Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5973 ggr
Ta-Co
0

Huggormar och hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla vovve blev biten på nosen av en stor huggorm igår kväll. Det blev ilfart till djursjukhuset som ligger 1½ timme bort. De sa att det är oftast värre om de blir bitna i benet än i nosen.

Det var så hemskt att se nosen svälla upp så mycket och se hur ont hon hade, det rann saliv från munnen och när vi kom in till djursjukhuset rann det även ur nosen på henne. Ena kinden svällde också upp och senare fick hon en rejäl utbuktning under hakan. Hon skrek rakt ut när veterinären skulle undersöka henne. Gråter De gav henne smärtstillande och satte in dropp och hon fick en krage runt halsen för att hon inte skulle ta bort droppet.

De var snälla och trevliga på djursjukhuset och talade om exakt vad som händer och vad de kommer att göra, det var riktigt skönt, jag kände att jag kunde lita helt på dem.

Vi såg ormen som bet henne bara lite hastigt när den slingrade iväg under ett uthus en bit bort från vårt hus, den var riktigt stor. En granne hade sett ormen för några veckor sedan runt omkring det uthuset där den fortfarande befann sig men det hade vi helt glömt bort, hunden gick bara förbi och hade väl antagligen sett något röra sig och trott det var en sork eller något och terrier som hon är försökt fånga den eller liknande och då bet den henne rejält. Det gick mycket fort, vi hann inte reagera alls. Det var ca 1-1½ cm mellan de två punktmärkena på nosen.

Jag gick tillbaka dit idag och såg inte bara en orm utan TVÅ…

Finns det verkligen ingenting man kan göra för att ormar ska ge sig iväg och hålla sig undan? När det gäller andra djur som t.ex. sork så finns det ju någon sorts anordning man kan sätta ner i marken som skrämmer iväg dem men vad gör man med ormar? Huggormar är ju fridlysta…

monsterblom
0

stackars dig! vet hur det är, det är hemskt när hunden blir biten. hoppas att hon blir helt återställd utan några tråkiga följder.

du får skaffa dig några igelkottar om du inte vill ha huggorm längre. de har ju dem som föda ;)

Mistle
0

#1 Äter igelkottar huggormar? Förvånad

Bokskogens
0

Hoppas det gick bra med eran hund!

Ta-Co
0

Tack, håll gärna tummarna för henne och sänd den lilla en tanke. Igelkottar har jag aldrig sett några här omkring… Undrar hur man lockar hit de taggiga bollarna.

De ringde från veterinären, de vill behålla henne en dag till, hon är fortfarande mycket svullen i ansiktet och kan inte äta så de fortsätter ge henne dropp. Hon sa att de hade tagit ut henne en sväng och hon hade gjort både ettan och tvåan och det var bra men nu frös hon så de hade lagt en filt på henne. De hade också givit mer smärtstillande, hon har så ont. Assistenten som ringde sa att de ringer imorgon igen.

Oj, vad jag grät men jag vet att det är bara bra om hon får stanna tills svullnaden har minskat så hon kan äta själv. Synd att hon är så långt borta, jag skulle vilja kunna hälsa på henne. Gråter

Här är ett foto på mina två raringar tillsammans.Gråter

Taci
0

Gud vilken panik ni måste fått! Jag skulle bli alldeles knäckt, o hispig. Jag håller tummarna för att hon blir bra, men det tror jag alldeles säkert att hon blir :) Skönt att ni känner förtroende för veterinären, det är viktigt.

monsterblom
0

#2 ja, det är en av deras huvudföda. så har man en i trädgården ska man kämpa hårt för att den ska stanna. bygga boende till den osv. då hjälper den med ormar och annat som inte är välkommet :)

Taci
0

#6, oj vilka tuffa små krabater, som tar kål på huggormar :D Har alltid tyckt de är extremt söta, men nu steg dom ju ännu mer i mina ögon, haha! (;

Mistle
0

#6 Oj, det var då inte dåligt jobbat av dem!

monsterblom
0

#7+8 dom är riktigt bra på att jaga ormar också. sen har dom sina taggar som skydd. de bits också väldigt hårt! de ena tuffa rackare.

Xondah
0

Vi har 2 igelkottar här som vi matar:) Nu ska dem få extra god mat bara för att dem tar väck ormarna;P

På bilden sitter en igelkott inne och vilar i mitt uterum efter ha stulit katternas mat fast han får mat ute:P De blev till och stänga stänga dörren sen:)

Ta-Co
0

Min kille kom hem från jobbet så vi gick dit bort igen och tittade och då såg han en tredje orm!! Förvånad

Jag tog foto på den också men den ser annorlunda ut än de andra två, den här var mycket ljusare än de andra två som var svart-bruna (titta på fotot längst upp som är av den ena ormen). Vad konstigt. Tror ni det är två helt olika sorter eller att det är samma bara en annan nyans?

