Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4663 ggr
Royalz
0

När tidigast flytta?

Jag vet ju att valpar är leveransklara vid 8 veckor, men kan man släppa 1-2 dagar före leveransdatum om det skulle passa bättre för köparen? :)

Yessica
0

Jag har för mig att man inte får det. Det ska vara minst 8 veckor och inte någon dag innan.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Royalz
0

Jag har hört att någon dag hit eller dit inte gör något, förutsatt att man inte tar dom redan vid 7,5 veckor såklart.

Men vill gärna höra vad ni tycker. Om man KAN ta 1-2 dagar tidigare.

Gluskap
0

Jag tycker inte det. Det är 8 veckor som gäller. Så om de vill ha valpen någon dag tidigare för de inte kan på exakta dagen så får de ju istället vänta ett par dagar extra till en dag då de kan. 8 veckor är lägsta åldern, alltså gör det inget om den stannar längre.

Sen, många som längtar efter sin valp försöker alltid få hem den tidigare. Och att försöka få hämta tidigare "för att man inte kan" är ett vanligt argument, sällan man hör att de vill hämta senare för att de inte kan på utsatt datum.

Vattnadal
0

Vi har faktiskt väntat till 9 v på flera av våra, för att ge dem extra tid med mamma och syskon. En gång har det faktisk blivit kvällen innan 8 v dagen, några timmat för tidigt, då de föddes på natten…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bleenda
0

#0 En ellen två dagar gör ingen skillnad. Passar det bättre för valpköparen så kan man göra det.

Om vi säger att valpen  till exempel är exakt 8 veckor på en söndag, så har vi faktiskt levererat den på fredagen om valpen varit trygg och godmodig (vilket dom alltid är). Allt för att valpen och ägaren ska få några dagar extra att bekanta sej. Som nog alla vet så blir valpen i vilken ålder den än är i , lite ledsen och orolig de första dygnet och då kan det vara bra att ta det under helgen när man kan sova på ett annant vis.

SEn har det givetvis hänt att vi även leverarat valpen vis 9-10 veckor då det passat bättre för valpköparen.

Varför krångla till det. Det ska fungera fint mellan valp och köpare från första stund.

Royalz
0

Okej! Det är alltså vi som ska hämta en valp nästa vecka. Och dagen före leverans skulle passa oss bäst. Men vi ska till uppfödaren en sista gång idag och hälsa på så vi ska göra upp vilken dag vi ska hämta honom :)

Bleenda
0

#6 Lycka Till med den lillaSkrattande

Yessica
0

#5 Om man skaffar valp ska man väl ändå vara hemma första tiden ändå? Den lär sig ju inte att bli rumsren m.m på en helg…? Förvånad Då spelar det ingen roll om man hämtar den i veckan menar jag, när man ändå måste vara hemma med den i början.

#6 Det är ju uppfödaren som bestämmer lite också om den vill släppa valpen dagen innan. Jag vet att vår uppfödare vill helst inte göra det då det faktiskt är 8 veckor som gäller. Men hoppas det går bra med valpisen oavsett när ni hämtar den Glad

Ha en bra dag!

Royalz
0

När vi var där och tingade honom vid 3 v ålder sa hon att en dag hit eller dit inte spelar någon roll.

Vi kommer att ha hälsat på valpen 5 ggr innan han följer med hem. Så vi är ju inga främmande människor för han :)

Bleenda
0

#9 Det kommer säkert gå jätte bra.

Vi har många köpare som kommer en gång i veckan och ursäktar sej för att dom kommer springandes. Men det gör absolut ingenting.

Det är ju bara kul. Dels för att man lär känna köparen bättre och sen för att valpen gör det.

#8 Jag vet vad jag pratar om. Jag har hållit på med det här i många år, så man talar om både erfarenhet och sunt förnuftFlört

Vattnadal
0

Det viktigaste är att tiken har avvant valparna i en nivå som passar både tik och alla enskilda valpar. Har sett många hundar som sålts vid 8 v och som skulle ha behövt vara kvar hos mamman längre. Det kan tex yttra sig i att de som vuxna forstätter att "snutta" på saker, suga flank på sig själva ed. Vissa kan ligga och suga/svälja när de sover.

En bra uppfödare tar hänsyn till detta, och släpper iväg valparna när de är reda för det.

MVH Elin

Pia-Lena
0

Tycker att det varierar från valp till valp, en del valpar i en kull är inte alls leveransklara vid 8v utan behöver mer tid på sig. Det bästa är att låta uppfödaren som känner varje valp avgöra.

Ricko
0

1 dag spelar nog ingen stor skillnad men tycker inte 2 dagar.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Bleenda
0

#11 Vet du, jag har sålt valpar vid 9 veckor som börjat snutta på kuddar mm. Det har hänt vid 2 tillfällen vad jag vet. Och hade jag inte vetat hela historien bakom valpen hade jag absolut trott att den tagits för tidigt från tiken. Och då har även tiken avvant valparna ordentligt.

Min ena hane snuttade på den andre hanens öra. Och båda

är uppfödda här efter konstens alla regler. Varför vet jag inte. Men det kanske kan bero på det du säger. Men inte i mina fall. På kattungar vet jag att det blir så, där folk tror att kattungarna ska levereras i samma ålder som en valp, vilket är fel. Dom ska ju vara 12 veckor.

Vattnadal
0

Vissa valpar har helt enkelt större behov av att få vara med mamma och snutta längre. Om de får stanna en vecka till eller så, kan det avhjälpas.

