensionat ?

Vi har dåligt med hundvakt, och kan känna att det skulle vara bra att ha någon att lämna hunden till någon, vid ev en resa eller om man blir sjuk "bryter benet, eller nåt" Ja ni vet…Skrattande

Berätta gärna era erfarenheter, hur hunden har mått när ni lämnat hunden till hundpensionat.

Jonna75
0

Jag har lämnat en av mina hundar på pensionat en gång. Kan säga att dit åker inte jag igen!! Det var ett pensionat i Järfälla, kommer ej ihåg vad det heter nu.

Det visade sig att min hund vantrivdes där och på något sätt så rymde hon under en av promenaderna, det tog kring 12 timmar innan dom hade hittat henne. Hon var så stressad och mjällig i hela pälsen (En Schäfer). Det var fruktansvärt att se Rynkar på näsan.

Hoppas jag inte avskräcker dig med min berättelse Glad. Tycker det är toppen att du vill kolla upp. Kanske någon har erfarenhet av det stället om du har tur.

Royalz
0

Finns inte många hundpensionat som är bra tyvärr..

Soffe
0

#2 Intressant.. Har du lust o berätta mer kring det?

rebecca-g
0

Jag vill inte lämna mina hundar på pensionat. Har gjort det en gång, ska aldrig göra det igen. Blev rekomenderad ett pensionat av många jag känner.

Men när jag kom för att hämta honom hade han utav stress och vantrivsel bitit av all päls på sin svans och var helt irriterad och varig, dessutom hade inte personalen märkt något vilket jag fann väldigt underligt.

Sedan var det dumt av mig, jag tyckte egentligen inte om idén att de skulle sitta i burar nästan hela dagarna, som tur var det bara ngra dagar.

Det finns säkert bra pensionat men jag skulle hellre lägga en extra slant på att låta mina hundar vara hemma hos någon, där de får bo med familjen. Finns några som gör så, dock är det såklart dyrare.

Royalz
1

Har hört att folk som lämnat in hundar och sedan när dom hämtat dom har hundarna varit sjuka och haft sår som inte ens personalen hade lagt märke till.. Då börjar man ju undra. Jag kommer aldrig lämna min hund till något hundpensionat som jag verkligen inte vet är bra.

Sen finns det säkert superbra pensionat också så kollar över hundarna nogare.

Friida
0

En kompis till mig lämnade sina hundar på pensionat någon vecka, när de kom hem var den ena hunden så hes (efter att ha stått och ylat) att hon inte hade nån röst på flera veckor…

Soffe
0

Men om dessa hundpensionat är så dåliga. Går det inte att anmäla? Finns ju speciella miljömänniskor som brukar undersöka stall o sånt. Vet inte hur det är med hundpensionat, men borde va likadant där.

jahadu
0

praktiserade på ett pensionat/dagis och hade med min vovve dit. Han vantrivdes och alla hundar där var helt galna, skällde på allt och alla, drog omkull personalen och gjorde utfall osv. de fick sitta i burar inne i stallet några timmar och vara ute i små rastgårdar (där det stank hundskit) några timmar. ca 5 hundar skulle även på en kort promenad runt själva stallet. jag tyckte det var hemskt där och jag förstod verkligen inte människorna som kom och lämnade sina hundar där med ett leende. Visst där hölls alltid snyggt och välstädat men man märkte ju på hundarna att de blev stressade av att vara där och de var verkligen inte tysta en minut. Det resulterade i att man som "personal" blev ganska irriterad på de skällande hundarna och stod och skrek på dom hela tiden för att de skulle vara tysta i två sekunder. Så där var bara en massa oljud och stressade hundar. Blev liksom bara en ond cirkel…jobbigt för både hundar och människor.

Skulle aldrig lämna min hund på pensionat. Hellre hitta passning eller helt enkelt avstå från att resa eller ta honom med mig. Hur kul är det för hundarna att sitta i burar och lyssna på oväsen i flera timmar??

Själv sätter jag aldrig min fot i ett pensionat igen.

SaraC
0

Nu har jag noll erfarenhet av hundpensionat, men jag kan tänka mig att många hundar vantrivs även om de egentligen har det helt okej på stället. Är det ett pensionat där de bor i varsin box och har andra hundar runt om sig i andra boxar så blir ju det världens omställning mot vad de är vana med om de annars bor inomhus tillsammans med familjen. Familjen lämnar en, man blir satt i en box, det är okända hundar runt om dem, kan mycket väl tänka mig att det kan vara stressande och jobbigt för många hundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Friida
0

Ja jag skulle inte heller lämna mina små på pensionat, hellre då annonsera efter någon som mot ersättning kan passa dem i hemmet!