Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7822 ggr
Mistle
0

Vad har ni för foder?

Jag har svårt för att hitta ett foder som jag är helt nöjd med innehållet på så jag skulle väldigt gärna vilja höra vad ni kör med för foder och varför ni har det?

Även gärna vad det är för hund ni har. Ras och ålder.

Ricko
0

Vi hade ngn gul säck på 10 kg minns inte namnet.. Vi hade samma foder för 5 hundar (Husky,Schäfer,Kuvasz,Vit herdhund, gråhund och rottisarnas var ngt helt annat men jag var typ 5 år när vi hade dem(en av dem var 50%Schäfer) så dems minns jag inte! Men det var bara papillonen(75%) Som fick valpfoder(en golden valp på framsidan och säcken var gul/blå)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[IsabelleA]
0

Doggy (visst heter den så?) valpfoder som vi blöter upp.

KickanW
0

Jag kör med Royal Canin junior då uppfödaren gett min valp det. Får se om jag behåller det eller om jag byter till Magnussons om ett år.

Jag har en liten eurasier på tio veckor.

SaraC
0

Eukanuba senior plus, till min 10-årige japanska spets. Har haft svårt att hitta ett bra foder som passar honom som är aktiv och pigg och behöver ett foder som passar äldre hundar men som samtidigt inte får honom att tappa i vikt och som han dessutom gillar då han är väldigt kräsen. Är supernöjd och vet många som ger detta foder även till yngre hundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gris3n
0

#1 e de axsess du menar??

vi har axsess å jag tycker de funkar jätte bra…i familjen har vi 5 hunar, 3 jämtar en golden/schäfer å min sheltie å alla äter samma mat…

en säck är på 10 kg å kostan mellan 80 å 100 kr…för oss räcker en säck ungefär en vecka…

Ricko
0

5# när vi hade 2 hunadr åt gången( vi hade antingen en Schäfer/vit herdehund och kuvasz tillsammans(kuvasz har storleken som en Neofoundlad ungefär) och efeter något år dog kuvaszen och vi hade då Schöfer/vit herdehunden och en Alaskan husky) Och då räckte fodret i 1-2 veckor och den ksotate 120:-

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Mistle
0

#2 Varför har ni det fodret?

#3 Vad är det som gör att du skulle byta just till Magnussons?

vitwraight
0

Under de senaste 15 år så har vi använt Eucanuba och tycker
att det är kanon, speciellt nu när det finns för olika raser (om det
nu ska ha någon betydelse eller bara ett försäljningstrick:)
Har alltid haft 2-3 (skrev först 23) hundar och har inget att klaga
på: Byter vi (försiktigt förstås) så reagerar de på ett negativt sätt
trots att vi har varit nogranna med bytet. Och så blir det så mycket
i påsen att dra hem…..Vad som också är bra är att det verkligen
innehåller mat och inte är utspätt med vatten, säd o s v vilket gör
att det räcker med små portioner för att de ska bli mätta (inte
enligt labben, han håller på att svälta ihjäl enligt honom själv :)

gris3n
0

#6 de skulle kunna vara samma foder…vi köper vårat på willys då de e billigast…har inte kollat efter de i nån annan affär än willys…

gris3n
0

#6 de skulle kunna vara samma foder…vi köper vårat på willys då de e billigast…har inte kollat efter de i nån annan affär än willys…

KickanW
0

#7: För att jag hört om många eurasierägare som har det och är nöjda med det och för att det finns en ekologisk variant.

[IsabelleA]
0

#7 Uppfödaren gav valparna detta foder, vi har inte funderat på att byta då detta fungerar bra för Ben.

kilotina
0

Vår valp gick också på Doggy när vi hämtade hem honom, men jag har bytt till 1st Choice. Ville hitta något med mindre spannmål i och kollade även på Orien. Skulle det visa sig att det inte funkar, eller att han inte gillar sitt foder, så kommer jag naturligtvis att överväga att byta igen.

Just nu är han inne i antingen en matvägringsperiod, eller så blir han helt enkelt mätt på väldigt lite mat. Får avvakta och se!

AnneN
0

Orijen adult

Hunden är en blandras (lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann), 3år.

Ger henne detta foder för att det är helt fritt från alla spannmål och min hund är allergisk mot alla spannmål + att hon älskar fodret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Leorag
0

Min får Standart Original normal, han är en leonberger på 3,5 år. Anledningen till att han får det är för att han fungerar bäst på det, tidigare har jag testa Hill's, RC, Oliver's, Pro Pac (som han fick hos uppf.) m.m. men det är inget som han har fungerat på.

