Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10056 ggr
anaprincess
0

Fästinghalsband

Vill utfärda en varning och samtidigt kolla om andra råkat ut för samma sak.

Köpte fästinghalsband till mina hundar på apoteket. Båda hundarna hade på sig dom i ca 10 timmar sen blev båda hundarna illröd runt halsen och dom kliade sig som besatt och den ena hunden började tappa stora tussar av hår runt halsen så han är kal på vissa delar av halsen nu.

Tog så klart av halsbanden direkt och duschade båda två, men det har inte direkt hjälpt något och dom är båda röda och kliar sig fortfarande. Har fått sätta en mudd frå en tröja runt alsen på valpen efter som han suttit och kliat sig nätterna igenom.

I bipacksedeln står det att detta kan hända i ovanliga fall men jag tycker det är sjukt att detta hände båda mina hundar och det har förstört våran semester nu som endast går ut på att se efter hundarna och att dom nu är utan skydd från fästingar.

Halsbandet heter Scalibor.

Har detta hänt någon annan?

alphinna
0

Jag känner en person som satte ett sådant halsband på sin hund. Dagen efter insjuknade hunden och bakdelen blev förlamad. Det blev sjukhuset ett par dagar för den hunden och medicin. Där konstaterades det att det var pga Scalibor…….Tog lång tid innan hunden blev frisk

Pia-Lena
0

Har inte drabbats av det själv men har hört talas om flera andra som har gjort det. Ofta just Scalibor inblandat. Undrar om det inte varit en tråd här tidigare om det.

anaprincess
0

#1 Usch vad hemskt.

Har hört både hundar som blivit jätte sjuk och hundar som fått avlivas pga utav det. På ett apotek ska dom sagt att det var livs farligt för både människor och hundar :O Varför får den här skiten säljas?!

AnnL
0

Jag håller med, varför får den här skiten säljas på apotek när det fanns örthalsband och olika spray som fungerade som man kunde köpa på djuraffärerna som dom förbjudits att sälja. Fick tag i 2 flaskor F Stop som djuraffären hade kvar sen i fjol. Har sprayat honom nu 2 ggr innan vi gått ut i skogen, inte en fästing han fått. Men det fåt inte säljas längre helt crazy. Skrikandes

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Karizma
0

våran tål det jätte bra men jag kör med droppar i nacken iaf för vet om att halsbanden kan vara totalt livsfarliga bara för att de kan ha ett ena året är det inte säkert att de tål det året därpå. Men ska testa ett fästingshampo eftersom jag badar våran 1 g i veckan som komperterar upp dropparna ska bra höre med vad vetrinären tror först.

[SusannaK]
0

Fytti rackarn så otrevligt! Förvånad…tack för varningen!

Quiila
0

Jag har samma halsband till Quila nu, men det har inte varit några problem alls för oss.

~Quila Roze~

alphinna
0

*7…..det drabbar inte alla hundar, en del tål det jättebra. För min del räcker det att några blir sjuka för att jag ska rata det…..

Har bara fått en fästing på Leo och den bad jag kliva ur pälsen och gå hem…..Skrattande

anaprincess
0

#7 om du googlar på scalibor så kommer det upp många otrevliga berättelser och varningar om det.

I många fall så har den gett nevrologiska sjukdomar. I USA där den funnits längre så har dom börjat upptäcka samband mellan medlet i halsbandet och tuör och hjärn sjukdomar.

alphinna
0

*9…..okey ska göra det få se vad det står. Vet dock de hundar som har det halsbandet och det fungerar bra men som sagt…..

KadjaNina
0

Jag köpte ett sådant halsband åt Troja idag. Hon har haft på sig det i ungefär 2-3 timmar. Hur vanligt är det att hundarna blir sjuka p.g.a scalibor?

empan-hampus
0

En kompis till mig satt det på sin flatte hane, han höll på å kvävas..

Om det är det vita ni snackar om?