Båda han och jag tyckte det här var skitäckligt. De första två hade blivit nervösa av springet där så de slingrade ganska snabbt iväg men den tredje var helt lugn.

Har de parningssäsong nu eller är den redan över? Tänk om det kommer att krylla av ormungar överallt här snart!  Hunden får lära av katten och börja gå på låda… Rynkar på näsan

anaprincess
0

#11 tror det beror på ålder på dom vilken färg dom har, är inte säker.

empan-hampus
0

Dom som är bruna är honor, dom gråa är hanar Glad

Bleenda
0

Hoppas hunden mår bra och att det inte tillstöter några komplikationer.

Ta kontakt med en förening som håller på med ormar och reptiler. Dom ställer nog gärna upp och plockar upp och flyttar på dom till ett bättre ställe längre bort. Jag tror till och med att det finns "Reptiler ifokus" Släng in en fråga där. Dom vet vart du ska vända dej.

Lycka tillSkrattande

Ta-Co
0

Tack alla vad snälla ni är. Jag hoppas så på att hon mår bättre imorgon och får komma hem, det känns väldigt tomt utan henne här. Det är konstigt hur man vänjer sig vid att ha lilla vovven. Vi gick till och med ut och gick efter maten som vi alltid gör, det bara kändes så fel att låta bli på något sätt… knäppt det där men hon har sina rutiner i vardagen som hon gillar. 

Jag hittade reptiler i fokus så jag ska fråga där, tack för hjälpen.

Jag trodde allt skulle vara rätt okej idag, trodde absolut svullnaden skulle lägga sig åtminstone det värsta och att vi skulle ha henne hemma snart men där ser man hur tokigt det kan gå… Rynkar på näsan

Craz-y
0

Lycka till!! :/

hittadjur-se
0

Usch hoppas det blir bra med vovven.

Jag ahr kört över ett huggormsbo en gång, det var faktiskt inte meningen, men ajg kan inte påstå att jag blev ledsen. Vi var där med hundar och sen skulle nästa familj med 5-7 hundar komma så…

Har flyttat ormar några gånger från gården och uppe vid sommarstugan här i Dalarna har vi faktiskt inga alls. Peppar peppar

Min naturkunnige morfar sa att det berodde på att vi har flera myrstackar på gården och även myror som igelkottar håller borta orm. Myror=inga ormar.

Älskar myrorna ;-)

hittadjur-se
0

#17 tillägg: körde över med gräsklipparen

Ta-Co
0

#16 Tack så mycket, känns bra med stöd

#17 Ja, det var jag säker på att här finns det inte så mycket orm bara för att vi har översvämning av myror överallt men de kryllade ju kring ormarna och ormarna bara låg och solade mitt i dem.

Vi har både svart myror, röd myror, skogsmyror och så de där feta stora svarta myrorna som jag inte vet vad de kallas för. Hemskt är när de svärmar på em och kvällar, ibland kan vi knappt gå utanför dörren eller så får vi ta hunden i famnen och springa längre bort… Obestämd Men det är bara korta perioder som tur är.

Runt omkring huset finns det ett kalhygge med stubbar, skog, mycket stenar i olika storlekar och gömställen för allehanda djur.

Kanin-Fiia
0

Nej men gud! Stackars din hund, måste ju förstås göra jätteont!Rynkar på näsan Huggormar är ju inte att leka med och samtidigt måste ju hundarna kunna röra sig i området utan att bli bitna.

Min kompis hund bet en huggorm. hon biter mitt på kroppen så hårt hon kan och ruskar om dem inna hon slänger iväg dem. Vid sjön hos oss gör hon likadant med snokarna. Tycker det är väldigt otäckt.

Hoppas det gör bra med din hund nu och att hon frisknar till fort! Sänder många kramar till er!

Ta-Co
0

#20 Tack och en stor kram tillbaka! Vad obehagligt, jag skulle bli rädd men om hon är van och snabb så gör hon definitivt nytta och räddar sin människoflock från ormarna.

Nu har de ringt från djursjukhuset och i em ska hon få komma hem!! Skrattande

Hon kan inte äta vanlig mat ännu för hon är fortfarande mycket svullen men de har givit henne "energimat" som hon slickar i sig som vi ska fortsätta med. Hon har blivit av med droppet, säkert väldigt skönt att slippa för henne.