Bokskogens
0

Voffarna här hemma äter Robur (just nu blandat med lite Olivers)

MoaW
0

Våra äter Doggy, varför vet jag inte riktigt Tungan ute Dom tycker om det och det verkar funka bra iaf Flört det är två blandisar och en cavalier.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Gluskap
0

Nadja är 15 månader och äter Eukanuba sen födsel.
Har unde uppehåll provat Pro plan, Rc, Hills osv osv men Eukanuba är det som hon tyckt om bäst och därför återgick vi till det.

Sen är väl en av anledningarna att jag ger det att jag gett det till katterna också och de mådde även de som bäst på Eukanuba.

[lolo8453]
0

Min mops på snart 13 veckor äter Hills Puppy mini. Har det för att det var vad uppfödaren hade. Lite dyrt kanske men det verkar vara bra.

babo
0

Är det ingen som ger BARF?

gris3n
0

#20 jag e lite intresserad om barf men vet inte så mycke om de…vore kul om nån som kan barf kan berätta om de :)

Xondah
0

Eukanuba senior plus får min 7 åriga Jrt, använde då och då förut då jag fick tips att de är bra för även yngre hundar. Nu när han kommit upp sig lite i åren äter han de varje dag då jag tycker han mår väldigt bra av de och att han älskar de:).

Gluskap
0

Jag barfade katterna ett tag, men sen gick jag över till torrfoder igen

pippa__
0

Min äter Bravo färskfoder och James Wellbeloved (blandar i hop dessa 2) Hon är helt underbart fin i pälsen och bajset är jättefint! =)

Pitbulltik på 12 månader.

Royalz
0

#24 Har din "pitbull" stamtavla? :)

pippa__
0

#25 Nepp..why?

Singo-Torpet
0

RC för små hundar… funkar kanon bra.. men han äter också färskfoder (braf) 1gång om dagen.

babo
0

Jag är med i "kolhydrater i fokus". Flera medlemmar där är väldigt kunniga hur man barfar. Jag har precis börjat… idag fick dom rå nötfärs, lite grann. Känns fortfarande konstigt med det råa.

emmeb
0

Vår boxerbabe får Klass färskfoder.

ms-mee
0

Våra får Royal Canin junior. Har en storpudel på 9 månader och en mellis på strax över 2 år. Anledningen att 2 åringen får valpfoder är för att han är så tunn. Men när den lilla blir 10 mån blir det byte till högenergi foder för båda. Även då RC.

Royal Canin valde vi för att vi tyckte det verkade bäst och hundarna älskar det :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ingann
0

Min får Orijen som är fritt från spannmål. Som valp fick han doggy (från uppfödaren) sen har vi provat RC, Hill´s, Olivers, 1st choice mm men eftersom han kliat sig väldigt mycket testade jag för ett halvår sen att köpa Orijen och kliandet har mer eller mindre upphört helt.

Ganska dyrt i inköp men drygt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gerbilflicka
0

Min schafertik (3, snart 4) far Friskies digestion.
Vi har provat massor av olika foder sen vi fick henne, men det hon inte blev sjuk av ville hon inte ga upp i vikt av… sedan vi borjade med den har fodret har hon borjat ata normalt, inte varit sjuk en endaste gang och hon har natt sin malvikt! Skrattande

[SusannaK]
0

Eukanuba får Gustav

Elmis
0

Min schäfertik på 4 år äter Doggy original precis som min förra schäfertik som blev 14 kärnfriska aktiva år.

emma071
0

Flat coated retriver 2 år & 8  Cickopi

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Vattnadal
0

Vidar, kastrerad alaskan husky snart 6 år, äter acana adult. Han blir tjock av vanliga vuxenfoder pga kastreringen, tappar päls och blir ful av lightfoder då han jobbar hårt. Han åt länge royals labbefoder, och höll vikten bra då det är lagom lite fett, och byggde muskler då det är mkt protein. Dock är han en stressloppa, och för att sluta ge honom dopamin och noradrenalin från majs, barfade vi ett tag till vi hittade acana. Är nöjd, men får ge väldigt lite pga vikten. Längtar till seniorfodret från dem kommer till sverige.

Piro 4 årig kastread siberian husky, Cora 7 årig kastread oreg siberian husky samt Freja 10 årig ps-prutad alaskan husky äter Eukanuba everyday large. De får små mängder under lågsäsong och mer under dragsäsong. Jobbar de extra hårt på vintern går vi upp på eukanubas performance.