[jakke94]
0

vi har det till våra.. det fungerar och dem mår inte dåligt, vi har prövat ört också fast då har fästingarna endå kommit.. vi har det till våra vuxna hundar, clumber och flatte och sen har vi det på våra 2 clumber valpar.. samt har en av våra valpköpare det tills sin valp + min morfar till hans jack russel.. vi har inte märkt någonting på dem :P

[IsabelleA]
0

Ni vet väl att man ska låta halsbandet ligga ute i 24 timmar innan man sätter på det på sin hund?

KadjaNina
0

#14 Läste bipacksedeln och även på scalibors hemsida och det stod inget om att halsbandet ska ligga ute 24 timmar innan man sätter det på hunden.

[IsabelleA]
0

Det var en vetrinär som rekomenderade detta. Det är säkrast eftersom att halsbandet är som starkast när man tar ut det från förpackningen.
Hon sa även att det var dummt att det inte står på deras förpackningar.

Det är väl inget man måste göra men för hundens bästa bör man göra det.

monsterblom
0

jag har sånna halsband till båda mina hundar och ingen av dem har reagerat på det minsta lilla. men min mammas hund fick frätskador av ett sånt halsband.

gris3n
0

hade de t min hund förra sommarn och märkte inget då…köpte ett i da t han å kommer hålla mer koll nu efter denna tråd… :/

Royalz
0

Så om man har halsbandet ute i minst 24 timmar innan så är det inte farligt?

Är bra att veta för mig till nästa sommar :)

Xondah
0

Jag hade mitt låg ute över dygn då jag såg att IsabelleA tipsade om de i en annan tråd förut. Hade frontline tidigare men de funka inge bra. Nu har han inte haft en enda fästing i sommar.

[IsabelleA]
0

#19 Det är väl inte garanterat men somsagt vill man sin hunds bästa så bör man göra detta innan man sätter på halsbandet. Det minskar ju chansen att hunden blir sjuk och det är det vi vill va?

bustroll
0

Oj, va läskit att det är mkt dåligt med det halsbandet. Men jag har iaf inte märkt något på min lilla valp. *puh* Det är en dvärgschnauzer som var 11veckor när hon fick de och har nu haft de i 2 veckor. Det var inte tänkt att köpa de men efter att ha hittat 3 fästingar innan Olga hade ens bott hos oss i mindre än en vecka, så tyckte vi att det var bäst. och jag har inte hittat en ända fästing

anaprincess
0

#19 Det finns inga garantier, men jag tycker att när det finns så många risker och många liknande historier om dåligt resultat så bör man välja ett annat alternativ då det finns så många andra medel.

[IsabelleA]
0

#23 Jag har hört så många många historier om de andra medlen tyvär.

Man får helt enkelt testa sig fram vad som passar bäst på sin hund. :)

Rafflan
0

Om jag mins rätt är det vad mina hundar har, det funkar jätte bra för oss :)

Dock har jag hört att vissa kan få jätte svåra symtom och allergier av dem så ska man vända fästing preparat ha 100% koll första tiden, minsta tecken på fel, ta av det/bort det ;)

SaaraE
0

Har inte läst alla svar men:

Det finns ju mycket dåligt de kan få utan halsband och skydd också. Det kan ju vara värt att testa:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Jonna75
0

Jag använde det halsbandet på min hund 2005, det slutade att det ej blev något utställning alls den säsongen samt en veterinär räkning på över 700 kr.

(Då jag sökte på google 2005 stod det inte så mkt om biverkningar om det tyvärr)

Hon blev så fruktansvärt dålig, en av hennes bröder har använt det och det gick visst bra.

Dom enda bilderna jag har fårn det där ligger på en gammal hemsida jag började med, ni kan kolla om ni vill

Utslag från scaliboranvändning

Emma-lundqv
0

Vi använder Scalibor på vår hund utan problem, hon har det varje sommar. Jag vet inte vad vi skulle göra om hon inte tålde det, kryllar ju av fästingar här..

anaprincess
0

#27 Usch vad hemskt. Så där såg mina hundar också ut efter det där j*vla halsbandet! Skit kul att ens nya valp ska se ut så där när man inte ens haft den en vecka. Blir ännu mer arg när företaget inte ens har en kontakt adress eller liknande på hemsidan så man kan kontakta dom om vad deras produkt gör med hundar.

Borde kanske skriva till tidningen?