Förr såldes alltid kattungar vid 8 v, och de snuttade på allt möjligt. Mpånga uppfödare på katt säljer dem inte förrän de är 14 v, och då är de klara att lämna mamman. Tror många hundar oxå behöver detta. Beroende på ras och individ.

MVH Elin

Yessica
0

#10 Menar inget illa, jag har nämligen hört att 8 veckor är det som gäller. Då känns det konstigt att släppa tidigare. Men som du säger kanske en dag tidigare inte spelar någon roll då.

Ha en bra dag!

destroyed
0

Min valp snuttar ännu i sömnen även fast den blev avvänjd av mamman när hon var mellan 5-6 veckor(alltså fick inte snutta på henne överhuvudtaget för att mamman sa ifrån) Betyder det att min valp var inte redo att åka?

Bleenda
0

#17 I sömnen kan alla snutta (vi med). Och en hund jagar och busar i sömnen också. Skäller till och med. Kul att sitta och titta på den och fundera på vad den drömmer för spännande. Din valp absolut redo, var inte orolig för det.

#16 Man ska inte överdriva något. Klart att 8 veckor gäller. Men en dag mer eller mindre överlever man.

#15 Har du sett en tik som inte vill ha med valparna att göra? Som har avvant dom med alla snuttningar. Det gör dom vid ca 5-6 veckor  och fram till 6-7 veckor är dom i regel helt avvanda och tiken vill hoppa in och kolla läget med valparna , men vänder i luften och vill bara därifrån. Då är man inte snäll mot tiken om man tvingar henne att vara kvar hos valparna. Man MÅSTE låt tiken sköta den saken själv i mån det går bra.

Om tiken själv kan röra sej fritt till och från valparna, så väljer hon att inte vara så mycket hos dom. Och de sista veckorna är hon knappt där alls.

Titta i munnen på valpen så förstår man varför tiken inte vill ge di.

Valpen får sina tänder vid nästan exakt 3 veckor. Nästan på dagen faktiskt. Och från 3 veckor och framåt tar uppfödaren över matningen mer och mer. De 3 första veckorna sköter tiken valparna helt själv. Och hon lämnar dom oftare och oftare för att till slut inte ge dom något.

Jag har nu 42 valpningar bakom mej. Jag vet vad jag talar om. Slå ut ca 7 x 42 så får ni se hur många valpar vi levererat. Jag har ännu inte levererat en valp som inte varit redo.

Man måste utgå från tiken och valpen, inte sina egna männskliga känslor. För då skulle man behålla allihop självSkrattande

Vattnadal
0

#18 Jag säger ingenstans att man ska tvinga tiken till något, utan att man ska låta henne sköta avvänjningen naturligt.

Tiken kan börja avvänjningen tidigt, och ibland är hon klar med det redan innan de är 8 v gamla. Hon vill inte alls vara med dem, och det är naturligt. I naturen hade dock valparna haft pappan som skött om dem, lekt och uppfostrat dem då. Ev ungar från tidigare kullar hade oxå avlastat tiken, så att hon kanske orkat med dem lite längre.

Intresserade kan försöka gå på föreläsning om naturlig uppfödning av David Selin.

MVH Elin

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det bestämt att på onsdag åker vi och hämtar honom :) Alltså 1 dag före leveransdagen :)

Bleenda
0

#19 Att många tikar skenvalpar är en urgammal instinkt. Det kommer ursprungligen från vargen. Då mamman är ute och jagar tar de andra tikarna över med matningen. Mycket smart faktiskt. Jag utgår ifrån att du redan vet det, men en del här på iFokus kanske kan tycka att det är intressant.

#20 Charmig liten valpis. Lycka till med den nu och hoppas allt går bra

Kram BleendaSkrattande

Vattnadal
0

#21 Jodå, det visste jag, men som du säger, många vet det inte.

En annan intressant sak är att flocken inte består asv ett gäng hanar och tikar som hänger tillsammans, utan av en familj, mamma, pappa och deras barn. Ibland stannar de kvar 2-3 år, ibkland längre, ibland kortare. Det blir mycket hjälp åt tiken, med bevakning, skötsel, omvårdnad, lek och uppfostran. Tiken investerar en hel del första veckorna, men sen börjar hon avvänjningen och låter de andra ta över.

Våra tikar får inte vara med och välja hane (ibland blir det tom tvångsparningar), de får inte flirta och "dansa före" utan pang på bara. Sen blir de ensamma, med orförstående människor för det mesta. De får inte gräva en lya, utan får en för människorna lämplig valplåda. De har ingen hjälp med att hålla vakt av pappan. De får många gånger för mycket hjälp vid valpningen. Minns andra omgången av Hundkoll, där tiken som valpade fick nosen bortputtad då hon försökte tvätta valpen själv. Det skulle nämligen matte göra åt henne!
Sen har tikarna hjälp av oss med städning och bus, men inte kan vi vara lika bra som valparnas pappa och förhoppningsvis äldre syskon.

Heder åt alla uppfödare som låter en hane gå med tiken under dräktigheten, valpningen och tiden innan de flyttar. Härligt för hanar att få vara pappa även om de inte är biologisk far åt valparna.

Oj, nu blev det kanske lite trådkapning, men naturlig uppfödning har ju en hel del med avvänjning att göra oxå.

MVH Elin

[jakke94]
0

jag tycker inte det, vi som har clumbers väntar tills 10 veckor innan leverans då det även är en ras som växer långsamt

fredrikaa
0

Gud vilket söt hund! :)

Ja en dag hit eller dit, ofta att hunden vet själv när den är 8 veckor!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se