Drífa 2 årig siberian husky, Ego och Gjöa, 11 mån gamla siberian huskys äter eukanuba puppy large eller performance. Funderar på att etsta om de går bra på eukanuba everyday medium, eller om de tappar vikt av det. Detta pga ekonomi, då det kostar att föda 8 hundar. För tillfället har vi kommit över ejn hel del av Björkis egna energifoder 30/20, så dessa 3 tunnisar får äta upp de säckarna innan vi funderar över ev byte.

Vittra, 11 v gammal golden äter eukanuba puppy large, efter att ha bytt upp sig från uppfödarens doggy.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jonna75
0

Min äldsta tik (från min första kull) föddes upp på Doggy Puppy, hennes mamma åt Doggy proffesional. Var enligt mig ett ganska bra foder, dock fick dom en del plack samt ganska mkt avföring.

Sen bytte jag till Proformance, det tyckte jag var bra foder, men blev svårt att få tag på det nät jag flyttade norr över. Då bytte jag till Eucanuba Lamb & Rice. Det går åt 20 kg på nästan 2 månader för mina två samojeder. Dom är fina i avföring, päls och tänderna är kanonfina, har aldrig haft så bra tänder på några av mina hundar tidigare.

Hade en schäfer som fick foderallergi, det hon tålde bäst var Fodax frysfoder, dock behövs det en rejäl frys till det.

Det där med foder är en djungel och lika olika från hund till hund som maten vi själva äter. Vissa mår bra av dom billiga fodren och vissa går inte alls. Bästa kanske å göra är å höra vad andra i den rasen man har, vad dom får för fodder och sen pröva sig fram. En hund bör helst inte bajsa fler än 3 ggr/dag, då tyder det på att hunden inte tar åt sig nog med näring och tarmarna blir lätt irriterade.

Oftast så är dom dyrare fodren mkt drygare samt hunden tar åt sig mer näring och därför blir dom billigare i längden.

empan-hampus
0

Till Amstaffen har vi - James Wellbeloved (turkey and rise)

Till lilla blandrasen har vi - Royal canin (sensible)

Changrila
0

Jag har två saluki.

De äter Magnusson Meat & Biscuit för aktiva hundar. Jag gillar fodret för att det är svenskt och har innehåll jag gillar. Dessutom mår mina hundar toppenbra av det. En sak jag gillar är att det går att köpa på Ica Maxi för ca 470 spänn och en sådan säck räcker i en månad för mina damer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

silverorm
0

Har Robur till våran Missy, det enda fodret hon tål och äter med god aptit!Glad

Royalz
0

Har hört att man ska undvika kycking i fodret, stämmer det?

Changrila
0

#41  Aldrig hört - annat än om hunden skulle vara allergisk mot det. Det som folk brukar varna för är vete, men det är just för att de hundar som är allergiska mot någonting i foder oftast är allergiska mot just vete.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maddepadde
0

James WellBeLoved och kan inte tänka mig att ge något annat :)
Funkar superbra för allergihundar och för hundar med känslig mage, funkar även perfekt som ett lite "lättare" foder för hundar med viktproblem.

Det har aldrig varit några problem att hålla min kastrerade Jaktlabradorstik i trim med det fodret. Och hennes päls, tänder och klor är fantastiskt bra!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Mistle
0

#41 Kyckling har jag inte dirket hört att man borde undvika, möjligtvis på allergihundar?
Det som jag har högst upp på min "undvikar-lista" är vete och majs.

Royalz
0

Okej, ska in till djuraffären snart och höra om dom vet ett bra valp foder utan massa spannmål :)

Mistle
0

#45 Tänk på att det är skillnad på spannmål och spannmål också :).

destroyed
0

Man ska undvika alla former av F-ben.. Fågel, fisk, fläsk, får  bör att de benen splitras lätt och fastnar.. Dock är det skilda åsikter gällande om det är bara tillagade eller om det är råa också..

Sindra får mixat foder som vi fick ifrån uppfödaren. Vi ska börja med pudelfodret när hon blir stor och se hur det funkar för henne..Men hennes foder nu består av Precept nutra nuggets, RC, Hills, James wellbeloved, Husse, och sen några till.. kommer inte på vad dem heter.. Änsålänge mår hon jättebra av det men det känns väldigt krångligt att hålla på och blanda allting.. det tar upp för mycket plats

destroyed
0

eukanuba är med också såklart!