Veterinärassistenten som ringde sa också att hon fortfarande är väldigt dämpad, jag tror hon ville förbereda oss lite så vi inte får en chock när vi hämtar vår vovve. Helst ska någon vara hemma imorgon och det är inte några problem, de vill inte att vi lämnar henne utan tillsyn ännu.

De har redan börjat planera för uppföljning, på tisdag ska de ringa och om några veckor ska hon ge blodprov.

Jag känner mig så lättad och glad, nu är hon äntligen på bättringsvägen.  De har varit underbara och informerat mycket bra på djursjukhuset. Glad

Kanin-Fiia
0

#21 Vad bra! Hoppas det går super och att hon repar sig fort!

Nicolina
0

Usch vad hemskt upplevelse, men jag är glad att hon har klarat sig och att allt blivit bra!

Vi har haft orm här hemma på tomten och då frågade jag en lärare i skolan (naturbruksskola) om det finns ngt att göra och hans förslag var också att antingen flytta på ormen eller använda sig utav gamla huskurer som förmodligen har mindre verkan. Har för mig att han nämde snus men är inte säker. Öl minns jag dock tydligt att han sa och det var även det som jag själv använde mig utav, hällde ut en massa öl på de platser där jag sett ormen och efter det såg jag inte till den något mer, men om det berodde på ölen eller annat vet jag inte.

Ta-Co
0

Tyvärr är det forfarande långt ifrån bra, vi får inte lämna henne utan uppsikt och hon är mycket svullen. Vi fick lite av en chock när vi hämtade henne men veterinären sa att hon hade varit dubbelt så stor som hon är nu..

Hon har ödem på hela överkroppen, hon går bara mycket korta sträckor, vi får bära henne nästan överallt och hon kan bara äta en-en och en halv tesked mat i gången för hon har jättesvårt att svälja.

Vi ger henne mosade värktabletter, veterinären sa det är en stark sort för hon har mycket ont, den heter Temgesic. Så får hon någon sorts antibiotika mot infektion som heter Vetrimoxin. Dessa blandar vi i maten.

Händer det något med henne, att hon börjar t.ex. krampa eller något måste vi ringa och skynda oss till veterinär. När hon kan börja äta fast mat igen måste vi ge henne en speciell sorts foder som är för hundar med nedsatt njurfunktion. Hennes organ kan fortfarande stänga ner pga giftet och hjärtat är mycket påfrestat. Veterinären sa att faran är inte över än, hon kan dö. Gråter

De hade ett papper på hennes blodprovssvar, det var hemska resultat… Vi ska ta nytt blodprov om en-två veckor.

Vi var så säkra på att nu skulle hon må mycket bättre än när vi lämnade henne, att det värsta kanske var över men det hade ju knappt börjat… Det här är verkligen en mardröm…

Jojsan
0

Oj, vad hemskt! Håller tummarna för att det går över fort för henne, stackarn :(

empan-hampus
0

Ojoj.. Stackarn! Hoppas det blir bra!! Rynkar på näsan

hittadjur-se
0

men liten…. kram från oss

Bleenda
0

Lilla gumman, jag visste det men ville inget säga. Du verkar väldigt duktig och insatt i det här och verkar också lyssna på veterinären sansat.

Det kommer säkert att gå bra, men det är en tuff tid du och hunden har framför er. Jag håller tummar och tår att det går bra.

Berätta gärna hur det går. Jag är väldigt intresserad både av att det går bra för hunden, men även för att det kan vara lärorikt för alla här på iFokus.

Många kramar Bleenda

Gluskap
0

Oj oj oj, stackare!! Herregud, hoppas verkligen allt kommer gå bra!

Ta-Co
0

Tack så jättemycket till er alla som bryr sig, det betyder så mycket!

Jag vill inte bryta ihop när hon ser mig men hon känner säkert att jag är ängslig och orolig… Helst skulle jag bara vilja bara sitta och hålla om henne och gråta… Gråter Men jag måste vara stark för hennes skull! Hon behöver mig och att jag hjälper henne.

Hon är så känslig för beröring men vill gärna ligga riktigt nära.

Tack Bleenda, jag försöker så gott jag kan. Glad När vi var hos veterinären så förstod jag direkt att hennes återhämtning hänger på oss och att vi följer veterinärens instruktioner noga.

De kunde inte göra mer för henne där än vi kan hemma, vi får bara vänta och se, hon behöver tid på sig och lugn och ro så kroppen får vila.

Kramar tillbaks till er alla, tack för att ni finns!