Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2298 ggr
Biejvve
0

Har jag rätt?

Har jag rätt att blir arg?

Så här är det, jag har en katt o ny kommen valp hemma. Min sambos bror och hans fru (de bor i USA o har inte haft besök från de på flera år) skulle besöka oss för ca 2-3 veckor sedan, vad jag förstod av min sambo o hans bror är att frun är svår allergisk mot pälsdjur (sist de var här så hade vi en hamster o det kunde hon tolerera). Denna gång har vi en katt och valpen kunde vi sjutsa upp att hämta en vecka men vi kunde inte mer för att uppfödaren skulle på semester, så vi gjorde så här, katten fick åka till kattvakten under tiden och valpen fick jag också ha hundvakt till. Vi städade hela lägenheten och såg till att frun inte regarerar mot att vi haft pälstdjur hemma. Efter ca en vecka när de var hos oss så visade sig att frun är inte alergisk utan hon tycker inte om hundar o katter Förvånad.

Så vi blir tvungna att hitta en kattvakt och hundvakt åt en valp som skulle precis flytta från sin mor pga av att hon inte tycker om katter o hundar?

Jag har inget emot att folk inte gillar djur, men att ljuga och bekosta oss all besvär tyckte jag att det var för mycket, så jag bestämde mig att hunden åker inte till hunvakten och katten fick också komma hem, vilket jag tyckte är rättvis mot hunden och katten. Men det blev ordnat att de fick åka till fruns bröder och hälsa på just den veckan vi skulle hämta hem katten och hunden vilket var sista veckan av deras besök sen fick de bo hos oss sista natten för att det var vi som skulle ta de till flygplatsen.

När vi var i flygplatsen så var det prat om att vi också kunde hälsa på de och då tog jag på tal om att visst kan vi fixa hund pass mm och då kan vi komma på besök till er, svaret jag fick var att vi är välkomna men inga djur få komma in i deras hem. Vilket är helt ok för mig, men för mig är det som att säga (jag har snart två barn) jag och min sambo är välkommna men inte barnen, så självklart är vi vuxna inte helt välkommna.

Jag tycker om mina djur o de behandlas som en del av familjen, så självklart vill man inte åka o besöka de heller och helst att inte heller de kommer och stanna hos oss nästa gång de besöker oss, för att jag tänker inte skaffa hund o katt vakter till nästa gång.

arg…

monsterblom
0

jag tycker du har all rätt i världen att bli arg. du kämpade för att du trodde hon vara allegisk, men det var en lögn. jag skulle också bli arg om någon hade gjort det mot mig.

reverse
0

Klart man får bli arg över sådant. Om folk inte gillar det man har hemma så får de låta bli att hälsa på eller bita ihop. Det är ju inte ett hotell med uppassning!

Och jag tycker att det också är upp till dem om de vill ta emot djur eller inte i sitt eget hem. Värdparet bestämmer, som det står i etikettböckerna. Gillar de (hon) inte djur så får man acceptera det då, även om det kan verka helt obegripligt för en själv. Själv skulle jag hellre säga att man får ta med sig djuren, men inte barnen hem till oss! =P

//Lina

Biejvve
0

#2 självklart har de all rätt att bestämma vem som får besöka de, det är inte det jag är sur på, jag är sur på henne för lögnen. Jag kan lika gärna säga till de att inga djur följer med men när vi är framme där så har jag djuren med mig, hon kommer väl inte att säga till mig att djuren ska åka till Sverige, förstår du hur jag menar?

De behövde inte bo hos oss när hon inte tycker om djuren här, inte ljuga för att det är bekvämast för de om de bor hos oss. De är välkomna hos oss men djuren ska respekteras, jag blev lite sur o sa ifrån när de ville berätta för min 4,5 årige sonen om hur hundar behandlas i andra delar av världen (där hundar dödas o behandlas illa) (min son spelar hund många gånger, och de ville berätta sånt medan han var en hund).

Nä, med sånt bekantskap är jag glad över att vi inte bor nära.