Mistle
0

Det låter ju jättekrångligt att ge blandat av så många olika om man ska få ihop rätt mängder av alla ämnen och grejer.
Varför gjorde hon så?

destroyed
0

49# Jag vet inte men så är alla hennes hundar vana med så ingen bryr sig särskilt mycket men det var jobbigt med allt foder. Men som tur är så har vi slängt ihop allt i en foder tunna och det är så mycket lättare än vad vi hade ibörjan.. Då hade vi massor med påsar och sen skulle man ta lite ur varje för att det skulle bli samma. Men det bästa är att vi slipper köpa mer foder nu under valp tiden.. Allt ser ut attt gå åt tills hon är 10 månader och då är det bara att börja på vuxenfoder

Sandra-L
0

Jag kör på royal canin till min 7 mån rottistik!

Johanna
0

har precis börjat m ett nytt foder. North Pole heter det.. ska vara utan spannmål enl hon i butiken
men det är kyckling o ris.. o är inte ris ett spannmål?

aja, hur som verkar det funka än så länge…
dom äter det det glatt, skiter lite mindre o det luktar även mindre.. ;)

innna hade vi Standart Normal torrfoder o Bravo färskfoder
tanken är nu att vi bara ska ha torrfoder, för det blir mkt smidigare o billigare

har 2 st amstaffblanduisar på 1 o 2år..

binx
0

Har ju inte hund nu för tillfället men min tervflicka käkade mest Eukanuba's valpfoder och sen gick vi över till Royal Canin's för aktiva raser & känsliga magar (inte helt säker på att det var den kombon) men något liknande iallafall. Dock var det sistnämnda inte så bra för henne då hon fick en drös med överskottsenergi haha.. Och ja, vi tränade en hel del dagligen men det blev i överflöd trots detta! Glad

Våran tidigare labbe käkade mycket Orijen, vilket är en kanonfoder! Lite dyrt men absolut värt, det funkade jättebra på honom.

Mistle
0

Nja orijen är ett foder som jag nog aldrig kommer ge, om det inte skulle visa sig att det fungerade jättebra på någon av mina hundar, men det skulle jag ju i och för sig nog aldrig få reda på :). Är inte så förtjust i vad det innehåller..

jahadu
0

Min vovve får Oliver´s. Funkar jättebra =)

Han är en blandraskille (vet ej raserna) på 30kg och är ca. 2,5-3år gammal.

Taci
0

Jag har Carriers valpfoder, fungerar prima :)

rebecca-g
0

Royal till den lille, Eukanuba till den store. Barf ska man endast ge om man är 100% säker på vad man gör, annars gör man mer onytta än nytta. Färskfoder såsom Bravo rekomenderar jag, dock har min vuxna hund väldigt känslig mage och får specialfoder, lillen får royal men ska nog byta när han är runt året. Annars lär jag fortsätta med royal för vuxna hundander (om han fortfarande är lika fin i magen, hull, päls osv som han är nu), skulle inte ge fodret för aktiva raser då detta endast bör ges till hundar som används aktivt i tjänst mm.

Man ska inte snöa in sig för mycket på att hitta 'det bästa fodret', det är så otroligt individuellt och det viktigaste är att hunden mår bra av det den får, då finns det ingen anledning att byta. Min äldre hund gick inte alls bra på Bravo, även då jag verkligen gillar vad det innehåller.

J-Parnebo
0

Våra schäfrar får pedigree och doggy.

Dom är 1 och 12 år.

mabia
0

Mina två hundar, sankt Bernhard och rottweiler äter Klass färsk foder….mums för både kropp och själ. De har tidigare ätit Precept och Magnusson, men har haft både jobbig klåda och tappat päls och obefintlig viktökning.

De har nu ätit Klass ett tag och klådan har försvunnit och det riktigt syns på vår magra sanktis hur han lägger på sig av detta proteinrika färskfoder.

Har fått reda på att hunden inte kan tillgodogöra torrfoder till fullo, över 30% av näringen går ut via avföringen, medan klass lämnar ut 1-2% av näringen och tillika lite avföring.

Jaa, de är helt enkelt stormförtjusta i detta foder och även husse och matte. och verkar vara mer nöjd och mätt efter maten än tidigare.

Kan varmt rekommenderas…..gå in på deras hemsida och läs!!

www.klassfoder.se

Mvh. Mabia

liee
0

Pro pac, ett jätte bra foder, ger bra hud/päls och inte massa onödigt i som majs morötter vete m.m som inte är bra för hundar. . .

Vit schäfer har jag. . . Som har haft problem med vikt och pälsen, men inte nu längre =) helnöjd som sagt. . .

[SarahOhrn]
0

Bör man blöta upp doggys valpfoder??