SaaraE
0

Det finns varninar för detta ahalsband. det finns varningar för alla fästing och insektsmedel till både hund och katt eftersom som att dom är som oss. Alla kan reagera olika. För vissa fungerar det kanon och jag tror det är en hel del eftersom att dom intetar bort det. Jag är en av dom som är väldigt nöjd med halsbandet och skulle absolut inte vilja att det tas bort. det finns överkänsliga individer till allt.

IceLinn
0

Är dina hundar bra/bättre nu?

SaaraE
0

Men hittar du inget nummer som du kan ringa och rapportera in skadorna, för det är något man alltid ska göra om man finner skador från ett läkemedel så att det kan skrivas med i Fass senare.

anaprincess
0

#31 Valpen är bättre nu, men fick avliva den vuxna nu i torsdags..

SaaraE
0

#33 Fy vad trist att höra med den stora, var det på grund av haslbandet ni fick avliva den? Skönt att valpen är bättre:)

anaprincess
0

#34 jag är inte säker men tror det var en bidragande orsak. Halsbandet kan ge neuvrologiska skador. Och han fick kramper och började kräkas och syntes på han att han mådde jätte dåligt.

LÄNK till en kvinnas blogg där hon berättar om vad som hände med hennes hundar efter att använt scalibor, där även apoteket berättade att det var jätte giftigt för både människor och djur.

SaaraE
1

Sorligt när sådant får inträffa:(

Jonna75
0

#35 Fy vad tragiskt att höra att en valp dött av det Gråter.

Dom varnar ju att dom som har småbarn och använder detta halsband, ska inte låta barnet gosa med hunden allt för mkt pga gifterna, sen har jag för mig att man ska vara försiktig att låta hunden bada i sjöar mm då fisken kan dö av det… hmm man börjar ju fundera..

Visst är det ju bra att det funkar på vissa hundar, men undrar eg hur statisktiken är då det gäller biverkningarna?

Min veterinär skicka in en rapport till läkemedelsverket då hon såg hur det blev för min hund. Ni kan oxå skicka in Klicka här!

Desto fler som rapporterar, desto bättre är det ju

Nej tackar vet jag Frontline, det funkar ypperligt på mina hundar iaf Glad

SaaraE
0

Jag har faktiskt testat att ha mitt av nu i några dagar. Och han har inte fått nåra så jag börjar också fundera lite…

anaprincess
0

#37 det var inte valpen som dog utan den vuxna hunden :(

Jonna75
0

Oj sorry att jag läste fel Skäms. Men är ju fruktansvärt hur som helst Rynkar på näsan

gris3n
0

fy fan vilka historier. man kanske skulle ta av halsbandet även om han inte verkar må dåligt av det :/ just in case lixom…

SaaraE
0

#41 ja jag har testat utan och det fungerar:)

Linnda
0

Hej, vad tråkigt att höra om din hund.

Själv använder jag frontline och tycker det fungerar bra, fast det kan säkert med ge biverkningar, eller? Därempt har jag läst om bärnstenshalsband som fästingskydd. Någon som testat det? Har för mig att det fanns en tråd om det för ett tag sen.

rebecca-g
0

Min Australiska Terrier fick krampanfall i bakbenen,matvägrade och var mycket hängig. Halsbandet satt på ngra timmar. Tog ca 2-3 dagar tills han började bli normal i benen + fick tillbaka sin aptit.

Lämna tillbaka halsbanden till apoteket, skriv ett brev om vad som hände, är viktigt så att de får information om hur många djur som drabbas av biverkningar.

destroyed
0

bara en fråga inte för att verka kritisk eller elak men hur gör ni när ni använder scalibour.. Köper ni dem och sen tar ni direkt ut dem ur förpackningen och på hunden? För då kan jag förstå att många av era hundar blir sjuka.. Som isabelleA och som jag har hört ifrån många så ska halsbanden ligga ute oåtkomligt för barn i 24 timmar. det har jag hört väldigt ofta ifrån vet. och andra privatpersoner. De rekommenderade det till oss på apoteket när jag var med min kompis och köpte det till hennes två pudlar.

