Några frågor!
Det är så att jag lääänge velat ha hund och nu har min sambos mammas hund en valp efter sig som vi troligtvis ska få. Och jag har några frågor…
Jag vet inte hur han är vaccinerad men han är nu 8 veckor och tror han blivit vaccinerad som han ska där hos uppfödaren, när och vilka vaccinationer behövs sen av oss?
Han är en golden, ungefär hur mycket äter en goldenvalp? Det kanske är svårt att säga men jag vet inte alls, så på ett ungefär. Per månad? Någon som har tips på ett bra valpfoder?
Skriver kanske fler frågor längre ner i tråden om jag kommer på några. :)
Tänkte också skriva min inköpslista för valpen, någon som ser om nåt viktigt fattas?
Halsband
Koppel
Matskål
Vattenskål
Bädd
Leksaker
Filt
Borste
Shampoo
Klotång
Tandborste
Tandkräm
Första-hjälpen-kit
Bajspåsar
Bilbur eller bilbälte
Mat
Godis
Ben
Försäkring
Förresten, var är bäst till en goldenvalp. Halsband eller sele?

det finns nog inget "bäst" för men jag föredrar sele. Min valp har haft sele under hela uppväxten:) annars kan jag tänka mej att du har tänkt på det mesta kom bara ihåg att inte köpa dåligt schampoo som dogmans eller ekonomi shampos överhuvudtaget. Skaffa ett lite dyrare bra schampoon kostar omkring hundralappen och uppåt. jag rekommenderar espree om man badar mycket annars gillar jag masterpet. Masterpet kostar omkring 90 kr flaskan och espree kostar lite mer men det är så drygt så det ska man helst blanda ut med lite vatten. så i längden om man badar mycker är den billigare än masterpet eftersom det späder man inte ut:)
Ett råd är att du anmäler dej till en valpkurs i din hemkommun. Där får du lära dej lite om hur en valp fungerar. Lite vardags lydnad. Skötsel av valpen. Kloklippning mm.
Anmäler dej gör du hos kennelklubben eller brukshunds klubben.
Du kan ha ett litet halsband i läder och ett lättare koppel. Ta med dej valpen till affären så kan du få hjälp där att prova ut ett.
En bur bör du ha. Bälte är den för liten för att använda.
Vaccination och avmaskning får du nog reda på hos uppfödaren.
Personligen så är jag inte mycke för sele annat än till spår. Men det finns de som gillar det och jag tror att det mest är en smaksak.
Ang. din lista så tycker jag att du har fått med det mesta.
Jag minns inte hur mycke Ceasar åt som valp, men nu är det ca 15 kg på 5v.
Det bästa du kan göra är att ha samma foder som uppfödaren hade.
Lycka till!
**MVH Cerrolyn
#2 Tack för tipsen! jo jag har tänkt på sele, det känns nästan lite bättre, o bekvämare för hunden. åtminstone nu när han är valp :) men smaken är ju som baken… tror jag testar sele!
#3 Okej tack! :)
#4 Okej, ska kolla med sambons mamma om hon vet vad han åt där. Eller vad han äter hemma hos dom nu.. Men då vet jag på ett ungefär hur mycket dom äter, 10-2 kg/mån kanske som valp? Högst..

Kör på sele vettja. Då kan du köra på att sätta kopplet i halsbandet när ni tränar på att gå fint, och ha det i selen annars. Mindre risk för skador på hals och nacke, samt skönare för hunden.
Synd att du bor så långt bort, annars kunde du ha gått valpkurs hos mig!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Ja, jag har bestämt mig för sele! Eller, jag ska ha ett halsband också men selen oftast. Det verkar bekvämt o bra.
Verkligen!! Jag har tydligen flyttat åt heeelt fel håll ;p Och hjälps ju inte att jag flyttar hemåt NÄSTA år kanske ;D