Royalz
0

#61 Man ska ALLTID blöta upp valpfodret!

monsterblom
0

#61 är valpen lite tycker jag att man ska blöta den då de brukar äta med en hiskelig fart ;) då är det inte lika stor risk att det sväller i magen. när de blir större och har lärt sig dricka ordentligt ser jag inge anledning till att göra det om hunden trivs bättre med torr mat. (då menar jag att de är minst ett halvår).

jag har bytt äver till fodax färskfoder. det innehåller 98% kött och resten är minelare och annat som hunden behöver. kommer inte ihåg just nu. och detta är räcknat på 12,5 kg så det är väldigt stor andel kött. nackdelen är väll att de luktar med än torrfoder. men hundarna älskar det. man tar fram på morgonen så många block man vill ha och till middagen är det tinat och klart :D

Tess är 5 år och Alice är snart 8 månader.

[SarahOhrn]
0

#62 Aha, det hade jag ingen aning om! Det gör dom inte när dom ger valpen nu.. :S Det är doggys små valppellets….

#63 Okej :) Tack för tipsen!

empan-hampus
0

Vi blöter inte upp vår valps mat.. Men det är för att veterinären sagt att vi inte ska göra det.. Tungan ute

BrightGloria
0

#62 Det behöver man inte alls. Jag gör det inte och det fungerar fin fint.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Vattnadal
0

Vi häller alltid vatten på maten, ibland får det stå och svälla innan de får maten, oftast får de hårda kulor som flyter runt i vatten. Gäller både vuxna och valpar.

Uppblött mat är bättre för magen, torr mat är bättre för tänderna. En valp som inte vill äta uppblött, men äter glatt om det är torrt, bör få maten torr.

MVH Elin

[SarahOhrn]
0

#67 Okej. Han äter ju torr nu o älskar det men när vi tar honom ska jag nog testa att blöta det o se om han gillar om detär bättre för magen. Annars kan han ju få blöta det o äta direkt som du skrev och inte så det blir mjukt.. Men man kan väl växla lite, torrt ibland o mjukt ibland för att magen ska må så bra som möjligt men ändå få tänderna o må bättre. Fast det finns det ju ben till också..

Förresten, går det bra att ge en liten valp lite blötfoder på torrfodret ibland som nåt extra gptt? Och hur är det med godis, ben och sånt där? Kan dom äta torkad blodpudding o andra godisar o ben precis som äldre hundar? Nån sorts ben att föredra?

Royalz
0

Jag vet iaf att valpar inte ska ha ben med knutar på :) Jag köpte nått som kallades oxmuskel eller nått som skulle vara bra för valpar :) Sen köpte jag ett vitt ben eller vad det nu är utan knutar :)

Vattnadal
0

Börjar du lägga i godis i skålen får du fortsätta med det för att få honom att äta. Kör hellre på berikning i matskålen (artikel finns på min hemsida). med blandning av gott, äckligt, halvgott och oätligt.

Det mesta i godisväg går bra. Yuggben är bra att börja med lite mindre, småpinnar som är malda eller av rullad oxhud, och gå över på större sen.

Ju mer hunden äter från början, desto bäyttre plåtmage får den som vuxen.

MVH Elin

[SarahOhrn]
0

#70 Aha okej! :)

Jo jag har läst artikeln om berikning, jättebra!! Ska börja med det direkt när jag får hem hunden tänkte jag.. Ensamträning o berikning, det känns som att det hör ihop lite och vill ju att han ska kunna vara ensam så småningom utan att gnaga sönder lägenheten eller så :p

Vattnadal
0

Tänk på att skynda långsamt med ensamhetsträningen. Tror inte att det rekommenderas att en 4 mån valp är ensam mer än 15 min.

MVH Elin

[SarahOhrn]
0

#72 Ok ok :) Men som att gå ut o in igen lär man väl kunna börja med om ett tag i alla fall så att han inte blir helt knäpp sen när man ska börja ensamhetsträna honom?

KadjaNina
0

Troja är 1 ½ år och hon får doggy original.

Moder-Jordhen
0

Det beror väl lite på vilken typ av aktivitet man har med hunden, om den kräver mycket fett och protein för att orka med träning eller om den kan klara sig på lite mindre för att den har normal belastning.

Med normal aktivitet funkar det alldeles utmärkt med Tello Bas, 15 kg för 183 kr. Det är dock gjort på spannmål och inte ris. 20/10-blandning som även min kräsmagade tik tycker mycket om. Ger bra klo- och pälskvalitet.