Det är idiotiskt att det inte står någonting om hur man ska göra med det på förpackningen, det gäller trots allt ens egen hund och en familjemedlem

anaprincess
0

#43 pratade med min uppfödare och hon sa att frontline är bättre om man vill använda ett medel mot fästingar då man vet vad det innehåller och det är mer seriöst och testat.

#44 vilken tur att din hund blev bättre!

#45 Jag läste igenom bipackssedeln nogrant och kollade på hemsidan och som sagt det står ingenting om det där. Fick ingen information av apoteket när jag köpte den, fast jag nu vet att dom ska informera om att scalibor är giftigt för både människor och hundar. Då hade jag aldrig köpt det där vidriga halsbandet.

[IsabelleA]
0

#46 Om vetrinären råder oss till att vänta med att sätta på hunden halsbandet tills efter 24 timmar, då gör vi väll det? Eller sätter vi på det på en gång bara för att det inte står något på hemsidan?

Då kan man börja fundera på om man verkligen vill hundens bästa.

Men jag håller med om att det är väldigt dåligt att det inte står på förp. eller på hemsidan.

AnnL
0

#43 Jag har testat bärnstenshalsbandet funkar inte alls han har för mycket päls runt halsen tyvärr. Funkar bäst på korthårshundar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

anaprincess
0

#47 Nu missförstår du nog. Jag berättade hur jag gjorde! Ingen kritik mot hur ni gjort och veterinären har så klart rätt men jag visste inte om det, det var det jag skrev. Och jag behöver inga elaka ord om att jag inte ville mina hundars bästa när en av dom dött!

[IsabelleA]
0

#49 Då missförstod jag :)

inlägget var inte endast riktat mot dig och det var absolut inte meningen att det skulle bli ett "personligt påhopp". Eftersom att jag inte visste att din hund dött kan du inte klandra mig för att jag skrivit en mening som du upplevde dum.

Inlägget var riktat till meningar som tex. #15.
Och absolut inget personligt. Upplevde du det så så ber jag om ursäkt.

anaprincess
0

#50 det står ibland annat #33#35 och #39. Men det är lugnt lätt att missförstå på nätet.

destroyed
0

46# nej, jag har haft tur när människor har berättat det för mej.. beklagar verkligen sorgen för din hund:( tycker det är extremt sorgset att det där halsbandet kostade din hunds liv.

Jag tycker att du ska klaga, stämma dem vadsomhelst.. Så att inget sånt här drabbar någon annan ägare. Det ska stå klart och tydligt på paketet att man ska vara försiktig med sånna här halsband

Liva
0

Fick höra idag från den lokala butiken att örthalsbanden blivit förbjudna att sälja för att de klassas som naturläkemedel och det får man inte sälja, bara apoteken har rätt att ha dem. Jag kan inte bekräfta att detta stämmer men förmodligen gör det det eftersom det här händer hela tiden. Så nu är vi alla förvisade till att förgifta våra hundar och främja läkemedelsbolagen eller att dagligen plocka fästingar på våra hundar. Hoppas jag har fal.

mariapia
0

det finns ett bra alternativ och det är bärnstenshalband.absolut värt att prova om det fungerar på just eran hund.jag har ett på min 9 mån boxer.hon har inte fått en färsting än.

Royalz
0

#53 Så sa dom på djuraffären här också, så det stämmer nog.

Maddepadde
0

Har använt Scalibor 2 år i rad till min hund nu, innan hade jag provat i princip ALLT: örthalsband, Frontline, Exspot och bärnsten. INGENTING har funkat 100%-igt förutom just Scalibor.

Jag måste personligen säga att jag hellre tar chansen om en biverkning som förhoppningsvis inte blir värre än att man behöver bada hunden om man är uppmärksam än ett livslångt helvete av fästingburna sjukdomar. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Royalz
0

Jag har "turen" att få min valp i augusti, så kommer inte behöva använda något fästinghalsband iår när han är så liten. Men kommer köpa ett till nästa år och då kommer det vara en scalibor, men kommer låta det ligga ut i minst 24 timmar innan jag sätter på det.

daikai1
0

inte för att göra reklam för några djuraffärer men grand-prix säljer fästingshalsband (örthalsband), annars får man beställa från tyskland