Jag kommer i och för sig att hålla helgkurser oxå. Du får tala om ifall du är uppåt någon gång framöver!
Kommer du hemåt om ett år, så kan du ju alltid gå vardagslydnad, blodspår och annat kul när han är mer lagom i ålder för seriösare träning!
MVH Elin

Jag har alltid tyckt det var fel med sele annat än för jobb. Men i samband med korsbandsskadan fick vi rådet att använda sele för att få stadig kontroll när hon inte fick gå fort eller hoppa eller vingla (kan gå jättebra i halsband annars). Nu har jag upptäckt att det är ganska bra med sele, mindre ansträngande för halsen som det står ovan, speciellt för en valp som ännu inte kan gå fint. Nacken och huvudet är fria att nosa med dessutom. Man har väldigt bra stadga och kontroll. Vi använder en allroundsele för tolkning och spår.

Jag har en stor grabb här hamma som skadade nacken i vintras. Går han mycket med kopplet i halsbandet får han ont igen. Inte för att vi rycker, men för att han själv glömmer bort sig och drar ibland…
Sele på promenader, vid spårträning och vid drag!
MVH Elin
#8 Jaså?! Gud vad bra! Jag kommer säkerligen hem några helger under hösten :) Så då ska jag höra av mig så fort jag vet detta!!
Ja precis, jag har ju tänkt satsa på att träna honom under flera år, i olika roliga saker. Nu blir det valpkurs med lydnad o sådär. Sen har jag tänkt nåt agility eller så, att testa på också, så småningom! :)
#9 Ja, jag förstår inte varför det skulle va dåligt.. Det verkar jättebra o smidigt! På små hundar som chihuahor är det ju extra bra då dom är så sköra och det blir bekvämt men tycker det verkar jättebra på större hundar också :)
Jag är ingen fan av selar, mer än till rent spår- eller dragarbete eller möjligen om man skall cykelträna med hund vid sidan och hunden kanske blir sjövild och vill dra dig runt på cykel. 
Vissa selar kan försämra kontakten med hunden, kan jag tycka. Likaså finns det hundar som faktiskt blir mer benägna att dra i kopplet då de har en sele på sig, trycket fördelar sig på ett annat sätt på kroppen. Sedan finns det ju selar som skall funka som antidragselar, men de kan i alla fall inte jag rekommendera till en liten valp. Vad jag vet är det många som börjat med sele, men som fått en dragande hund pga av detta, varmed de på sikt övergår till antidragsele.
Koppel och vanligt halsband av halvstryp fungerar allra bäst, tycker jag. Undvik i alla fall strypkoppel, då hunden till slut vänjer sig vid "trycket" som kan uppstå om den som unghund råkar dra lite för mycket, och därmed kan bli svårare att leda i koppel överlag.
Jag skulle också rekommendera dig att skaffa en fästingpenna samt se till att vid vaccination få recept på "ormpiller". Det finns två sorter att välja mellan, de ena pillren löses upp i vatten och ges till hund som blivit ormbiten eller getingstucken, men då måste du alltid se till att ha med dig något att lösa upp tabletterna i + vatten med dig när du är ute med hunden där det kan finnas orm. Den andra sorten kan ges som tablett rakt ner i svalget, men verkar lite långsammare i kroppen.
Se till att du har ett litet apotek för hund hemma. Undvik paracetamol, som hundar inte tål. Ge inte lök eller choklad till hunden, då det är giftigt.
Tänk på att levergodis kan fastna i halsen på små valpar, ge istället mjukt godis tills hunden blivit några månader gammal.
Tandborste och tandkräm tycker jag är onödiga produkter för en liten valp, ge hunden istället tuggben (var bara vaksam så att tuggben inte råkar fastna i halsen på valpen och ge inte för mycket ben, det kan ge hård mage). Lär dock valpen att acceptera att du tittar på tänderna, pillar på tänderna med fingrarna.
Glömde säga, att selar är ganska dyra att köpa, och valpar växer fort. Därför skulle jag nog också rekommendera halsband, såvida du inte hittar en ställbar sele som funkar över flera månaders tid.