Sedan finns ett annat prisvärt foder från samma tillverkare, Carrier. En bra blandning har varit den med kyckling/ris, tror att proporionterna har varit 24/12 eller 24/14. Båda hundarna har tyckt om detta foder, det är lite dyrare än Tello (tror runt 250 kr/15 kg) men ändå ett prisvärt foder som även innehåller Glukosamin.

Båda fodrena är svensktillverkade med enbart svenska råvaror och man har inte blandat i färgämnen eller konserveringsmedel, vilket jag tycker är viktigt. Ibland brukar jag blanda de båda fodersorterna för variationens skull eller om hundarna skall prestera lite mer, alternativt skifta mellan dessa foder.

Carrier har jag kört på 3 stora hoffar i några års tid, det har funkat jättebra. En av hoffarna som varit sköldkörtelsjuk sedan 1,5 års ålder, blev förbättrad i denna sjukdom sedan jag började med detta. Vet inte om det kan ha något samband med avsaknaden av konserveringsmedel och/eller en kombination med stigande ålder.

Tello har jag kört på mina nuvarande 2 hoffar, och för första gången på nästan 4 år har jag därigenom lyckats få ner min kastrerade tik i lagom hull, fast med bibehållen kvalitet på päls, klor etc.

Jag har jämfört dessa foder med de som finns i vanliga matvarubutikerna. Vad jag funnit, är att man kan utfordra med mindre mängd med Tello och Carrier än exempelvis Doggy och Pedigree, således blir det billigare att utfordra med Tello och Carrier, fastän det säljs som mellanklassfoder i vissa fackbutiker.

Min kräsmagade har aldrig tyckt om de dyrare importfodren. Funkade ett tag med Pro Plan, men då transportsträckan ibland är lång från USA, visade det sig att alla våra 3 blev dåliga i magen av att fettet härsknat, så där fick vi en rejäl bakläxa. Därför prioriterar jag sedan dess närproducerat och foder som inte gått genom för många mellahänder.

Moder-Jordhen
0

# 1 Kan det vara Tello Bas? Gul säck med blå skrift på.

Moder-Jordhen
0

#41: Det jag har hört, är att vissa fodertillverkare sprayar "kulorna" med det kycklingfett som finns framme på halsen (vad nu det heter). Detta fett härsknar väldigt fort och kan orsaka störd magbalans som kan vara svår att få ordning på (vet av egen erfarenhet). Ofta kan man känna på kulorna, om tillverkarna har sprayat med fett utanpå, det kan i första anblick verka som om hunden också tycker att fodret är smakligt. Tar man matkulorna i handen, blir man fet om handen direkt.

# 42 Det finns också många andra ämnen som hundar kan vara allergisk för. Min syster hade en schäfer som blev allergisk, det visade sig efter en mycket testande hit och dit, att det var fisk iblandat i flera olika foder och som tydligen orsakade klåda på kroppen. En annan hund jag känner, har reagerat på isländska alger, som finns i vissa av de dyrare fodren, medan samma hund inte alls reagerar på vete.

Jag har ibland undrat om detta snack om veteallergi är något som spridits av de utländska fodertillverkarna, för att kunna konkurrera med de nordiska fodren, där spannmål är den största odlade basprodukten och där ris inte odlas. Många av Doggys foder säljer ju t ex ganska bra trots att det är gjort på spannmål, de skulle inte kunna fortsätta sin tillverkning om det var så vanligt med spannmåls/vete-allergi.

tommy1
0

Använder axess till mina hundar och har gjort så i många år.

Och älg-ben att gnaga på.

Moder-Jordhen
0

# 78: Luktar dina hundar av accessen? Min mors schäfer stank verkligen inälvor, då han fick äta det en period. Lukten var inte trevlig varför hon valde att byta foder.

tommy1
0

#79 Nej, det har jag aldrig märkt på någon hund. Märkligt!   Förstår att hon bytte foder. Glad

Pia-Lena
0

Robur Salmon and Rice till papillonerna, 2-7 år gamla och Hills ID foder till bordercollien, 14 år gammal.

Mistle
0

#77 Men hundarna har ändå ingen nytta av vete. Så varför ska man då ge ett foder som innehåller det?

Jag har i alla fall äntligen hittat ett foder som jag är relativt nöjd med innehållet i, tyvärr var jycken inte riktigt lika förtjust i det Obestämd.

Moder-Jordhen
0

# 82 Har hundar ingen nytta av vete?

Marie Sallander som doktorerat i hundens näringslära skriver i sin bok "Hundägarens kokbok" (s 21-22, utgivningsår 2000):

"Till hundar används oftast vete, havre, majs, ris och pasta. Spannmålsprodukter är lättsmälta - om de tillagas. Undantaget är havre med skal, som hundar inte kan tillgodogöra sig lika bra som övriga spanmål. För hundar med känslig mage är polerat kikt ris perfekt (fast råris ger mer vitaminer).

De olika spannmålsslagen har lite olika näringsinnehåll, men gemensamt är att de har låg mineralhalt och innehåller litet protein. Det är heller inget riktigt allsidigt protein, så hunden bör inte få mer än 1/3 av sitt protein från spannmål. Halten E-vitamin är hyfsat. Spannmålsprodukter med kliet kvar inehåller gott om vattenlöslia vitaminer."

Lite längre ner på sid 22 i samma bok står följande:

"Vetegroddar har ett bra innehåll av fett och fleromättade fettsyror samt E-vitamin. Hundar skall inte få för mycket fibrer, så vetekli kan ges som fibrer max 0,3 g/kg kroppsvikt och dag. De här produkterna innehåller ett mindre bra protein."

Sid 82 i samma bok:

"När hunden fått tillräckligt mycket protein och fett kan man fylla på med kolhydrater. De flesta hundar mår mycket bra av att en stor del av fodret består av kolhydrater. Men det skall vara av den lätt- och medelsmältbara sorten. Pasta, ris, vete, potatis och befibrer är utmärkta. Betfibrer tros till och med ha en gynnsam effekt på tarmfloran. En liten mängd cellulosa, som finns till exempel i vetekli, är också bra för hundens tarmar."

Mistle
0

#83 Av den infon jag har fått fram när jag har letat foder så har det varit att vete inte är bra. Inte heller havre, korn eller majs då hunden ändå inte kunde tillgodogöra sig det. Majs gick dock bra om det var tillgjort på ett visst sätt, vilket kommer jag inte ihåg och det kan ju vara svårt att ta reda på hur det är tillagat också.

Inte heller vetekli eller potatis skulle vara bra.

Men det där är absolut en bok som jag tänker läsa :).

Moder-Jordhen
0

# 84 Jag vet inte vart du läst detta, fundera på om det kan vara på utländska fodertillverkares sida, eller hos sådana som stödjer försäljningen av utländska foder i Sverige. Alternativt kan det kanske härröra att man säger att hundar inte bör ha för hög andel av kolhydrater i sin mat, om jag minns rätt ligger gränsen på 54-60 % ungefär. Mer än så kan inte hunden tillgodogöra sig, bl a pga att hunden har hälften så långt tarmsystem som människan och således inte hinner och kan smälta mer kolhydrater än så. (Detta är en av de saker BARFare har kritiserats för.) 

Vi kommer fortfarande inte ifrån, att huvudsakliga spannmålet som används i Sverige både till människa och djur, är vete.

Doggy har länge haft samarbete med forskare inom hundens näringslära, deras flesta foder innehåller vete eller annat svenskt spannmål. Skulle inte detta vara rekommenderat från forskarhåll, skulle naturligtvis inte en sådan stor tillverkare som Doggy använda sig av detta. Även Magnussons foder, Svenskt Foder mfl använder vete och andra spannmål i sina foder.

Vissa torrfoder innehåller även potatis (Bl a James Wellbeloved, se http://wellbeloved.se/content/view/61/91/

och Orijen Adult, se

http://www.foderbilen.se/hund/hundfoder/orijen-adult-13-5kg.html )

Risblandade foder, används oftast för att man skall försöka säkerställa att hunden inte får lös avföring och för att riset innehåller en aning lägre vegetabiliskt protein än vad exempelvis vete innehåller. (Hundar skall ju få sin huvudsakliga proteinkälla från någon typ av kött och inte från vegetabilier.) Ris verkar på hund, precis som för oss människor, "förstoppande". Men för det innebär det ju inte automatiskt att ris är det bästa spannmålet för hund.

Ägare till vissa allergiska hundar, eller hundar med lite störd tarmflora, brukar få rådet att prova ett majsbaserat foder eller majsvälling till hunden. Spädbarn som är lösa i magen, brukar man ge majsvälling eller majsbaserad mjölkersättning till precis av samma anledning. Det finns uppfödare som rekommenderar valpköpare att ge majsvälling till valpen den första tiden, som komplement till torrfoder, för att säkerställa en bra mage-tarm samt ge lite extra kalcium under tiden valpen växer kraftigt. Ris eller risavkok till hund används om hundens mage-tarm-flora slagits ut kraftigt.