Som du säkert vet, brukar golden gärna bära på saker, så se till att ha lämplig leksak för detta.
#12 Men det ska ju inte spela någon roll om dom har halsband eller sele att dom blir dragiga. Det får man ju träna bort i vilket fall. Min hund ska varken dra i halsband eller sele! Det handlar nog inte bara om vad dom hr på sig..
Ah halvstryp gillar jag också, om jag ska ha halsband. Sen fästingpenna ska vi såklart skaffa, om vi inte får en av sambons mamma som har hundar. Hon plockar fästingar till tusen ;p Fast dom tar mest med händerna och lyckas nästan bättre med det. Både hon o min sambo så han får sköta den delen ;p
Oj, hade aldrig hört talas om dessa ormpiller. Tack för tipset!: )
Ah glömde kanske skriva det, ska köpa hem en sån färdig låda med et "hund-hemapotek" :) Jag fåkade bara skriva "första-hjälpen-kit" fast det va det jag menade överlag ;p
Jo, jag vet vad hundar inte bör äta och har även läst på några grejer jag inte visste :) Men lök ska ju inga djur ha och inte choklad heller : )
Okej, trodde det bara va bra att borsta tänderna på honom ibland, då det inte är någon större summa men ju kan lära honom från början att göra det ibland för att sen sköta tänderna när han blir äldre :)
Jo det är klart att dom växer ju snabbt :/ Får se hur jag ska göra när vi fått honom. Lånar ett halsband av sambons mamma så länge så får vi gå o kolla ut nåt bra när vi har honom med :D
Jo, det vet jag allt! Haha. Alltid bära på något.. Han har redan fått en repleksak hos sambons mamma igår när vi hälsade på honom, som en välkomstpresent, o den springer han runt med! Men han ska få nån liten anka eller nåt sen :p
Det är ganska svårt att lära av ett redan betingat beteende, och gränsen mellan betingat och inte betingat kan ibland vara hårfin. En hund som dragit i sele en period eller en hund som har lärt sig att dra i halsband, kan ibland vara svår att lära av detta beteende. Men…
Vad jag tror (…men jag kan naturligtvis ha fel, det finns säkert flera här som är av annan uppfattning) är det svårare att lära en hund att inte dra i sele, än att lära en hund att inte dra i halsband. Detta för att trycket fördelas annorlunda över hela kroppen, då en hund har sele, varför den inte känner "gränserna" lika bra. Alla valpar och unghundar har tendens att vilja dra, oavsett vad de leds i, och det skiftar naturligtvis från individ hur mycket och hur länge det dröjer innan man lyckas lära bort detta beteende.
Jag tänkte på en annan sak, med tanke på fästingpenna. Fråga din sambos mamma vilket fästingmedeln hon använder och vilket hon tycker funkar bäst på hennes hundar. Det räcker inte med bara fästingpenna, utan man måste komplettera genom att behandla hundarna på något sätt för att slippa att så många fästingar fäster på dem.
Bra att tänka på, är att en enda fästing som fäster, kan ge sjukdom och sjukdomarna är inte roliga. Detta skall vägas mot, att det man behandlar hundarna med oftast är gift, som kan påverka även hunden ifråga.
Jag har haft en blond hane som tyvärr fick Erlichia, sjukdomsförloppet var intensivt och långdraget. Den blonda är också den hund som det fastnat flest fästingar på, vet inte om fästingar dras till ljust eller om det är något annat.
#15 Ja det är precis så jag tyckt. Och selen ju sitter för fram över bröstet s man lättare kan få honom att stanna o slippa dra i halsbandet som gör illa nacken liksom. Vi har i stort sett ebstämt att ha sele men han ska även få lära sig ha halsband, ska ha båda och :)
Jo, det är ju så men dessvärre tror jag inte många gör så :S Hon användr oftast händerna o ta bort fästingar med. Men nu är ju snart sommaren slut så isåfall fixar vi det nästa år så inte så många fästingar fastnar :)