När jag var liten (läs 60-och 70-talet), var det vanligt att många hundar föddes upp på bl a kokt potatis med potatisskal, som blandades med de rester som fanns att tillgå efter familjens måltider. Torrfoder existerade inte på den tiden. Jag vet att en del hundar på bondgårdar även utfordrades samtidigt med grisarna - med samma mat som grisarna fick. Detta foder, som blandats ut till en gegga liknande tjock välling, innehöll svenska spannmål. Hundarna var lika välmående då som nu, om inte ännu mer. Idag använder vi oss av torrfoder till hundarna, besöker veterinären oftare - och har hundar vars mage-tarm-system slås ut mycket lättare. Vi kanske borde fundera över varför det blivit så? Någon svarar säkert att våra hundraser har sönderavlats och därför blivit känsligare, men parallellt med denna avel har vi faktiskt också börjat utfordra våra hundar på ett helt annat sätt än tidigare. 

Ibland kan det vara bra med sådana referenspunkter vid diskussion om vad hundar mår bra av att äta. Det går trender i detta precis som i allt annat.

Moder-Jordhen
0

En hel del av Hills sortiment innehåller mer vegetabiliskt protein än animaliskt. Bra att observera!

Vattnadal
0

Ska man försöka mata dem naturligt går allt spannmål bort, även ris. Då är det kött, köttbiprodukter (även blod, tarmar, skinn, päls, ben och brosk) från stora djur, små gnagare och fågel, fisk, skaldjur, frukt od som de ska äta.

Att spannmålm används är för att det är billigt, så enkelt är det.

Majs är inte bra, då det innehåller 2 stresshormoner. Har en hund som blivit som ny av att sluta äta majs.

MVH Elin

Butter
0

Vi kör med Purina Pro Plan till våran storpudel på 1,5 år. Det var det foder hon hade när hon var valp (nu har vi bytt till Purina Pro Plan, vuxen). Så vi fortsatte med det och hon verkar gilla det, så. :)

Mistle
0

#85 Det har delvis varit ifrån en svensk tillverkare, men som sagt, jag ska verkligen läsa boken då detta är ett ämne som jag tycker är jätteintressant! Och särskilt då det mesta du nämner är så olikt det som jag har lärt mig..
Kolhydraterna har jag hört på ett max 40-50% t. ex.

#87 Innehåller inte majs höga stärkelsenivåer också? Och påverkar insulinet. Precis som potatis.

Och att potatis även innehåller ett giftigt ämne och ett ämne som förhindrar nedbrytningen av proteiner.

Royalz
0

Vi ska ge våran valp Pro Plan puppy large robust :)

Moder-Jordhen
0

# 89 De skadliga halterna solanin finns väl fr a i de gröna potatisarna, vilka man alltid bör välja bort. Grönt = tecken på att de utsatts för solljus, dvs legat ovan mark under tillväxten.

Ris innehåller också mycket stärkelse/glukos. 

Visste ni för den delen att det odlas mer vete än ris i världen?

[SusannaK]
0

Bellman äter Royal canin junior…uppblöt 3ggr dagen med god aptitTungan ute

Moder-Jordhen
0

# 87 och 89:

Citerar återigen från Marie Sallanders bok "Hundägarens Kokbok" (utgivningsår 2000):

s. 16: Maten kan delas in i tre områden:

* animaliska, som kött, fisk och ägg

*vegetabiliska, som spannmål, olja och grönsaker

*mineralrika, som benmjöl och kalk

Hunden bör få mat från alla tre områdena - men olika mycket. Grovt räknat kan man säga att mellan en fjärdedel och en tredjedel av maten skall vara animalisk och resten vegetabilisk. Och den skall innehålla en mindre mängd mineraler."

s 21 "Vegetabiliska födoämnen behöver hunden för att få i sig fett och kolhydrater. Undantagsvis använder man dem också för proteinets skull."

s 23: Potatis är utmärkt hundmat - om den tillagas. Då är den lättsmält. Hundar brukar tycka om potatis. Det är viktigt att man gör ren potatisen och tar bort gröna bitar och groddar för att undvika det giftiga solaninet som kan finnas i potatisen. Den innehåller för lite protein för att ges som enda foder - inte mer än 60 % av matens torrsubstans bör vara potatis - men proteinet är av relativt hög kvalitet. Potatis innehåller litet fett och litet mineraler, men ganska mycket vitamin K samt B- och C-vitamin."

Även "Klass" färskfrusna foder innehåller både vete och potatis.

ew
0

Min bc. aussie blandning på 4 mån äter doggy junior, torrt, han äter inte när vi blöter upp fodret.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.